Regelfråga - Utmaningar

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Hur gör ni med exceptionella slag och utmaningar?
Kan inte hitta något om detta.
Själv är jag inne på att ett exceptionellt slag räknas som två lyckade, vilket gör att man kan ha råd att missa ett slag men ändå uppnå full pott.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Något annat bra händer. Exceptionella slag är inte perfekta slag, utan något annat fördelaktigt händer. Standard-fallback kan vara +2 snäpp på nästa slag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Bastich;n347805 said:
Hur gör ni med exceptionella slag och utmaningar?
Kan inte hitta något om detta.
Själv är jag inne på att ett exceptionellt slag räknas som två lyckade, vilket gör att man kan ha råd att missa ett slag men ändå uppnå full pott.
Regeln är att man bara räknar lyckade. Men jag gör som du. Det är en bra husregel tycker jag. Man blir ju glad när man slår dubbelt (och lyckas) så det känns rimligt att belöna det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Krille;n347844 said:
Något annat bra händer. Exceptionella slag är inte perfekta slag, utan något annat fördelaktigt händer. Standard-fallback kan vara +2 snäpp på nästa slag.
Just ja, det Krille säger. Vi har dock lämnat det lite i KH och oftast betyder det just exceptionellt lyckad framgång. Mest för att vi glömmer bort sånt som +2 på nästa slag och liknande. I synnerhet när det gäller utmaningar, där man slår sina slag och sedan är den episoden över.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Krille;n347844 said:
Något annat bra händer. Exceptionella slag är inte perfekta slag, utan något annat fördelaktigt händer. Standard-fallback kan vara +2 snäpp på nästa slag.
Precis - och som Måns säger är det här perfekt för husregler. Grundboken har väldigt enkla regler, samma som i Hjältarnas tid. Vem vet, kanske kan det komma mer specifika regler i framtiden.. ;)
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Tackar för svar får jag säga först, mycket uppskattat!

Sen vidare till ytterligare en fråga gällande utmaningar.

På sidan 27 i beta 2 finns goa regler för gift och droger, mycket trevligt.
I dessa regler finns alla nivåer av kvalitéer av lyckande, fem inalles.
Dock om man kollar på regler för utmaningar, sidan 57 i beta 3, så kan inte tre färdigheter ge resultatet "låg kvalitet".
Vilket är synd, då jag gillar "måndagsex"-resultatet.

Hur går tankarna här? In med en extra färdighet för att täcka upp hela skalan?

Själv är jag inne på om man skalar ner det och tar bort överlägsen kvalitet, och med husregel att exceptionellt slag räknas som två så kan man få överlägsen kvalitet om de andra slagen är lyckade.
Bra/dåligt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Bastich;n347944 said:
Tackar för svar får jag säga först, mycket uppskattat!

Sen vidare till ytterligare en fråga gällande utmaningar.

På sidan 27 i beta 2 finns goa regler för gift och droger, mycket trevligt.
I dessa regler finns alla nivåer av kvalitéer av lyckande, fem inalles.
Dock om man kollar på regler för utmaningar, sidan 57 i beta 3, så kan inte tre färdigheter ge resultatet "låg kvalitet".
Vilket är synd, då jag gillar "måndagsex"-resultatet.

Hur går tankarna här? In med en extra färdighet för att täcka upp hela skalan?
Mycket bra fångat! Ja, håller med om att måndagsexempler tillför något. Mitt förslag vore att lägga till Viljestyrka alternativt Fingerfärdighet. Det förra skulle då motsvara den koncentration som krävs för att inte spilla svart lotusextrakt på sin nya fina trollkarlsrock odyl. Fingerfärdighet skulle motsvara att vara stadig på handen.

Bastich;n347944 said:
Själv är jag inne på om man skalar ner det och tar bort överlägsen kvalitet, och med husregel att exceptionellt slag räknas som två så kan man få överlägsen kvalitet om de andra slagen är lyckade.
Bra/dåligt?
Det ställer till det eftersom alla utmaningar då kan få ett helt annat spann än vad som anges. Men det funkar naturligtvis utmärkt som husregel. Däremot kan det bli lite besvärligt att beskriva utmaningar utifrån det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Bastich;n347944 said:
Tackar för svar får jag säga först, mycket uppskattat!

Sen vidare till ytterligare en fråga gällande utmaningar.

På sidan 27 i beta 2 finns goa regler för gift och droger, mycket trevligt.
I dessa regler finns alla nivåer av kvalitéer av lyckande, fem inalles.
Dock om man kollar på regler för utmaningar, sidan 57 i beta 3, så kan inte tre färdigheter ge resultatet "låg kvalitet".
Vilket är synd, då jag gillar "måndagsex"-resultatet.

Hur går tankarna här? In med en extra färdighet för att täcka upp hela skalan?

Själv är jag inne på om man skalar ner det och tar bort överlägsen kvalitet, och med husregel att exceptionellt slag räknas som två så kan man få överlägsen kvalitet om de andra slagen är lyckade.
Bra/dåligt?
Tack för att du fångade detta. Som Måns nämner skall vi definitivt ha en färdighet till. Lämpligast är nog ändå Viljestyrka - som speglar koncentration, fokus och att motstå frestelsen att slicka fingrarna...
 
Top