Regelbok utan kapitlet om hur man gör rollpersoner

mrund

Kummelgast
Jag och de flesta av mina spelare är inte intresserade längre av reglerna för hur man gör rollpersoner. Det kommer sig av att vi använder reglerna så lite att det är lönlöst att optimera sin gubbe. Jag tänker mig en regelbok där det kapitlet är ersatt med 25 finstilta pregens som spelarna får förse med namn och bakgrundsberättelse. Som playbooks i "Powered by the Apocalypse"-spel, fast med mindre spelmekanisk valfrihet. Det gör ingenting om två rollpersoner med olika personligheter har samma siffror, bara alla siffrorna är rimliga startvärden.

Hidden Kingdom gör det, fast med 400 rollpersoner, och de har färdiga namn också.

Jag tror det kom rollpersonsmakarregler i någon expansion senare, men den har jag inte läst.

Jag och de flesta av mina spelare är inte intresserade längre av reglerna för hur man gör rollpersoner. Det kommer sig av att vi använder reglerna så lite att det är lönlöst att optimera sin gubbe. Jag tänker mig en regelbok där det kapitlet är ersatt med 25 finstilta pregens som spelarna får förse med namn och bakgrundsberättelse. Som playbooks i "Powered by the Apocalypse"-spel, fast med mindre spelmekanisk valfrihet. Det gör ingenting om två rollpersoner med olika personligheter har samma siffror, bara alla siffrorna är rimliga startvärden.
Jag tycker att ”Mothership” har ett inspirerande tilltag där karaktärsgenererandet är utskrivet på rollformuläret. Det går för övrigt snabbt att göra rollpersoner i det spelet, kanske värt att kolla in?

Det kommer sig av att vi använder reglerna så lite att det är lönlöst att optimera sin gubbe. Jag tänker mig en regelbok där det kapitlet är ersatt med 25 finstilta pregens som spelarna får förse med namn och bakgrundsberättelse.
Det här går väl inte ihop? Om ni ändå använder systemet så lite behöver ni väl inte 25 pregens heller?

Jag gillar annars pregens, och tycker att spel som använder dem borde våga låta dem vara mer färgstarka och distinkta. Eat the Reich är kul, med både cowboyvampyr och inkakrigarpilotvampyr (men är ju inriktat på kortare spel). Jag tyckte det var coolt i Shadowrun: anarchy att pregensen hade såpass mycket story och rollspelsinput, men att det fanns så många att välja bland att det ändå inte blev begränsande (fast där fanns det nog ändå ett system för att skapa egna gubbar i bakgrunden. @Rickard ?)

400!? Undrar hur de tänkte!
Tja, Hidden Kingdom är ju Kung Arthur-rollspel, alla riddare och damer från böckerna finns som pre-gens, du väljer vems perspektiv du vill ha när ni spelar genom historien. Jepp, du kan spela Arthur om du vill.

Jag och de flesta av mina spelare är inte intresserade längre av reglerna för hur man gör rollpersoner. Det kommer sig av att vi använder reglerna så lite att det är lönlöst att optimera sin gubbe.
Fast karaktärsgenerering är väl så mycket mer än att optimera?

För mig är optimeringen ointressant, men verktygen och inspirationen som karaktärsgenereringen ger mig för att ge en intressant karaktär är extremt intressanta.

Jag tyckte det var coolt i Shadowrun: anarchy att pregensen hade såpass mycket story och rollspelsinput, men att det fanns så många att välja bland att det ändå inte blev begränsande (fast där fanns det nog ändå ett system för att skapa egna gubbar i bakgrunden. @Rickard ?)
Japp, jag tror att det ordinarie sättet att spela på är att just skapa sin egen rollperson. Jag tyckte bara att det passade bättre "pick up and play and wing it"-formatet att bara köra på pregens ... och dom har riktigt sköna backstories, samt sammanfattande tags och beskrivningsord.

Väldigt många Starter Set har den lösningen, med förskapade rollpersoner och inget kapitel för att skapa dem från scratch. Många som jag spelat med hänger gärna kvar vid sina förskapade rollpersoner så länge de kan. Rollpersonsskapandet skulle man mycket väl kunna släppa som en PDF i efterhand, för de som inte nöjer sig med pre-gens.

Jag tycker att ”Mothership” har ett inspirerande tilltag där karaktärsgenererandet är utskrivet på rollformuläret. Det går för övrigt snabbt att göra rollpersoner i det spelet, kanske värt att kolla in?
Det här känns jätteonödigt förutom om man dör så ofta att det blir meningsfullt. Det finns begränsat med utrymme på rollformuläret, och att ha med saker som används exakt en gång är sällan bra.

I normalfallet är ett worksheet mycket bättre.

(Fortfarande bättre än chargen på SL-skärmen, som jag har sett.)

Men… ni spelar ju DG? Hur…
Det går åt rätt mycket SAN, men inte så mycket HP. Delvis säkert för att mina spelare helt enkelt aldrig skulle komma på idén att iscensätta en väpnad kommandoräd. De smyger omkring mycket. Vi har aldrig haft en rollperson som var tjänstgörande militär.

Det går åt rätt mycket SAN, men inte så mycket HP. Delvis säkert för att mina spelare helt enkelt aldrig skulle komma på idén att iscensätta en väpnad kommandoräd. De smyger omkring mycket. Vi har aldrig haft en rollperson som var tjänstgörande militär.
Det är väldigt vanligt i rollspel att det är rollpersoner som är bra på att slåss som dör i strid.

Men… ni spelar ju DG? Hur…
Jag har alltid tyckt att det verkar lite kontraproduktivt att tappa sin gubbe tidigt i CoC, för scenariona känns som de ofta handlar om långsiktig mysterieutredning. Att då behöva tvinga in en till rollperson för att spelaren ska kunna fortsätta med kampanjen blir bökigt.

Förstås färgat av att jag själv upplever det som potentiellt kampanjdödande att bli av med en roll.

Back