Nekromanti Regelbok 2 - Frågor och kommentarer

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Som sagt en fantastiskt bra bok! Men några funderingar har jag: 1) Jag saknar svårighetsökning om motståndaren/målet rider i galopp eller sprintar, även om de är omedvetna om att någon skjuter mot dem, så borde skytten har svårare att träffa ett snabbt rörligt mål.

2) Jag är inte säker på om jag har förstått hästarnas förflyttning under en stridsrunda. Är det riktigt att ett amerikanskt fullblod skrittar 34 m, travar 68 m och galopperar 102 m per Stridsrunda? Är galopp högsta hastigheten i detaljerad strid eller finns värden för ökad och full galopp också?

3) Kampanj & Äventyrs kapitlet innehåller många SLP med värden, men är de anpassade för kampanj-. realism- eller action spel? Finns det en idé om hur man schablon mässigt kan anpassa dem till övriga stilar?

Kommentarer

a) En timmervägg har högre skyddsvärde än 8 och stoppar förmodligen alla kulor under den här tidsepoken. En helmantlad kula från ett modernt automatgevär med 3x högre utgångshastighet, än dåtidens revolvrar stoppas av helt av 70 cm trä.

b) Skulle vilja att efter kapitlet om Strid kommer kapitlet om Skador då man förmodligen kommer bläddra mycket mellan dessa. Flytta därför Stora strider till efter kapitlet om Skador.

MVH Röde Baron
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Fråga 1 funderade även jag över nu vid andra genomläsningen! Finns ju motsvarande modifikationer för när skytten galloperar etc., men inte för rörligt (levande) mål!

Instämmer även i kommentarer a och b.. Även om b snabbt kommer lösas när dessa regler sitter i huvudet! :)
 
Top