Nekromanti [regelalternativ]Korruption i Symbaroum

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Efter att ha fått officiell respons på Korruptionsreglerna i Symbaroum känner jag att det är dags att diskutera fram ett alternativ.

Låt oss börja med att sammanfatta mekanismen så som den används i regelboken, sedan lista de problem jag identifierat.

Nu använder jag generiska termer och beskriver situationen för självlärda magiker.

Karaktärer skapas genom att du placerar ut följande värden på åtta grundegenskaper: 5, 7, 9, 10, 10, 11, 13, 15.

Att använda magi begränsas inte av magipoäng eller spell slots. Istället av risken för korruption.

Du får 1T6 temporär korruption varje gång du kastar en spell. Temporär korruption försvinner efter varje strid.

Du får 1 permanent korruption för varje spell du lär dig.

Når du din Tröskel = halva din Vilja (avrundat uppåt) drabbas du av 1T4 permanent korruption.

Således är minimum varje gång du vill kasta din spell 1T6+1. Med andra ord, du vill ha en Tröskel högre än sju.

Enda värdet som tillfredställer det villkoret är 15 (som halverat och avrundat uppåt blir 8).

Skulle du välja ett lägre värde för Vilja än 15 riskerar du att nå din tröskel *varje gång* du kastar din spell.

När och om du riskerar nå din tröskel kan du i praktiken aldrig mer använda din spell, eftersom du då riskerar få fler permanenta korruptionspoäng.

Vilket ju snabbt inses innebär en dödsspiral där riskerna omedelbart exploderar utom all rimlighet. Således slutsatsen att du måste avstå din trollformel för resten av kampanjen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
De problem jag ser med denna mekanism är:

Viljestark 15 blir obligatorisk. Skillnaden mellan Tröskel 8 och lägre är jättestor.

I sin tur innebär kravet på Viljestark 15 att massor av karaktärskoncept faller till marken.

Viljestark 15 är inte ett uttalat krav för en Självlärd Besvärjare, vilket öppnar för en rejäl nybörjarfälla.

Spelet i övrigt lägger inte stark tyngdpunkt vid att ha de "rätta" värdena, så ett outtalat krav på att lägga sin enda 15 på Viljestark känns ur fas med resten av hur systemet fungerar.

Om man en enda gång missar eller har otur får man dras med konsekvenserna för resten av sitt liv (eller tills man kan tvätta bort permanent korruption på annat vis). Det uppmuntrar inte till någon som helst chanstagning. Straffet är oproportionerligt hårt jämfört med förseelsen "jag ville bara prova min enda besvärjelse".

Järnringen verkar helt missbedömt kostnaden för permanent korruption. Alla sådana kostnader över 1 poäng vill jag påstå är helt ospelbara.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
För traditionsmagiker däremot är situationen närmast omvänd.

De betalar bara 1 poäng temporär korruption för att kasta sina spells.

Detta innebär att de kan kasta sina spells ett rimligt antal gånger per strid, vilket inte är problemet.

Problemet här är istället att all risk försvunnit totalt. Att betala 1 poäng är ju fullständigt förutsägbart och kontrollerbart. Således finns där ingenting kvar av den chanstagning systemet väl är tänkt innefatta för dem utan traditionsförmågor.



(Att chanstagningen bestraffas orimligt hårt när man har otur hör inte hit; här är poängen att det inte finns kvar någon chanstagning alls)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Så långt regelboken. Hur ska vi nu lösa detta?

Någon som är intresserad av att hjälpa Järnringen komma fram till ett mer nyanserat regelalternativ?

Husregler, med andra ord...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Okej, jag går först... :)

Jag noterar att ett grundläggande problem är valet av 1T6 som "korruptionsslag".

För att uppnå en tillräckligt stor spännvidd för att en viss risk ska vara närvarande, samt att risken slå som sämst ska vara spelbart låg vore exempelvis ett system som baserar sig på 2T6 mycket mera åtråvärt.

Ett annat är insikten att normal användning av dina spells inte kan få leda till permanenta korruptionspoäng. Det växer dig snabbt över huvudet och leder till en obrukbar förmåga, vilket är alldeles för tråkigt.

Eller snarare, problemet ligger i hur permanenta och temporära korruptionspoäng läggs ihop. Vilket i praktiken innebär att varje permanenta poäng drar ner din Viljestark med 1. I ett system med värden från 5-15 blir det alldeles för stark effekt, även om man är okej med att "alla" sätter 15 i Viljestark.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Förslag:

Låt självlärda mystiker slå 2T6 när de kastar en besvärjelse. Slår du dubbelsexor måste du slå ännu en tärning och lägga till resultatet (dvs 2T6 + 1T6)

Låt traditionsmystiker få fördelen av att få slå 3T6 och behålla de två lägsta. (Det går fortfarande att slå dubbelsexor, men risken är bara 1 på 216 istället för 1 på 36).

Låt vidare korruptionströskeln vara lika med din Viljestark + 10.

Du blir en styggelse vid 30 total korruption, oavsett ras, yrke, etc. Lika för alla.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Redan här ser vi att ett enskilt poäng inte känns lika kritiskt. Istället för att använda ett linjärt utfall 1-6 på skalan 3-8 är utfallet en klockformad kurva 2-12 och skalan är 15-25.

I denna situation känns det mycket rimligare att dela ut en handfull permanenta korruptionspoäng som läggs till slaget. För att vara tydlig: att få 1 eller ens 4 permanenta poäng är inte längre en livsomvälvande katastrof utan "bara" en svidande kännbar nackdel.

