Nekromanti Regelfråga: Droger/Alkohol

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Hårdpluggar reglerna nu och fastnade vid en sak för drogreglerna, i synnerhet Alkohol:

S.94 text "På samma sätt har du svårare att tacka nej till en ny drink ju mer du har druckit."
Ska man tolka detta som att ett lyckat kontrollslag mot Självdisciplin krävs för att avsluta ett pågående fylleslag (modifierat av berusningsgrad)?
Separat uppfattar jag det som att man slår slag för "vanebildande" för att kämpa emot ett beroende? (Inte för att avgöra om man blir beroende för det avgör man genom att välja den nackdelen, eller hur? Ingen blir ju beroende av en saloonkväll. Möjligtvis om den involverar en jakt på drakar i San Fransiscos opiumhålor..)

Hur tolkar ni andra reglerna?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tycker drogreglerna är ok, men det finns delar jag personligen tycker är faktafel. Det står tex att cannabis är mer beroendeframkallande än vad någon tror. Jag förstår att med "någon" menar man tiden då spelet utspelar sig, men är verkligen cannabis beroendeframkallande alls? Jag förstår att man psykiskt kan bli beroende av vad som helst, tex rollspel. Dock är jag starkt tveksam till att cannabis framkallar något fysiskt beroende överhuvudtaget.

Jag är ingen drogexpert men med tanke på vad jag lever med så har jag testat en del saker, lagligt skall tilläggas på den plats de utprovats. Har också läst mycket om just cannabis som enligt många studier inte skulle vara beroendeframkallande. Det var väl det jag reagerade på mest i reglerna.

Tror alkohol skulle varit mer beroendeframkallande än i de nuvarande reglerna om jag skrivit dem.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sen att jaga drakar med alkohol i kroppen är dödligt även i western. Drakar och alkohol är ofta en dödlig blandning oavsett vilka drakar man syftar på. Så drakar av alla de slag skall man nog undvika om man vill att sin rp skall bli långlivad.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Att alkoholmissbruk leder till beroende råder det inget tvivel om, men det kräver ett relativt långdraget (år) missbruk. Därav att jag tolkar reglerna för vanebildande som att man inte ska slå ett slag efter varje bruk för att avgöra om man utvecklat ett beroende. Jag menar att man snarare behöver slå ett slag mot Självdisciplin för att faktiskt klara av att ens titta åt en öl dagen efter en blöt afton på saloonen! :)

Vad gäller Cannabis-beroende så vet jag inte hur det ligger till med fysiskt beroende, men psykiskt beroende kan vara minst lika förödande. Hasch vet jag är på riktigt, det har jag sett på nära håll. Marijuana råder det kanske mindre konsensus kring.
Å andra sidan är det möjligt att alkohol är än värre på denna punkt. Morfin är ju definitivt värre. Anledningen att det är kontroversiellt med legalisering av cannabis för medicinskt bruk är såklart politisk. Man väger det goda för några få (?) patienter mot riskerna för ett ökat missbruk. Precis som det finns folk som missbrukar andra mediciner.. (Morfin etc.)

Men hur tolkar du reglerna rent tekniskt? :)
Jag hoppas att jag tolkar dem rätt att RP måste klara ett slag för att fånga sitt förstånd och dricka varannan vatten! Så funkar det i verkligheten! :D
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Minimoni;n152394 said:
Sen att jaga drakar med alkohol i kroppen är dödligt även i western. Drakar och alkohol är ofta en dödlig blandning oavsett vilka drakar man syftar på. Så drakar av alla de slag skall man nog undvika om man vill att sin rp skall bli långlivad.
Drakar?
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Inkognito;n152416 said:
Vad gäller Cannabis-beroende så vet jag inte hur det ligger till med fysiskt beroende, men psykiskt beroende kan vara minst lika förödande. Hasch vet jag är på riktigt, det har jag sett på nära håll. Marijuana råder det kanske mindre konsensus kring.
Å andra sidan är det möjligt att alkohol är än värre på denna punkt. Morfin är ju definitivt värre. Anledningen att det är kontroversiellt med legalisering av cannabis för medicinskt bruk är såklart politisk. Man väger det goda för några få (?) patienter mot riskerna för ett ökat missbruk.
Med risk för att gå OT så vill jag bara understryka att cannabis är samlingsnamnet, marijuana och hasch (och hascholja) är specifika cannabisprodukter. Det är bara olika hög koncentration av THC. Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande i någon form och ingen har dött av enbart cannabisbruk.

Därmed inte sagt att drogen saknar biverkningar eller inte kan förstöra liv.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
KnightVision;n152792 said:
Med risk för att gå OT så vill jag bara understryka att cannabis är samlingsnamnet, marijuana och hasch (och hascholja) är specifika cannabisprodukter. Det är bara olika hög koncentration av THC. Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande i någon form och ingen har dött av enbart cannabisbruk.

Därmed inte sagt att drogen saknar biverkningar eller inte kan förstöra liv.

