Nekromanti Receptet för ett lyckat Eon äventyr...

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
... är enligt min mening i stort sätt nedanstående:

Först behöver man en eller flera saftiga intriger som helst har en historia. Sedan är det bra om det finns flera olika fraktioner inblandade med olika eller liknande mål. Intrigerna ska helst vara så pass utförliga att de kan spinnas vidare till flera äventyr och tillslut komma att innefatta en hel kampanj med flera paralellhandlingar.

Som exempel kan nämnas min nästa kampanj som kommer att ha religiös bakgrund med många politiska utsvävningar. Intrigen har sin utgångspunkt i den samoriska läran och kampanjen kommer huvudsakligen utspela sig i Soldarn. Intrigen är den att rollpersonerna kommer att stöta på en hemlig grupp eller organisation som anser att Aurias och Pelias är samma gud (Helion)och därför borde tillbes som det.

Det är också viktigt vilken kännsla man vill uppnå. Vill man ha storslagna bataljer eller lönnmord? Valet är fritt men lite av varje blir alltid bäst.

Närmast i från ovanstående exempel kan jag bara säja att jag vill ge rollpersonerna en sorts "aha" upplevelse där de känner sig vilsna och kluvna. De ska inte veta riktigt vem de kan lita på utan känna sig som Alice i underlandet.

Platsen för äventyret borde också vara väl vald och beskriven, detta för att underlätta för spelledaren. Personligen tycker jag då att ett litet avgränsat, väl beskrivet område är att föredra för då kan man bättre få världen att verka mer levande vilket ju alltid är att föredra. Rollpersonerna kommer också lättare att skapa kontakter med spelledarpersoner om de möter dem flera gånger.

exempel på avgränsade områden är ju självklart en stad eller en by. Men det kan också vara en hel dal eller en borg. Jag har t.ex. en idé om en liten mordgåta i en större borg som isoleras från omvärlden med falska varningar om pest. Detta blir sedan början på en mardrömslik vistelse för rollpersonerna där tempot hela tiden skruvas på så sätt att rollpersonerna först underösker sedan jagar. Efter det blir de också jagade samtidigt som de fortfarande jagar. För att sedan ytterligare stärka effekten kommer sammandrabbningarna att ske allt oftare tills allt bara brister och borgen stormas av utomstående trupper.

Sedan lyckas jag sällan få resor att bli intressanta så därför vill ialla fall jag undvika att rollspela dem så gott det går. Det obligatoriska mötet med rövarna har jag också vuxit ifrån. Det finns inga rövare som är dumma nog att anfalla beridna, väl rustade yrkessoldater. Så min åsikt är undvik resor om man inte har något speciellt planerat.

Motståndet måste också vara väl avvägt, inget är så tråkigt som att spöa skiten ur ovanstående rövare utan att enns få en skråma på något annat än möjligtvis lansen. Lönnmördare om natten är inte heller kul om man som spelledara inte ger rollpersonerna någon chans att vakna. Monster ska man också vara försiktig med, en strid med ett troll bör sluta oavgjort, dvs trollet kalasar på en häst. Men sedan ska man också vara lite lurig, de enklaste av fiender kan visa sig vara livsfarliga om man som spelledare utrustar dom med lite intelligens. Min personliga favorit är rövare med armborst, eller stadsvakter med spjut.

Motståndrana behöver heller inte vara många, bara kluriga. Jag kommer t.ex. nästa spelmöte att med endast två spelledarpersoner att gäcka mina spelares rollpersoner./images/icons/wink.gif

<hr>

Sammanfattningsvis vill jag bara poängtera att mycket av detta är troligtvis redan sagt av någon på ett bättre sätt men detta är vad JAG tycker, vad tycker ni?


//Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jaha? Vad vill du ha sagt med detta?

Äventyret är väll bra, jag tycker dock att aurias och pelias är två olika gudar och inte samma, mer skoj så.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
G

Guest

Guest
Trevligt... väldigt trevligt! /images/icons/smile.gif
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Har du inget vettigt att säga kan du lika gärna knipa igen!

Det är ju det jag försöker säga! /images/icons/wink.gif



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
en hel del beror på gruppen också.....

T.ex. så gillar inte den gruppen jag spelar med att springa runt i ett slott och lösa mordgåtor....

Jag trodde faktiskt att några av er hade lite mer vett än att såga oskyldiga själar sådär/images/icons/mad.gif

Bris:
Bäverns rätt i Samhället
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Tja...

<I>"Jaha? Vad vill du ha sagt med detta?"</I>

<B>Ungefär, så här gör jag hur gör du?</B>

Alltså har i kort presenterat lite tankar och idéer kring mina nästkommande äventyr och tror väll kanske att någon kan ha användning för dem.

Är väll lite intreserad av vad andra användare här på forumet har för ingridienser för att lyckas med sina äventyr.

