Nekromanti Recept på Auccapaj?

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Hej kära forumiter,

Länge sedan jag skrev här, så kan tycka att det är dags igen.

Av någon anledning har jag lyckats samla på mig ett matlagningsintresse, och nyligen upptäckte jag att Geografica Mundana beskriver en massa måltider specifika för de olika länderna i Mundana. Då mina spelare ska skapa ashariska karaktärer nu på torsdag tänkte jag att jag skulle tillaga något att mumsa på. Fann då receptet för Auccapaj:

Paj tillverkad av smör, vetemjöl och getmjölk. Fylls med skalade hackade auccafrukter (påminner om lime) och grädde. Pajen garneras med rivna skal från auccafrukten.

Försökte mig på detta genom att byta auccafrukten med lime, och lägga till ägg i fyllningen för att få mer av en äggstanning. Problemet med detta var att det blev väldigt surt/bittert där fruktbitarna var, och väldigt äggig smak där dessa saknades.

Jag behöver alltså hjälp! Hur gör man bäst en Auccapaj? Finns det något bra recept man kan följa, med mindre modifikationer? Hur hade ni gjort en sådan paj?
 

thartvigsson

Veteran
Joined
10 Feb 2017
Messages
38
Hmm. En annan möjlighet skulle kunna vara att man gör en vaniljkräm utan vanilj och smaksätter den med lime? (som en custard tart)
Eller att man gör en lime curd så det blir som en citronmarängpaj? (väldigt annorlunda från grunden som beskrevs ovan)
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Jag skulle som föregående talare skrev göra en variant av custard tart. Gör pajskalet och fyll med pastry cream smaksatt med lime (skal och juice) sen kan du kandera limeskivor att dekorera ovansidan med. Du kan ju säkerligen göra pastry creamen med getmjölk också om du vill.

Här är ett bra recept på pastry cream:

http://www.thekitchn.com/how-to-make-pastry-cream-168126
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Hmm, väldigt intressanta förslag!

Så som jag gjorde receptet då var :

Skal:
4 dl vetemjöl
50 g smör
1,5 dl mjölk (hittade ingen getmjölk)

Fyllning:
2 dl vispgrädde
2 ägg
2 lime (en som saften trycktes ut ur, och en som skalades och skars i små bitar)
1/2 dl flytande honung (typ i alla fall, mätte inte så noga som jag borde ha gjort)

200° i 25 minuter i mitten av ugnen, och den var klar. (Skulle egentligen ha varit 15-20 minuter...) Ingen förgräddning behövs.

Den färdiggräddade pajen toppades sedan med rivet lime-skal från 1 lime.

Kommentarerna på denna var att skalet var för tjockt och att fyllningen stundtals var för besk/sur. Planen är att på något sätt minska skalet, och kanske öka mängden smör och minska mängden mjölk. Beskheten/surheten bör kunna minskas genom att minska antalet lime-frukter, till exempel genom att bara ta saften från 1 lime (vilket dock känns som att det missar poängen med hackad aucca).

Receptet behöver alltså en liten rework, men verkar vara bättre än den första satsen jag gjorde (antagligen på grund av honungen).
Förslag mottages med öppet sinne!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag hade nog förutsatt att accua skulle vara sötare än lime, och antagligen fastare också, och därför gjort kanderad lime som jag sedan blandad med vispad grädde och fyllt pajskalet med. Möjligen tillsammans med ytterligare lite finriven limecest (alltså bara det yttersta gröna) för att förstärka limesmaken lite.

Jag skulle också försöka hålla pajskalet väldigt tunt, och jag skulle DEFINITIVT tillsätta lite salt I pajdegen. Ett kryddmått eller så. Det gör en enorm skillnad I hur pajskalet smakar även I efterrättspajer.

Då får du en paj som ändå ligger hyffsat nära orginalet.
 
Top