Nekromanti Recensioner bör utgå från vad ett spel försöker vara

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
2097;n336294 said:
Jag blir så himla knäckt när du skriver att "varje recensent borde granska sin text utifrån frågan: 'Är det mig eller spelet som min recension handlar mest om?' Om det är det förstnämnda är det väl renhårigare att skriva om sig själv och försöka få det publicerat!"

känns som ett sånt påhopp. jag börjar gråta.

och sen God45 som skriver att det är så fult och osublimt

jag orkar inte

det blir jämt så här. jag går bort från den här hemsidan och sen kommer jag tillbaka och alla blir glada och sen efter ett par dagar så är det som att alla kommer ihåg vilken skittråkig smutsbehårad elitistisk poison subba jag är som bara borde försvinna
Du är fantastiskt. Jag tror att det är extremt få på wrnu som inte håller med om det.

Det här vet du ju, men: wrnu (och de flesta andra grupperingarna, irl eller online) är som ett hav. Ibland är det lugnt, ibland stormar det, och trivs en inte i storm får en det jobbigt även när en gör allt rätt. Att få kritik här är som en storm, ett väderfenomen, det sker för att en befinner sig på havet, inte på grund av vad en gör på havet. Vissa av oss trivs när det friskar i och får energi från det (jag har blivit presenterad av en forumit till två andra med orden "det här är Rasmus, han är inte så otrevlig i verkligheten som han är på wrnu"), andra inte. Stormen bryr sig inte.

Du är amazing. Fiktionslek och God45 är också mazing. Det stormar bara lite.

((sen om det kommer in någon jävla rasist/sexist/idiot och börjar hålla på så är det en annan sak, då jävlar blir det storm, mycket pga vardagsrum osv. Men det är en annan sak))
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Gurgeh;n336298 said:
MODERERING

Den här tråden handlar alltså om recensioner i allmänhet och inte om 2097s recension av Korpens klagan. Om det är någon som vill skriva något om den finns det redan en tråd för det!

Tack så mycket!
Nej, den säger att den gör det men den _gör_ ju inte det! Det är klart som korvspad! Lite konstigt att lägga in en subjektiv åsikt i en moderering ;)

Nu blir det nog lite semester, vissa moderatorer brukar ha en förkärlek för att ge mig det i sådana här fall, men det köper jag :)

Gissar att en inte kan lajka inlägg från någon som är på semester så skriv ett +1 eller något om ni håller med om mitt förra inlägg :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
2097;n336294 said:
sen efter ett par dagar så är det som att alla kommer ihåg vilken skittråkig smutsbehårad elitistisk poison subba jag är som bara borde försvinna
Det finns ingen som tycker så här.

/Magnus
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,523
2097;n336294 said:
Jag blir så himla knäckt när du skriver att "varje recensent borde granska sin text utifrån frågan: 'Är det mig eller spelet som min recension handlar mest om?' Om det är det förstnämnda är det väl renhårigare att skriva om sig själv och försöka få det publicerat!"

känns som ett sånt påhopp. jag börjar gråta.

och sen God45 som skriver att det är så fult och osublimt

jag orkar inte

det blir jämt så här. jag går bort från den här hemsidan och sen kommer jag tillbaka och alla blir glada och sen efter ett par dagar så är det som att alla kommer ihåg vilken skittråkig smutsbehårad elitistisk poison subba jag är som bara borde försvinna
Jag försöker prata om din teori bildning. Jag går inte till attack mot dig, jag försöker inte driva bort dig och jag vet inte om det du försöker göra är bra eller inte. Jag vill att du stannar och pratar om dina idéer. Men jag vill faktiskt prata om dem.

Jag vill verkligen inte få dig att gråta framför allt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
RasmusL;n336305 said:
Nu blir det nog lite semester, vissa moderatorer brukar ha en förkärlek för att ge mig det i sådana här fall, men det köper jag :)
Du får en varning. Jag hatar när det svaras på modereringar, för det leder sällan till nått bra. Det bryter mot våra regler också vilket borde vara skäl nog att låta bli.

Och sen har jag sett några "jag skiter i reglerna ge mig lite avstängning så tar jag det för att säga det här".

Sluta med med är ni snälla. Om inte av någon annan anledning så av respekt för moderatorerna.

