Nekromanti Recensioner bör utgå från vad ett spel försöker vara

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Rubriken är en grundläggande fråga för recensioner, och även om det berörts tidigare tycker jag det kan vara bra med en ny sån diskussion nu. Jag utgår från Måns utsaga i en annan tråd. Måns är en forumit jag uppskattar jättemycket. Jag hoppas du inte misstycker!

Måns;n336220 said:
Alltså, jag kan inte hålla mig. Sorry. Ge mig 48h eller nått. Men en recension är ju ens personliga intryck av en produkt. Om min personliga åsikt bottnar i mina egna idéer angående blorb, snorb, florb eller gnorb spelar ju ingen som helst roll. Jag tycker faktiskt att det är rätt fräckt att haka på det här. Det är en god och informativ recension. Uppskattar man inte det står det en fritt att ignorera den eller komma med relevanta argument. Att säga "det där är inte en recension. Det borde kallas för något annat" är ju dels en direkt felaktig tolkning av ordet och dessutom rätt taskigt. Som om vissa personliga åsikter inte får lov att vara personliga åsikter.

2097 är, vill jag påstå, en unik användare. I det att hon är sjukt kreativ och utmanar det vi andra tar för givet. Jag värdererar hennes inlägg väldigt högt. jag håller inte alltid med, men det spelar ingen som helst roll. Vidare anser jag att Brior är en fantastisk världsskapare. Jag vill ha ett forum där dessas tankar och verk kan stötas och blötas utan att tredje part tar illa vid sig och säger att "den där skotten är ingen riktig skotte!"

Gör om gör rätt. Så här ser recensioner ut. Deal with it.
En recension utgår ifrån vad spelet försöker vara, inte recensentens mall för hur spel bör vara. Något annat blir ju helt bakvänt. Jag gillar inte när jag känner att ett spel tas som förevändning för att föra fram recensenten och dennes smak/mall/idéer. Jag är liksom inte intresserad av personen när jag läser en recension, utan av spelet. Men det är väldigt vanligt att så sker, både här och i Fenix.

Att man utgår från det spelet försöker vara betyder inte att man är okritisk. Man kan påvisa spänningar och problem i det man recenserar ändå, och på ett starkare sätt som inte går att avfärda med att det skulle vara en fråga om smak. En vettig kritik av ett uttalat hasardspel är t.ex. att påvisa att det saknar riskmoment (om så mot all förmodan skulle vara fallet). En vettig kritik av ett uttalat hasardspel kan inte vara att man som recensent föredrar berättarspel, och att spelmakarna av hasardspelet tyvärr har missat detta. I det senare fallet yttrar man sig ju inte om spelet, utan om sin preferens.

Den här problematiken blir särskilt påtaglig om recensenten samtidigt försöker lansera något, som ett eget spel eller en egen teori. Ibland är det inte ens någon sådan helhet, utan begrepp och fenomen som är omtvistade men där recensentens syn på saken framställs som självklar och oomtivstad. Och til syvende og sidst finns det något preskriptivt (i negativ mening) med det här sättet att recensera -- det blir typ recensentens egna mall för hur spel ska vara, och det som inte passar in där skrivs ned.

Det är många recensenter som skriver så här och som samtidigt är briljanta. Dock inte på recensioner :).

Hälsar

Christian -- försöker vara icke-konfrontativ
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Nej nu!!

Jag har försökt vara gullig mot den här boken men jag kände mig blålurad och jättebesviken på den!!!!!!!!!!!!!!!!! Ska slänga den!!!!! Nån annan kan få den! Hämta den isf i min trädgård för den åker ut genom fönstret!!!!!

"Blorb" är inte bara en "spelstil" eller "stilpreferens", vilket jag har sagt tidigare. Det är en modell och ett sätt att se på moduler och kampanjvärldars spelbarhet utifrån vissa principer.

Är det normalt att folk recenserar recensioner på den här hemsidan?!?!??!?!??!?!??!?!??!?!??!?!??!?!??!?!?

"Hej den här boken innehåller äventyrsplatser psych det är bara bilder och kartor och så får du själv hitta på när sakerna som vi föreslår händer och vilka spelledarpersoner som kommer dit och när" "Oj det var lite oblorbigt" "Blorb vad är det för flum-ord, vi skiter i dig och dina flum-ord, lär dig prata svenska nörd!"

