Nekromanti Regeldiskussion v2.4 eller liknande...

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Okej allihopa. Ny tråd, den förra höll på att försvinna (Systembyte (igen) hette den). För er som följt min diskussion med Rising och inte fattat ett smack, här kommer en kort resumé...

Vi snackar stridssystem. Vem som handlar först, initiativ och liknande sköts av den s k "stridsklockan". Här följer ett utdrag av mitt utkast:

I centrum för stridsreglerna i Genesis står den s k stridsklockan. Det är den som avgör vems tur det är att handla, och när. Stridsklockan består av en cirkel med 12 rutor på, markerade med siffror. Det används även någon slags markör, hädanefter kallad visaren. Den kan vara ett suddgummi, en tärning, eller allra helst en riktig visare. Det behövs även en markör för varje spelare samt en för varje motståndare som deltar i striden. Här kan du använda små stenar, pluppar från fia med knuff, eller allra helst en miniatyrmodell av din rollperson

Okej, nu vet ni hur den ser ut. Personer handlar när visaren hinner upp deras markör. Beroende på hur snabb personen är, vilket vapen hon använder och vilken manöver hon försöker sig på, så flyttas markören fram ett antal steg. Den flyttas även fram litegrann när man parerar. Om flera hamnar på samma ruta handlar den som kom dit först först.

Tärningssystemet i strid funkar så att varje person har en tärning som visar på hur skicklig hon är (ju lägre desto bättre): T ex har kanske en tränad och erfaren krigare T6 medan en pojkspoling har T20.
Vid anfall slås anfallarens tärning. Om försvararen ska lyckas parera måste hon slå lika med eller under anfallarens resultat.

Skada: Varje person har en tabell, den kan t ex se ut så här:
1......20 skada (perfekt!!!)
2-3...13 skada
4-5...10 skada
6-8....8 skada
9-11..6 skada
12.....4 skada

Fattar ni? Denna tabell är alltså för en "T12-person".

Perfekt slag kommer troligtvis att åstadkommas genom att man slår en etta. En skicklig person slår alltså perfekt relativt ofta, medan en otränad person slår det sällan. Effekter av perfekt är ännu inte bestämt.

Fummel: Snälla, hjälp till här! Har ni något förslag? Slag på fummeltabell kommer att ske med Ob "skicklighetstärningen" så att en skicklig person inte fumlar lika grovt (oftast). Med Ob menas i det här fallet att om man slår sitt högsta värde slår man igen och lägger till 5.

Skadebonus räknas in i skadetabellen. Jag anser att den bör vara negativ och positiv (en klen person gör mindre i skada medan en stark person gör mer i skada än standardsvensson), men Rising tycker att den bara ska vara positiv.

Fler saker som omtvistas är antal rutor på stridsklockan... 12 är väldigt praktiskt men leder ofta till att flera hamnar på samma ruta vilket är jobbigt.

Något annat som inte är säkert är om det ska vara en bild på en fyraarmad orch beväpnad med playboy-tidningar i mitten av klockan eller inte.

Okej, idéer? Förslag? Kritik?

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Fummel

Svarar på mitt eget inlägg...

Jag har kommit på ett system för fummel, men jag vet inte om jag är helt nöjd med det.
Om man slår sitt högsta resultat på tärningen, så ska man slå en T20. Blir resultatet lika med eller mindre än det första resultatet, så har man fumlat. Nackdelen är att det inte spelar nån roll hur duktig man är, man har alltid 5% chans att fumla enligt sannolikhetsläran: (1/x)*(x/20)=1/20, dvs 5%, där x=tärningens maxvärde.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Fummel

Aah, i och för sig är det ganska mysigt att alla har en lika stor klant-faktor. Och när jag tänker mer på det, så verkar det också rätt rimligt.

Bara för att jag är en ovan kämpe betyder det ju inte att jag snubblar, tappar mitt spjut eller råkar hugga mina vänner stup i kvarten, det beror ju på okoncentration, och det kan ju faktiskt en vältränad filur lida av lika mycket som jag.

Dessutom kan många resultat på en fummeltabell snarare översättas till "otur", då menar jag bland annat när ens utrustning falierar. (Pilbågar som knäcks i ens händer, kättingar som brister i ens kedjelod, osv.) Inte har väl en supertränad ninja mindre "otur" än en bonnadräng? Nä, det där systemet låter vettigt.

Jag diggar!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Personligen tycker jag att perfekt är 1 på 1T12 är alldeles för ofta. Men det är vad jag tycker.......

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Fummel

Inför ett värde i stil med stridsvana...ju mer van man är vid att slåss ju mindre chans att man fumlar. Koncentration är faktiskt en del i stridsvana...hur det sedan påverkar fummel får du nog finna ut själv =)

Men jag föredrar fortfarande Krilles initiativ system, mycket smidigt, mycket bra =)

"Love is a wonderful thing, too bad that it's ruined by lovers"
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Fummel

Jag tycker i så fall att själva slaget på fummeltabellen kan modifieras av spelarens stridsvana. Men faktum är nog att vi tittat för mycket på actionfilm där hjältarna aldrig gör några misstag. I själva verket klantar sig nog även erfarna soldater ibland, världens bästa fäktare tar nog och snubblar (tex) precis lika ofta som en novis, även om fäktmästaren såklart är betydligt vassare än novisen så länge han står på benen.

"Men jag föredrar fortfarande Krilles initiativ system, mycket smidigt, mycket bra =)"

Tittar du en gång till ser du att det är precis samma system (med handlingspoäng) förutom att det inte är indelat i stridsomgångar, vilket jag anser smidigare. Stridsklockan är bara ett annat sätt att åskådliggöra handlingspoängen. Faktum är att mitt stridsexempel under rubriken "korrosion" längre ned på forumet precis lika gärna kunde vara (med en del modifikationer) utspelat med stridsklocka. Däremot är klockan roligare att använda än att bara skribbla en massa siffror, och det är ju poängen med den!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Hmmm... Tja, det kan du ha rätt i. Men "perfekt" behöver ju inte betyda att motståndaren inte kan parera, att jag får välja träffområde och att det ger dubbel skada.
Jag tror att perfekt slag i mitt spel bara ska betyda att om det träffar så gör det mycket ont (skilnaden på skada mellan 1 och 2 är större än mellan 2 och 3).

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 
Top