Nekromanti Regelbryderi - strid

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tänk er följande situation

Det är början av en stridsrunda
Våra två kombatanter Tiraken Thar och Mäniskan Måns står cirka fem meter ifrån varandra.
De har ganska uppenbart stridsgraden "Fri".

Måns har ringbrynja, sköld och en kastyxa framme. Han har dessutom ett stridsvärd i bältet.

Thar har ett lamellpansar och ett kastspjut framme. Har dessutom en tirakkrok i bältet.

Skyttefas
Måns deklarerar att han kastar yxan på Thar
Thar deklarerar att han kastar spjutet på Måns
Måns tänker försöka avståndsblockera
Thar väljer att inte försöka försvara sig.

Vi utgår från att inget av avståndsanfallen gör någon avgörande effekt.
Hurivida de misslyckas, försvaras eller bara gör liten skada är inte viktigt.

Förflyttningsfas
Måns deklarerar att "Jag går två meter mot tiraken och drar mitt stridsvärd"
Thar deklarerar att "Jag går två meter mot mäniskan och drar min tirakkrok"

Att man "grattis" kan dra eller byta vapen under förflyttningsfasen står ju svart på vitt, inga tveksamheter där alltså.
Våra kämpar är nu cirka en meter ifrån varandra.

Fråga 1:
Här undrar jag om man skall räkna våra kombatanter som att de har bytt stridsgrad till "Stridande"
På s. 13 i fasöversikten sägs att den normala tvåmetersförflyttningen inte påverkar stridsgraden.
Å andra sidan säger s. 12 under definitionen av stridsgrad att en deltagare har rätt att räkna sig själv som "stridande" om han har en fiende inom två meter som han har förmågan att anfalla.

Jag är böjd att tro att man faktiskt ska räkna dem som stridande och att det som står på s. 13 är en markering mot att man inte kan bli fri genom att flytta 2 meter bort från fi.
För resten av exemplet tänker jag förutsätta att det är så (är det inte det blir resten irrelelevant) men jag vill gärna ha synpunkter på vad ni tycker eller tror.

Närstridsfas
Strid öppnas. Båda kämparna får ob1t6 svårare vinitslag enligt regeln om vinit för skyttar. De slår altså bägge ob4t6

Låt oss anta att Thar vinner initiativet och blir anfallare.

Thar deklarerar att han tänker göra ett högt hugg.
Måns deklarerar Blockering.

Fråga 2:
Hur många handlingar har Thar och Måns gjort och vad får de för svårigheter?
Att ett avståndsförsvar är en handling står uttryckligen i reglerna däremot står det inget om att ett avståndsanfall räknas som en handling men så måste det väl rimligen vara?

Jag tolkar det så här:
Thar får ob4t6 på sitt hugg (ob3t6 i grund plus ob1t6 för att han gör två handlingar)
Måns får ob4t6 på sin blockering (ob2t6 i grund plus ob2t6 för att det här är hans tredje handling)

Är detta korrekt resonerat? Eller ska det vara på något annat sätt? Hur tänker och tror ni andra?

/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Relaterad fråga/knivighet

Om man nyttjar regeln om "Avvaktande avståndsanfall" när en fiende kommer rusande mot (för att engagera i närstrid) för att fördröja ett anfall med avstånds/kastvapen till lämplig punkt under förflyttningsfasen. (I detta fall för att få så kort avstånd som möjligt.)

Kan man då kombinera detta med att man "gratis" kan dra/byta vapen under förflyttningsfasen?

/Bjorn
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Relaterad fråga/knivighet

Nu är jag inte stenhårt regelinläst, men lite känner jag att jag kan svara på utan det...

