Nekromanti Regel fråga

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Hur funkar det om en RP överraskar en SLP och sedan trycker upp ett vapen i ansiktet på honom och sedan avvaktar för att man vill tala med SLPn.

Vad händer om:
Alt.1: SLP väljer responshandlingen skjuter tillbaka i första rundan.
Alt.2: SLP höjer sitt vapen och skjuta mot RP i samma runda när det blir hans TO efter det att RP gjort sina acktiva handlingar.
Alt.3: SLP väljer att skjuta på RP i nästa runda då han inte längre är överraskad och då har högre TO än RP.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
En tanke är regeln om nådastöt... Vet inte om den finns i Neotech helt säkert dock, orkar inte kolla heller... Boken nerpackad, just flyttat...

Men i Eon är det så att om man har sitt offer i ett läge där det i princip bara är att döda, så kan man döda denne... Utan slag, utan något... Sätter man ett skott i huvudet, är man död...

Så, jag skulle säga att om SLPn väljer att anfalla den RP som har pistolen uppkörd i SLPns ansikte, så får RPn välja om han vill skjuta och döda SLPn, eller om han vill försöka slå till SLPn med kolven eller nå' annat (typ bli skjuten?)... För om man överaskar någon, och har en pistol mot dennes huvud kommer man alltid kunna trycka av först, om inte den med pistolen mot huvudet har superkrafter och är supersnabb eller något åt det hållet...

Jag ser även en möjlighet att RP kanske skulle kunna slå ett slag mot stridsvana (eller annat som kan passa) om SLPn försöker skjuta, för att se om RPn hinner reagera... Annars kanske SLPn får in ett skott innan RPn avrättar honom... Dock har detta nog inget stöd i boken, vet inte hur mycket av mitt dravel som har det... Men, använd sunt förnuft? :gremwink: En som är berädd med sin pistol är nästan alltid snabbare på avtryckaren också...
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Inte superkrafter, men defenitivt tränad!!

För om man överaskar någon, och har en pistol mot dennes huvud kommer man alltid kunna trycka av först, om inte den med pistolen mot huvudet har superkrafter och är supersnabb eller något åt det hållet...
I de allra flesta fall stämmer detta, men låt oss säga att överraskningen släpper, personen har pistolen i huvudhöjd tryckt mot pannan eller motsvarande och den hotade personen har läget under kontroll. Han kanske till och med rycker på axlarna och säger "jag ger mig". I detta läge kommer den hotade att reagera snabbare än sin motståndare om han väljer att göra någon handling (OBS gäller endast korta avstånd - inte på längre då motståndaren har överblick). Alltså enligt mig så kan en person med en pistol tryckt mot pannan hinna före sin motståndare förutsatt att den hotade tar initiativet och reagerar först.

Observera att jag egentligen inte talar emot ditt inlägg då du skriver.

Jag ser även en möjlighet att RP kanske skulle kunna slå ett slag mot stridsvana (eller annat som kan passa) om SLPn försöker skjuta, för att se om RPn hinner reagera... Annars kanske SLPn får in ett skott innan RPn avrättar honom... Dock har detta nog inget stöd i boken, vet inte hur mycket av mitt dravel som har det... Men, använd sunt förnuft? En som är berädd med sin pistol är nästan alltid snabbare på avtryckaren också...
Jag vill bara bygga ut resonemanget lite mer. Som stöd för mina argument tar jag närstridssystemet Krav Maga som baserar sitt försvar mot pistolhot på detta tankesätt. Och vad det gäller källans pålitlighet så kan man nämna att det svenska försvaret tillämpar detta system (med den exakta tekniken), israels militära styrkor, Navy Seal, poliser överallt i världen och så vidare.

Som ett viktigt tilägg! En otränad person torde inte klara av att genomföra detta. Tekniken kräver inövade reflexer, där man flyttar huvudet och kroppen samtidigt som händer rör sig mot pistolen.

Nej nu är mitt messersmithande slut. Du har antagligen rätt en SLP skulle få näsan bortskjuten illa kvickt. :gremlaugh: :gremlaugh:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Inte superkrafter, men defenitivt tränad!!

Jo, allt är ju situationsbaserat... Beror på vad man möter, var och hur...
Därför är väl det bästa sunt förnuft, man kanske kan jämföra parternas stridsvana och lite annat sådant smått och gott också...

Rollspela och improvisera, brukar ge det bästa resultatet... :gremwink:
 
Top