/Magnus
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Magnus Seter;n336307 said:
Det finns ingen som tycker så här.
minst en:
jag själv.
jag med min osäkerhet och mitt tvivel och min sårbarhet

ska försöka dricka kallt kranvatten och läsa serier.

god45 och fiktionslek sorry att jag rörde ihop era två trådar till ett gemensamt trassel i mitt huvud.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,590
Location
Rissne
TL; DR: Nej, det "bör" de inte.




En av de här eviga trätoämnena… Det var alltså dags för den här gamla klassikern?

Saker jag tycker:
  • Jag håller verkligen inte med Fiktionslek om att det han beskriver att recensioner "ska" vara är något slags allmän norm. Det blir för mig ett oerhört begränsat och nästan lite naivt synsätt. Recensenten kommer alltid att tillföra sin bias till en recension/analys. Om man upplever en recensent som "neutral" så är det ju bara för att recensentens bias ligger i linje med den egna.
  • Författaren är död. Jag skiter i intentionen, helhjärtat. Det spelar ingen roll överhuvudtaget för mig huruvida ett rollspel uppfyller sin intention eller ej. När jag läser en recension förväntar jag mig en beskrivning, analys och kritik av spelet-som-det-är, inte hur det är i relation till något slags hittepå-intention eller "vad det försöker göra". Om allt recensioner gjorde var att utgå från vad spelet "försöker vara" så skulle jag nog sluta läsa recensioner, för den sortens trams tröttar ut mig väldigt, väldigt fort. Jag förstår att det finns en målgrupp för den sortens perspektiv i recensioner, men jag vänder mig kraftigt emot att det är något man tycker *alla* recensioner borde göra.
  • Jag väljer vilka recensenter jag följer utifrån hur väl de lyckas artikulera vad spelen de recenserar är. Hur de ser ut, hur de funkar. Lyckas de skapa en korrekt bild hos mig av produkten så tycker jag om dem. Om de utöver det kan anlägga ett intressant analytiskt perspektiv – till exempel ett politiskt eller ett filosofiskt – så är det enbart positivt.
  • Att ställa vad spelet är i relation till recensentens preferens säger ofta betydligt mer, och ger mer användbar information till mig som läsare, än att man jämför med vad man tror att spelets författare kan ha haft för intention.
  • Om jag ger mig på att recensera Eon så utgår jag från att ingen inblandad förväntar sig att man kommer att kunna använda min recension för att kunna välja mellan olika detaljfokuserade, simulationistiska regelsystem. Jag kommer antagligen aldrig att ge mig på att recensera Eon, för det finns exakt ingenting i det som lockar mig. Jag har generellt lite svårt att förstå varför någon frivilligt väljer att se filmer de tror att de kommer tycka är skitdåliga, i genrer de föraktar, och sedan sätter sig och skriver recensioner på IMDB eller Filmtipset. Får man betalt, visst, men det framstår annars för mig mest som en form av självplågeri. Det betyder hur som helst inte att deras recensioner är värdelösa, men de läser jag mer för humorvärdet än för att få någon egentlig information kring hur filmerna förhåller sig till andra filmer i genren.
När man sysslar med litteraturkritik och litteraturanalys så anlägger man generellt någon form av perspektiv. Ett perspektiv kan vara "lyckades författaren med det hen föresatte sig?". Men man kan lika gärna anlägga ett feministiskt, marxistiskt eller postkolonialt perspektiv, alldeles oavsett författarens eventuella tankar och intentioner. Vad författaren eventuellt tänkte och tyckte kan man då bekvämt skita i, och istället bara titta på texten i sig och hur den förhåller sig till det valda perspektivet.

Jag tycker om rollspelsrecensioner som gör motsvarande grej. Jag tycker att det är en ASBRA grej att till exempel kolla på olika spel utifrån blorbperspektiv eller spelighetsperspektiv. Jag skiter faktiskt i intentionen; om jag är ute efter något blorbigt så är det ju som allra mest användbart för mig att veta i hur hög grad och på vilka sätt olika spel är blorbiga, oavsett författarnas intentioner.

Recensionens funktion är liksom inte att fälla något slags dom över produkten eller dess skapare. Det är inte så att RaHoWa är ett bra spel för att det lyckades med vad dess skapare föresatte sig. Recensionen kan ha många olika funktioner, för många olika människor. Därför brukar jag förorda, oavsett om det gäller film eller datorspel eller rollspel, en pluralism av recensioner, recensenter och sätt att recensera. Så väljer man att läsa recensioner skrivna av personer vars perspektiv man uppskattar.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
Min tanke är nog främst att det bör framgå i en recension vad recensionsperspektivet är, så att läsaren kan avgöra analysens subjektiva relevans.