Här undrar jag om man skall räkna våra kombatanter som att de har bytt stridsgrad till "Stridande"
På s. 13 i fasöversikten sägs att den normala tvåmetersförflyttningen inte påverkar stridsgraden.
Å andra sidan säger s. 12 under definitionen av stridsgrad att en deltagare har rätt att räkna sig själv som "stridande" om han har en fiende inom två meter som han har förmågan att anfalla.
Eftersom de två uppenbart är fiender borde de enligt ren logik räknas som stridande såvida de båda inte uttryckligen väljer att ignorera varandra, vilket inte tycks särskilt troligt under strid; på en meter kan de utan problem göra utfall mot varandra då de känner för det, liksom.

Kan man då kombinera detta med att man "gratis" kan dra/byta vapen under förflyttningsfasen?
Beroende på avstånd, tillgänglighet och hastighet kan man nog göra en ganska god bedömning av rimligheten; delar du avståndet då skottet avfyras på aktuell FÖR/4 ser du hur lång tid man har på sig. Är det mindre än två sekunder kan man ju börja fundera på hur vapnet sitter (har dock aldrig dragit svärd själv, så mer hjälp kan jag inte ge, men lättåtkomlig kniv i slida går nog på en halv, typ).
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Relaterad fråga/knivighet

Anledningen till varför avståndet stridande finns är bara för att när du väl står nära någon som har en massa stål de vill köra in i en så är det knepigt att vända sig och springa utan att bli sårad. Du är liksom låst i till din motståndare. När de står och kastar saker på varandra kan de vända om utan att det blir jobbigt (förutom att de inte för ett försvarsrsslag för projektilen som kommer mot deras rygg).
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Relaterad fråga/knivighet

[ QUOTE ]
Anledningen till varför avståndet stridande finns är bara för att när du väl står nära någon som har en massa stål de vill köra in i en så är det knepigt att vända sig och springa utan att bli sårad. Du är liksom låst i till din motståndare. När de står och kastar saker på varandra kan de vända om utan att det blir jobbigt (förutom att de inte för ett försvarsrsslag för projektilen som kommer mot deras rygg).

[/ QUOTE ]

Detta är förvisso sant men jag begriper inte vad det har med någon av mina frågor att göra?

/Bjorn
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Relaterad fråga/knivighet

Jag tror regeln om att stridsgraden inte ändras av en tvåmetersförflyttning är menad så att man inte kan förflyutta sig ur en strid med hjälp av den.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Är det verkligen någon som kör med de olika faserna?

Själva i våran spelgrupp är det den som får högst vinit som börjar oavsett om han är närstridare eller avståndare.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Har man stora och/eller invecklade strider så har i alla fall jag funnit att faserna gör det mycket enklare och mindre "roddigt".

/Bjorn
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Efter ha läst inlägget tre gånger kan jag bara ställa en mot fråga. Vad spelar det för roll vad för pansar de har? Nä men skämt åsido.

Regler är basen de brister så är det bara. Det går inte att vara heltäckande men då bygger vi ut systemet.

Jag skulle säga för att få någon större betydelse av snabbdragning och att det blir många som utnyttjar taktiken till flera anfall på rundan med olika vapen att det inte går att byta vapen gratis om man agerat under skyttefasen. (min åsikt)
Inte för att det löser ditt problem. Scenariot kunde vara att måns skjuter och sedan går två meter mot sin sårade kamrat som ligger bakom Thar, och Thar avancerar. Här tolkar jag regeln som du tänker att det inte ska gå att fly med den men man ska kunna avancera till strid med den.

Jag skulle räkna alla handlingar som handlingar och ge dem svårighetsgrad därefter. Det skulle göra att folk drog sig för skytte på nära håll ifall fienden kan anfalla dem. Eller så skjuter man ändå då man får chansen att göra skada först. Det blir ett taktiskt val vilket öppnar för intressanta händelser.

Men det är en sak i det scenario du tar upp som jag inte anser stämma med min bild av hur reglerna ska tolkas. (Altså de regler som saknas för att systemet ska bli komplett)

Du låter båda slå vinitslag. Jag skulle påstå att Måns som har valt att blockera därmed fortsätter att vara försvarare. Thar som struntade i det har däremot möjlighet att anfalla. Om inte han misslyckas med vinitslaget och också blir försvarare förstås.
 
Top