Nekromanti Regelfråga (Ej DoD6)

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Tjo
Har börjat lira DoD igen och irriterar mej lite på något som alla borde hängt upp sej på...

Om man, med sitt närstridsvapen, attackerar någon som håller i en båge, vad ska den då slå för att undvika attacken? Slå för bågen? Eller för sin egen närstridsvapenfärdighet (trots att det inte hålls i handen)? Eller? Några andra idéer? Eller framgår detta av reglerna och jag har missat det?!
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Undvika

"Om man, med sitt närstridsvapen, attackerar någon som håller i en båge, vad ska den då slå för att undvika attacken?"

Tja, nu vet inte jag om detta är en husregel eller ej men jag hade nog gjort såhär:

Slagit för "undvika" (förutsätter ju naturligtvis att spelaren har den färdigheten). Annars så kan man ju slå för grundegenskapen SMI (modifierat beroende på hur situationen är).

Annars så kan man ju improvisera fram en lösning. Men det beror ju på hur mycket regel-fantast man är./images/icons/wink.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Hans enda chans är att den som attackerar missar hehehe det är därför jag hatar bågar.

SoC



If there`s some thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Beroende på utgåva...

I DoD-91 finns ju vapentekniken Undanmanöver vilket ger motståndaren -på cl, I Chronopia finns Undvika, molerisk undanmanöver och som sista utväg förutsatt at personen inte har någon annat färdigheten slagsmål. Där du kan rikta skadan till en arm med ett lyckat slag (största anledningen till att ha rejäla armskenor). I annat fall är det kört vad skulle du göra? tänk efter om någon slår mot dig försöker inte du då stoppa det med armen? (Detta är ett faktum och en reflex, jag har fått en hel del smällar på armarna efter träningarna när jag inte haft skölden där.) Hoppas det hjälper lite. Bågen skulle iallafall inte hålla det skulle bli småbitar om du försökte parera med den.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Slagsmål?

Slagsmål eller någon färdighet för obeväpnad strid (judo, stridskonst m.m.) förutsatt att man bara försöker undvika attacken.

Om man vill parera med bågen kanske man kan använda sin mest passande vapenfärdighet med ett visst avdrag (och så lär bågen gå sönder).
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
999 fall av 1000

Min tränare har sagt vid ett par tillfällen så här;
Om en tränad person med svärd möter en tränad person utan svärd kommer personen med svärd att göra personen utan svärd illa i 999 fall av 1000, endast genom träning som man får "tillgång" till den där sista chansen...
Jag tror honom definitivt. Man har ingen vidare chans...

Detta simuleras i DoD (några versioner) med att man helt enkelt får hoppas på att den som attackerar missar sitt slag...

?!

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Om man inte har färdigheten undvika kan du ju ge honom en grundchans i färdigheten. Man borde ju rimligtvis ha en liten chans att klara sig undan iallafall. Det här är bara en husregel, men jag brukar köra med SMI / 4 som grund i undvika.

/[color:purple]Bosse</font color=purple>, som har börjat köra med grund i vissa färdigheter i DoD6.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
IMO givetvis:
Spelaren borde få använda sitt FV för bågen. Men då parerar denne med sin båge och eftersom projektilvapen inte har nåt BV så gå går attacken rakt igenom. /images/icons/smile.gif
Slagsmål <EM>kan</EM> man parera med men då träffar attacken i armen.
Undvika med SMI. Först hade jag tänkt ut regeln att man ska slå SMI - differensen på attackerarens attack. Men då fungerar den precis som Undvika i "Krigarens Handbok". Eller ja, resultatet blir detsamma.
Jag har faktiskt ingen bra regel. SMI/2, fast då blir det ju inte anpassat efter situationen. SMI/2 - diff:en av attackerarens attack, men då blir det skitsvårt att undvika.
Jag brukar nog improvisera som <B>Punger</B> föreslog.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker undvika eg. borde gå på vapenfärdigheten oavsett om försvaren har vapen el. int'
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Oavsett vad andra tycker så tycker jag fortfarande att man borde ha BC på färdigheterna i DoD6, så jag håller med.

Caen/ Som tycker DoD6 har rätt många brister.


Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Baschans

Tycker jag med, och därför införde jag en liten husregel:
Du slå ett grundegenskapssalg för varje färdighet (lika med eller under det som färdigheten är baserad på). Lyckas du får du 1 i FV, perfekt ger T2+1. Det var ganska poppis...



ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?
 
Top