Som extremexempel:
Om jag säger att Buteljer och Björnar är ett ganska kasst rollspel som får 2/5 – utan att förklara varför – då är det en objektivt obra recension. Men om jag säger att Buteljer och Björnar får 2/5 för att det använder D4 när jag tycker att D12:or är mycket bättre i allmänhet, då kan man åtminstone själv göra en bedömning av min recensions träffsäkerhet för ens egen del.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,590
Location
Rissne
ceruleanfive;n336324 said:
Min tanke är nog främst att det bör framgå i en recension vad recensionsperspektivet är, så att läsaren kan avgöra analysens subjektiva relevans.
JA.

Och jag tycker att så länge det görs, så spelar resten egentligen ingen roll. Om jag skulle skriva en recension av, till exempel, det nya Alien-spelet så skulle ju jag antagligen göra det utifrån mitt anti-regliga perspektiv. Och då skulle jag antingen i texten eller i en kort blurb innan texten klargöra hur mycket jag hatar regler och tärningsslag, och att typ inget köpe-rollspel någonsin haft tillräckligt enkla regler för mig. Och jag skulle också försöka göra det tydligt att jag vill ha mysterielösande och player skill, och därmed är fel person att avgöra hur bra spelets regelsystem är och att det är genom den linsen jag tittar på dess SL-tips och så vidare.

Vet man inte varifrån recensenten kommer blir det betydligt svårare att avkoda recensionen. De sämsta recensioner jag vet är de som är skrivna av folk som inbillar sig att de skriver från något slags neutralt perspektiv och räknar med att alla delar just deras subjektiva upplevelse.



EDIT: Ditt exempel får mig för övrigt att tänka på en annan grej man kan säga om recensioner: om betygssystemet inte har någon form av kriterier för betygen så är betygen helt värdelösa och går inte att använda till någonting. Som lärare är det nog min stora pet peeve när det kommer till betyg på filmer, spel och annat: folk sätter betyg helt med magkänslan och dagsformen, och därmed är betygen inte bara intetsägande för att de försöker koka ner väldigt komplexa grejer till något löjligt enkelt, utan också helt oanvändbara.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
ceruleanfive;n336324 said:
Min tanke är nog främst att det bör framgå i en recension vad recensionsperspektivet är, så att läsaren kan avgöra analysens subjektiva relevans.
Vänta, nu hänger jag inte med. Det framgår om man läser texten? 2/5 eller "skitdåligt" är ju inte en recension, det är ett betyg.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
krank;n336318 said:
TL; DR: Nej, det "bör" de inte.

... naivt ...

... trams ...
Det är en massa saker i den här posten som jag inte säger och en massa saker som jag sagt men som utelämnas. T.ex. behöver inte intention vara en författarintention, utan en implicit intention som kommer sig av hur speltexten framträder. Jag har heller aldrig sagt att hur väl en intention realiseras skulle vara hela recensionen, utan bara en del av den. Jag har också sagt att spelet behöver kontextualiseras och diskuteras. Allt detta kan man givetvis ha olika vinkel på. Jag skulle mycket gärna se en recension med postkolonial vinkel av Coriolis, t.ex. När man läser din post får man intrycket av det finns en uppsjö sådana recensioner. Visa gärna på dem!

Men även i en postkolonial recension av Coriolis skulle jag tycka det var mycket märkligt om man inte utgick från spelets implicita eller explicita intention (barnen sover, så jag kan inte nå Coriolis för att kolla vad det står). Typ: "Coriolis är fokuserat på utforskande och intriger i en främmande galax, men i ett postkolonialt perspektiv kan man se hur detta samtidigt medför en exotisering ..." Det vore märkligt att istället skriva "Alla bra rymdutforskningsspel bottnar i ett marxistiskt perspektiv, men detta har man helt missat i Coriolis" (märk väl att jag bara har Coriolis som exempel här -- jag vet inte om något av detta stämmer!). Ännu märkligare vore det att skriva "Alla rymdspel som utger sig för att vara SF måste ha skalat bort xenomorfer och mystik samt vara vetenskapligt fungerande all the way. Tyvärr har Coriolis missat detta."

Jag håller med dig om att det vore bra med pluralism i fråga om rollspelsrecensioner, men det är helt enkelt inte så det ser ut i Sverige. Det finns en förödande dominans av sammanfattning + betyg utifrån pet peeves + recensenten i fokus, ff.a. genom Fenix. Ett sätt att få fram en ökad nyansering i resonemang och analyser vore -- tycker jag -- att har spelets eget perspektiv som utgångspunkt (alltså avstamp, inte ändstation eller enda ämne), istället för att som nu oftast ha spelet som en förevändning för att än en gång lyfta fram sina preferenser.

