Min bedömning
Hej!
Eftersom det är jag som recenserar de flesta D&D-produkterna, tänkte jag svara på ditt inlägg.
För mig är det självklart att acceptera D&D för vad det är. Jag ska recensera D&D, inte såga det för att det inte är ett annat spel. D&D är vad D&D är, och det är det jag ska bedöma. Det vore som att såga Lordi för att de inte är Lars Berghagen.
Det finns också en hel del andra saker som har med hur D&D används som spelar in i bedömningarna. Det är viktigt att man känner till hur målgruppen förväntar sig att använda spelet. Till exempel när det gäller spelvärld i grundreglerna till D&D, så spelar majoriteten av D&D-spelarna med såkallade "home brew"-världar. Alltså är en värld i grundreglerna bortkastad för dem. Det har också med en snart 30-årig tradition att göra; grundreglerna till D&D kommer i tre böcker och innehåller ingen värld, förutom den såkallade "implied" Greyhawk. Om WFRPv2 hade kommit ut utan värld, då hade det varit dåligt eftersom de flesta förväntar sig en sådan i det spelet. Om D&D kommer ut utan värld, så är det vad de flesta som spelar spelet förväntar sig. Likaså förväntar sig majoriteten av målgruppen att reglerna ska levereras i tre böcker. PH som spelarna kan köpa, och DMG och MM som DM köper. För mig spelar det ingen roll om D&D kommer i tre böcker om 324 sidor, eller i en om 972 sidor. Det viktiga är att recensenten måste upplysa om huruvida det behövs fler böcker än den/de recenserade. Det är sedan upp till läsaren att göra en bedömning om boken/böckerna är värda det pris som efterfrågas.
Layouten och utseendet på D&D-böckerna är av hög kvalitet om man jämför med de flesta andra producenter. Det har inget med fejkpergamentpapper eller andra gimmicks att göra, det har med yrkesskicklighet att göra. Val av typsnitt, layout, bildval, papperskvalitet, allt spelar in. Och anpassning till målgruppen, förstås. Vad tycker D&D-spelare om i allmänhet? Men det är också så att D&D-böckerna får lägre betyg i intryck nu än tidigare; det har gått lite slentrian i layouten. Den är fortfarande kompetent utförd, men har blivit tråkig och förutsägbar.
Om det är layout och design och vi har helt olika åsikter om vad som är snyggt, ja då vill jag inte råka att köpa ett rollspel på fel premisser.
Det där kommer du aldrig att komma ifrån oavsett vem som recenserar och hur man recenserar. Om du har helt olika åsikter än recensenten kommer han/hon troligen inte att göra samma bedömning som du. Det går inte att komma ifrån. Och risken att du gör ett felköp är väl ändå väldigt liten, eftersom just layout och design är något av det som är enklast för dig att kolla upp innan du köper boken. Antingen genom att bläddara i boken, eller kolla in en preview om det finns, eller genom att fråga runt lite på Internet.
Det känns lite som att rescensionen mest är skrivet av någon som redan är såld på D&D och vill ge det ett så högt betyg som hans erkänsla kräver.
Det där förstår jag inte. Varför skulle jag ge D&D3.5 ett högt betyg för att jag är tacksam för att jag får recensera spelet?
Jag ger D&D det betyg jag anser att det förtjänar. Jag delar inte ut betyg för att rättfärdiga mitt val av spel. Och det gör ingen annan recensent heller. Tack vare det fantastiska internet kan du enkelt jämföra våra recensioner med andra recensenters uppfattning om produkterna. Vissa tycker bättre om produkterna, vissa tycker sämre om dem, men i det stora hela tycker jag att en produkt får det betyg den förtjänar om man ser på stora bilden.
/Magnus