Nekromanti Regelfråga: Prickskytt + Sjätte Sinne

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Hur funkar interaktionen mellan Förmågorna Prickskytt (Gesäll) och Sjätte Sinne (Novis)?
Blir slaget för att nagla fast en fiende i marken då Vaksam<-Stark eller fortsätter det vara Träffsäker<-Stark?

Jag vet inte om det finns andra sådana lägen där Karaktärsdraget har bytts ut, men det skulle vara bra att veta för dem också i så fall. :)
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Det här är inte ett officiellt svar, men min tolkning är att det blir [Vaksam?Stark] eftersom Sjätte sinne gör att Träffsäker helt ersätts av Vaksam när det gäller attacker med avståndsvapen. Rollpersonens starka intuition gjorde att hen kunde träffa sitt offer, samma träff som pga Prickskytt också naglade fast det i marken.
Lilja said:
Det är korrekt, om en förmåga ersätter ett karaktärsdrag med ett annat så gäller det också för andra situationer som uppfyller kriterierna (Sjätte sinne påverkar attacker med avståndsvapen men inte närstrid etc).
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Problemet med den tolkningen är att Kombinationen av förmågor på detta sätt blir extremt kraftfull. En Karaktär som bara slår mot ett värde i alla stridssituationer är fri att totalt ignorera andra värden, vilket gör balansen lite vinglig. Det är inte riktigt ett problem när man spelar med spelare som föredrar rollspel framför sifferspel, men jag har märkt att det lätt kan bli slitningar i vissa grupper när en karaktär är "bättre" än en annan.

Ett annat exempel på en liknande situation är Bärsärk (Novis) och Sjätte Sinne (Gesäll), samt Robust (Novis) och Sjätte Sinne (Gesäll). Förlorar Bärsärk och Robust alla sina negativa aspekter helt plötsligt?
Genie_GM said:
Ett annat potentiellt problem för balansen är kombinationen av Ledare med magiska förmågor. Det gör det mycket lätt att skapa en karismatisk krigarmagiker som utklassar många andra Karaktärer.
Lilja said:
Spelet är byggt och balanserat med detta i åtanke; de flesta rollpersoner kommer att basera sin stridsteknik på ett eller två Karaktärsdrag och utnyttja förmågor för att specialisera sig kring dem.

Symbaroum strävar efter "perfekt obalans", d v s att det finns många sätt att opta en karaktär; de flesta rollpersoner med tre eller fler förmågor på mästar-nivå kommer att vara extremt kraftfulla inom sitt gebit.

Detta har fungerat bra under speltest och i våra egna hemkampanjer, jag hoppas du får samma upplevelse av systemet i spel.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Hur skulle ni säga att Bärsärk/Robust fungerar tillsammans med saker som ändrar vilket Karaktärsdrag man slår för Försvar?
Jag skulle tycka att Bärsärk reducerar Försvar (oavsett Karaktärsdrag) till 5, och att Robust ger minusmod bara på Kvick, men det beror lite på hur Robust är tänkt att representera att man blir lättare att träffa. Om det är meningen att man bara ska vara stor och lätt att slå så borde den ju ge minusmod på andra värden för Försvar med, men om det är att man är stor och trög borde det ju bara vara på Kvick.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Genie_GM;n37335 said:
Problemet med den tolkningen är att Kombinationen av förmågor på detta sätt blir extremt kraftfull.
Spelet är byggt och balanserat med detta i åtanke; de flesta rollpersoner kommer att basera sin stridsteknik på ett eller två Karaktärsdrag och utnyttja förmågor för att specialisera sig kring dem.
Om systemet är testat kring idén att varje karaktär kan få till det så att han eller hon kan använda sitt 15-värde i alla (för karaktären) viktiga situationer så kan det mycket riktigt skapa en balans ur någonting som vid första anblick ser obalanserat ut.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jo, om det är så det är tänkt så funkar det ju. Jag blir ändå lite orolig av Ledare+Dominant+Magi, för det leder till en karaktär som både är bra på magi, strid och i sociala situationer.
Lilja said:
Det är en kombo som ger en mycket bred rollperson - men de rollpersoner som fokuserar på ett område kommer nog att vara ännu skickligare inom sitt gebit: använd samma antal förmågor och bygg den hårdaste krigaren du kan, eller den effektivaste krigsmagikern - de kommer att slå hårt så det räcker, och säkert hårdare än din förvisso kompetenta generalist. Men en RP med bred kompetens är inte att förakta, det stärker ju gruppens förmåga.
Ydram said:
Byggde en sån karaktär, finns nackdelar också. Den största är nog att du har låg Korrumptionströskel, vilket suger big-time. Sedan kommer du även offra på dina avståndsvapen, eftersom Träffsäkerheten blir lidande. Samt ditt försvar och din rustning. En person som kör renodlad krigare, eller renodlad magiker, eller renodlad tjuv kommer ändå bli bättre på sitt respektive fält.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Genie_GM;n37419 said:
Jo, om det är så det är tänkt så funkar det ju. Jag blir ändå lite orolig av Ledare+Dominant+Magi, för det leder till en karaktär som både är bra på magi, strid och i sociala situationer.
Sedan tror jag ju inte Symbaroum är mer eller mindre balanserat än exemeplvis Mutant UA.

