Nekromanti Referenser i Svavelvinter (bokserien)

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Jag har börjat läsa Erik Granströms Svavelvinterböcker och jag tycker att det är ett helt fantastiskt tillskott till fantasygenren som jag annars tröttnat på och haft en lång paus från. Jag tar god tid på mig att läsa böckerna eftersom jag inte vill att det tar slut för fort. Jag är inne på tredje boken: Vredesverk och har läst ungefär halva.
Jag har hejdlöst roligt med det mustiga språket och alla populärkulturella referenser!

Är det någon mer som har reagerat över referenser de hittat? Jag har riktigt myst när jag har bland annat hittat referenser till följande:

Depeche Mode - Personal Jesus
Evert Taube - Balladen om briggen Blue Bird av Hull
Friedrich Nietzsche - Så talade Zarathustra
Didi Örnstedt/Björn Sjöstedt - De övergivnas armé

Har säkert hittat flera, men de är dem jag kommer på just nu.

Så utan att spoila, vilka referenser har du hittat?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Det som jag minns tydligast, eftersom det drog mig ur berättelse, är lösenordet Shagul uppger för stenväktaren i Eskrovion i Slaktare små, vilket är texten till Bangles sång Eternal Flame.
 

Decaius

Veteran
Joined
19 Jun 2017
Messages
22
Kanske inte direkt en populärkulturell referens, men: Fari-Nhata = farinata, som är ett slags pannkaka gjord på kikärtsmjöl.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Jag älskar krönikan om den femte konfluxen. Referenserna står verkligen som spön i backen. Om man får fortsätta på det icke-populärkulturella spåret så gillar jag att medlemmarna i en viss organisation fått namn efter öar och skär på västkusten. Därför tänker jag alltid på Trakorien när jag hör sjöväderrapporten.

Böckerna innehåller dessutom rätt mycket referenser till sig själv! Svårt att beskriva närmre utan att spoila, utan jag nöjer mig med att konstatera att böckerna uppmuntrar till en omläsning med facit i hand så att säga.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Ja det behöver ju förstås inte vara populärkulturella referenser. Referenser i allmänhet. Jag fick bara upp ögonen för det när jag först såg Depeche Mode-referensen. Det är en av anledningarna till att jag tycker om den grafiska novellen The League of extraordinary gentlemen, maken till referenspackat alster får man leta efter.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Det var några år sedan jag läste ut Konfluxsviten nu, men det är antagligen det bästa jag läst...
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Decaius;n283173 said:
Kanske inte direkt en populärkulturell referens, men: Fari-Nhata = farinata, som är ett slags pannkaka gjord på kikärtsmjöl.
Jag ska sitta och småmysa och läsa i denna tråd utan inblandning, men måste bara berätta att det finns en annan referens till Fari-Nhata, kanske inte heller den direkt populärkulturell: I Dantes inferno, tionde sången, trettioförsta versraden, står en man vid namn Farinata upp i sin brinnande grav. Liknande motiv inpirerade av Dorés kopparstick, förekommer i romanerna just i staden Fari-Nhata. Detta sagt är förstås inte kikärtspannkakan heller fel – det finns ofta flera referenser till samma sak och jag har ungefär 350 noter till varje bok med sådant.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Brior;n283216 said:
Jag ska sitta och småmysa och läsa i denna tråd utan inblandning, men måste bara berätta att det finns en annan referens till Fari-Nhata, kanske inte heller den direkt populärkulturell: I Dantes inferno, tionde sången, trettioförsta versraden, står en man vid namn Farinata upp i sin brinnande grav. Liknande motiv inpirerade av Dorés kopparstick, förekommer i romanerna just i staden Fari-Nhata. Detta sagt är förstås inte kikärtspannkakan heller fel – det finns ofta flera referenser till samma sak och jag har ungefär 350 noter till varje bok med sådant.
Det är vad jag gör när jag stöter på en referens jag snappar upp: jag myser! Jag ska skärpa ögonen och öppna sinnet och se vad jag mer hittar. Men jag inser redan nu att det blir omläsning på den här serien!
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
lilonjo;n283219 said:
Men jag inser redan nu att det blir omläsning på den här serien!
Jag är förstås partisk, men tror verkligen att omläsning av bokserien kan vara givande med tanke på alla planteringar som egentligen bara kan förstås i efterhand. Bland annat antydde jag på förhand Pulcygnus, Vatorions och Uroborens sanna naturer ett flertal gånger och så grovt jag vågade.

