Nekromanti [Red X-mas] - 5 - Hej tomteGUBBAR?

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,603
Location
Stockholm
Holy fuck! Det där hade jag inte väntat mig. Här satt man och trodde att twisten låg i att jag felaktigt rödades efter hängning och att byn var körd. Och så finns det varken "by" eller "rött". Pellefantastiskt upplägg, Vimes! Är dock övermåttan bitter över att jag själv bara fick vara statist och inte uppleva det :gremfrown:

Det här spelet måste man ju läsa om med facit i hand och se hur det egentligen utspelades.

Vilka var det som var införstådda? Twittrade någon ledare till någon pöbel?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Mer tankar:

Grattis Mukwa till segern, den var välförtjänt! I det här spelet fick faktiskt spelarskickligheten enormt genomslag och jag tycker knappast att fluffet spelade någon större betydelse. Det var Mukwas analys av upplägget samt hans sätt att hantera kommunikationen som avgjorde.

Jag tänkte att jag skulle tomtetwittra till xyas och sedan lägga pengar på att vinna nattmordet första natten. Min tanke var att vi de Tomtetrogna skulle vara tre deltagare medan de andra var två var. Jag utgick också från att alla spelare skule förstå hur upplägget såg ut redan i runda två, men det var ju förstås smartare att försöka mörka som Mukwa gjorde.

När Brynolf började köra strumpeband-snacket var jag övertygad om att han var nissa. Och jag blev oerhört förvånad av att både xyas och Arvidos röstade på mig trots att jag försökte outa så hårt jag bara kunde i runda ett. Jag var då redo att outa min roll för att de andra skulle få en ledtråd till spelets riktiga upplägg. Om Brynolf röstades ut och jag fick bort KK/!Paxen så skulle vi Tomtetrogna vara i numerärt överläge. Nåja, jag är faktiskt inte bitter och det var grymt kul att se på från sidan. Mitt enda klagomål rör i så fall inläggstaket, vilket i och för sig skärpte tonen, men som gör att spelet blir lite långsamt i mina ögon.

Jag gillar alla spel med auktionsmekanism, eftersom det sätter fokus på hur spelarna analyserar varandra. Dessutom känns det alltid som att man kan påverka avgörandet själv utan att behöva lita till tärningar eller en viss kombination konsonanter och vokaler (Alfapet).

Därför var det här varulvsspelet extra coolt. Dessutom var det fräckt att det fanns en sann och en falsk version av fluffet. Därigenom fick spelarnas handlingar betydelse. Skulle vi gå ut med hur det egentligen såg ut? Vem skulle tro oss? mm.

I framtiden hoppas jag på fler sådana här balla spel och kanske att man kan utsträcka auktionsmekanismen till att gälla alla spelare? Alternativet är att Den Fantastiska Varulvsklubben på WRNU hittar på ett brädspelsliknande spel.

Vi borde ha ett sorts "Puerto Rico" som passar både forumets former för kommunikation och når upp till våra höga krav på både svårighet och underhållning.

Får man önska sig det i julklapp?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kul att alla verkar positiva till det här lilla hysset! Jag var orolig att de som var vanliga tomtenissar hela spelet skulle känna sig lurade (på ett dåligt, och inte skönt "whoa! mindfukk!"-, sätt) när ridån drogs undan och mekaniken bakom spelet visades. Det är lite känsligt att lägga en massa tid på något och så visar det sig att allt var hittepå, vilket var en av anledningarna till att jag ville hålla spelet litet (med både deltagarantal och inläggstak) Men det verkar ha gått hem, skönt!

Idén till det här liret föddes redan under Mukwas Vampire-lir (för två år sedan?). Där började det spekuleras i om det egentligen var så att det inte fanns några ulvar, och jag började fundera på hur ett sådant spel skulle se ut. I och med diskussionerna om Varulvsspel 2.0 blev det naturligt så att jag började fundera på det här igen.

Varulvsspel handlar ju om den informerade minoriteten mot den oinformerade majoriteten. Och den asymmetrin fanns även i det här spelet, med skillnaden att fraktionsindelningen inte gick längs den linjen. Men det var kul att se (som planerat) hur ledarna (den informerade minoriteten) agerade "ulvigt" och hamnade i hetluften direkt.

Just valet mellan att föra medspelare och motspelare bakom ljuset eller inte tycker jag var en an de intressantaste aspekterna. Jag trodde dock att avslöjandet skulle komma mycket tidigare. Kanske hade xyas (eller Trasapa) behövt göra det redan i runda 3 för att stoppa Mukwa.

Jag tycker Mukwa spelade riktigt bra och verkligen förtjänade att ro hem vinsten åt sitt lag. En eloge också till xyas som på många sätt är klippt och skuren för en sådan här roll.

Angående era åsikter om arbetsplatsen så vet jag inte om ni listat ut det ännu, men en i varje grupp hade en åsikt som kopplade honom till gruppen ("jag gillar tomtefar" etc) och en hade en åsikt som pekade ut en annan grupp som skum ("nissefacket är gangstrar").

Kul kuriosa är att "Åsikter om arbetsplatsen" hittades på ungefär en timme innan spelstart. Innan laborerade jag med att varje nisse hade ett jobb (typ renskötare, grötkokare, schackbrädesmålare osv), men det blev inget bra. Över huvud fanns det en del problem med spelet, Mukwa har nämnt att han inte förstod att sälspäck skulle dras för nattmord som blev skydd-ninjade och jag var verkligen inte tydlig med det.

Problemet med att ha kreativa spelupplägg är att det alltid är speltest i skarpt läge liksom. Note to self är att det hade varit bra att bolla det här upplägget med någon.

---

Är det här Varulvsspel 2.0 Nej det är det inte. Det här var ett gig liksom, men nu går det ju inte att göra på samma sätt igen.

Men!

Att laborera med mer bärdspeliga upplägg tycker jag känns spännande.

Basse nämnde Puerto Rico och jag har faktiskt själv gått i tankar kring ett action selection-varulvsspel. Istället för att man har individuella förmågor och röstar ut folk så röstar man om att använda olika actions varje runda. Det skulle kunna göras intressant, tror jag.

Jag funderar också över spel där varje spelare är en egen fraktion och det gäller att samla victory points på olika sätt. Givetvis finns det övergripande fraktioner också, men att vinna med dem är bara ett sätt att skaffa VP:s.

Det finns massor av kul att testa!
 
Top