Nekromanti Regelfråga om Ritualer och Ritualist

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Är det så att man per nivå i Ritualist får "gratis" ritualer eller betalar man separat för dem som om de vore förmågor eller mystiska krafter?
Exempelvis:
Gesäll i ritualist: Tre ritualer väljs till utan extra kostnad
Gesäll i ritualist: man har möjlighet att lära sig tre ritualer och de kostar 10 erfarenhet styck.

Tackar!
 

JohanToresson

Veteran
Joined
4 Jan 2016
Messages
25
Tjena Noodle! Bra fråga!

Jag tolkar Ritualist som ditt första exempel. När du införskaffar Ritualist på novisnivå får du en ritual (dock för 1 permanend korruption).
När du sedan blir Gesäll väljer du två till ritualer, dessa blir ju i princip samma kostnad (20ERF). Så om min matematik inte är helt kass (vilket den väldigt ofta är) så blir det egentligen samma kostnad?

Hursomhelst ...

Anlednign till detta, om jag får spekulera, är att ritualer är väldigt kraftfulla. En RP med oändligt antal ritualer skulle snabbt bli för avancerad och övermäktig. Vi skulle också behöva ett nytt rollformulär med fler rutor :D

Även värt att tänka på är ju att Ritualist också är kunskapen om Ritualer rent generellt. Något som är mycket användbart i problemlösning.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det är det första exemplet som gäller. Du betalar alltså egentligen 10 ERF per ritual, men köper 2 och tre samtidigt för gesäll och mästare. I Spelarens handbok finns dessutom en förmåga för mästerritualister att lägga till ytterligare ritualer för 10 ERF styck.

Därför skulle man egentligen kunna husregla att man köper ritualer precis som mystiska krafter, för 10 ERF styck.
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Tack för svaren, då har jag gjort fel där då jag haft att man köper ritualerna separat från förmågan ritualist.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jag har också funderat på detta men spelar enligt alternativ ett. En annan sak jag funderar på, om RP hittar en ritual (tex de ritualböcker man hittar i vilddjurets märke) lär sig en ritualist då dem automatiskt? Eller måste man fortfarande betala XP? Vad är det då för vits med att hitta böckerna? Kanske ger böckerna bara "tillgång" till VALET att lära sig dessa ritualer..
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Platon;n176583 said:
Kanske ger böckerna bara "tillgång" till VALET att lära sig dessa ritualer..
Så tycker jag att det borde vara. I min kampanj kan du bara lära dig de mystiska förmågor som du får tillgång till.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Platon;n176583 said:
Jag har också funderat på detta men spelar enligt alternativ ett. En annan sak jag funderar på, om RP hittar en ritual (tex de ritualböcker man hittar i vilddjurets märke) lär sig en ritualist då dem automatiskt? Eller måste man fortfarande betala XP? Vad är det då för vits med att hitta böckerna? Kanske ger böckerna bara "tillgång" till VALET att lära sig dessa ritualer..

Om du är givmild kan du ju låta rollpersonerna få tillgång till ritualer de hittar så länge de har tillgång till böckerna/pergamenten ifråga. Jag hade nog låtit ritualen ta lite längre tid också om den görs direkt från en bok samt kanske krävt ett extra slag mot Listig?

Beror ju lite på vad för ritual det är och hur mycket magi gruppen redan har. En grupp som är svältfödd på magi hade jag nog låtit avända hittade ritualer på detta sätt (förutsatt att någon har Lärd eller har Ordensmagi/Svartkonst/Teurgi).
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Ritualer är ganska unika i Symbaroum i det att karaktärerna uttryckligen behöver rollspela sig fram till att lära sig dem. Dvs hitta ritualkodex eller bli instruerade av en mästare.

Förmågan Ritualist gör klart hur många ritualer karaktären kan lära sig utföra, men det tillkommer ingen extra ERF-kostnad att lära sig själva ritualerna - kruxet ligger i att få åtkomst till dem.

I de flesta fall bör det vara ganska lätt för t.ex. en ordensmagiker att besöka det lokala kapitlet och låna ett ritualkodex att studera, men det är så klart fritt fram för SL att göra det till en större "grej".
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Jag gtolkar också som i det första exemplet.

Tror det är i utrustningskapitlet i spelarboken där det står att kodex förbrukas när de används vilket för mig är rätt galet. Om man vill så borde det kunna finnas ritualläroböcker och böcker som fungerar som ett magiskt pergament och förbrukas.
 
Top