KH Regel för knuff överbord?

Hornblom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
14
*** SPOILERVARNING för Arialkes gunstlingar ***
Jag spelleder Sirenens Klagan och min grupp har bordat två skepp på ganska kort tid. Vi har haft en del strider som har blivit "för enkla" så jag har försökt ge spelarna mer jämnt motstånd. Men när det är mycket som står på spel så blir det lätt att ingen sida viker ner sig, motståndarna kan vara fanatiska och vägrar fly osv. Jag vill helst undvika att varje strid pågår tills flera motståndare dör, men samtidigt behöver ju striderna innebära en risk, åtminstone när spelarna har valt att använda våld/borda framför andra alternativ. Jag behöver fler sätt att lösa striden utan att det blir för lätt.
Har ni någon bra regel för att knuffa karaktärer överbord under en strid? När någon har förlorat all Gard, tänker jag? Som ett sätt att komma närmare ett avgörande utan att många dör. Tänker också använda tydligare golvplaner så att motståndarna kan få över striden till spelarnas skepp och ta gisslan om de får övertag. Att fienden ger sig under vissa villkor men att de får bättre stats så att det tar längre tid kan också funka. Vad tänker ni om detta?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Jag skulle nog göra som du säger och kräva att den knuffade har nått noll i gard. Då har man ju inte längre kontroll på situationen. Sedan skulle jag köra på samma som för fasthållning. Om det lyckas har man knuffat om ull personen. Eftersom en strid inte är stillastående så skulle jag på ett litet skepp, small loft gång och dylikt nöja mig så. På en större yta kanske jag skulle kräva ett lyckat stridsslag för att manövrera motståndaren till I närheten av relingen, kanten.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Sedan kan ju för all del falla överbord vara lika med plågsam drunkningsdöd, särskilt med rustning och en axelväska. Vad jag förstått så var simkunnigheten högre i städer med badhus med bassänger och bland grupper som hade nytta av det än efter inträde av ökad nakenhetsskam via en viss religion. Därför är det historiskt rimligt (om man bryr sig om sådant) att anta högre simkunnighet (och antagligen ojämnt fördelad) i Kopparhavets värld men det finns inte simskola som i moderna Sverige.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Jag läste någonstans att man gärna hade besättningsmän som inte kunde simma. Det minskade risken för att de skulle bara simma i land och desertera.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,014
Location
Ereb Altor
Jag läste någonstans att man gärna hade besättningsmän som inte kunde simma. Det minskade risken för att de skulle bara simma i land och desertera.
Vi snackade en del om detta, eller iaf att simkunigheten generellt var låg förr, men det ryms inte i reglerna så runt Kopparhavet kan i princip alls simma hjälpligt åtminstone.
 
Top