Regel för tvåhandsfattning

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Jag tycker att man ska vara försiktig med att skapa för mycket detaljer kring tvåhandsvapen och vapenfattningar. Tvåhandsfattning gör att man kan använda mer styrka vilket gör det möjligt att göra vapnet längre, balanserat för kraftfullare hugg, större skäryta eller bättre precision, men på det stora hela så konstrueras vapen för en viss fattning. Bastardsvärd är mer en modern klassning för vapen där det inte tydligt syns om det är konstruerat för att användas med en eller två händer. Användaren av ett tvåhandssvärd kan fortfarande släppa med ena handen och använda vapnet om situationen kräver det, på samma sätt kan man tillfälligt greppa enhandssvärdet med två händer för att få mer precision eller kraft.
Jag ser det mer som en detalj som försvinner i rundorna. Jag är helt med på att en spelare kan beskriva hur rollpersonen släpper tvåhandssvärdet med ena handen, för att greppa en sejdel och kasta mot en flyende goblin. Eller att de anfaller riddaren med vilda hugg för att plötsligt greppa svärdet med två händer och med en kraftig stöt för den genom visiret med sådan kraft att bladet går ut genom nacken. Det ger inga plus eller minus (mer än vad vapnet är konstruerat för), det är normal användning av ett vapen under strid.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Zire;n348286 said:
Bastardsvärd är mer en modern klassning för vapen där det inte tydligt syns om det är konstruerat för att användas med en eller två händer.
De flesta av våra svärds-begrepp är ju moderna konstruktioner, så det är kanske inte så konstigt. För mig är Bastardsvärd mer än blinkning till gammal rollspelsterminologi, och det jag egentligen har i bakhuvudet är det gamla högmedeltida riddarsvärdet ("sword of war", "greatsword" - Oakshott XIIIa)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det här, liksom så mycket annat när det gäller närstrid, är svårt att göra realistiska regler för utan att göra reglerna alltför komplicerade.

Om vi tittar på ett sådant vapen som faktiskt är avsett att kunna användas både enhandat och tvåhandat, t.ex. det senmedeltida långsvärdet så är ju fördelar med en tvåhandsfattning att man kan få mer styrka i huggen, och får bättre kontroll över svärdet.
Nackdelarna är ju dels att man inte samtidigt kan använda en sköld eller annat vapen, samt betydligt sämre räckvidd.

Mer styrka och kontroll kan ju lätt simuleras med en smärre bonus på att träffa och/eller skada.
Minskad räckvidd är det värre med, eftersom de flesta regelsystem för närstrid överhuvudtaget inte tar någon större hänsyn till räckvidd eller avstånd mellan kombatanterna trots att detta är en mycket viktigt del i riktig närstrid.


Själv skulle jag nog låta bli att ha några specialregler alls för tvåhandsfattning.
De fördelar och nackdelar man får är tillräckligt små för att kunna ignoreras, och eventuella specialregler skulle ändå antingen vara orealistiska eller överdrivet krångliga.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
erikt;n348292 said:
Nackdelarna är ju dels att man inte samtidigt kan använda en sköld eller annat vapen, samt betydligt sämre räckvidd.
Ja, precis. Utångspunkten är åtminstone, för mig, enkel regelvariation snarare än någon sorts realism. Att ge spelarna ett meningsfullt val mellan svärd och sköld, tvåhandssvärd och ev. enhandssvärd som även kan greppas med båda händerna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Det är för övrigt fantastiskt fint att en tråd om tvåhandsfattning kan få 20+ inlägg på bara ett par dagar.
 
Top