Nekromanti Reflexion rörande recensioner

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Bara ett par ord om WoW-recensionen

Gnällspikarna har redan fått ett gäng skribenter att sluta skriva för Fenix, vilket är jävligt tråkigt.
Jaså, vem då?

Jag trodde för övrigt att gnällspikarna var ett gäng skribenter för Fenix. :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Bara ett par ord om WoW-recensionen

Jaså, vem då?
Det låter jag nog bli att svara på, eftersom det är deras egen angelägenhet, och det är dessutom rätt oviktigt i situationen.

- Vulf
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Bara ett par ord om WoW-recensionen

"Slutligen, om du tycker att du har blivit bashad här på forumet så ha i åtanke att det alltid uppstår sådana här diskusioner, efter i princip varje nummer. Och det är alltid en handfull negativa läsare som hörs, som så ofta när det gäller gnällspikar."

Och det är nästan alltid någon som skriver ett inlägg (eller flera) där de gnäller över hur gnälliga alla är.

Vad jag vet så är det i princip bara recensionerna som väcker folks diskussionslusta om och om igen. Jag känner i alla fall inte till någon artikel som diskuterats lika flitigt som diverse recensioner har. Att recensionerna som är det mest subjektiva inslaget i tidningen är kontroversiella är väl inte särskilt konstigt? Personligen tycker jag att recensionerna är en av de minst intressanta delarna (även vid de tillfälle då jag själv recenserar) och den del av tidningen som åldras sämst. Jag hade hellre sett att de låg på hemsidan och vi fick ett dussin extra sidor rollspelmaterial istället eller färre men mer ingående recensioner. Men att jag har den åsikten betyder inte att jag saknar respekt för Anders & Tove eller deras skapelse, eller att jag för den delen försöker tvinga på dem min åsikt.

Samtidigt så innehåller det här forumet en hel del kärlek och konkreta förslag, att du sällan väljer att uppmärksamma dem och istället utmålar de flesta av besökarna här som gnälliga bakåtsträvare tycker jag är tråkigt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Reflexion rörande Risings risighet

(Striden är exakt som i magic förutom att:
1. Skada ligger kvar.
2. Man kan rikta sin attack mot både spelaren (hjälten) och mot en varelse.
3. Bara vissa varelser kan blockera.
4. Man attackerar med en varelse i taget, men en som blockat blir tappad.

Det är vissa likheter med V:TES men att gubbarna där kan slåss flera rundor, använda utrustning och byta stridsavstånd samt inte har ett inbyggt attackvärde gör större skillnad för spelet.
Jag räknar det till fyra skillnader mellan både Magic och Vampire. Men okej, störst likheter är det då kanske mellan WoW och Doomtrooper. Där har man ju både inbyggt attackvärde (två stycken, iofs) samt kan rikta sin attack mot vem man vill; och man attackerar med en varelse åt gången.

Jag tycker fortfarande att man kan beskriva det som "levande" om man vill hålla det kort och inte gå in på spelmekaniken i detalj; även om jag förstås gärna hade velat se en utförligare beskrivning.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Bl.a. jag har lagt av

Det var helt enkelt inte kul längre. Och istället för att sitta och skriva långa inlägg om varför jag anser att jag var kvalificerad att recensera D&D/d20-produkter, så lägger jag min tid på att skriva SLP och annat till min egna WFRP-kampanj. Jag vinner för det är mycket roligare för mig, och mina spelare vinner för att de får högkvalitativt specialskrivet material till kampanjen de spelar. Och de som inte gillar mina D&D-recensioner vinner, för då slipper de i alla fall dem från mig.

Win-win-win, helt enkelt.

/Magnus
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Reflexion rörande Risings risighet

Jag listade bara de mest avgörande skillnaderna mellan Magic och Vampire, inte alla.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Bl.a. jag har lagt av

Och de som inte gillar mina D&D-recensioner vinner, för då slipper de i alla fall dem från mig.