Hälsar

Christian
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,725
Location
Eskilstuna
MattiasLejbrink;n336328 said:
Vänta, nu hänger jag inte med. Det framgår om man läser texten? 2/5 eller "skitdåligt" är ju inte en recension, det är ett betyg.
Framgår det när man läser texten tycker jag att det är en fullt existensberättigad recension. :) Och nej, du har helt klart en poäng där.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Fiktionslek;n336331 said:
Alla bra rymdutforskningsspel bottnar i ett marxistiskt perspektiv
Can't argue with that! Eller ja jo genom dialektik. Men annars inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,590
Location
Rissne
Fiktionslek;n336331 said:
Jag skulle mycket gärna se en recension med postkolonial vinkel av Coriolis, t.ex. När man läser din post får man intrycket av det finns en uppsjö sådana recensioner. Visa gärna på dem!
Nej, det finns absolut inte. Jag skulle vilja se dem, och det borde finnas utrymme för dem, och hade jag ork eller tid skulle jag vara intresserad av att skriva dem.

Men när jag läste din inlaga så fick jag intrycket att du utifrån mitt synsätt ville ersätta en allenarådande paradigm med en annan. Alltså inte att du ville ha den pluralism jag vill se, utan att du ville byta ut en sorts enkelspårighet mot en annan.

Fiktionslek;n336331 said:
Men även i en postkolonial recension av Coriolis skulle jag tycka det var mycket märkligt om man inte utgick från spelets implicita eller explicita intention (barnen sover, så jag kan inte nå Coriolis för att kolla vad det står). Typ: "Coriolis är fokuserat på utforskande och intriger i en främmande galax, men i ett postkolonialt perspektiv kan man se hur detta samtidigt medför en exotisering ..." Det vore märkligt att istället skriva "Alla bra rymdutforskningsspel bottnar i ett marxistiskt perspektiv, men detta har man helt missat i Coriolis" (märk väl att jag bara har Coriolis som exempel här -- jag vet inte om något av detta stämmer!). Ännu märkligare vore det att skriva "Alla rymdspel som utger sig för att vara SF måste ha skalat bort xenomorfer och mystik samt vara vetenskapligt fungerande all the way. Tyvärr har Coriolis missat detta."
Däremot vore det inte det minsta märkligt, enligt mig, att skriva att "Coriolis har X och Y, vilket kanske funkar för vissa men för mig, som föredrar en mer marxistisk och materialistisk världsbild i spel, fungerar det inte det minsta. Om jag skulle spelleda Coriolis så skulle jag behöva slita ut en hel del av mysticismen och hitta sätt att grunda den i en mer materialistisk världsbild".

Eller då, för den delen, "det här spelet funkar inte ur blorb-synvinkel eftersom A, B och C. Om man vill spela blorbigt så bör man ha det i åtanke".

Eller "för den som, liksom mig, föredrar enkla och snabba regler så funkar det här ganska dåligt, så om man vill åt den balla spelvärlden men inte använda det knögliga systemet så får man vara beredd på att det är some assembly required. Kanske borde systemet från t.ex. Rotsystem funka?"

Med andra ord: Jag vill åt vad recensenten vill ha spelet till, för det är bara om jag vet det som jag kan få ut något av att läsa recensionen. Om jag är ute efter att spela blorbigt så vill jag veta vilka spel och moduler som är blorbiga, vilka som är bra eller dåliga ur blorbhänseende, vilka som kan göras blorbiga och hur mycket jobb det skulle krävas. Samma sak om jag är ute efter att spela nodbaserade utforsknings- eller mysterielösaräventyr eller dramafokuserade äventyr ("det är en ball spelvärld men för mig, som föredrar mer såpa och drama, finns inte så mycket hjälp att få. Jag hade hellre sett ett system mer som Primetime Adventures här, det tror jag hade passat tematiken utmärkt. Så om du vill spela det här med drama så håll det i åtanke).

Det är, för mig, pluralism. Recensioner som utgår från olika perspektiv. Om man läser en recension från en recensent vars perspektiv man inte delar, så blir det givetvis mindre användbart, men det gäller ju oavsett.

