Nekromanti Regelfråga Warhammer FRP

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Regelfråga Warhammer FRP:
Jag står engaged i närstrid med en snubbe. Jag tar en run action därifrån. Han får ett frihugg eller hur? Men får han +20 to hit?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Är det här WFRP1 eller två? För jag minns att spelledarn där delade ut frihugg till folk vars fiender sprang iväg, men jag hittar inget om det i tvåan. Dock får man +20 på melee attacks mot folk som lubbar, men -20 på ranged. I tvåan, alltså.


Storuggla, jävla christer pettersonfilmjölk
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vi snackar 2nd edition.

Det står på Disengage-handlingen att om man tar nån annan move än den så får fienden ett frihugg. Sen står det på Run-handlingen att fi får +20 WS (men -20 BS) mot den som springer.

Jag tolkar det som så att Run är en move-handling, och att man därför utsätts för frihugg med +20 WS. (Vår ärade GM yrar om att +20-grejen bara är om man springer förbi nån, men det tror jag inte på.)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Okej, nu greppar jag. En disengage och sen en run. Jag tolkar texten som det står att du kör en disengage (fega hund!) så får dina fiender som står i närstrid med dig en gratisattack som sker omedelbart. Sen, om du fortfarande står upp när det är dags för din Run så har folk +20 på WS mot dig.
Det hela beror nog på hur man tolkar det faktum att frihugget vid en disengage är Immediate, (det står innan du hunnit bort från lede fi).

Alltså - ser man det handling för handling så är det väl korrekt att frihugget inte ges +20 eftersom huggen kommer före du lägger en Run, men jag skulle nog... alltså, fan vet om jag inte skulle se dem som en symbiotisk handling och dela ut +20 på WS eftersom du ändå lägger benen på ryggen och erbjuder ett lockande mål. Fan, den där var klurig.


Storuggla, smyglyssnande vicevärdar
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag skulle spontant säga nej till bonus på attacken. Som jag ser det så används ju disengagen till att ta sig ur fiendens räckvidd. När man sedan springer når inte motståndaren fram längre. Eller nått.

/Anders
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Eftersom det taktiska valet reduceras till ett självmord så finns det aldrig någon anledning att disengage i WFRP (det var väl ännu värre i 1:an?). Därför skulle jag absolut inte ge +20 utan istället tvinga den som vill följa efter att förflytta sig med för att fortsätta striden. Det i sig ger en ganska tråkig flytta/flytta efter-effekt, men jag föredrar den framför att göra flykt till det sämsta alternativt. Det är ju skit coolt att tvingas fly istället för att stå kvar och ta ett Fate (vilket är klassisk Warhammertaktik).

Det här är en av de sämsta delarna av stridssystemet och här blir det extra uppenbart att det inte håller. Samma sak gäller ju Swift Attack eftersom det i 99 fall av 100 inte finns någon anledning att göra något annat, om man fajtas en mot en. Och tar man då bort möjligheten att fly...

Kolla på FFG egna forum, där finns en del husregler som tar bort de värsta felen.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Nej, du missuppfattar. Jag menar Run, inte Disengage. Alltså, jag väljer att ta fullround-handlingen Run istället för Disengage. Om jag tar Disengage blir det ju inga frihugg alls.

Alltså - jag tar Run - får jag frihugg med +20 mot mig?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Necross said:
Nej, du missuppfattar. Jag menar Run, inte Disengage. Alltså, jag väljer att ta fullround-handlingen Run istället för Disengage. Om jag tar Disengage blir det ju inga frihugg alls.

Alltså - jag tar Run - får jag frihugg med +20 mot mig?
Aha, Run. Ja då blir det ännu sämre. Frihugg med +20, så uppfattar jag det med. En regel som suger alltså.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Varför suger den, menar du? Det är svårt att springa från en strid, ska det inte vara så?
 

KarlXII

Veteran
Joined
22 May 2007
Messages
13
Location
Stockholm
Personen gör i detta fall inte "Disengage" utan en "Run" när personen står i närstrid.

Enligt Disengage reglerna står det att den som inte gör disengage ur närstrid drar på sig ett gratishugg.

Enligt run reglerna står det att den som gör en run utsätts för +20 på ett vanligt hugg (dvs inget gratishugg)

Min tolkning (som ärade GM i denna församling) är att reglerna under disengage används dvs man får en gratishugg men utan +20.
 

KarlXII

Veteran
Joined
22 May 2007
Messages
13
Location
Stockholm
För att följa upp detta ytterligare...

Om den person som springer är inom räckvidd för någon annan som vill skada denna (dvs inom en annan persons charge eller move rate) så kommer den anfallaren att få +20 eftersom målet under sin runda valt att göra en RUN. En person som alltså springer bort från en strid dvs "Run" kommer ju självfallet att försöka undvika att vara i närheten av andra hot vilket ju är helt naturligt om man vill fly.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Karl XII said:
Enligt run reglerna står det att den som gör en run utsätts för +20 på ett vanligt hugg (dvs inget gratishugg)
Står det uttryckligen att dessa +20 inte gäller för gratishugg?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag skulle tolka det som du gör. Om inte annat för att jag tycker det vore vettigast ur regelsynpunkt. Som andra påpekat så skulle det annars innebära att man, speciellt om man är skadad, drar sig för att försöka fly istället för att illa fäkta. Vilket gör striderna mer odynamiska och, i mina ögon, tråkigare.

/Anders
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Se på saken ur motsatta perspektivet:

Som biffig hjältig krigare slåss du mot en orch. Helt plötsligt bestämmer orchen sig för att inte samarbeta genom att lägga sin död till din ärorika karriär, utan istället försöka fly.

Om reglerna inte var skrivna så här skulle du i princip vara maktlös att förhindra att orchen verkligen flyr. Särskilt om du är tungt bepansrad.

Därför reglerna som de är. Ett annat perspektiv.

(Dessutom är Warhammer mycket mera köttig strid med död och slakt än ångestfyllda flykter och nära-döden-upplevelser. Så det är inget konstigt med att reglerna är så här. De har alltid varit så.

Dessutom finns det visst ett bra sätt att fly. Se bara till att Disengage bakom en allierad.)


Zapp, som inte haft några större problem med att fly under de 20 år han spelat WFRP
 
Top