MEN JAG HAR JU HITTAT PÅ ORDEN FÖR ATT KUNNA KONCIST BESKRIVA ETT GANSKA KRÅNGLIGT OCH VID DET HÄR LAGET GANSKA GENOMDEBATTERAT BEGREPP

jag har också ställt mig till förfogande för följdfrågor och hjälp och också efterfrågat att bolla designidéer utifrån dom här värderingarna
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Folk som hatar mig och blorben gör det för att dom är livrädda för att bli uthängda som några som har nån gång råkat göra nåt oblorbigt.
Men gissa vad? Jag har gjort oblorbiga saker.
För det är ett svåruppnåeligt ideal i en rollspelskultur där vi alla vuxit upp med så mycket oblorbigheter i materialen. Till och med Cooks "Expert"-bok till gamla D&D uppmanar till "justerande".
Men skillnaden är att jag fortsätter sträva efter den där regnbågen. Jag tänker inte "det var svårt, fuck it". Eller ja, jo, i ärlighetens namn var det precis så jag tänkte när jag först bestämde mig för att improvisera. "Det kommer inte gå att preppa tillräckligt mycket ändå, så då är det pointless". Sen hände "mirror story" och jag insåg vad jag hade gått miste om. The life-changing magic of blorb.

Mitt mål är inte att hänga ut alla oblorbiga parior och sätta stora röda bokstäver på deras jackor. Utan att vi rollspelsskapare tillsammans ska utveckla designverktyg som gör det mycket lättare att designa och köra blorbiga kampanjer. Så blorbiga det nu går det vill säga. Vi lär oss av varandra. Nån kommer på en dice drop table, nån annan kommer på ett sätt att göra point crawls. Osv. Det är det jag vill.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag kan bara säga att jag studsade på de "o-blorbiga" grejerna i Må0, som kändes som "fusk", och att 2097s recension av Korpens Klagan var intressant och informativ. Den var tydligt brasklappad i början dessutom. Ingen är objektiv, och de värsta recensenterna är de som låtsas vara det. Bättre då när folk är tydliga med var de kommer ifrån. Givetvis måste en recensent kunna uttala sig om hur en produkt passar in i recensentens preferenser, även om dessa omfattar saker som faller under "typ av spel". För övrigt känns det som en rätt svår gränsdragning allt som oftast, och jag tycker inte Svärdets Sång tydligt faller inom o-blorbiga spel heller.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n336223 said:
Rubriken är en grundläggande fråga för recensioner, och även om det berörts tidigare tycker jag det kan vara bra med en ny sån diskussion nu. Jag utgår från Måns utsaga i en annan tråd. Måns är en forumit jag uppskattar jättemycket. Jag hoppas du inte misstycker!
Inte alls, men jag håller inte med. Att tvingas utgå ifrån ifrån en författares avsikter ger tillrättalagda recensioner som endast kommer att intressera de redan frälsta. Jag vill minnas att det var du som en gång i tiden lärde mig att konst ska stryka mothårs, annars fyller den ingen funktion. En recension som endast bekräftar det de invigda anser om den gör det motsatta - stryker medhårs. Jag ser inte riktigt poängen med det.

Vidare är ju inte stegen mellan blorb-OSR-Svärdets Sång speciellt stora. Så inte ens där håller tesen.

Jag står rätt hårt fast vid vad jag skrev innan, och som citeras ovan.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Får jag bara stillsamt påminna om att tråden varken handlar om 2097 eller om hennes begrepp, utan om hur recensioner kan fungera som kritik. Att jag valde att ta med Måns citat, där 2097 omnämns, är för att det ändå vore omöjligt att inte i nuläget läsa den här posten mot bakgrund av andra pågående diskussioner. Jag hatar verkligen inte någon här, och jag är inte rädd för någons begreppsapparat :).

Hälsar

Christian
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
2097;n336227 said:
Är det normalt att folk recenserar recensioner på den här hemsidan?!?!??!?!??!?!??!?!??!?!??!?!??!?!??!?!?
Det är mer regel än undantag i min erfarenhet. Mina recensioner, när jag skrev dem, recenserades och sågades rätt friskt.

Ett fenomen som jag också sett på t.ex. EN World, bland annat.

/Magnus
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Måns;n336230 said:
Inte alls, men jag håller inte med. Att tvingas utgå ifrån ifrån en författares avsikter ger tillrättalagda recensioner som endast kommer att intressera de redan frälsta. Jag vill minnas att det var du som en gång i tiden lärde mig att konst ska stryka mothårs, annars fyller den ingen funktion. En recension som endast bekräftar det de invigda anser om den gör just det - stryker medhårs. Jag ser inte riktigt poängen med det.
Om du är som jag känner dig från dina forumposter tror jag detta är en punkt där du skulle kunna ändra dig. Ett spel har en intention och en riktning, uttalat eller implicit. Men det är inte den intentionen och riktningen som ska recenseras och graderas utifrån recensentens idé om vilken intention och riktning spelmakaren borde haft. Det som recenseras, diskuteras och ifrågasätts är ju hur väl intentionen kommer till uttryck, hur stark eller konsekvent riktningen är, o.s.v. Jag pratade om detta med min 12-åring vid matbordet, och hon hajade direkt: "Det är som att anklaga Undertale för att inte vara en first person shooter." :).