<I>"Äventyret är väll bra, jag tycker dock att aurias och pelias är två olika gudar och inte samma, mer skoj så."</I>

Skrev jag någon stanns att Aurias och Pelias VAR samma gud? Jag skrev att äventyret skulle baseras på en hemlig rörelse som TRODDE att Aurias och Pelias var samma gud.

//Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker för min del att du har fångat in det mesat i din äventyrsmix.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Tja...

Skrev jag någon stanns att Aurias och Pelias VAR samma gud? Jag skrev att äventyret skulle baseras på en hemlig rörelse som TRODDE att Aurias och Pelias var samma gud.

Ok, då fattar jag.

Ungefär, så här gör jag hur gör du?

Jag brukar hitta på en story och sedan när mina spelare gör precis tvärt om än det jag vill så får man försöka tänka ut ett nytt äventyr fast med samma tema./images/icons/smile.gif



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
att följa recept är svårt

<I>Jag har t.ex. en idé om en liten mordgåta i en större borg som isoleras från omvärlden med falska varningar om pest. Detta blir sedan början på en mardrömslik vistelse för rollpersonerna där tempot hela tiden skruvas på så sätt att rollpersonerna först underösker sedan jagar. </I>

Jag gillar det. Kan du utveckla? (inte nödvändigt med stats för varenda spelledarperson men lite mer intrig)

<I>Sedan lyckas jag sällan få resor att bli intressanta så därför vill ialla fall jag undvika att rollspela dem så gott det går. Det obligatoriska mötet med rövarna har jag också vuxit ifrån. Det finns inga rövare som är dumma nog att anfalla beridna, väl rustade yrkessoldater. Så min åsikt är undvik resor om man inte har något speciellt planerat.</I>

Man kan ju introducera spelledarpersoner under resor iofs. Förse honom/henne ngt intressant att ge rollpersonerna i form av ett rykte, ett tips eller liknande som kommer till användning senare.

<I>så här gör jag hur gör du?</I>

Jag gillar också lite intriger. Rollpersonerna får samla ledtrådar och hela tiden överraskas av de vändningar äventyret tar. Det ska absolut inte vara några problem att ge hackslasharnas stridslusta tillfredställd i intrig-spel, dessutom blir striderna intressantare om dom har relevans.
Men man får vara försiktig när man konstruerar äventyr så att inte spelarna känner sig styrda.
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: att följa recept är svårt

<I>"Jag gillar det. Kan du utveckla?"</I>

Ok, äventyret är tänkt att utspela sig på Hertigen av Daan Hamals borg. Intrigen har jag inte riktigt kommit på fullt ut än men lite hjälp skadar ju aldrig.

Så...rollpersonerna får under ett annat äventyr reda på att det kan finnas en hemlig organisation kallad 'brödraskapet' som dyrkar Aurias och Pelias som samma gud Helion.
Rollpersonerna kommer också över en mystisk religiös skrift som i detalj förkunnar lärans budskap.

Sedan ges det inte mera tid att fundera på detta för rollpersonerna kastas genast in i en annan politisk intrig som kommer att syselsätta rollpersonerna ett tag och slutligem föra dem till Daan Hamal. Denna intrig är inte utarbetad än men den måste innefatta upproret i soldarn.

Där kommer de att besöka hertigens borg och som avslut på den politiska intrigen så kommer rollpersonerna också hitta brödraskapet på samma gång och sedan blir det en enda jäkla soppa med Zorianriddare, Jargiska inkvistörer, upprorsmakare, kungatrogna och några vanliga giribukar i en salig blandning alla i samma borg med olika mål. Rollpersonerna i mitten finner någon ihjälslagen, alla fraktioner misstänker varandra och man börjar hjälpa rollpersonerna att sätta dit motståndaren samtidigt som man försöker skydda sin egen rygg.

Soldaterna i borgen är fullt upptagna med att hindra folk från att komma ut, och sedan in. För borgen blir sedan belägrad av en undsättningshär från Khemithor Riskoz med motsridiga neutrala intressen.

<I>"Det ska absolut inte vara några problem att ge hackslasharnas stridslusta tillfredställd i intrig-spel, dessutom blir striderna intressantare om dom har relevans."</I>

Särskillt om man är fyra stycken olika fraktioner som drabbar samman på en borgård samtidigt som borgens soldater förtvivlat försöker stoppa en belägrande armé från att tränga in i borgen /images/icons/laugh.gif

<I>"Men man får vara försiktig när man konstruerar äventyr så att inte spelarna känner sig styrda."</I>

Hela äventyret bygger på idén med ett litet avgränsat område som rollpersonerna placeras i. Man har en intrig några fraktioner med olika resurser och mål. Man tar fram sleven och rör om, sedan låter man rollpersonerna sköta resten. Inga tidsmallar inga händelseförlopp inget slut...

PS. Första äventyret i denna kampanjen är nästan färdigt och ett litet smakprov vad det kommer innehållla ligger på min hemsida.

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>
 
Top