Nekromanti [Regelfråga] Stanser i strid

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
Jag har lite svårt att få skallen runt en del saker i reglerna för strid mot flera motståndare.

1. ”Väljer man flera stanser får man -10% på andra stansens slag, -20% på tredje stansen och -30% på fjärde.”

Hur väljer man vilken stans som är andra, tredje respektive fjärde? Väljer spelaren prioritetsordning mellan sina motståndare, eller är det den slagväxling som sker först som blir första stansen osv?

2. När man slåss mot flera motståndare ska man ju som bekant välja en stans mot var och en och man måste välja olika stanser. Jag har lite svårt att se för mig vad det är som gestaltas i och med denna mekanik? Spontant slår det mig som konstigt att man gör fler olika saker ju fler fiender man är omringad av. T ex tänker jag mig att en Defensiv stans borde gå att använda mot flera fiender (om något borde det vara en taktik särskilt passande för numerärt underläge).

3. Om man är Fri och blir beskjuten med avståndsvapen, förstår jag då rätt i att man inte får försvara sig (sköld eller ej) om man valt att utföra en Handling och därmed har Ingen stans? Dvs: om man är Fri så är enda sättet att få försvara sig mot avståndsvapen att förutse att man kommer att bli skjuten på och välja en stans mot skytten?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
1: Stanserna har en turordning, så det är den ordningen som gäller.

2: Det är en spelmekanisk begränsning som gör att man måste fördela sina begränsade resurser (stanser) mot de fiender man har, och bedöma vem som gör vad och hur. Därefter använder man stansvalen som en grund för narrativet.

3: Så skulle jag tolka det i alla fall.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
956
Tack för snabbt svar! Då vet jag hur det är tänkt, får testa hur det fungerar för mig i praktiken. :)
 
Top