Fiktionslek;n336331 said:
Jag håller med dig om att det vore bra med pluralism i fråga om rollspelsrecensioner, men det är helt enkelt inte så det ser ut i Sverige. Det finns en förödande dominans av sammanfattning + betyg utifrån pet peeves + recensenten i fokus, ff.a. genom Fenix. Ett sätt att få fram en ökad nyansering i resonemang och analyser vore -- tycker jag -- att har spelets eget perspektiv som utgångspunkt (alltså avstamp, inte ändstation eller enda ämne), istället för att som nu oftast ha spelet som en förevändning för att än en gång lyfta fram sina preferenser.
Som sagt, jag ser det ju som pluralism att betrakta spelet genom linsen av sagda preferenser. Och så finns det olika recensenter som har olika preferenser. Genom att lära känna respektive recensents röst så förstår man också lite vilka recensioner man bör söka sig efter för vad.


Jag skulle inte ha något alls emot ifall det dök upp en eller flera tongivande recensenter som fokuserade på spelet i förhållande till "vad det försöker göra". Jag skulle inte vara superintresserad av att läsa dem, men de får gärna finnas. Det är nog framför allt det universalistiska anspråket – recensioner ska vara såhär och alla borde göra såhär – jag vänder mig emot.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
I min bok är det inte ett universellt anspråk att säga att en recension bör utgå från det som recenseras istället för från recensenten. Men visst: Jag har i vart fall inte menat annat än att det ska finnas utrymme för olika perspektiv, idéer, temperament och recensionsstilar, så länge det finns nån form av förankring i verket som artefakt. Och med artefakt menar jag något som framträder som utformat för ett eller flera ändamål i ett eller flera kontexter. Det är riktat, uppfattas (av läsaren/spelare)som att det har en intention och liksom vill något -- om det så "bara" är att roa.

krank;n336335 said:
Däremot vore det inte det minsta märkligt, enligt mig, att skriva att "Coriolis har X och Y, vilket kanske funkar för vissa men för mig, som föredrar en mer marxistisk och materialistisk världsbild i spel, fungerar det inte det minsta. Om jag skulle spelleda Coriolis så skulle jag behöva slita ut en hel del av mysticismen och hitta sätt att grunda den i en mer materialistisk världsbild".

Eller "för den som, liksom mig, föredrar enkla och snabba regler så funkar det här ganska dåligt, så om man vill åt den balla spelvärlden men inte använda det knögliga systemet så får man vara beredd på att det är some assembly required. Kanske borde systemet från t.ex. Rotsystem funka?"
Det här är för mig två klockrena exempel på när det går över gränsen. Jag tycker de här citaten tydligt handlar om recensenten (och dennes spel!). Då vill jag i så fall själv få välja att läsa en text som typ heter: "Jag, XXXX, och mina preferenser". Jag blir förbannad när jag börjat läsa vad som rubricerats som recension, eller ännu värre dessutom lagt pengar på en tidning just för recensionens skull, och så märker jag att det är nån snubbe som vill prata om sig själv. Liksom, va fan? Dessutom är det otroligt försåtligt, för under förevändningen att "det här är bara lilla jag som pratar" så kan man se hur spelet smetas med grejer som "inte det minsta", "slita ut en hel del", "ganska dåligt", "knöliga systemet", "assembly required" samt "använd ett annat system". Om det stått i Fenix hade det då varit kanske 3000-5000 personer som läst detta. Recensenten framstår som en cool och handlingskraftig marxist som kan designa smidiga snabba och enkla system, medan Coriolis får en massa negativ kritik utan att något egentligen sagts om spelet.

Bra exempel!

Hälsar

Christian
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Men sluta ta upp exempel från min recension ("assembly required") nu när du intygat nio gånger att din tråd inte var promtad av den?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
2097;n336344 said:
Men sluta ta upp exempel från min recension ("assembly required") nu när du intygat nio gånger att din tråd inte var promtad av den?
Det är citat från kranks inlägg, inte från din recension. :p

/M
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
2097;n336344 said:
Men sluta ta upp exempel från min recension ("assembly required") nu när du intygat nio gånger att din tråd inte var promtad av den?
Men nu måste du väl ändå se att det är krank jag citerar? I en ordväxling mellan honom och mig? Jag läste din recension för flera dagar sedan och minns verkligen inte formuleringarna där.

Hälsar

Christian
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
krank får gärna hänvisa till min recension<3<3<3

men det var jobbigt att min recension blev borttagen från recensionsforumet och diskvalificerad som recension. pilla in den där igen tack
 
Top