Nekromanti [Red X-mas] - 5 - Hej tomteGUBBAR?

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
xyas släpas obönhörligt mot isvaken av Mukwa och !Paxen. "I med dig, infiltratörsjävel!" väser !Paxen i hans öra. "Just det!" säger Mukwa "Han är en sån där infiltratör, precis rätt kära medsyster!"

Men xyas lyckas sprattla sig loss och rusar in i tomteverkstaden. Därinne sitter Tomtefar och småsover på sin tron. "Tomtefar! Tomtefar!" flåsar xyas "Fruntimren tar över bygget!" "Vafalls?" är allt Tomtefar hinner säga innan Mukwa och !Paxen tränger sig in på tomtekontoret.

"Precis!" säger Mukwa, ledare för Kvinnokampsorganisationen Nissorna. "Nu är det vi som tar över det här. Från och med nu är det tomtemor som bestämmer här. Och tjänstgöringen i köket ska vara likafördelad mellan könen."

"Aldrig!" väser Xyas, tillförordnad förman på bygget ochledare för gruppen De Tomtetrogna. "Vi har minsann alltid lytt under Tomtefar! Och så ska det förbli!"

Men ack. !Paxen och Mukwa utnyttjar sitt numerära överläge och övermannar xyas.

Och från den dagen blev Tomtens verkstad en jämställd utopi.


---

Vi gratulerar Kvinnokampsorganisationen Nissorna till vinsten i slaget om tomteverkstaden! De vann över De Tomtetrogna och Nissefacket.

---

Grupper:
De Tomtetrogna
Basse (ledare)
xyas
Arvidos

Nissefacket
Trasapa (ledare)
hastfer
Brynolf

Kvinnokampsorganisationen Nissorna
Mukwa (ledare)
!Paxen
KK

---

Alla ledare fick det här PM:et:

ROLL: LEDARE
Sanningen:

Tomteverkstaden har under lång tid varit skådeplats för stora inre slitningar när tre starka grupper slagits om inflytande över produktionen. Det är De tomtetrogna, obrottsligt lojala nissar som vill bevara de patriarkala banden till Tomtefar; Nissefacket, som under lång tid klagat över de dåliga villkoren ("Överblivna och defekta leksaker mättar inte fru och sju barn!"); och så är det Kvinnokampsgruppen Nissorna, som sedan längre tröttnat på tjat om "Tomtefar" och benämningen "Tomtenisse, "Julen har blivit en riktig korvfest, och då pratar vi inte prinskorv" brukar de säga.

Du är ledare för [din grupp]

Det finns inga infiltratörer. Allt som händer i verkstaden är ett reslutat av maktkampen mellan grupperna. Det har till och med gått så långt att ni alla kontrakterat isbjörnsmaffian för att börja wasta nissar bland de andra grupperna. Tyvärr har ni alla gjort det, och isbjörnarna lyssnar bara på den som betalar mest sälspäck.

Du och de två andra ledarna känner till sanningen (ni har alla lurat tomtefar att tro att det är företagsinfiltratörer i farten), men de övriga nissarna på golvet vet inget.

Såhär funkar det:

Vinstkriterium: Du och din grupp vinner (oavsett om du är kvar i spel eller inte) när din grupp är ensam kvar i spel.

Spelet är helt symetriskt. Alla tre grupper består av två vanliga nissar och en ledare. Alla ledare har samma förmågor och samma information. Information och eventuella förmågor är symetriskt fördelade bland nissarna i grupperna. Observera att det inte är säkert att de själva vet att de är med i din grupp. Eftersom alla nissarna är så lika i sina luvor vet du bara att xyas är med i in grupp, vem den andre är vet du inte (ännu). Observera att ni inte får skicka PM till varandra om spelet!

Varje runda röstar ni som vanligt ut en spelare.
Nattmorden sköter du tillsammans med de två andra ledarna genom budgivning. Den som budar högst vinner isbjörnarnas gunst och får sitt nattmord att gälla. (Se vidare nedan)

Om du försvinner ur spel på ett eller annat sätt går din Ledar-roll över till någon av de andra i din grupp. Du behöver utse en ersättare, gör detta utifrån de ovan nämnda Jobben. Du kan ändra ersättare hur många gånger som helst.

---

Du har: 15 SÄLSPÄCKSKLIMPAR (SPK)

Förmågor:

Varje förmåga kan bara användas en gång per runda, men hur många olika förmågor som helst kan användas under samma runda.