Och med det menar jag att spelskaparna nog inte har ambitionen skapa perfekt rättvisa (som faktiskt finns; ambitionen alltså - se bara de senare upplagorna av Dungeons & Dragons)

Det går säkert att hitta kombinationer som en viss grupp har svårt att hantera; kanske är den du hittat en av dem. Då är som sagt Symbaroum antagligen inte ett sådant spel som omedelbart ger ut errata och ändrar på förmågornas krafter; istället kanske spelaren måste hålla igen så han eller hon inte blir anklagad för mörkermagi och korruption... eller att du husreglar så man inte kan ta alla tre nivåerna av förmågan så snabbt?
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jag tror nog att jag helt enkelt gör så i vår spelning att jag byter plats på Ledares Novis- och Gesäll-effekt, så att det blir lite svårare, men fortfarande möjligt att spela kombinationen jag pratade om.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Genie_GM;n37431 said:
Jag tror nog att jag helt enkelt gör så i vår spelning att jag byter plats på Ledares Novis- och Gesäll-effekt, så att det blir lite svårare, men fortfarande möjligt att spela kombinationen jag pratade om.
Speltesta gärna först innan du ändrar; kan inte förmågan utantill, men kanske hade Järnringen ett skäl till sin ordning...?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Genie_GM;n37335 said:
Ett annat exempel på en liknande situation är Bärsärk (Novis) och Sjätte Sinne (Gesäll), samt Robust (Novis) och Sjätte Sinne (Gesäll). Förlorar Bärsärk och Robust alla sina negativa aspekter helt plötsligt?
Kan inte hitta ett svar direkt på dessa frågor.

Bärsärk (Novis) säger "Dess Kvick räknas som 5 avseende Försvar."
Robust (Novis) säger "dess Försvar baseras på [Kvick -2]."

Sjätte Sinne (Gesäll) säger "rollpersonen får beräkna sitt initiativ och Försvar med Vaksam istället för med Kvick."

Följer man dessa instruktioner blir resultatet att Försvar baseras på rollpersonens fulla Vaksam. Är detta Järnringens uttryckliga avsikt? Eller är Sjätte Sinne avsett för endast dem som aldrig tänker sig ta Bärsärk eller Robust?


Vidare: för en rollperson med både Bärsärk och Robust (men utan Sjätte Sinne) kan reglerna tolkas som Försvar 3. Är detta den tolkning som Järnringen tänkt sig?




