Nekromanti Regeldiskutioner?

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Varför är det så lite regeldiskutioner på det här D&D-forumet?

Är alla så duktiga på engelska så dessa bara bedrivs på de utrikiska forumen?

Nä, jag efterlyser fler kluriga diskutioner här, på svenska.


- Mattias
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
I stället för att...

I stället för att efterlysa en tråd om regeldiskussion, kanske ni själv kunde starta en!
Då skulle ni ju per egen handling lösa dilemmat som tynger edra axlar...
Annars så dyker ju regeldiskussioner upp titt som tätt i inlägg, som inte alltid handlar om just regler.


För övrigt anser jag att Cartago bör förgöras.

/images/icons/king.gif
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: I stället för att...

Jo men jag har ju inga frågor, bara svar...

/images/icons/clever.gif


- Mattias

/images/icons/wink.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: I stället för att...

Dagens knep:

Skaffa ett användarnamn till. Använd det namnet för att göra inlägg där du ställer just de frågor du vill besvara. Logga in med ditt riktiga användarnamn. Besvara frågorna. Enkelt, eller hur? /images/icons/tonguea.gif

/JPS
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: I stället för att...

Hmmm... Men hur kul är det? /images/icons/doh.gif

Fast det är klart. Vill man brilljera för massa människor man förmodligen aldrig kommer att träffa så är det ju en lysande idé. /images/icons/wink.gif
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,304
Location
Göteborg, Lindome
Re: I stället för att...

Efter att ha deltagit i otaliga regeldiskussioner på amerikanska forum, undrade jag samma sak själv om detta forum.

Jag antog att svenska rollspelare inte är lika intresserade av "sanningen" utan hittar på regler själv när de inte förstår (eller inte gillar) en regel. Eller nå't.../images/icons/crazy.gif

Annars står jag också gärna till tjänst med svar på regelfrågor.../images/icons/clever.gif
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Hur kan man...

...tweaka systemet med memorering av spells så att Wizards kan panikkasta besvärjelser de inte har memorerat? Jag skulle vilja hitta en system för detta, ungefär som när Clerics får byta ut en spell mot Heal om du vill. Alltså, kan man hitta ett system som motsvarar typ "självmordsattack" i DoD? Och utan att de får oschyssta fördelar gentemot Sorcerers? Virrigt, men kanske nån har några idéer? /M
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Så här kan man...

...kanske göra:
Tillåt wizards att lägga en spell de kan som självmordsspell, vilken som helst, de behöver inte ens ha den memorerad. Fördubbla trollkarlens vanliga Caster Level, och bortse från alla caps på avstånd, skada, varaktighet o.s.v. När trollkarlen gjort detta dör han, oavsett tidigare HP. Och går inte att återuppliva.

Annars kanske man kan låta en wizard göra en Retributive Strike, som en Staff of Power, fast med trollkarlens Caster Level istället för Charges. Stryk också möjligheten till bortteleportering av trollkarlen. Eller stryk den INTE, förresten...det skulle kunna bli intressant...

För att undgå ojuste fördelar gentemot Sorcerers kan man ju låta dessa göra detsamma /images/icons/wink.gif

/Feliath - känner sig kreativ, men är antagligen bara magsjuk
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Jag tänkte...

...att man kunde göra så att en Wizard får kasta en besvärjelse ur sin spellbook när som helst, utan att ha den memorerad. MEN då tar han lika mycket HP i skada (eller levelxd6 i skada) som spell level på grund av de vilda energier han släpper loss. Vidare försvinner en spell slot precis som vanligt.

Kan det vara nått, eller blir det för mäktigt för Wizards?

M.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,304
Location
Göteborg, Lindome
Re: Hur kan man...

Varför vill du göra Wizards mer lika Sorcerers? Att kunna spontankasta formler är ju just de sistnämndas enda riktigt stora fördel. Ge samma möjlighet till Wizards så har man absolut ingen anledning att spela Sorcerer.

Om du absolut vill ge Wizards någon möjlighet till detta, så koppla det till någon svåråtkomlig Feat eller Prestige Class. Ge inte bort det gratis. Den spelare som gärna vill ha detta måste då offra något annat.

Fast jag tycker nog inte att det är lämpligt överhuvudtaget.
 

Gusman

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
56
Location
Stockholm, Norra
Re: Jag tänkte...

Eller varför inte göra som det står i reglerna. :)
Spara en slot när du memorerar spells.
Då tar det ca 15 minuter (tror jag) att memorera in den spell som du behöver och kasta den.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Hur kan man...

Du kan skapa en feat som heter Spontaneous Magic. Rollpersonen kan lägga vilken besvärjelse som helst, och han behöver varken kunna den eller ha den memoriserad. En besvärjelse som tar en action att utföra tar istället 1 full round, och i övrigt så fördubblad tiden det tar att lägga besvärjelsen. En spontan besvärjelse tar upp en spell slot som är fyra nivåer högre än besvärjelsens egentliga nivå.