NATTMORD (X (+ Y)) - Du får välja att spela hur mycket SPK du vill, om du är den ledare som lägger det bästa budet gäller din val av nattmord. Du ska även ange ett sekundärt värde, om ditt originalbud är lika högt som någon annan ledares plussas det andra värdet på. Är det fortfarande lika efter det kommer nattmordet slumpas. Den ledare som får igenom sitt nattmord betalar den angivna summan. Är alla ledares sälspäck slut blir det inga mord.

BESKYDD (X) - Du kan använda hur mycket SPK du vill för att skydda en spelare. Om värdet i SPK är lika högt eller högre som värdet (X+Y) i ett NATTMORD som riktas mot den spelaren avvärjs nattmordet (som istället går på det näst högsta budet).

FREJMA (2) - Du betalar 2 SPK för att den som röstas ut ska "avslöjas" som Företagsinfiltratör (ulv) i nästa runda. Du kan antingen välja en spelare som om den blir utröstad avslöjas som ulv, eller så kan du välja att oavsett vem som röstas ut så avslöjas den som ulv. Observera att du inte blir av med ditt sälspäck om du väljer ett specifikt mål om denne inte blir utröstad.

TOMTETWITTER (1) - Du får (via mig förstås) skicka ett meddelande till valfri spelare för 1 SPK. Meddelandet får vara max 140 tecken (inklusive blanksteg).

LYFTA EN LUVA (1) – Du kan för kostnaden av 1 SPK kolla vilken grupp en spelare tillhör.

TESTAMENTERAT TILL KAMPEN (passiv förmåga) - Om någon av de nissar som tillhör din grupp försvinner ur spel får du 3 SPK. Dör du själv ärver din ersättare dina dåvarande SPK +3.

ISBJÖRNSMAFFIAN MEDDELAR (passiv förmåga) - Efter varje natt får du veta hur budgivningen på nattmordet gick. Du får inte veta vem som budat för att nattmörda vem. Men du får en rapport om hur höga de andra buden var. Hela denna redovisning ärvs även av din eventuella ersättare.

Återkommer med kommentarer imorgon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Tack alla! Tack Vimes! Vi får snacka mer om spelupplägget, men det kändes grymt fräscht och kul med auktionsmekanism!


Och man måste säga att det var oväntat skickligt av mig att lyckas få BÅDE Arvid och xyas att hänga mig redan i runda ett!

:gremgrin:
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Grattis Muwka och co!

Jag skulle vilja slå ett slag för Hastfer som VERKLIGEN såg till att hålla ihop sin grupp :)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tack Vimes för ett fint spel!

Satan va jag läskar mig nu. Jag har ju gått och surat över min vanilla roll hur länge som helst och när Trasan berättade att han och Mukwa vunnit blev jag ännu mer besviken. Jag tyckte ju att jag spelade bra men blev ändå så playd av Ulv-apan!

Men..Nu får ju jag läska mig över en seger här och Mukwa brallade verkligen av Trasapan segern.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Haha! Mukwa ditt as! Snyggt spelat, jag var dödligt säker på att du var i mitt lag. Och här tyckte jag att jag spelade så smart och offrade mig för att du skulle överleva!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Yeah! Ett hur grymt upplägg som helst, Vimes! Så många olika taktiska avvägningar. Verkligen klockrent!
Jag funderade flera gånger på vad som skulle vara bäst i det långa loppet, och flera gånger tänkte jag på att skicka Tomtetwitter till KK och !Paxen och förklara hur det egentligen låg till, men insåg att det var större risk att de skulle tycka att det var suspekt och ulvförklara mig, så jag valde att föra dem bakom ljuset. Jag övervägde alla förmågor flera gånger, så det var ett mästerverk i varulvskonstruktion verkligen! Det enda negativa jag har är att det förmodligen var mycket roligare för oss som började som ledare än det var för de andra som jagade påhittade ulvar utan att veta vad som försiggicks.

Det här är mitt favoritögonblick:
Vimes said:
DU har fått ett meddelande:
inga ulvar. apan+hastfer+du=nissefacket mot resten av facken(3*2). en ledare per fack. siste facket kvar vinner.
Haha, så självsäkert av dig, Trasapa :gremsmile: Hur grinig var du när Brynolf åkte och du fick dina sista +3 SPK? :gremlaugh:

Xyas said:
Klart den är mukwa. Du vet ju att jag talar sanning. Säg mig, hur drygt kändes det när jag blockade ditt försök att nattmörda mig, och trasapa slaktade KK istället. Svara ärligt :gremwink:
Jävligt drygt. Jag hade missuppfattat beskyddsförmågan, för jag trodde inte att jag skulle förlora något SPK om nattmordet inte gick igenom, så jag satsade allt jag hade på det (förutom 2 SPK för att frejma Trasapa). När jag förlorade allt tänkte jag att jag hade kastat bort matchen. Hade jag fattat att jag skulle förlora allting skulle jag nog ha sparat 10 SPK till att nattdöda Xyas sista rundan istället, för även om jag hade blivit utröstad hade !Paxen då varit kvar och vi hade vunnit ändå.

