Nekromanti [Regelfråga] Horder

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Räknas en hord som en motståndare i strid? T ex en hord med fem individer, ingår den som en grupp i en delstrid och väljer en stans om den möter en rollperson?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
claes;n128368 said:
Räknas en hord som en motståndare i strid? T ex en hord med fem individer, ingår den som en grupp i en delstrid och väljer en stans om den möter en rollperson?
Heh, det som var så solklart för mig i våras…

Horder är ett sätt att samla "mooks" (och med mooks menar jag dussinmotståndare som man köttar på en runda) och hantera dem på ett praktiskt sätt. Deras "gard" består i att de är många.

Jag gör så här:
  • En hord kan vara utspridd över flera delstrider (exempelvis två mot Garnulf, tre mot Eija, tre mot Varg).
  • Horder försöker hålla sig till samma zon, men springer någon iväg så kanske den splittras upp.
  • I varje delstrid räknas de som en fiende ur anfallssynpunkt.
  • Sopar man in mer än fem poäng skada som inflikas dör en person i horden och resten av skadan går ut i luften.
  • Vid exceptionell träff får man slå ett skadeslag till mot en annan person i samma hord och i samma zon.
    • En variant av de två sista stegen är att en person dör för varje fem poäng skada man tillflikar horden. Så sopar man in sexton poäng så köttar man ihjäl tre personer i horden och skadar lätt en fjärde.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Krille;n128428 said:
En hord kan vara utspridd över flera delstrider (exempelvis två mot Garnulf, tre mot Eija, tre mot Varg).
varje delstrid räknas de som en fiende ur anfallssynpunkt.
Aha, det låter bra. Det innebär att jag som SL kan styra lite beroende på hur svårt jag vill att striden ska vara. En hord skulle kunna vara intakt och strida mot en och samma rollperson vilket gör att den har mer hälsa men anfaller bara en gång. Splittar jag horden kan den anfalla flera men tål mindre helt enkelt. Dessutom tänker jag att horden kan samlas igen vid behov. Snyggt, jag gillar det.

Krille;n128428 said:
En variant av de två sista stegen är att en person dör för varje fem poäng skada man tillflikar horden. Så sopar man in sexton poäng så köttar man ihjäl tre personer i horden och skadar lätt en fjärde.
Det här gillar jag. Kommer nog köra så.
 
Top