Win-win-win, helt enkelt.
De som gillade dem då?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Bl.a. jag har lagt av

Synd att du har lagt av. Jag gillade dina recensioner, även om de inte handlade om prylar som jag köper. Sedan tycker jag inte att man borde ta så allvarligt på att folk gnäller (om för höga betyg, om recensenter som inte är kompetenta och så vidare). Jag gör det i alla fall inte, men det varierar ju från person till person. Och ingen har heller påpekat att jag är inkompetent att recensera Thalamur, vilket jag uppenbarligen är. (Mina Eon-kunskaper är som bäst fejkade, men min recension var tydligen okej i alla fall. :gremsmile:)


/Dimfrost
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
De vinner de också

De har ju Dantes recensioner, och så kanske det kommer fram nån annan som skriver bättre recensioner. Och som har fräscha ögon och ser saker som jag inte ser efter mina decennier som recensent för olika tidningar.

Och man kan ju alltid läsa om de gamla recensionerna.  :gremlaugh:

Allvarligt, det är inget stort avbräck för Fenix. De har duktiga recensenter, som gör sitt bästa och gör det bra. Tidningen står och faller inte på ensklida skribenters medverkan.

Om jag återkommer blir det inte med en recension, utan med tungt d20-material. Men det är långt kvar tills dess.

/M
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Bara ett par ord om WoW-recensionen

Samtidigt så innehåller det här forumet en hel del kärlek och konkreta förslag, att du sällan väljer att uppmärksamma dem och istället utmålar de flesta av besökarna här som gnälliga bakåtsträvare tycker jag är tråkigt.
Well, det är svårt att såra någon genom beröm, men väldigt lätt att göra det genom kritik. Eftersom ingen annan tycks vilja nyansera kritiken för att faktiskt inte sparka sönder någons ego så gör jag det.

Det här ämnet har tagits upp tidigare, inte bara angående recensioner i Fenix, utan om hur vi på rollspel.nu levererar kritik över lag. Jag upplever det som att den allmänna attityden här är otrevlig och oförlåtande och avsiktligt elak i många fall. Om du tycker att det är tråkigt att jag vänder mig mot en sådan attityd så tycker jag att det också är... tråkigt.

Det kan ju såklart vara så att folk här kritiserar utan någon som helst aning om hur negativ kritik faktiskt påverkar en människa. Klinisk avsaknad av empati är ju inte helt ovanligt hos nördar. Inte hybris heller.

Och sure, leta upp mina elakaste inlägg om du vill ha ammunition.

- Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: De vinner de också

Om jag återkommer blir det inte med en recension, utan med tungt d20-material. Men det är långt kvar tills dess.
Jag saknar tungviktarartiklar i klass med "Levande vapen", den var verkligen hur bra som helst...

:gremfrown:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Det handlar mest om vad som är roligt

Sedan tycker jag inte att man borde ta så allvarligt på att folk gnäller (om för höga betyg, om recensenter som inte är kompetenta och så vidare).
Visst. Men efter att jag skrivit i 20 år, och recenserat kanske hundratals spelprylar, så vägde helt enkelt faktorn "tråkigt" tyngre än faktorn "roligt". Mest eftersom jag visste att någon skulle kalla mig fanboi om jag gav en D&D-produkt högt betyg. Och det käns orättvist, och tråkigt, och när jag summerade det hela alltihopa kom jag fram till att jag mådde bättre av att inte skriva recensioner för Fenix. Och så har jag inte orkat bry mig om annat material heller.

Nån stans tar det roliga slut, och det blir bara trist. Då ska man sluta. Det finns många andra som är lika eller mer lämpade att skriva recensioner för D&D-produkter, och som tycker att det är roligt och spännande.

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Feedback

Visst förstår jag att det kan framstå som att jag vill gråta lite och så säger folk snälla saker om mina artiklar och recensioner, och så blir jag glad. 

Jag vill dock poängtera att det var många som gett positiv OCH negativ feedback som jag uppskattade. Det är så det ska vara. Bara för att någon inte gillar det jag skriver, betyder inte det att de har fel. Och väl genomtänkt och exemplifierad negativ feedback kan vara nog så viktigt som uppmuntrande ord på vägen.

Det är troligen ÄNNU viktigare att negativ feedback är genomtänkt och väl exemplifierad, än positiv feedback. Det är ett stort ansvar man tar på sig om man väljer att kritisera en annan människas texter och kompetens. Därför gillar jag feedback som den Yyy gav, där han skrev en egen recension på en produkt han kollat in noga.

Det ger positiv energi till debatten. Korta och lakoniska kommentarer suger energi ur debatten.

/M 
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: De vinner de också

"Jag saknar tungviktarartiklar i klass med "Levande vapen", den var verkligen hur bra som helst..."