Apropå konst som du nämner, så tror jag det är ganska etablerat att god konst inte mäts mot någons mall eller efter hur väl de följer någon annans idéer om hur saker och ting borde vara. Det är snarare brottet mot detta som premieras, och så har det varit typ sen början av 1800-talet. Jag tror det är ganska svårt att lyfta fram något som unikt och banbrytande, om man inte gör det med utgångspunkt i vad det försöker vara.

Hälsar

Christian
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n336237 said:
Om du är som jag känner dig från dina forumposter tror jag detta är en punkt där du skulle kunna ändra dig. Ett spel har en intention och en riktning, uttalat eller implicit. Men det är inte den intentionen och riktningen som ska recenseras och graderas utifrån recensentens idé om vilken intention och riktning spelmakaren borde haft. Det som recenseras, diskuteras och ifrågasätts är ju hur väl intentionen kommer till uttryck, hur stark eller konsekvent riktningen är, o.s.v. Jag pratade om detta med min 12-åring vid matbordet, och hon hajade direkt: "Det är som att anklaga Undertale för att inte vara en first person shooter." :).
Snyggt. Din 12-åring hajar. Men inte vi andra. Classy.

Nej, jag orkar inte.

Ha en trevlig helg.

Ps. Undersök gärna kopplingen blorb-OSR-Svärdets Sång.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag menade inte att min 12-åring var smartare, utan att jag var förvånad över att hon fattade samt att hon hade ett väldigt konkret och bra sätt att uttrycka det -- bättre än mitt! När jag läste din post uppfattade jag dessutom att du redan förstod vad jag menade, men inte höll med. Vilka "vi" är i dina poster har jag alltid haft problem med. På något sätt brukar det aldrig inkludera mig :).

Jag absorberar ditt parting shot och går vidare! Ha en trevlig helg du med!

Hälsar

Christian
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Fiktionslek;n336223 said:
Recensioner bör utgå från vad ett spel försöker vara
Recensioner bör utgå från recensentens åsikter och smak, annars är de inte recensioner, utan sammanfattningar.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Rymdhamster;n336248 said:
Recensioner bör utgå från recensentens åsikter och smak, annars är de inte recensioner, utan sammanfattningar.
Det är faktiskt precis tvärtom. Om jag är recensent och ska skriva om ett spel som utger sig -- explicit eller implicit -- för att vara ett traditionellt svenskt rollspel och som vill förbättra eller göra något originellt inom ramarna för den idén, då granskar jag naturligtvis om spelet uppnår det målet, hur det gör det, om det uppstått problem i försöket, om det finns rena buggar, om spelet utan att någon tänkt på det faktiskt stöder något helt annat också, samt om det finns motsägelser. Jag placerar också ambitionen i någon form av kontext, som t.ex. om fler spelmakare försöker göra samma sak just nu eller om idén är ny, intressant/ointressant o.s.v. Jag tror definitivt inte att någon skulle uppfatta det som en sammanfattning.

Men vad jag *inte* gör med samma exempelspel är att ta utgångspunkt i en egen preferens för exempelvis progressiva amerikanska spel och ägna recensionen åt att tala om hur spelet inte motsvarar den preferensen och inte håller måttet i förhållande till dess underliggande teori. Jag säger heller inte att spelmakarna misslyckats eftersom de inte försökt göra det jag föredrar.

Sammanfattningar istället för recensioner hittar man tvärtom tillsammans med det förhållningssätt du förordar. Jag vet inte hur många Fenixrecensioner jag läst där man får en sammanfattning och sen ett betyg satt utifrån recensentens mall för vilken sorts spel vederbörande gillar, istället för utifrån hur väl spelet uppnår det som det föresatt sig att vara. Det är så ointressant, för sammanfattningen hade man kunnat läsa på spelets egen hemsida, och recensentens käpphästar och preferenser hade man kunnat läsa en artikel om, utifall att de hade varit intressanta nog att publicera.

Hälsar

Christian
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Recensioner av recensioner bör utgå ifrån vad originalrecensenten försökt framföra, inte recensentrecensentens idé om vad en recension är!

Eller... uh... Skit samma? Om en recension berättar saker om recensentens tankar och om spelet/recensionen som recenseras kan väl läsaren bilda sig en uppfattning om det som recenseras? Eller?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Björn Wärmedal;n336250 said:
Recensioner av recensioner bör utgå ifrån vad originalrecensenten försökt framföra, inte recensentrecensentens idé om vad en recension är!