Det är lugnt, hela tråden blev OT! :)
Förväntar mig svar från samtliga rörande den regeltekniska frågan så snart ni haft tid att reflektera! ;)

(Är det inte så också att Hasch blir kvar i kroppen, i fettvävnaden, och därför kan utlösa psykoser långt senare?)
Vad gäller beroende så är väl det psykologiska beroendet starkt nog i många fall. Spelmissbruk, matmissbruk, fobier, m.m. är ju inte heller fysiska men nog så starka.
Sen har vi det "kulturella" att Cannabis ofta leder till missbruk av andra droger, i Sverige (vilket varit fallet för de flesta i min närhet som tog det spåret i livet)
Ett annat stort problem med Cannabis tror jag är avsaknaden av en rejäl bakfylla. Det är lättare att bruka Cannabis dagligen än att dricka sig full dagligen. I kombination med apatin/ambitionsdöden det leder till hamnar man lätt i dålig sits!

Men åter till grundfrågorna! :)

1. Slår man ett kontrollslag mot Självdisciplin under pågående rus om man på Saloonen inser att man ska upp och duellera vid soluppgången och inte borde beställa ännu ett glas Whiskey ?
2. Reglerna för Vanebildande används när spelaren/spelledaren tagit beslutet att ge Rollpersonen nackdelen Alkoholist/Missbrukare? (Annars tycker jag nog att reglerna är lite väl hårda. Världen skulle snabbt översvämmas av missbrukare om risken var så stor redan efter en öl till maten..)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Lagrade psykoser är en myt, ingick i statens skrämsel propaganda finns inga bevisade fall.

Säger inte att Cannabis är ofarligt (har själv suttit fast där i flera år men är rökfri nu).
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Inkognito;n152812 said:
Det är lugnt, hela tråden blev OT! :)
Förväntar mig svar från samtliga rörande den regeltekniska frågan så snart ni haft tid att reflektera! ;)

(Är det inte så också att Hasch blir kvar i kroppen, i fettvävnaden, och därför kan utlösa psykoser långt senare?)
Vad gäller beroende så är väl det psykologiska beroendet starkt nog i många fall. Spelmissbruk, matmissbruk, fobier, m.m. är ju inte heller fysiska men nog så starka.
Sen har vi det "kulturella" att Cannabis ofta leder till missbruk av andra droger, i Sverige (vilket varit fallet för de flesta i min närhet som tog det spåret i livet)
Ett annat stort problem med Cannabis tror jag är avsaknaden av en rejäl bakfylla. Det är lättare att bruka Cannabis dagligen än att dricka sig full dagligen. I kombination med apatin/ambitionsdöden det leder till hamnar man lätt i dålig sits!

Men åter till grundfrågorna! :)

1. Slår man ett kontrollslag mot Självdisciplin under pågående rus om man på Saloonen inser att man ska upp och duellera vid soluppgången och inte borde beställa ännu ett glas Whiskey ?
2. Reglerna för Vanebildande används när spelaren/spelledaren tagit beslutet att ge Rollpersonen nackdelen Alkoholist/Missbrukare? (Annars tycker jag nog att reglerna är lite väl hårda. Världen skulle snabbt översvämmas av missbrukare om risken var så stor redan efter en öl till maten..)
Ja, det här är en laddad fråga så låt oss hålla oss till reglerna. =)

1. Ja, det verkar rimligt.

2. Använd sunt förnuft tycker jag. Det känns mest som ett spelarbeslut att ge en rollperson nackdelen Alkoholist/Missbrukare. Det krävs ju att man ligger i vad gäller drickande för de flesta (och/eller har genetisk otur). Misslyckades personligen med att bli alkoholist under mina sex år på universitetet, vilket är något av en bedrift sett till mitt intag under denna period.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill bara inflika om det som sägs att cannabis är en inkörsdrog till starkare saker, då borde godispåsen på lördagar vara en lika hemsk drog då alla som tar droger lär ha ätit godis på lördagar :p

Förlåt för OT men ämnet är intressant både i spel och utanför då vi i Sverige har matats av skrämselpropaganda. Med det sagt så tror jag alla beroenden är dåliga i olika omfattning och så också droger. Har själv imte varit fast i något drogträsk och alkohol dricker jag inte, visst jag äter smärtstillande och de är ju ofta sprungna ur opium, annars är mitt största beroende coca cola vid rollspelsbordet.

Men jag tackar gudarna och alla andra övernaturliga makter att det finns smärtstillande som är starkare än de receptfria annars hade jag inte levt nu.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jo, jag tror personligen inte det ör drogen i sig som är inkörsporten utan just att den är illegal. Annars är nog alkohol den absolut största inkörsporten! :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Inkognito: Ett argument för att legalisera? Skojar bara :)

Gällande rollspel och drogregler tycker jag att western fungerar, även om jag kommer husregla en del. Nu vill jag inte glorifiera droger på något sätt, men opiumrökande kineser och laudanum drickande kvinnor är jävligt western. Gillar att westernboken beskriver att cannabis fanns i godis och liknande, en helt annan värld.

Western kommer bli awesome om det någonsin släpps.
 
Top