Nominera den då! Visserligen har tråden halkat ner men det är ju annars den typ av positiva diskussioner som du efterlyser.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Bara ett par ord om WoW-recensionen

Jahaja.

Jag satt och läste igenom den här tråden via en kompis internetuppkoppling igår kväll. Därefter har jag haft natt och förmiddag på mig att tänka igenom det som skrivits.

Det jag kommit fram till är att jag har vääldigt svårt att ta åt mig det du och en handfull andra skriver. Att jag är gnällspik. Att trådar/inlägg som min trådstart får skribenter att både lämna forumet och Fenix. Tydligen tycker redan samma handfull att det är etablerat att detta är vad det rör sig om.

Jag tycker i och för sig att det är olyckligt att allt för mycket fokus i trådstarten hamnade på Connys recension, det uttryckte jag redan där. Trots allt var Connys recension det exempel jag hade för handen, så det blev så att jag använde den recensionen för att exemplifiera vad jag var ute efter. Tyvärr har jag varken tid, energi eller ens kapacitet att undvika alla dessa möjliga omtolkningar av vad mina inlägg har för syfte. Jag skriver här på lånad tid - tid jag egentligen borde lägga på annat arbete - och tankar kring något så komplext som recensionsförfattande är inte alltid enkla att uttrycka. En tjänst jag tycker att man kan göra denna tråd är därmed att uppvisa någon slags vilja att förstå vad jag faktiskt är ute efter med den: Att klämma åt en enskild skribent och såga dennes recension är ett alldeles för enkelt svar. Egentligen är upplägget väldigt enkelt - jag ser ett möjligt problem och ger ett förslag till en lösning på detta. Det är konstruktivt. Det är tänkt att vända sig till många fler än, återigen, denna enda enskilda recensent. "Konstruktiv kritik" brukar inte stå under "Gnäll" i synonymordlistan.

Jag antar att tankar kring "Den Goda Recensionen" kan kännas som ifrågasättanden för vissa recensenter. Om jag lyckats trampa någon på tårna genom att föra fram sådana, så antar jag dock att dessa tår var ordentligt ömma redan från början. Jag har inte läst alla tidigare trådar om recensioner här på forumet, de är ofta för tradiga. Kanske är det sant det som en del verkar hävda, att dessa är fyllda av diverse gnälliga inlägg. Att till exempel Magnus Seter valt att sluta som skribent efter att ha läst för många av dessa har jag svårt att förstå - troligen kan man rada upp ytterligare 1001 andra skäl än just detta, där brist på tid och energi allt som oftast utgör skäl 1 och 2. Jag har i och med postandet av detta inlägg skrivit sammanlagt 8 inlägg på detta forum, och jag kan nästan försäkra att mina tidigare inte hamnat i dessa påstådda gnälltrådar. Jag står därmed utanför eventuella komplotter.

Hittills har ett ytterst litet fåtal av dem som skrivit i denna tråd faktiskt hållit sig till vad den handlar om. Det här är inte en tråd om betygsättning, jag har försökt uttrycka det så tydligt jag kan. Det är inte heller en syjunta där Fenix-skribenter ska få chansen att tala ut om sin utsatta situation och sedan hålla varandra om ryggen. Jag tycker fortfarande inte synd om er - borde jag verkligen det?

Vad jag ser här på Fenix-forumet är att varje enskild gång ett nytt nummer av tidningen dimper ner hos dess premuneranter, så startar de en tråd här. Det är många som vill uttrycka hur glada de är att få gotta sig med ett nytt nummer av sin favorittidning. Jag skulle kunna sälla mig till dem, men dessa trådar är snabbt så pass stora att ett inlägg från mig inte skulle göra varken från eller till. Kanske är det dags för vissa av tidningens skribenter att fälla ner näsan och faktiskt ta till sig av den glädje som deras högkvalitativa tidning skänker. Kanske kan ni då mjukna i er bedömning av allt detta "gnäll", för gnäll brukar antyda att folk faktiskt bryr sig.