Rörande omläsningar så har ni svåra motståndare att bräcka: min nya flickväns 85-åriga mor har sedan januari läst Svavelvinter fyra gånger, Slaktare små två gånger, Vredesverk* en gång och Vanderland tre gånger.

Jag ska bjuda på en omöjlig referens: Svampklustren från Eniaken i Vredesverk har namn efter sångerna på grammofonskiva med kinesiska, revolutionära sånger vilken jag själv köpte när jag var i Kina 1974. På den tiden fanns nästan inga bilar och bara ett höghus i Beijing.


(* hon gillade inte riktigt krigen i Vredesverk)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Älskar den här tråden. kanske spoilermärka första inlägget så kan man prata fritt och faktiskt säga vad olika referenser syftar på?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Jag gillar också den trakoriska etymologin av uttryck, som "lagvrängare", "tänka utanför lådan", "hålla låda" och "lägga locket på".

Jag tror inte det är för mycket spoiler att säga att de två sista hänger ihop med högljudda protester, och en metod att hantera dessa, under ett uppror. Av någon anledning har uttrycket "tomma tunnor skramlar mest" smugit sig in i mitt huvud bredvid de två sistnämnda, och jag blir lika förvånad att det inte dyker upp i Svavelvinter när jag läser det kapitlet.

Bok 1-2 har jag läst två gånger (en gång då de kom ut, sedan en gång till inför släppet av bok 4), och de två sista böckerna en gång. Jag kände mig ganska självbelåten med att hittat de flesta referenserna - trodde jag. I en intervju med Brior/Erik diskuterades referenserna i typ ett kapitel - det fanns fler referenser i det kapitlet som jag missat än totalen av alla jag hittat i fyra böcker.... Jag ser det som ett tillfälle att berika mig inom luckor av min utbildning (så som Shakespeare, romersk kejserlig historieskrivning och -tydligen- kinesiska revolutionära sånger.

En omläsning av hela serien ligger som en del av min sommarplan.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Nässe;n283224 said:
Älskar den här tråden. kanske spoilermärka första inlägget så kan man prata fritt och faktiskt säga vad olika referenser syftar på?
Ja det är en bra idé, men jag vet inte hur jag gör för att ändra första inlägget ”ändra”-knappen verkar inte finnas kvar i det inlägget.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Tant Ragnar;n283239 said:
Jag gillar också den trakoriska etymologin av uttryck, som "lagvrängare", "tänka utanför lådan", "hålla låda" och "lägga locket på".

Jag tror inte det är för mycket spoiler att säga att de två sista hänger ihop med högljudda protester, och en metod att hantera dessa, under ett uppror. Av någon anledning har uttrycket "tomma tunnor skramlar mest" smugit sig in i mitt huvud bredvid de två sistnämnda, och jag blir lika förvånad att det inte dyker upp i Svavelvinter när jag läser det kapitlet.

Bok 1-2 har jag läst två gånger (en gång då de kom ut, sedan en gång till inför släppet av bok 4), och de två sista böckerna en gång. Jag kände mig ganska självbelåten med att hittat de flesta referenserna - trodde jag. I en intervju med Brior/Erik diskuterades referenserna i typ ett kapitel - det fanns fler referenser i det kapitlet som jag missat än totalen av alla jag hittat i fyra böcker.... Jag ser det som ett tillfälle att berika mig inom luckor av min utbildning (så som Shakespeare, romersk kejserlig historieskrivning och -tydligen- kinesiska revolutionära sånger.

