Nekromanti Regelfråga - skära halsen av folk

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Hur är reglerna i Eon och Neotech för att skära halsen av någon? Dvs smyga upp bakom någon och (alá HitMan-style) cutta upp deras strupe.

Dessutom: När man blir skadad märker man sällan av det direkt - smärtan kommer ett tag efter. Har någon en smidig idé på hur man löser detta?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Det finns en stridskonstteknik där det går ut på att skära halsen av folk, den kallas lönnmord...

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Fel

Det går inte ut på att man ska skära halsen av folk. Den är bara dödligare om man försöker mörda någon när denne är oförberedd. Man slår extraskadorna med 1T6 istället för 1T10, dessutom blir det ljudlöst. Ja, stickvapen gör 1T6 i skada och man får med några kula tekniker, men det var inte det som var frågan. Vem som helst kan skära halsen av någon, man behöver verkligen inte stridskonst för att lyckas med det.

Man... vilken skada ska man använda? Man hugger ju inte av halsen, och man sticker inte. Man krossar verkligen inte. Vad ska man slå emot osv.?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
"Dessutom: När man blir skadad märker man sällan av det direkt - smärtan kommer ett tag efter. Har någon en smidig idé på hur man löser detta?"

Om skadeverkningarna kommer senare så kan du ju alltid dela ut skade modifikationerna lite senare också. Om bara smärtan kommer senare så är det väl upp till spelarna att rollspela det och dela ut modifikationerna på en gång.

(Allvarligt talet: Spelare ni verkligen så detaljerat?)


Blackstorm
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Hugg är väl mest logiskt

Dessutom tror jag att jag ska börja slå sådana skador med 1T6 också, trots att man inte har tekniken lönnmord. Men bara i det fallet.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Varför smärtan inte kommer direkt är därför att man får en chock. Och man hinner nog dö innan man känner smärtan av att få halsen slicad- och man ropar nog absolut inte på nån hjälp

-fråga annars en doktor, dom vet antagligen =P

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
då menar inte jag regeltekniskt utan, i verkligheten...(hur fan kan man missa strupen.....?)

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"fråga annars en doktor, dom vet antagligen =P"

"Jo, jag tänkte så här... hörru doktorn, ska man använda hugg eller stickskada i Eon när man skär halsen av nå'n? Och... hur många rundor tar det innan man känner smärtan från en skada? Rent regeltekniskt alltså."

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Slutsats:

Man använder nog stickskada eftersom att det går mest på RÖR, låter logiskt tycker jag.

Slår extraskada med 1T6 istället för 1T10 och skadan blir Ob1T6 högre.

Svårighet: Ob5T6 - sunt förnuft = ganska stor chans att lyckas. Vi har en husregel som säger -Ob2T6 om man står bakom någon och denne inte är förberedd. Ob3T6 låter logiskt tycker jag.

Vad säges?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Slutsats:

alle kan vi inte snacka om detta nån dag istället?? nu när du hört råden från forumet.

//CS, e pa LANet...

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
[OT]

Peter, jag postar mina slutsatser för att andra ska kunna ta del av dem om de så känner för det.

"//CS, e pa LANet... "

Ovanligt.

Förresten så blir det inget imorrn heller, Måndag blir nästa spelmöte.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
hejsan...

räcker det inte med att typ slå ett slag för Smyga eller dylikt.. jag menar.. man lyckas ju antagligen med att skära halsen av någon eller??? Sen säger man:

du är död och ligger och rosslar i blodet som kommer ur din hals...

eller nått annat kanske.. men det är bara mitt förslag!

//MrChina

"you are the silly reasons in a goldfish laugh"
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Varför smärtan inte kommer direkt är därför att man får en chock. Och man hinner nog dö innan man känner smärtan av att få halsen slicad- och man ropar nog absolut inte på nån hjälp

Med risk för att låta väldigt makaber delar jag med mig av lärdomarna jag fick från lumpen. När man skär halsen av någon och man inte vill att det ska låta något måste man sticka in kniven innanför strupen och sedan skära utåt för att allt ska gå av och man inte ska kunna göra några ljud. Det kräver naturligtvis extra kunskap för att veta detta. Gör man inte på detta vis är det mycket svårt att få offret att vara tyst och dö fort. Jag antar att detta är mer info än de flesta vill ha så jag slutar här.

C
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Vet inte - men det är en alldeles utmärkt metod för att ta hand om dem som inte dör i en strid. Sista hjälpen om du förstår.

I am the Voice
I decide who lives
or dies
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: [OT]

CS = SES

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.
 

Happypuppie

Veteran
Joined
20 Feb 2001
Messages
101
Location
Göteborg
Re: Hugg är väl mest logiskt

Tänk dig att med hugg så tar du ju i med kraft, och då bör du inte få någon grunskada...
Skär skulle finnas, fast skära är ju typ som att hugga...
det finns i krigarens väg, tror jag nån stridskonts för att lönnmörda folk...


Lucky up
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Ge oss mer info. Vi vill lära oss att döda folk. Då blir Didi&Björn sannspådda.
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Hugg är väl mest logiskt

hugg är förmodligen den tecknik som ligger närmast att skära halsen av någon.. då man sällan har stort moment då man kommer upp bakom någon, men man lägger oftast kniven mot strupen och drar med skärande rörelse användandes vapnets förmåga att skära, men styrkan påverkar hur snabt man kan skära halsen av vederbörande, iof. kan man nog använda stick om man gör på militärt stuk (sticker in kniven och skär) så att det förlönmördare blir lönt att använda de olika aspecterna.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Mäster Charovan

"Jag antar att detta är mer info än de flesta vill ha så jag slutar här."

Jag kan inte få nog av sådan info! Snälla, berätta mer! Om inte annat i ett privat meddelande.

(P.S. Jag menar allvar /images/icons/smile.gif.)

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 
Top