Det som i början väckte idén till denna tråd var ganska simpelt. Någon skrev att Fenix inte direkt har haft workshops och föredrag i konsten att skriva recensioner, och jag tänkte att jag skulle starta en konstruktiv tråd som tar upp de saker jag skulle tänka på lite extra om jag skrev recensioner. Jag presenterar ett par begrepp, beskriver en teori och introducerar en tankemodell - abstraktionsstegen. Resultatet blev som det blev, kvalitetsbedömningen får vara upp till er, men egentligen har ingen visat tillstymmelse till vilja att faktiskt diskutera dessa saker. Viljan har istället varit att missförstå och skriva om annat, något som är tämligen tarvligt och respektlöst.

Om jag nu verkligen är gnällspik, tar upp samma diskussion som kommer upp varje gång eller bara vänder mig mot recensioner som sätter höga betyg får stå för den det nu vara månde. Inlägg likt dessa har bara bevisat för mig att diskussionsklimatet på Fenix-forumet ligger under vad jag tidigare stött på på wrnu, och att ni får klara er utan inlägg från undertecknad här ett stycke tid.

Det känns mer givande att skriva på forum där ens försök bemöts av välvilja... som OT-forumet till exempel... :gremgrin: :gremwink:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
Svar från en recensent ...

Jag har inte svarat på ditt inlägg av den enkla anledning att jag håller med dig om det mesta du skriver.

Jag har i ett tidigare inlägg redogjort för hur jag tänker när jag skriver recensioner, och finner inte att det skiljer sig nämnvärt från det du förordar.

Fast jag lyckas lägga fram det hela på ett betydligt mindre krångligt och invecklat sätt. :gremwink:

Så, ja, »tänk på vem du skriver för« är väl det viktigaste att hålla i minnet när man skriver recensioner. Det och »det är alltid nån jävel som klagar« förstås …
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Reflexion rörande Risings risighet

Först och främst. Det du skriver här:

"Du citerade själv: 'Ett betydligt mer levande stridssystem än Magics attackerare mot en hög med blockers' och jag tycker inte detta är svårt att förstå. Om jag inte visste hur magic funkade så vet jag ändå att det här spelet har ett rätt levande stridssystem, och jag kan kanske till och med gissa mig till att 'attackerare mot en hög med blockers' innebär att man redan från stridens inledning vet hur den skall sluta.

Citatet 'Upper Deck har gjort en mycket grundlig och stämningsfull tolkning av datorspelet' tycker jag är givande också som något av en WoW-analfabet; det betyder ju att jag - genom att spela kortspelet - kan lära mig lite om datorspelet. Om jag skulle recensera Kultkortspelet för någon som inte känner till rollspelet Kult skulle jag ändå skriva att kortspelet knappt har något med rollspelet att göra. På dig låter det som att jag skulle behöva berätta om vad skillnaderna är, så att till och med den som inte vet något om rollspelet Kult skulle förstå vad skillnaderna är, men det tycker jag alltså inte är nödvändigt."


Citaten jag gjorde är inte från själva recensionen, den har jag inte tillgång till när jag skriver på forumet, utan det inlägg jag länkar till där Conny motiverar sitt betyg. Du tolkar det som att jag är ute efter att kritisera just dessa stycken, men det jag använder dem för är att motivera hur jag begränsat recensentens referensram i det här fallet. Syftet till detta var att ha något att utgå ifrån när jag sedan beskriver abstraktionsstegens olika steg.

Därmed blir dina invändningar skeva för mig. Jag får svårt att förstå hur dina exempel berör det jag vill beskriva och vet därför inte vad jag ska göra med dem - jag kan varken hålla med eller säga emot. Jag vet inte vad "generella recensioner" faktiskt innebär, men är de i motsatsförhållande till "insatta recensioner" är det naturligtvis ingenting jag skulle förespråka (och hur min tankemodell nu skulle tala för en sådan recensionsform kan jag inte förstå). Vi verkar i omgångar ha lyckats tala förbi varandra, och jag orkar inte rodda i allt. Jag tror att jag därför släpper merparten, så kan vi kanske ta upp dem någon annan gång, under andra förutsättningar?

Jag kan dra några korta kommentarer ändå:

"När du skriver "ambitionen att bedöma spelet utifrån fler utgångspunkter än ens egen, att man nyanserar sin egen subjektiva utgångspunkt" så låter det jättebra. Men i praktiken tycker jag alltså att det inte är så enkelt, och med mitt konkreta (anser jag) exempel så tycker jag att jag nyanserat ditt önskemål."

