Nekromanti Regelfråga: "får ej försvara sig/attackera"

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Ibland läser jag till synes enkla saker som jag ändå har svårt att tolka i Fantasy!:s regelsystem.

1. Lyckas man anfalla nån ur bakhåll, så att de inte ser en förrän det är för sent, så får de angripna enligt regelboken "inte försvara sig". Vad innebär detta? Vad slår man för att träffa dem? Är det som att de är ovetande om attacken, dvs de har försvar 1FT+R?

2. Sen så har vi saker så som fienderna i ett äventyr som när de reser sig från sina bäddar "bara får försvara sig". Ska man hårddra de så borde de få använda alla sina ST till försvar, vilket gör dem väldigt svåra att träffa, trots att de håller på att resa sig upp. Man skulle kunna säga att de bara får hälften av ST till sitt försvar. Hur är det tänkt?

EDIT: tog bort vilket äventyr och vilka fiender det var. Sorry, det var så minor så det slog mig inte ens att det var en spoiler. Det var onödigt.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Det finns ju också fall som när t.ex. en magiker kastar en besvärjelse eller då ett monster kopplar ett strypgrepp/björnkram/fasthållning på någon. Rimligtvis kan inte magikern/monstret då göra någonting annat, och ett lyckat anfall mot denna kommer bryta besvärjelsen/greppet (eller iaf ha en chans att göra detta). Men vad slår man för att träffa?? Hur många FT har den som håller på med någonting helt annat?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
1. Lyckas man anfalla nån ur bakhåll, så att de inte ser en förrän det är för sent, så får de angripna enligt regelboken "inte försvara sig". Vad innebär detta? Vad slår man för att träffa dem? Är det som att de är ovetande om attacken, dvs de har försvar 1FT+R?
Det betyder att de är så överraskade att de bara får slå tärningar för ev rustning, dock alltid minst 1 tärning. Som ovetande. Lite som Flat footed i D&D/Pathfinder.

2. Sen så har vi saker så som fienderna i ett äventyr som när de reser sig från sina bäddar "bara får försvara sig". Ska man hårddra de så borde de få använda alla sina ST till försvar, vilket gör dem väldigt svåra att träffa, trots att de håller på att resa sig upp. Man skulle kunna säga att de bara får hälften av ST till sitt försvar. Hur är det tänkt?
Så här med eftertankens kranka blekhet kulle jag nog ge dem ST/2, kanske. Om man som SL vill vara stygg. Sen så sover de ju inte med rustning och vapen....
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det finns ju också fall som när t.ex. en magiker kastar en besvärjelse eller då ett monster kopplar ett strypgrepp/björnkram/fasthållning på någon. Rimligtvis kan inte magikern/monstret då göra någonting annat, och ett lyckat anfall mot denna kommer bryta besvärjelsen/greppet (eller iaf ha en chans att göra detta). Men vad slår man för att träffa?? Hur många FT har den som håller på med någonting helt annat?
Om ett monster håller fast någon kan det oftast inte göra nåt annat (om det inte har fler armar eller nåt sånt). Och en magiker som håller på med en besvärjelse kan inte göra nåt annat heller.

De får ändå oftast fullt antal FT, för enkelhets skull för spelledaren. Men man kan ju lätt modda det från fall till fall, det gör jag. Improvisation är en viktig del av spelstilen.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
"Improvisation" är ju såklart bra att ha, fast det här är ju en situation som lär uppkomma väldigt ofta, och då bör man nog iaf ha något att utgå ifrån, i det här fallet fullt FT som du kör.

Men om man får fullt antal ST=FT så skulle det ju isf innebära att en magiker som kastar en besvärjelse kan försvara sig lika bra som om denne inte gjorde någonting annat. Att säga att man "inte kan göra nånting annat än att lägga besvärjelsen/hålla greppet" borde ju innefatta att själva försvarandet=fotarbete, undvikanden, pareringar osv uteblir. Jag känner därför rent spontant att man antingen borde halvera ST eller sänka ned det till 1 (+Rustning såklart).

Jag hade nån idé ett tag om att ett lyckat grepp skulle "låsa" de tärningar man använt till själva attacken, men det blir nog enklare att ha samma regel för alla dylika fall, t.ex. besvärjelser.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ebenezer said:
Jag hade nån idé ett tag om att ett lyckat grepp skulle "låsa" de tärningar man använt till själva attacken, men det blir nog enklare att ha samma regel för alla dylika fall, t.ex. besvärjelser.
Utveckla gärna! Intressant.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Idén var väl följande:

Alla AT som används till att lyckas koppla greppet blir "låsta" i det greppet och går således inte att använda så länge greppet bibehålls.

Ex: Jag har Strid 7, slåss mot dig och lägger 4 på anfall (försöker koppla grepp) och 3 på försvar. Resultat: jag lyckas koppla grepp på dig, de 4 AT jag använde låses i greppet. Nästa runda har jag dig i grepp men bara 3 ST (FT egentligen, då jag inte kan attackera samtidigt). Släpper jag greppet (alt. du tar dig lös) så har jag åter 7 ST.

Konsekvens: Det är betydligt bättre att lyckas koppla grepp på någon med ett halvhjärtat anfall än om man satsar allt man har. Oklart om detta är bra eller inte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ebenezer said:
Idén var väl följande:

Alla AT som används till att lyckas koppla greppet blir "låsta" i det greppet och går således inte att använda så länge greppet bibehålls.

Ex: Jag har Strid 7, slåss mot dig och lägger 4 på anfall (försöker koppla grepp) och 3 på försvar. Resultat: jag lyckas koppla grepp på dig, de 4 AT jag använde låses i greppet. Nästa runda har jag dig i grepp men bara 3 ST (FT egentligen, då jag inte kan attackera samtidigt). Släpper jag greppet (alt. du tar dig lös) så har jag åter 7 ST.

Konsekvens: Det är betydligt bättre att lyckas koppla grepp på någon med ett halvhjärtat anfall än om man satsar allt man har. Oklart om detta är bra eller inte.
Låter intressant, ska testa. Kanske en blivande regelvariant.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag har för mig att det diskuterades tidigare att om magiker kastar besvärjelser får de 1+R i försvarstärningar men om de är grymma på magi kan de lägga några av sina MT till detta försvar istället för på besvärjelsen. Minns inte hur vi kör, tror vi kör med hela ST+R som försvar när magiker kastar, de har ändå den lägsta STn i gruppen.
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Det skulle kanske kunna gå att tolkas som att om jag lägger 1T på att försöka greppa dig så använder jag bara en hand och försöker koppla ett handledsgrepp eller nåt (t.ex.), väldigt svårt, men lyckas det så är jag väldigt fri att röra mig. Lägger jag fler T på greppet kanske jag slänger mig över dig i brottning och kopplar nån slags björnkram. Lätt, men jag blir rätt utsatt.
 
Top