Nekromanti Regelfråga angående Svärd & Svartkonst

Elk82

Veteran
Joined
22 Jul 2011
Messages
22
Location
Karlskrona
Hej

Jag har införskaffat S&S (vilket jag kan rekommendera alla som är det minsta intresserade av OSR) men det är en grej i reglerna jag är lite osäker på.

När det gäller motståndsslag eller egenskapsslag som det ofta refereras till. Vad jag förstått så ska man slå en t20 och lägga till eventuell bonus för aktuell grundegenskap samt andra bonusar och sedan hoppas att man hamnar över 15 för att lyckas. Har jag tolkat reglerna rätt?

Om jag tolkat reglerna rätt tycker jag det finns ett problem med just motståndarlagen eftersom dessa inte förbättras i takt med att spelarna går upp i rang. En rollperson av rang 1 och rang 5 är lika usla på att överleva ett save or die slag som jag ser det.

I övrigt ett väldigt bra spel men det känns som husreglerna måste plockas fram för motståndsslag eller så har jag tolkat reglerna fel?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Elk82;n215808 said:
Hej

Jag har införskaffat S&S (vilket jag kan rekommendera alla som är det minsta intresserade av OSR) men det är en grej i reglerna jag är lite osäker på.

När det gäller motståndsslag eller egenskapsslag som det ofta refereras till. Vad jag förstått så ska man slå en t20 och lägga till eventuell bonus för aktuell grundegenskap samt andra bonusar och sedan hoppas att man hamnar över 15 för att lyckas. Har jag tolkat reglerna rätt?

Om jag tolkat reglerna rätt tycker jag det finns ett problem med just motståndarlagen eftersom dessa inte förbättras i takt med att spelarna går upp i rang. En rollperson av rang 1 och rang 5 är lika usla på att överleva ett save or die slag som jag ser det.

I övrigt ett väldigt bra spel men det känns som husreglerna måste plockas fram för motståndsslag eller så har jag tolkat reglerna fel?
Du har inte tolkat fel, du har missat en mening i reglerna. :)

SåS said:
För att göra ett motståndsslag slår man 1T20 och lägger till sin rang.
 

Elk82

Veteran
Joined
22 Jul 2011
Messages
22
Location
Karlskrona
Okej tack för snabbt svar. Det förklarar en hel del.

Jag har gått runt ett helt liv och känt att jag har ganska bra koll på regler men nu inser man att jag varit en lallare hela mitt liv.

öäll
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Elk82;n215808 said:
...och sedan hoppas att man hamnar över 15 för att lyckas.
Ett litet förtydligande.

Motståndsslag i SåS är grundegenskaps*- räddnings*- och färdighets*-slag i ett.

Grundregeln är att man slår 1T20 + rang och ska försöka få 15 eller mer (inte över 15).

Om en grundegenskap är relevant för slaget (vilket det ofta är) lägger man på grundegenskapsmodifikation och kallar slaget för grundegenskapen; lägger man till smidighet är det smidighetsslag.

*Jag tror inte att SåS använder termerna grundegenskapsslag, räddningsslag eller färdighetsslag - men det är de termer jag använder när jag jämför med andra OSR- och d20-spel.
- Trampar man på en fallucka slår man ett smidighetsslag för att undvika att ramla ner. För mig är det ett grundegenskapsslag (ability check).
- Blir man biten av en giftorm slår man ett fysikslag för att inte dö. För mig är det ett räddningsslag (saving throw).
- Ska en tjuv dyrka upp ett lås slår denne ett smidighetsslag (och lägger till +2). För mig är det ett färdighetsslag (skill/proficiency).
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
anth;n215825 said:
- Ska en tjuv dyrka upp ett lås slår denne ett smidighetsslag (och lägger till +2). För mig är det ett färdighetsslag (skill/proficiency).
Har för mig tjuvar lägger till +3
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
anth;n215825 said:
*Jag tror inte att SåS använder termerna grundegenskapsslag, räddningsslag eller färdighetsslag - men det är de termer jag använder när jag jämför med andra OSR- och d20-spel.
- Trampar man på en fallucka slår man ett smidighetsslag för att undvika att ramla ner. För mig är det ett grundegenskapsslag (ability check).
- Blir man biten av en giftorm slår man ett fysikslag för att inte dö. För mig är det ett räddningsslag (saving throw).
- Ska en tjuv dyrka upp ett lås slår denne ett smidighetsslag (och lägger till +2). För mig är det ett färdighetsslag (skill/proficiency).
Lägger man till sin level på de slagen också? Isf skulle ju en ny tjyv lägga till totalt 3.

/W
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
wilper;n215903 said:
Lägger man till sin level på de slagen också? Isf skulle ju en ny tjyv lägga till totalt 3.

/W
Ja, på alla motståndsslag där man ska slå 15 eller mer lägger man till sin level.

Ja, +3, förutsatt att tjuven är rank 1 och har SMI mellan 9-12.
Vid högre rank eller högre smidighet blir det mer än +3.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
anth;n215899 said:
Jag har inte för mig, jag läser innantill. +2. :)
Ja, de jäklarna ändrade ju. Undrar om jag slog med ett för mycket på senaste Grottröj, eller om jag kanske kom ihåg att ändra på rollformuläret...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,163
Åffan, så alla klasser ökar lika fort i sina save-slag när de levlar upp? Rätt annorlunda mot en del andra OSR-osande system jag kikat på.. typ Labyrinth Lord.

Eller tänker jag fel här? Är fortfarande en OSR-novis..
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
zonk;n215982 said:
Åffan, så alla klasser ökar lika fort i sina save-slag när de levlar upp? Rätt annorlunda mot en del andra OSR-osande system jag kikat på.. typ Labyrinth Lord.

Eller tänker jag fel här? Är fortfarande en OSR-novis..
Kika på OSR-spelet Swords & Wizardry. Det är därifrån som SåS hämtat sin inspiration med motståndslag. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,163
anth;n215988 said:
Kika på OSR-spelet Swords & Wizardry. Det är därifrån som SåS hämtat sin inspiration med motståndslag. :)
Alltså jag säger inte att det är rätt eller fel, jag undrade om jag fattat rätt - dvs att det är annorlunda!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
zonk;n215989 said:
Alltså jag säger inte att det är rätt eller fel, jag undrade om jag fattat rätt - dvs att det är annorlunda!
Det finns så många OSR-spel numera att det nästan är omöjligt att göra något nytt och annorlunda.
http://taxidermicowlbear.weebly.com/dd-retroclones.html

Det där med ett saving throw / motståndsslag är liksom ett av S&Ws kännetecken - och S&W är ett av de större OSR-spelen. :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
zonk;n215982 said:
Åffan, så alla klasser ökar lika fort i sina save-slag när de levlar upp? Rätt annorlunda mot en del andra OSR-osande system jag kikat på.. typ Labyrinth Lord.
Är det så stor spridning i hur fort de ökar? Är det inte mest att de börjar på olika ställen?

Swords & Wizardry har ju den biten också, att de olika klasserna börjar på typ lite olika siffra även om alla bara har ett save. I SåS har klasser eller folk ibland bonus på vissa sorters motståndsslag. Det blir lite same same i slutändan. De brukar vara mindre plus eller minus än de från grundegenskaper, förutsatt att man kör en regelversion som ger mer än -1/+1 för låga/höga grundegenskaper.
 
Top