Jag talar om en ambition. Om inte utrymmet tillåter denna är jag förlåtande. Jag är inte ute efter att sätta regler för recensensionsgenerering, utan en utgångspunkt för recensenten och en bedömningsgrund för läsaren. De flesta recensioner rör sig med fördel mellan punkt 1 och 2 i min modell - men om recensionen har utrymme att vara utförlig, och behandlar en ny produktlinje, så ökar mina krav på att recensenten ska klara av att beröra även punkt 3 och 4. Det nyanserar betyget och recensionen och gör den inte mindre insatt, snarare tvärt om (om insatthet här har att göra med medvetenhet). Jag tror att alla sådana recensioner tjänar på att beröra även den bredare läsarkretsen.

Rör det ett supplement eller något annat som kräver att man redan äger en annan produkt, ja, då är bedömningsgrunderna annorlunda. Det är väl egentligen ganska självklara saker.

"Själv föreslog jag bara att ett spel som borde anses vara en spinoff kan ha gränsen högre satt än generella spel (och jag anser WoW-kortspelet vara just en spinoff), medan Havoc kom med ett utförligare svar och hade fler punkter."

Det kanske är en spin-off, likt WoW är till Warcraft I-III. Samtidigt är det inte ett supplement, utan en ny produkt - precis som i fallet WoW vs. Warcraft. Samlarkortspel och dataspel rör sig i olika ligor, även om beröringspunkter finns.

Kan vi inte lämna exemplen Connys recension bakom oss nu. Karln är en duktig skribent, och mina invändningar är små i bedömningen av det stora hela. När jag läste ditt första inlägg fick jag känslan av att du egentligen inte ville såga min trådstart för att den nödvändigtvis hade helt fel, utan för att på så sätt försvara Conny från kritik. Det är synd att detta har fått dominera tråden så mycket.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Svar från en recensent ...

"Fast jag lyckas lägga fram det hela på ett betydligt mindre krångligt och invecklat sätt."

Hahaha! Äntligen en sågning jag kan ta åt mig av. Som jag skrev: "Kvalitetsbedömningen får vara upp till er". :gremsmile:

Jag antar att jag ställer allt för höga krav på att mitt teoritiserande ska vara konkret, allmängiltigt och tydlig (vilket verkar få det motsatta resultatet... :gremooo:). Jag antar att jag läst allt för mycket om vetenskapsanalys.

Jag lovar att försöka bättra mig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Eftersom jag omnämns ...

... så får jag väl kommentera.

Att till exempel Magnus Seter valt att sluta som skribent efter att ha läst för många av dessa har jag svårt att förstå - troligen kan man rada upp ytterligare 1001 andra skäl än just detta, där brist på tid och energi allt som oftast utgör skäl 1 och 2.
1. Det är inte denna tråd som fått mig att lägga av. Räkna baklänges i nummer tills ni hittar recensioner av mig, så vet ni på ett ungefär när jag tröttnade. Har för mig att det var för kanske två eller tre nummer sedan. Fyra till sex månader sedan alltså. Och bristen på energi tillskriver jag en del av de trådar om recensioner som postats på wrnu. Självklart är det inte den enda anledningen, det har du rätt i. Men på 20 år samlar man på sig ett antal halmstrån som till slut knäcker ryggen på kamelen. Jag är inte den enda i branschen, betydligt större namn än jag har gett upp, som till exempel John Tynes och James Wallis.

2. Tankar kring recensioner stör mig inte. Vad som har stört mig så till den grad att jag inte känner att det är värt det hela är att ifrågasättandet nästan alltid varit fokuserat på totalbetyget. Och allt som oftast på ett totalbetyg på produkter som kritikerna inte har läst eller spelat. (För hur ska någon hinna med att läsa alla de olika spel och supplement som Fenix recenserar? Det är ju därför det finns fler recensenter). I grund och botten har detta sedan kopplats till slutsatsen att recensenten är en fanboi som ger produkten högt betyg.

