Nekromanti Regel-diskussion

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag tänkte att det var ett bättre ställe att ställa frågan på i forumet som handlar om snack och teori. Nu när Mukwa förklarat vad platt visning är för nåt så inser jag massor av fördelar med det. Bland annat skulle man som spelledare kunna räkna allas röster på ingen tid alls och då startar ju nästa runda supersnabbt sen. Så vad tror ni om att införa en regel som säger att en röst måste göras som ett inlägg till trådstartsinlägget?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Det kan säkert funka. Det finns ju en regel som säger att man måste göra röster feta o.s.v. Så om någon vill lägga en röst måste de fortfarande ta regler i beaktande, så det kan säkert funka.

Eller jag vet inte. JAG kommer inte ha några problem med att lägga mina röster som svar till startinlägget, men andra kanske skulle ha det.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag har för mig att det har försökts med förut med dåligt resultat. Mycket på grund av att folk oftast svarar utan att ändra Ämnet, vilket gör att det kan bli väldigt många rubriker som ser ut på detta sett:

Re: Röst: Vimes
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag tror det inte kommer att fungera bra.
Man röstar oftast som svar på en diskussion och då vill man att folk ska se sammanhanget till den och inte utbruten till startinlägget.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Bra idé. Problemet är som SJ säger att en röst kommer genom en diskussion. Det Vic tar upp om att ingen ändrar Ämne och att det skulle stå [Re: Röst: Vimes] är oväsentligt, eftersom du som SL skulle sitta i trådad visning och räkna röster (om jag förstått det hela rätt).

Däremot skulle vi numera kunna använda inläggsikoner varje gång en röst läggs i tråden. Då funkar ctrl+F [Röst:] perfa, eftersom du bara behöver titta efter exempelvis en glödlampa i det inlägget du befinner dig på (citat med [Röst:] förekommer flitigt). Det bilr även lättare för andra att se när en röst verkligen läggs.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Däremot skulle vi numera kunna använda inläggsikoner varje gång en röst läggs i tråden. Då funkar ctrl+F [Röst:] perfa, eftersom du bara behöver titta efter exempelvis en glödlampa i det inlägget du befinner dig på (citat med [Röst:] förekommer flitigt). Det bilr även lättare för andra att se när en röst verkligen läggs.
Tack Mukwa. Whew. Det går ju faktiskt att göra en sökning ju... Det tänkte jag inte på, men då blir rösträkningen lite mer rimlig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Min erfarenhet som varulvs-SL är att det inte är rösträknandet som tar mest tid, utan förmågehanteringen.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
Min erfarenhet som varulvs-SL är att det inte är rösträknandet som tar mest tid, utan förmågehanteringen.
Du försöker fresta mig att avslöja nåt om mitt spel genom att bekräfta eller inte bekräfta dina påståenden, märker jag. Det kommer inte fungera.

:gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Recca said:
Du försöker fresta mig att avslöja nåt om mitt spel genom att bekräfta eller inte bekräfta dina påståenden, märker jag. Det kommer inte fungera.
Nu känner jag hur kugghjulen börjar snurra inne i huvudet på mig. "Antyder hon att det inte kommer finnas några aktiva förmågor i spel?" Hm? :gremsmile:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Recca said:
Vimes said:
Min erfarenhet som varulvs-SL är att det inte är rösträknandet som tar mest tid, utan förmågehanteringen.
Du försöker fresta mig att avslöja nåt om mitt spel genom att bekräfta eller inte bekräfta dina påståenden, märker jag. Det kommer inte fungera.

:gremsmile:
Med andra ord så bekräftar du att det finns flera aktiva förmågor i spel. :gremwink:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Vicotnik said:
Recca said:
Vimes said:
Min erfarenhet som varulvs-SL är att det inte är rösträknandet som tar mest tid, utan förmågehanteringen.
Du försöker fresta mig att avslöja nåt om mitt spel genom att bekräfta eller inte bekräfta dina påståenden, märker jag. Det kommer inte fungera.

:gremsmile:
Med andra ord så bekräftar du att det finns flera aktiva förmågor i spel. :gremwink:
AHA!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
En annan regel jag tänkte ta upp för diskussion, gällande just när förmågor sker i förhållande till nattmord och utröstning.

Alla tre grejerna sker ju i nattrundan men vad sker först? Är det det som gällde i Mukwas spel som är bäst, att förmågor aktiveras efter utröstning och nattmord eller borde det vara så att förmågorna aktiveras först?

För den delen, är nattmord före utröstning? Eller utröstning först?

Jag tänker att det hela kompliceras i båda fallen, säg att 5 personer röstar på Vimes och 5 personer röstar på xyas, och så tar ulvarna och äter upp Vicotnik som röstade på Vimes så att Xyas blir utröstad, t.ex.

Men om utröstningen sker först så är det 50% chans att byborna vinner även om det är en ulv och en bybo kvar i sista rundan (såvida inte ulvarnas vinstvillkor är att de vinner om de i antal motsvarar antalet bybor inloggade).
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Spider Jerusalem said:
Utröstning->Nattmord->Förmågor.