Eller... uh... Skit samma? Om en recension berättar saker om recensentens tankar och om spelet/recensionen som recenseras kan väl läsaren bilda sig en uppfattning om det som recenseras? Eller?
Detta är som sagt inte en tråd om 2097s recension. Det här är en fråga om hur recensioner bör skrivas. Och det är en angelägenhet för rollspelskulturen som helhet, tycker jag. Och eftersom jag är del av den tar jag mig friheten att ha en åsikt :).

Om man bara tänker som en del skribenter i tråden uppenbarligen gör, då får man en kultur där en handfull recensenters preferenser ältas om och om och om igen. Det är liksom samma egentliga innehåll -- preferenserna! -- i varje recension. Den som vill få positiv kritik har då att förhålla sig till det. Men om man gör som jag hävdar att det bör vara, då får man en kultur där det är lättare att ha nya idéer som bryter mot recensenternas personliga preferenser, utan att för den skull skrivas ned eller avfärdas. Detta tycker jag också att alla vore betjänta av (även recensenterna).

Hälsar

Christian
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag håller ju i stort med. Det är ganska ofta jag läser en recension och känner att den inte ger mig något efterson recensentens åsikt kan sammanfattas som "jag gillar inte det här eftersom det är X; det borde vara Y istället", och det säger ju väldigt lite om produkten mer än att den inte är Y.

Därmed är inte allt förlorat. Det har hänt att den här typen av recensioner ger något när man inser att man inte alls gillar recensentens åsikter, och därmed känner att man troligen kommer att gilla den produkt som recensenten ogillar. Fiendens fiende är min vän, eller någonting. Jag minns att jag blev sugen på att se "Superman Returns" när jag läste DN:s recension som tyckte den var för seriös och borde haft med Gene Hackmans tokroliga Lex Luthor. Jag hatade Gene Hackmans Lex Luthor!

Så naturligtvis bör recensionen utgå från vad produkten är, snarare än vad den inte är, men även en recension som är helt ute och cyklar kan ge värdefull information, eftersom man förhoppningsvis kan dra några slutsatser från hur recensentens smak förhåller sig till ens egen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Recensioner ska handla om att berätta om något är bra, intressant eller i väldigt få fall sublimt. Allt annat är piss.

”Vad skaparen vill uppnå” bah, som om det ens fanns något sådant? Det finns inte. Intentioner? Det är en chimär. En illusion. Varje verk är en reflektion av gudomligt ljus som strålar genom spruckna kärl eller så är de det inte. Vi kan beskriva hur ljuset reflekteras, hur det hanteras eller om det saknas. Men att hävda att vi skulle sänka oss till att konstatera vad saker är? Skrattretande. Idiotiskt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Också, det är super lätt att bli en recensent i rollspelsvärlden. Du läser något och så recenserar du det. Du sätter dina händer mot ett tangentbord och så skriver du vad du tycker om verket. That is it. Kvantitet har sin alldeles egna kvalite. Och även om vi vore tusentals apor som tryckte på mofå skulle något intressant gå att utläsa ur våra recensioner.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Vilken ansats en recension bör ha bör väl även vara kopplat till den tilltänkta publiken. Till exempel skulle väl Avengers: Endgame bedömas annorlunda i ett sammanhang som diskuterar superhjältar än i ett sammanhang som pratar Seriös Film.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
God45;n336257 said:
Recensioner ska handla om att berätta om något är bra, intressant eller i väldigt få fall sublimt. Allt annat är piss.

”Vad skaparen vill uppnå” bah, som om det ens fanns något sådant? Det finns inte. Intentioner? Det är en chimär. En illusion. Varje verk är en reflektion av gudomligt ljus som strålar genom spruckna kärl eller så är de det inte. Vi kan beskriva hur ljuset reflekteras, hur det hanteras eller om det saknas. Men att hävda att vi skulle sänka oss till att konstatera vad saker är? Skrattretande. Idiotiskt.
Hahaha! Även i ett sånt perspektiv tycker jag att varje recensent borde granska sin text utifrån frågan: "Är det mig eller spelet som min recension handlar mest om?" Om det är det förstnämnda är det väl renhårigare att skriva om sig själv och försöka få det publicerat!

Menar

Christian
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Spännande.
Jag tror faktiskt inte att jag håller med. När något bara recenseras utifrån vad det är/försöker vara får vi ju de konstiga nischer som AAA industrin är full av, där FIFA2021 måste få högsta betyg eftersom det objektivt är bättre på att vara FIFA än FIFA2020. Då tycker jag nog att man också kan utgå från klassen av saker det tillhör: är det bra för att vara ett spel? Eller till och med: är det bra för att vara kultur?

En recension måste utgå från en förståelse av vad spelet försöker vara, men är inte bunden av intentionen.

Men med det sagt kan jag också tänka mig att acceptera påståendet i OP och då istället lägga till
...men personligen föredrar jag kritik.
 
Top