3. Och var där jag till slut tröttnade. När till och med postare på rollspel.nu lägger fram en teori som i grund och botten går ut på att mina betyg sätts högt för att jag är en fanboi, och inte har tillräcklig koll på spelet, på rollspelare, på målgruppen, på produktionsvärden, tja ... på allt det som jag anser att jag i själva verket har fethård koll på ... då tröttnade jag. Om någon leffe på Internet skulle antyda samma sak, så skit samma. Han känner inte mig. Men när detta antyddes här på rollspel.nu, då tog jag ovanligt mycket åt mig, för jag hoppades att man åtminstone här har koll på mig och min förmåga att göra rättvisa och relevanta bedömningar. Det som postas här, av personer som hängt här en stund, tar jag mer personligt än något som ett miffo på en chat häver ur sig.

Nu när jag skriver det här känner jag att det egentligen är två saker som diskuteras; recensioner och totalbetyg. Det du skriver om recensioner är tänkvärt, och det är det många andra skriver också.

Men det verkar som att det är totalbetygen som retar flest personer. Alltså själva siffervärdet. Allt annat blir sekundärt. Jag har ännu inte fått någon motanalys av någon av mina D&D-recensioner på det sätt som den Yyy levererade. Alltså en analys som baserar sig på att man känner målgruppen, känner spelets historia, dess nuvarande form och strategi, målgrupp, kundkrets och så vidare, och som kommit fram till att jag ger för höga betyg.

Bara ett generellt "hur kan det här få så högt betyg, du verkar inte fatta vad som är viktigt med ett spel!" eller nått i stil med "Jag hatar D&D, så hur kan en bok till det spelet få högt betyg? Ni måste vara fanbois hela bunten. Och Anders och Tove är galna som låter såna recensioner komma i tryck! Svartvitt tryck FTW!!! OMG! 11111!!111" (överdrivet för att slå an en ton av humor i detta i övrigt bittra inlägg).

Det är i alla fall det jag har kommit fram till är budskapet som levereras i de recensionstrådar som föregått denna. Och då blir jag sur och defensiv, och ägnar mycket tid åt att förklara att folk har fel. Och så dyker samma grej upp igen. Och igen. Lite samma sak med d20-material i Fenix. Min ambition var att skriva sånt till varje nummer. Men varje gång vi hade med två sidor d20 fylldes forumet av inlägg om hur fel vi hade som använde d20-loggan, hur kassa vi var som vek oss för WotC:s licens, hur dumma i huvet vi var som över huvudtaget hade med d20-material, och så vidare. Allt för ett par sidor per nummer ... (något överdrivet för att arbeta upp ett rättfärdigt patos över hur dumma alla är mot mig).

Så då kan jag lika gärna skita i att skriva materialet. Visst, 99% tycker att det är bra material eller bryr sig inte, men det är den där sista procenten som kan klämma energin ur dig som om du vore en trött liten tvättsvamp.

Jag är fullt medveten om att en skribent måste vara beredd att ta den procenten med en nypa salt, och fokusera på de som har bra och genomtänkta grejer att säga. Och kan man inte ta det med en nypa salt, då ska man inte vara skribent.

Just nu har jag valt att inte vara skribent. Om jag återkommer är det inte med recensioner.

/M
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Eftersom jag omnämns ...

Bra inlägg.

Först och främst: Jag menade aldrig att denna tråd var med om att förmå dig att sluta, det hade varit minst sagt förvånande, utan istället att jag inte vill se min trådstart som en i raden av de inlägg som sägs bidra till att knäcka Fenix skribenter.

Jag förstår betydligt bättre hur sådan form av kritik har kunnat påverka dig så pass mycket nu. Jag har inte varit medveten om att sådan neggo-attityd förekommit i såpass stor utsträckning, så först reagerade jag med viss förvånad skepticism.

Jag hoppas att du förstår att dylika neggo-angrepp inte är de omdömmen som räknas mest, utan de från sådana som mig, som inte spelar D&D, som i övrigt har ett ganska milt intresse för spelet i fråga, men ändå läst dina recensioner och artiklar med största intresse. Bara för att du är så dyktig. Och för att viss kunskap om det största av alla rollspel är en del av min rollspelsbildning. Du packeterar kunskapskornen så snyggt att jag slipper starta studiecirklar i ämnet med en massa andra ignoranta.

"Just nu har jag valt att inte vara skribent. Om jag återkommer är det inte med recensioner."

Mäh. Är det bara jag som fått för mig att man får exet man recenserar gratis? En till synes utmärkt möjlighet att skriva ihop en spalt lite snabbt, och sedan ha ytterliggare en titel att lägga till den något begränsade samlingen?
 
Top