Lilja said:
Det går att bygga som du säger, och ha Bärsärk novis, Robust novis och Sjätte sinne Gesäll. Men det finns andra kombinationer som är lika starka, och det är det som är grejen - man får bygga en rollperson som man vill, och kan bli mäktig på många sätt. Om en kombination förstör ert spel, husregla bort den - det hade jag gjort.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Genie_GM;n37419 said:
Jo, om det är så det är tänkt så funkar det ju. Jag blir ändå lite orolig av Ledare+Dominant+Magi, för det leder till en karaktär som både är bra på magi, strid och i sociala situationer.
Andra spel hade satt en högre kostnad på denna kombo, eller skapat diverse förmåge-specifika begränsningar, men Symbaroum tror jag överlåter det enkelt till gruppen.

Med andra ord, försök inte minmaxa Symbaroum - det går, men är ointressant lätt. Om inte spelaren kan hålla sig får väl SL säga nej. Kan du som SL inte säga nej utan föredrar att spelreglerna fixat sådant åt dig, tja, då är nog Symbaroum fel spel helt enkelt.

Håll i minnet hur stora skillnader det var mellan olika PSI-förmågor i Mutant UA. Och där fanns ändå ett rudimentärt viktningssystem. Hindrade oss inte från att frivilligt avstå från Dödsknäpp och några andra lite-för-bra psiförmågor...

Minns även Coriolis, som ju helt saknade struktur. Det var hur lätt som helst att slå fram två karaktärer som skulle kunna ha kommit från helt olika rollspel. En med en enda handling, inga praktiska färdigheter och vare sig försvar eller pansar. En annan med 3, 4 (eller kanske t.o.m. 5, minns inte?) handlingar, feta vapen, superrustning och en hel massa annat. Och det som fullständigt nykläckta rollpersoner.

Så det är nog att gå fel väg att försöka patcha Symbaroum. Enklare då att omfamna det som faktum att dess skapare inte intresserar sig för att styra spelbalansen.



TL;DR: är det ett problem i din grupp så be dina spelare att inte kombinera Ledare+Dominant+Magi.
Lilja said:
Skulle vilja utmana er en smula: jag skulle låta spelarna göra precis de RP de vill, och sedan spela en session eller två med dem INNAN jag införde förbud. Det finns nämligen många vägar till mäktiga RP i Symbaroum, och jag (järnringen) ser det snarare som något som ska uppmuntras - världen är farlig, vilket äventyren visar. Om någon kombo sedan visar sig förstöra spelet för er - husregla förmågor eller förbjud kombos. Det är i alla fall mina 2 cent.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Lilja;n39734 said:
Det finns nämligen många vägar till mäktiga RP i Symbaroum, och jag (järnringen) ser det snarare som något som ska uppmuntras - världen är farlig, vilket äventyren visar.
Många vägar och många vägar... Jämfört med hela mängden kombinationer av förmågor är antalet kombinationer som leder till rollpersoner med få svagheter litet. Väldigt litet faktiskt.

Jag förutspår att ni kommer inse att spelet blir rätt av bättre om fler kombinationer gjordes attraktiva. Kanske något för en framtida Spelarbok att fixa till.
Lilja said:
VI avser, som du föreslår, definitivt att utveckla fler kombinationer i framtida produkter.
CapnZapp said:
Det jag föreslår är att ni gör fler av de existerande kombinationerna hyfsat likvärdiga, exempelvis genom att tona ner synergin mellan Bärsärk och Sjätte Sinne, så det känns motiverat kombinera Bärsärk med fler av de förmågor som redan finns i boken :)
 

Jontepojken

Veteran
Joined
18 Sep 2014
Messages
1
Färdigheten Ledare beskriver ju att man kan använda sin Övertyga istället för Viljestyrka. Gäller detta även Korruptionströskel/max korruption?
Förstefadern said:
Inte som vi har tänkt oss - bara vid användandet av mystiska krafter. Förmågan att motstå korruption är som vi ser det knuten till personens vilja, men om du och din spelgrupp önskar ha det på annat sätt är ni förstås välkomna att modda! :)
 
Top