Nekromanti Regelfråga: Närstrid mot Avståndsstrid

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Hallon!

Igår uppstod, vilket säkert har hänt andra, en strid där den ene sköt mot revolver mot den andre som slogs med en gevärskolv. Revolvern var snabbast och missade. Gevärskolven missade inte alls (krossade nästan skallen på den arme revolvermannen), eftersom revolversnubben inte fick något DV att tala om. Hur gör ni? Får någon som väljer avståndsstrid i närstrid använda sitt A)Försvar B)Sin reducerade DV/ingen DV (om han väljer att skjuta istället för att förbereda defensiv manöver) C) Annat

Hur gör ni?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
KnightVision;n209524 said:
Hallon!

Igår uppstod, vilket säkert har hänt andra, en strid där den ene sköt mot revolver mot den andre som slogs med en gevärskolv. Revolvern var snabbast och missade. Gevärskolven missade inte alls (krossade nästan skallen på den arme revolvermannen), eftersom revolversnubben inte fick något DV att tala om. Hur gör ni? Får någon som väljer avståndsstrid i närstrid använda sitt A)Försvar B)Sin reducerade DV/ingen DV (om han väljer att skjuta istället för att förbereda defensiv manöver) C) Annat

Hur gör ni?

Med reservation för att jag inte läst i reglerna på några månader.. Mina tankar:
Närstrid bör gå före avståndsstrid, dvs. DV bör gälla här för båda.
Om någon skjuter på dig i närstrid handlar det nog mindre om att kasta sig i skydd eller springa hukandes än att faktiskt försöka ducka/parera bort/greppa revolvermannens vapenhand, precis som om det vore en kniv.
Revolvermannen bör dock endast få använda DV-bonus för revolvern (från närstridsvapentabellen) om revolvern används till att parera. Annars räkna ut DV som obeväpnad kanske?
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Hmm, mjo... Tänkte mest att han gav upp sin chans att försvara sig när han valde att skjuta i närstrid (hade snäppet högre VS). Inte för att det hade spelat någon större roll då han med gevärskolven slog över 40

Men ja. DV som obeväpnad verkar vettigt.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu har jag fortfarande bara spellett med första utgåvan, men här är mina tankar...

DV för obeväpnad är väl ändå att man rör rätt mycket på sig, vilket sällan är fallet om man gör mer än bara grovriktar ett skjutvapen.

Var de redan i handgemäng, eller behövde rollpersonen som använde gevärskolven utföra en förflyttning? Pekade revolvern redan mot motståndaren, eller behövde den flyttas?

Rätt många sådana delparametrar som jag skulle plocka in innan jag skulle ta ett beslut om hur det påverkar regelmekaniken.

Men grundprincipen, från hur jag tolkar frågan; om personen med revolvern siktade, och motståndaren lyckades vrida sig ur vägen (vilket är klart möjligt, då man reagerar på telegrafering, inte på att själva kulan är på väg), så hinner inte revolverskytten koppla om till att röra sig för närstrid om det är ett kort avstånd. D.v.s.DV 0. Om skytten vill använda DV värde, så skulle jag ge avdrag på chansen att träffa med skottet, eftersom det är max en grovriktning medan man rör sig för närstrid.
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Lupus Maximus;n209575 said:
Nu har jag fortfarande bara spellett med första utgåvan, men här är mina tankar...

DV för obeväpnad är väl ändå att man rör rätt mycket på sig, vilket sällan är fallet om man gör mer än bara grovriktar ett skjutvapen.

Var de redan i handgemäng, eller behövde rollpersonen som använde gevärskolven utföra en förflyttning? Pekade revolvern redan mot motståndaren, eller behövde den flyttas?

Rätt många sådana delparametrar som jag skulle plocka in innan jag skulle ta ett beslut om hur det påverkar regelmekaniken.

Men grundprincipen, från hur jag tolkar frågan; om personen med revolvern siktade, och motståndaren lyckades vrida sig ur vägen (vilket är klart möjligt, då man reagerar på telegrafering, inte på att själva kulan är på väg), så hinner inte revolverskytten koppla om till att röra sig för närstrid om det är ett kort avstånd. D.v.s.DV 0. Om skytten vill använda DV värde, så skulle jag ge avdrag på chansen att träffa med skottet, eftersom det är max en grovriktning medan man rör sig för närstrid.
Killen med gevärskolv lurpassade bredvid en dörröppning som den snabbare revolvermannen, med vapnet draget, skulle passera in igenom. Han lyckades med sitt stridsvaneslag och fick använda alla sina handlingar, vilket gjorde att han hann skjuta pga högre VS.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
KnightVision;n209578 said:
Killen med gevärskolv lurpassade bredvid en dörröppning som den snabbare revolvermannen, med vapnet draget, skulle passera in igenom. Han lyckades med sitt stridsvaneslag och fick använda alla sina handlingar, vilket gjorde att han hann skjuta pga högre VS.
Låter som rätt rimligt resultat i sådana fall. Revolvermannen måste vrida upp sig för att få fullt FV mot den som överraskande anfaller från mycket kort distans. Hade skytten varit aktiv med att vara "närstridsaktiv" för att undvika kolven så borde det ha påverkat FV att träffa med skottet.

Hm... Ur närstridssynpunkt; borde det nog räknas som närstrid att försöka boxa in mynningen (eller på annat sätt få revolvermynningen mot motståndarens kropp) och sedan trycka av. D.v.s. om man inte vill ta ett steg bakåt för att försöka rikta och skjuta.

Men, sedan har man nog närmre full DV i situationen om det är en hjälte eller huvudskurk från spagetti-western. :)
 
Top