Nekromanti Recensioner revisited! ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,903
Location
Stockholm
För knappt ett år sedan beslutade jag mig för att sluta presentera rollspelsrecensionsstatistik från Fenix på grund av att besökarbetygen saboterades.

Nu har 10 månader förflutit och fler recensioner har tillkommit och fler besökare har varit inne och satt sina egna betyg. Därför tänkte jag se hur statistiken ser ut idag.

De senaste siffror jag har att jämföra med är från oktober 2006. De presenteras inom parentes nedan. Minustecken betyder att recensenten satt lägre betyg än besökarna, plustecken att recensenten satt högre betyg än besökarna. Avvikelserna anges i hela betygspoäng (skalan är 2–20).

Antal betygsatta recensioner: 98 (65)
Antal besökarröster: 1219 (ingen uppgift)
Medelantal besökarröster per recension: 12 (ingen uppgift)
Andel recensioner där recensenternas betyg är inom ±1 poäng från besökarnas: 49 % (68 %)
Andel recensioner där recensenternas betyg är samma som besökarnas: 19 % (28 %)
Andel recensioner där recensenternas betyg är lägre än besökarnas: 21 % (40 %)
Andel recensioner där recensenternas betyg är högre än besökarnas: 57 % (32 %)
Största avvikelse där recensentens betyg är lägre än besökarnas: –3 (–4)
Största avvikelse där recensentens betyg är högre än besökarnas: +7 (+4)
Medelavvikelse: +1 (±0)
Medianavvikelse: +1 (±0)

Och så här fördelar sig avvikelserna:

–3: ••
–2: ••••••••••
–1: •••••••••
±0: •••••••••••••••••••••
+1: ••••••••••••••••••
+2: ••••••••••••••••
+3: •••••••••••
+4: •••••••••
+5:
+6:
+7:

Som ni ser kan man fortfarande se spåren efter den töntige sabotören i ovanstående statistik, men skillnaderna mellan besökarnas och recensenternas betyg är inte lika drastisk som när betygen var nysabbade.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Tycker det är lite synd att inte fler recensioner kommer upp på Fenix hemsida. Efter varje nästkommande nummer borde väl samtliga recensioner dyka upp på hemsidan. Speciellt de recensioner som är förknippade med svenska rollspel.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,542
Location
En mälarö
Tycker det är lite synd att inte fler recensioner kommer upp på Fenix hemsida. Efter varje nästkommande nummer borde väl samtliga recensioner dyka upp på hemsidan. Speciellt de recensioner som är förknippade med svenska rollspel.
Både ja och nej. Ja som i "Det vore väl praktiskt att ha samtliga Fenix rescensioner enkelt tillgängliga på nätet", och nej som i "Då kommer en del att skita i att köpa tidningen när delar av den ändå dyker upp på hemsidan kort därefter".

/Anders
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,319
Location
Örebro
Kompromissa?

Säg att de inte kommer upp förrän efter typ sex nummer? (Typ ett år?) Då borde det väl inte bli ett lika stort hinder att köpa tidningarna?
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Kompromissa?

Vi lägger upp recensionerna på nätet med 2-3 nummers fördröjning. Så räkna med att recensionsavdelningen kommer att växa med tiden.

/Anders
 
Top