Även en Tjuv med "bara" 11 Viljestark kan nu använda sin förmåga i snitt 3 gånger... men varje användning medför fortfarande en risk. Risken är mycket mera hanterbar (2,7%) och konsekvenserna är MYCKET rimligare.

Övriga regler kan därmed behållas intakta.

Dvs ett styggelsemärke ger 1T4 permanent korruption. Att lära sig förmågor och ritualer kostar som vanligt. Artefakter ger korruption som vanligt. Omslag för korruption blir ett användbart regelalternativ. Osv...

De grundregler som inte gäller i och med det här förslaget är att självlärda magiker inte får 1T6 temporär korruption per användning och traditionsmagiker inte får 1 temporär korruption per användning. Det förra är alldeles för mycket; det sistnämnda är alldeles för litet.


Kommentarer? tyckande? Egna förslag?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Kan tillägga lite statistiska data:

Snittet på 2T6 är 7.

Bakgrunden till påståendet "ej självlärd besvärjare med Viljestark 11 kan i snitt kasta tre gånger" är alltså att dennes tröskel är 10+11=21 och 7*3=21. Givetvis är risken för ett styggelsemärke rejäl vid det tredje slaget, så att kasta besvärjelser tre gånger måste betraktas som ett desperat drag. Mer representativt bör vara 1 till 2.

Notera att fördelen av att gå upp till Viljestark 15 inte är helt avgörande. Med en tröskel på 25 ökar chansen till att få till en riskfri andra besvärjelse per scen högst betydligt, men det är en kvantitativ skillnad, ingen kvalitativ.

Begreppet "riskfri besvärjelse" definierar jag som "du måste slå dubbelsexor för att riskera ett styggelsemärke". Alltså när din nuvarande totala korruption är 12 lägre än din tröskel. Risken finns då fortfarande, men den är så låg den kan bli.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Snittet på 3T6(drop highest) är 5.5

En traditionslärd magiker med Viljestark 15 kan således kasta i snitt 4 till 5 besvärjelser.

Tycker man inte det gör traditionerna tillräckligt värdefulla kan man ju tänka sig en hel massa rabatter.

Men det förslag jag vill puffa på lyder såhär:

Har du Gesälls grad i en tradition försvinner 1T6 temporär korruption varje runda du inte aktivt försöker kasta en besvärjelse.

Det kvittar vad du gör så länge du inte "kastar magi": du kan springa, läsa böcker, slåss med vanliga vapen, vara paralyserad etc

Detta uppmuntrar magiker att ha andra strängar på sin lyra; vilket ger en typ av spel som jag gillar.

Nu kan traditionsmagikern kasta fyra besvärjelser följt av en var tredje runda; grovt räknat.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Jag har inte läst igenom mitt ex av Symbaroum, men litar på att dina beräkningar stämmer. Det här tror jag är en välbehövlig modifiering av annars, som du beskriver, smått ospelbara regler.

En liten anmärkningar bara: Borde inte det här ligga i Symbaroum-delen av forumet? Tror att intresserade läsare lättare hittar tråden om den ligger bland övrigt Symbaroum-material.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Tack för att du läst igenom, och återkom gärna med dina erfarenheter om du provar förslaget :)

Du kanske har rätt. Skall jag kanske be om en flytt dit? Har nog inte full koll på vad exakt rollspelsmakande-forumet är till för, om det kanske bara handlar om att skapa helt nya rollspel från noll?
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Hallå! Hade också en del problem med det här med att vara självlärd besvärjare. Jag tänkte dock en lite enklare lösning. Låt temporär och permanent vara separat, samt ta bort att temporär korruption kan göra dig styggelsemärkt tillfälligt (något jag ändå inte gillade). Temporär är alltid noll i början och läggs inte till permanent. När du kastar en kraft får du 1t4 temporär korruption som vanligt och når du upp i korruptionströskeln med endast temporär korruption så får du 1t4 permanent korruption.
Traditioner är som vanligt men får istället för 1 temporär korruption 1t2 när de kastar. För att behålla risken i magianvändande. Endast permanent korruption kan göra dig styggelsemärkt samt till styggelse. Fortfarande riskfyllt att kasta magi men det blir ingen rutschkana så fort du börjar få permanent korruption och stigman är mer permanenta, som sig bör enligt mig. Tycker detta verkar funka hyfsat bra och smidigt med en liten ändring. Men jag kan inte systemet superbra så det kanske bryter något annat? Nåja, tankar?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lite lösa tankar:

Att räkna temp och perm korruption separat ger ungefär samma resultat som att dubbla koruptionströskeln. Fast då gillar jag hellre det alternativet (jag har inget problem med att behandla temporär korruption som precis lika farlig som permanent, om nu bufferten bara vore större)

Jag ogillar t2 och t4 som tärningar. :) Därför ser jag hellre en lösning där den sexsidiga tärningen kan behållas... med andra ord, en större buffert. Jag gillar däremot hur du tänker dig att även traditionsmagiker utsätter sig för en viss risk, en viss osäkerhet eller oförutsägbarhet. Jag tror bara inte på att t2 gör någon skillnad i praktiken... därför tycker jag systemet ska rulla t6:an för alla; givet att traditionen hjälper till på något annat vis.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Mjo. Men Errata ändrade ju faktiskt den där T6an till en T4a. Din ändring är säkert grymt bra men jag känner bara att jag vill ändra så lite som möjligt till en början. Med din ändring blir det mycket ändringar känns det som. Och du sa det ju själv, problemet är att perm. och temp. poäng läggs ihop, ta bort det problemet =).
 
Top