Nekromanti Recharge av wands, staffs och rods?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Går dessa att ge nya laddningar och i så¨fall hur?

Sen är väl kravet att man är spellcaster för att man ska kunna använda dem?
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Det finns säkert någon feat eller class-ability någon stans som gör att man kan ladda om dem men generellt sett: nej och ja.

För wands: du kan inte ladda om dem och du måste vara spellcaster (ha spellen på din lista eller bra med Use Magic Device-ranker) för att kunna använda en wand.

För staff/rods så kan man inte ladda om dem (jag har för mig att det finns enstaka undantag) och det finns sådana unika rods/staffs som vem som helst kan använda, läs på respektive föremål i DMG s233 och 243.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
rks har rätt i allt han skriver.

Man kan i och för sig lägga till förtrollningar till redan existerande magiska föremål, så rent tekniskt skulle jag tillåta att man tog en wand med - säg - 10 laddningar kvar och förtrollade den på nytt (med hela köret av gp- och xp-kostnad). En wand kan inte ha fler än 50 laddningar, så istället för 10+50 skulle den då ha 50 laddningar (och det skulle räcka med 40 ex av den materiella komponenten istället för 50).
På samma sätt kan man ta en helt urladdad wand som i allt väsentligt nu bara är en pinne och förtrolla den på nytt.

Men man tjänar ju just ingenting på detta förfarande. Det är ju som att behöva köpa hela bilen när man behöver tanka den.
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Mig veteligen så finns det inget beskrivet sätt i grundböckerna.

I "Magic of Faerûn" finns en artifakt beskriven, Glowstone, som kan ladda upp prylar.

I Eberron kan en nivå fem (eller högre) Artificer använd gamla prylars xp för att göra nya.

Mvh /// Mattias
 
Top