Då utröstningen är innan natten så tar den effekt före.
Sen Nattmord och sist förmågor.
Den här ordningen är den jag följer.

Ska dock nämnas att jag brukar inte stoppa förmågor som används på folk som blir mördade.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Utröstningen sker först, den är liksom en del av dagrundan och intuitivt blir det lite konstigt om den kan påverkas av exvis ett nattmord. Och vi kör ju i princip alltid med att utröstningen verkställs först i nattfasen.

(PS. I Mos Varulv bestämde jag mig för att dråparträdets förmåga skulle få gå före utröstningen eftersom spelet hade havererat redan i första rundan annars. Det var dock en efterhandskonstruktion. DS.)

Sedan är det inte helt självklart vilken ordning nattmordet och förmågeanvändandet sker. Jag gillar att betrakta varulvarnas nattmord som en förmåga.

Dock Recca! Se till att ge alla förmågor (om du ska ha med några :gremwink: ) en prio-ordning. Det kan köra ihop sig annars (som när jag ledde Mutant Chronicles-spelet).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Men fortfarande... Om utröstningen går först är det alltid 50% chans att ulven vinner när det är en ulv och en bybo kvar. Jag tycker ju att en ulv som har lyckats gömma sig till sista rundan förtjänar vinsten istället för att kanske vinna i ett läge där det står helt fullständigt klart vem som är ulv.

Ingen har svarat på detta ännu så jag postar det igen? Hör det till ulvarnas vinstvillkor att om ulvar och bybor är lika många så vinner ulvarna automatiskt eller ska det vara så orättvist att det är 50% chans att byborna vinner när de faktiskt har blivit lurade av ulvarna?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Men i det fallet så blir det väl ett dödläge där de två deltagarna röstar på varandra, och då vinner väl varulven? Så vitt jag förstått det så avslutar man i regel ett spel när det finns lika många varulvar som bybor eftersom det är föga troligt att varulvarna inte röstar på samma person vid det laget. Men jag kanske har missat någon regel som har med lika röstantal att göra.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Recca said:
Men fortfarande... Om utröstningen går först är det alltid 50% chans att ulven vinner när det är en ulv och en bybo kvar. Jag tycker ju att en ulv som har lyckats gömma sig till sista rundan förtjänar vinsten istället för att kanske vinna i ett läge där det står helt fullständigt klart vem som är ulv.

Ingen har svarat på detta ännu så jag postar det igen? Hör det till ulvarnas vinstvillkor att om ulvar och bybor är lika många så vinner ulvarna automatiskt eller ska det vara så orättvist att det är 50% chans att byborna vinner när de faktiskt har blivit lurade av ulvarna?
Varulvarna brukar vinna när det är 50/50. Ett sådant dödläge skulle inte kunna hända i det fallet.

Den rent logiska förklaringen är ju att ulvarna, när dom är hälften av spelarna äger själva spelet. Det är enklare för 2 ulvar att komma överens än 2 bybor.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Okay bra. Då vet jag hur det funkar. :gremsmile:

Förresten så kommer jag missa första dan på !Paxens spel, alltså imorrn kommer jag bara kunna läsa min roll och säga hej i tråden som mest. Min kille är här i stan och kvällen upptas av melodifestival och middag med vänner.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Alla tre grejerna sker ju i nattrundan men vad sker först? Är det det som gällde i Mukwas spel som är bäst, att förmågor aktiveras efter utröstning och nattmord eller borde det vara så att förmågorna aktiveras först?
Det du beskriver är det vanligaste, men det gällde inte i mitt spel. Jag har aldrig skrivit att förmågor skedde efter hängningen. Jag skrev t o m in i reglerna att själva hängningen skulle ske i nattrundan (men inte i vilken ordning saker skedde i nattrundan). KKs roll (kopiera förmåga) skulle kunna riktas på nån som åkte ut, och därför triggades hans förmåga innan hängningen. Samma sak med Brynolfs förmåga, eftersom den påverkade röstningen (ge bort sin röst till någon) även om den aldrig blev aktuell.

Prioritetsordning är väldans bra att bestämma innan, för då läser du av förmågorna i den lista de triggas och behöver inte tänka lika mycket på vilka förmågor som påverkar vad, utan kan istället koncentrera dig på att ge korrekt info till de med förmågor.

Ytterligare exempel från mitt spel: Xyas desarmeringsförmåga triggades innan SJs bombförmåga, och således fick du en bomb på dig i runda 2 (hade bomben triggats först hade den desarmerats i samma nattrunda SJ skapade den och du hade aldrig fått någon bomb på dig). Nattmordet prioriterades dock innan desarmeringen, och därför hann Xyas desarmering aldrig fungera (Anledningen till det var för att missgynna byn vid massoutning - Xyas behövde hålla sin desarmering hemlig eller riskeras att mördas).
 
Top