Ducka & parera: Alla monster kan ducka och monster som bär vapen kan även parera. Varje duckning eller parad förbrukar en av monstrets handlingar i rundan (vänd på valfritt initiativkort). Slå mot FV 15 när ett monster duckar eller parerar.
Dock rekommenderas att monster (och SLP överlag) inte parerar annat än i undantagsfall, eftersom det annars kan göra att strider drar ut på tiden.
En liten fundering, om motståndare och monster aldrig parerar, vill man i så fall anfalla?
(med tanke på att monster alltid träffar och gör skada)
Spelfråga:
Om spelaren har en handling och monster alltid lyckas och gör skada, hur ska spelaren agera?
Spara sin handling för att kunna undvika?
Anfalla endast i de fall man tror sig kunna slå ut motståndaren på ett anfall?
Yes, låter vettigt. Det finns förstås ett osäkerhetsmoment i det att skadan slås först efter eventuell parad/duckning.Jag tror att det finns en rätt rak taktik här:
Undvik (eller parera med hjälteförmåga) när monstret gör stora attacker mot ett mål. Ta smällen när det gör ytattacker. Men Undvik/Parera om du har en hjälteförmåga som gör att du kan göra det utan handling. Undvik/Parera om du går ned annars.
Allt handlar om handlingsekonomi - börjar alla försöka Undvika ytattacker kommer man att dö ändå för att man inte har några offensiva handlingar. En anledning till att rustning är så bra är att man skyddar sig utan att spendera handlingar.
Fångarnas dilemmaAllt handlar om handlingsekonomi - börjar alla försöka Undvika ytattacker kommer man att dö ändå för att man inte har några offensiva handlingar. En anledning till att rustning är så bra är att man skyddar sig utan att spendera handlingar.
Och ett skäl till det är just det Johan L nämner, att rustning lite avhjälper den strikta handlingsekonomin. Att kunna "ta smällen" och behålla sin handling är mycket värdefullt, och därför kan inte rustning skydda för mycket. Plus att höga skyddsvärden gör strider långsammare.Fångarnas dilemma
En invändning dock, rustning skyddar väldigt lite i DoD23 relativt skada från attacker.
C
Fångarnas dilemma
En invändning dock, rustning skyddar väldigt lite i DoD23 relativt skada från attacker.
Och ett skäl till det är just det Johan L nämner, att rustning lite avhjälper den strikta handlingsekonomin. Att kunna "ta smällen" och behålla sin handling är mycket värdefullt, och därför kan inte rustning skydda för mycket. Plus att höga skyddsvärden gör strider långsammare.