Sista rundan var den jobbigaste. Svårt att argumentera mot det här:
xyas said:
Det blir inga julklappar till små nissar som ljuger mukwa, så för din del är det ganska kört.
Xyas skrev ju exakt hur spelet såg ut och vad kunde jag skriva tillbaks liksom?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Trasapa said:
Haha! Mukwa ditt as! Snyggt spelat, jag var dödligt säker på att du var i mitt lag. Och här tyckte jag att jag spelade så smart och offrade mig för att du skulle överleva!
Hahaha! Missade du att du fick +3 SPK när Brynolf rök? Det var ju ett bevis på att jag ljög tänkte jag, så då var det bara att dreva ut dig. Hahaha! Har du suttit och trott att du ska vinna hela vägen till mållinjen. hahaha. Stackare.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
När jag fick Trasapas Tomtetwitter skrattade jag förstås högt och diaboliskt för mig själv. Fan vad bra, då är jag fredad från två av tre fraktioner. Men jag visste inte riktigt hur jag skulle kunna spela på Tomtetwittret, så jag valde att inte låtsas om det alls, typ.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Hah ja det var snyggt Mukwa. Jag fattade ju såklart inte att Brynolf var med mig, lite suspekt blev jag när jag fick tre poäng men tänkte helt enkelt att det var Vimes som tokade sig, det var lite poängstrul i rundan innan så jag sa inget :gremwink:

Jag skulle ha tagit ut arvidos i första rundan och vunnit med 3 mot 2 men strulade till det så mitt mord nollades. Sedan när jag väl tog ut arvidos så tänkte jag helt enkelt köra en kamikaze. Gå all in på att överleva rundan efter såklart med ursäkten att allt var för uppenbart en frejming av mig. När Mukwa outade siare tänkte jag "fan va bra du är mukwa nu vinner vi!".

Jag frejmade mig själv när jag åkte ut för att gröna Mukwa. Sen funderade jag länge på vem jag skulle nattmörda, men jag var rätt säker på att Xyas och Paxen var i samma lag och att ingen av dem hade kommunicerat så därför plockade jag KK så att den ena kvinnokämpen skulle hjälpa Mukwa rösta ut den andra ledaren.

En vattentät plan, om nu Mukwa bara spelat för rätt lag :gremwink:
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
also, Hastfer fick såklart inget PM eftersom jag antog att sanningen skulle bli för mycket för stackars Hastfer och att han troligen skulle knäckas och spy ur sig hela historien i tårar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,537
Mukwa said:
Jag övervägde alla förmågor flera gånger, så det var ett mästerverk i varulvskonstruktion verkligen!
Yes, indeed! När jag läste mitt PM fick jag en känsla av att Vimes inte bara hade gjort ett riktigt bra lir, utan också hittat formeln för Varulvsspel 2.0!!

Så Vimso, gotta dig åt allt beröm och låt oss diskutera det här spelets nymodigheter också som en möjlighet att hitta på nya, kewla spel!

:gremlaugh:
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Trasapa said:
also, Hastfer fick såklart inget PM eftersom jag antog att sanningen skulle bli för mycket för stackars Hastfer och att han troligen skulle knäckas och spy ur sig hela historien i tårar.
Well played, jag hade outat ALLT!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
Trasapa said:
Haha! Mukwa ditt as! Snyggt spelat, jag var dödligt säker på att du var i mitt lag. Och här tyckte jag att jag spelade så smart och offrade mig för att du skulle överleva!
Hahaha! Missade du att du fick +3 SPK när Brynolf rök? Det var ju ett bevis på att jag ljög tänkte jag, så då var det bara att dreva ut dig. Hahaha! Har du suttit och trott att du ska vinna hela vägen till mållinjen. hahaha. Stackare.
Han Trasapade sig.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Det var mycket det som räddade mig. Det var svårt att se vilka som tillhörde vilken fraktion. Jag kunde, med uteslutningsmetoden, förstå att det borde vara KK som var Nissa, !Paxen hade jag ju i pm:et. Men jag offrade ett SPK för att vara hundra på att det var KK. Hastfer fattade jag redan i hans första "Alla ska med"-inlägg att han tillhörde facket, och Brynolf kunde vara Nissa eftersom han snackade om könstillhörighet, men sedan framgick att han hade en mer konservativ hållning fanns bara en kvar, och det var KK, som inte ens hade outat sin åsikt, och det var ju bara bra för oss tänkte jag.