Både Sorcerers och Wizards kan ha nytta av den här featen och det krävs en rätt kraftfull magibrukare för att ens lägga de svagaste av besvärjelser.
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: Hur kan man...

Jag håller med dig här. En feat är ett absolut måste för att kunna utförar detta (om man överhuvudtaget skall tillåta det). Det omvända kostar en feat, Arcane Preparation eller vad den nu hette, så då bord det samma gälla för detta.

Tyr's förslag i tråden ovan är inte så pjåkigt.


- Mattias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
För att...

...det är coolt om en Wizard kan kasta en besvärjelse i trängt läge, utan att behöva vänta i 15 minuter. Och samtidigt ta en smäll för det. Typ, för att rädda dagen. /M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Varför? Jo, helt enkelt...

...därför att jag vill. Jag tycker att det skulle vara roligt, coolt och spännande och att det skulle passa i min kampanj om Wizards kunde kasta besvärjelser utan att behöva memorera dem, men att de tar rejält med stryk av att göra så (vilket inte Sorcerers då skulle göra). Det passar mer med min syn på magiker, typ "Oooh, jag måste kasta en besvärjelse för att rädda partyt, men jag har den inte memorerad, men om jag väljer att ta 6d6 i skada kanske vi klarar oss!". Jag vill göra det tillräckligt kostsamt för att det inte ska användas för ofta, men att möjligheten ändå ska finnas. Mest för att bort pressen från spelaren som spelar Wizard att alltid memorera rätt spell, och det tråkiga som inträffar när man inser att man faktiskt skulle behöva en annan spell än den man memorerat. Själv tycker jag att såna situationer är väldigt frustrerande, och skulle tycka att en enkel regelmekanik som tillät mig att kasta en annan besvärjelse och ta stryk skulle vara kul. Och en chans att skapa spännande situationer i äventyren. Alternativet är förstås att slå ihop Sorcerer och Wizard och göra en ny Class som funkar som jag vill, eller införa ett spellpointsystem, men jag ville undersöka om det kan finnas idéer på en enkel mekanik som skulle göra det jag vill. Eftersom någon ändå efterlyste regeldiskussioner... /MVH Magnus
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Jag tänkte...

Den idén är lite mer välbalanserad, så den kanske skulle kunna funka, jämfört med vissa av dom tidigare förslagen. Fast det är klart, för min wizard lvl 2( snart 3, nämligen i början av nästa spelmöte) med 7 hitpoints( man får ju bara d4:or som wizard i hit die) så blir det väldigt farligt att lägga en sån spell. Det knappt så att han klarar sig om han får max skada, och då har han ändå haft +1 i constitutionbonus på sina hitpoints.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Wizards kontra Sorcerers

Apropå skillnader mellan Wizards och Sorcerers så har Monte Cook gjort en Sorcerer-variant i sitt senaste alster, Book of Eldritch Might II: Songs and souls of power. Denna får d6 hp per level, 4 skill points, Diplomacy och Gather Information som class skills, och de kan marginellt fler spells (på level 20 kan de 9/5/5/5/5/5/5/4/4/3 i stället för 9/5/5/4/4/4/3/3/3/3). Dessutom behöver de inte materiella komponenter - de flesta kan man bara ignorera, och de som har en kostnad angiven kostar lite XP i stället. För att kompensera lite för detta så har de fått en annan lista, som dels är rensad från spells som tar lång tid och så (Identify, Legend Lore, Clone, Planar Binding), och en del spells har knuffats upp en level (shield, haste, invisibility).

Detta leder till en klass med mycket flashbang-spells, men inte så mycket långtidsplanering och informationssamling - klart annorlunda från en wizard.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Wizards kontra Sorcerers

Låter intressant om man ska ha både en Wizard och en sorcerer i gruppen, för annars är ju identify ganska livsviktig. Utan den klarar man sig inte typ när man har fått ett magiskt föremål.


Caen/Tycker att det är roligt att det finns användbara low-level spells.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Cool ide

Du hade en cool idé till att börja med :)
Nu märkte jag att det jag skrev kanske inte var riktigt vad du eftersökte, men det kanske du kan fixa med ett tillägg på featen. Typ, om du tar 5*leveln i skada (dock minst 5) så kan du lägga besvärjelsen utan några svårighetsökningar. Kanske ska man låta magikern få ännu mer i skada, eller runt utav låta honom dö automatiskt. Det var en intressant idé du la fram...det gör helt klart Wizards lite mer intressanta.

Ha! Du hade ju själv givit typ samma förslag när det gäller hp-förlusten...men du kanske kan stuva in det du hade tänkt istället. Förutom detta kanske man skulle slänga med någon annan otrevlig bieffekt också, såsom att vara avskärmad ifrån sin magi för en längre tid eller det som en spelare hatar mest av allt: förlust av EXP :gremsmile:
 
Top