Nekromanti [Regelfråga] Modifikationer

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag håller på att gå igenom min Gryningsversion mer noggrant. Första genomläsningen var för att få en översikt, nu försöker jag nå en djupare förståelse. Längs resan har jag upptäckt några saker som jag gärna fått svar på från hästens mun, så att säga. Jag delar upp dem i separata inlägg för tydlighetens skull.

Det första jag stött på är potentiellt ganska omfattande.

På s. 48 nämns två typer av modifikationer: av färdighet och av resultat. Det jag grubblar över är: varför behövs båda typerna?

Jag förstår den mekaniska skillnaden (kort sagt, att resultatmodifikation är ett kraftigare verktyg), men jag skulle önska:

a) En beskrivning av denna mekaniska skillnad för de spelledare som inte är så matematiskt kunniga.
b) En tydlig förklaring av varför båda typerna är viktiga att ha med i systemet. (Jag kan gissa ett möjligt svar, men vill inte föregripa det.)
c) Handledning om när vardera typen är lämplig att använda.
d) Tydlighet i övriga regeltexten om vilken typ som avses i varje enskilt fall. Alternativt en övergripande regel som säger att det alltid är den ena typen (färdighetsmodifikation, skulle jag anta) om inget annat anges.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jättebra frågor! Det har förtydligats en aning till crowdfunder-versionen, men jag ska kika på om det kan göras bättre och tydligare.

a) Den stora skillnaden är att modifikation av färdigheter gör det lättare eller svårare att lyckas (och påverkar hur bra man kan göra ifrån sig), medan modifikation av resultatet gör att man gör bättre eller sämre ifrån sig om man har lyckats. Färdighetsmodifikationen påverkar också före slag, medan resultatmodifikationen påverkar efter slag. Färdighetsmodifikation har större påverkan på vanliga färdighetsslag än motsatta slag, medan resultatmodifikation har större påverkan på motsatta slag än på vanliga slag.

b) Hade man bara haft en av dem så hade antingen vanliga slag eller motsatta slag påverkats av modifikationer, och det hade gjort systemet trubbigare.

c) Generellt sett är det bättre att använda resultatmodifikationer vid motsatta slag, och färdighetsmodifikationer vid vanliga slag.

d) Jag försöker skriva konsekvent "+20 % på färdigheten" respektive "+20 på resultatet", det vill säga vad som påverkas och med vad. Procenttecknet spelar också roll, då färdighetsmodifikationen påverkar en procentchans, medan resultatmodifikationen påverkar ett poängvärde. Så en resultatmodifikation ska aldrig ha procenttecken.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Bra förtydliganden.

Jag funderade på om det fanns någon skillnad av typen att färdighetsmodifikationer beror på yttre influenser, medan resultatmodifikation kommer av faktorer som är inifrån RP själv? Tror jag fick ett sådant intryck av de exempel jag stött på hittills.
 
Top