Jag insåg snabbt att Trasapa var ledare för facket, för han gick in och ville vara med på "Jag vill rösta ut de som nästlat sig in", för den infon fick vi mitt i R1, inte med våra pm, och det höll på att skita sig för mig på grund av det. Så när jag outade den där tillkonstlade byboraden som inte ens fanns med i exempelrollen så var jag ganska säker på att de andra ledarna skulle fatta att jag var ledare. Men om det skulle innebära att jag blev nattmördad var inte lika säkert. Det var också en jäkligt snygg strategi i det här spelet. Vem vill jag ha ut? Vill jag ha ut ledarna för att göra ersättaren konfunderad när den får överta allt, eller vill jag nacka potentiella ersättare för att så många som möjligt fortfarande ska vara ovetandes om upplägget? Det var awesome.

Trasapa said:
Jag skulle ha tagit ut arvidos i första rundan och vunnit med 3 mot 2 men strulade till det så mitt mord nollades.
Jag lade 2 SPK på Hastfer och en extra vid lika. och jag vann på det utan att behöva använda min extra vid lika. Menar du att du skulle ha vunnit det egentligen?

Det här var en sådan avvägning. Jag ville ta ut den som inte var ledare för att kunna gömma mig bättre. Jag var som sagt ganska säker på att Trasapa var ledaren så det fick bli Hastfer istället. Men genast ångrade jag mig. Det hade ju varit bättre att ta ut en hel fraktion först, och då hade det varit bättre att ta ut den fraktionen som skulle motarbeta mig. Så Arvidos hade varit ett bra val som första nattmord. Då hade det bara varit en konservativ kvar och det hade varit mumma att bli av med hela det laget redan R2. Men det kom jag på lite för sent.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag övervägde att skicka Tomtetwitter till en annan ickeledare ur en annan falang också, för att liksom värva medlemmen till mig, men risken att pricka en ledare var för stor och även om jag träffade rätt så fanns risken att de ändå inte skulle tro mig och då är man ju kört liksom.

Så jävla episkt lir, alltså!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag är både glad och ledsen att jag missade det här spelet.

Jag är ledsen på grund av spelets så unika och engagerade struktur, men herre gud så vilka mentalt krävande ledarroller (satt och myste tillsammans med Vimes på läktaren och var införstådd i spelets hemligheter från mitten av runda 1). Råkar man ha en stressig eller tidskrävande period IRL så måste det vara en kalldusch att landa med en sådan roll i knäet.

Hoppas starkt på att fler sådana här spel dyker upp i framtiden... men oroar mig för att vi fått ännu en paranoinavariabel att ta ställning till ("Vänta gubbar... tänk om det inte finns några ulvar, precis som i Vimes spel? Herre jösses liksom.").

Det absolut roligaste från läktaren var självklart se hur den annars så tillbakadragne och lugne xyas spel ändrades när han fick ledarrollen i sista rundan. :)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Basse said:
Yes, indeed! När jag läste mitt PM fick jag en känsla av att Vimes inte bara hade gjort ett riktigt bra lir, utan också hittat formeln för Varulvsspel 2.0!!
Ja, det var min känsla också. Och sedan var min känsla "haha, WTF? Jag måste alltså lura mina lagkamrater att jag är en vanlig bybo för att de ska lita tillräckligt mycket på mig så att vi kan vinna det här." Så episkt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Vimes said:
Men ack. !Paxen och Mukwa utnyttjar sitt numerära överläge och övermannar xyas.
I blame Basse :gremwink: Han var ledare för de tomtetrogna första rundan, och jag tog inte över förens runda två när han hade åkt.

När arvidos åkte blev det jäkligt motigt att försöka sikta på seger. Bara kvinnfolk varhelst man vände sig ju. Men enda förhoppning blev ju att försöka vända paxen mot mukwa genom att berätta sanningen (men det var ju också en lögn, paxen var ju nissa i mukwas lag, inte tomtetrogen i mitt) och försöka nattmörda paxen.

Jag kan inte annat än fundera över om den kvarvarande spelaren inte varit paxen utan en mer, ska vi säga "fantasifull" spelare :gremtongue: , såsom Basse eller KK, så hade nog min strategi haft större chans att lyckas.
 
Top