En omläsning av hela serien ligger som en del av min sommarplan.
Jag fattade först inte att det var några specifika referenser, jag menar jag har hört i nån intervju vart namnet Shagul kommer i från, men det var först när jag snubblade över Depeche Mode-referensen (”reach out and touch faith”) som jag började öppna ögonen. På svenska är det en underlig fras så jag tänkte att det kan inte vara en slump. Sen tror jag att Nietzsche-referensen dök upp och då antog jag att det nog fanns många fler. Så från och med nu ska jag leta lite mer ingående. Med så prominent referensmaterial som Nietzsche och DM, samt tydligen kinesiska kampsånger så kan det ju inte gå fel (Yay teen angst).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Brior;n283245 said:
Tips för den som vill fördjupa sig i böckernas esoteriska referenser och till och med pröva sin förmåga:

I samband med boksläppen har det hållits tävlingar rörande referenser, där vinnarna vunnit signerade ex av böckerna. Om ni går till min blogg och tittar på inläggen under september 2011, april 2014 respektive juni 2016, så hittar ni både frågor och svar. Inte alltid så lätta …
Jag var med i den sista tävlingen, och lyckades komma in på topp fem. Tävlingen var verkligen jätterolig. Jag och en kollega på jobbet hade den som konstant samtalsämne den sommaren. Den sista delfrågan hamrade jag i panik in på telefonen på ett tåg, precis innan jag skulle gå av. Det var ju ett element av tidspress för att få bra poäng, och jag var nojig att jag skulle tappa täckning, och/eller tappa utkastet av mailet medans jag kollade upp saker på internet.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Jag glömde ju en referens som fick mig att skratta högt:

Franz Kafka - Slottet/Processen
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Att jag inte har sett det förrän nu! Men jag vaknade upp med insikten: Praanz da Kaelves vapen ”Stabat Cordis” - Stab at Cordis (Hjärta).
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
lilonjo;n285059 said:
Att jag inte har sett det förrän nu! Men jag vaknade upp med insikten: Praanz da Kaelves vapen ”Stabat Cordis” - Stab at Cordis (Hjärta).
Helt rätt, men det är också en referens till det katolska ”Stabat mater” – latin för ”Modern stod” (vid korset då).
Jag tänker mig att den tolkningen ungefär ska betyda ”Hjärtat stod orubbligt i striden” – en hedersbeteckning kopplad till svärdet.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Brior;n285065 said:
Helt rätt, men det är också en referens till det katolska ”Stabat mater” – latin för ”Modern stod” (vid korset då).
Jag tänker mig att den tolkningen ungefär ska betyda ”Hjärtat stod orubbligt i striden” – en hedersbeteckning kopplad till svärdet.
SPOILERVARNING.


Har läst en tredjedel av Vanderland nu och börjar få ångest att det ska ta slut. Jag måste säga att serien hittills har varit superb. Jag blir glad av att veta att böckerna finns.

Apropå namn... är måhända namnet på Hildur Ornetands nya värdshus en lek på det gamla talesättet: Svinhugg går igen? Med tanke på...ja alla gengångare...
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
lilonjo;n285164 said:
SPOILERVARNING.


Har läst en tredjedel av Vanderland nu och börjar få ångest att det ska ta slut. Jag måste säga att serien hittills har varit superb. Jag blir glad av att veta att böckerna finns.

Apropå namn... är måhända namnet på Hildur Ornetands nya värdshus en lek på det gamla talesättet: Svinhugg går igen? Med tanke på...ja alla gengångare...
Med risk att låta förmäten så skulle du nog ha glädje av att läsa böckerna en gång till om ett tag, Ilonjo, särskilt som du gillar planteringar och anspelningar, för det är mycket man ser först andra gången, och då behöver du inte sörja att det är slut heller. Detta är erfarenheten från andra läsare.
Jag gav Svavelvinter till min nya kärleks 86-åriga mor i januari, men sade att hon inte alls behöver läsa den utan mer att boken kunde vara kul att ha. Hon har sedan dess läst Svavelvinter fem gånger och de andra böckerna i serien minst ett par gånger. Aldrig varit med om något liknande!


… och ”Svinhugg” är förstås från ordspråket som du misstänkte med anspelning på gengångarna och att det är Hildurs återkomst.
 
Top