Tack för kommentarerna. Kul att du är aktiv är. =)
Detsamma.
Ang Skräck - jag tycker (och det är subjekivt) att det är mindre bra bra med just "Ont i bröstet"-beskrivningarna, då min erfarenhet säger att rollspelare är lata och det blir för enkelt för dem att bara referera till det som står skrivet på formuläret. Och då blir det lite parodiskt - ser du min poäng?
Japp, jag ser din poäng. Mitt tips är helt enkelt att skippa de beskrivande tipsen och bara köra på det regeltekniska begränsningarna (minus i färdigheter osv). Sedan får spelarna själva lista ut att 20 skräckpoäng är jäkligt mkt.
Ang. Skada - Det är sant att stiletten ger blödning, men den ger ändå ingen skada som begränsar en under stridens gång - KP-mässigt. Muskedundret har till och med en något högre chans till blödarskada än stiletten, om jag inte räknat helt fel i mitt arma huvud.
Att stiletten inte dödar direkt är ju realistiskt, men ju längre en person med blödarskada fortsätter att strida desto större risk löper han att dö av förblödning. Bara för att man får förband innebär ju inte att man slutar blöda.
Att muskedundret har så låg BS är väl kanske inte helt lyckat. Den borde ligga på runt 13-16. Massiv skada, liten risk för ymnig blödning.
princip inga närstridsvapen kan slå ut en fiende snabbt, utan att behöva nöta ned dennes KP upprepade gånger. Det mest skadegivande närstridsvapnet, tvåhandssvärd/-yxa, har samma skadeverkan som ett lätt flintlåsgevär. De flesta skjutvapen ligger på 2T6, 2T8, 2T10, 1T20+1T6 i skada, medan majoriteten av närstridsvapnen ligger på 1T6 till 1T10, borträknat stora tvåhandsvapen som i texten anges inte används under epoken. Även med en skadebonus om 1T4 så blir det inte speciellt mycket. Det jag är nyfiken över är hur resonerande gick när denna interna balansering bestämdes? Varför är skjutvapnen så mycket överlägsnare på att tugga bort KP?
För det första vill jag tillägga att SB behandlas annorlunda i spelet. SB är den enda skadan man gör med naturliga vapen som nävarna. Det gör oxå att i princip alla har SB, förutom små barn och klena stackare, och att den kommer tidigare än i andra rollspel som exempelvis DOD6. Det gör att de som slåss med närstridsvapen normalt sett har 1T3 i SB.
Att eldhandvapen gör en så fruktansvärd skada beror för det första på att vi tycker att krutvapen ska vara farligt, men oxå att skadan ska vara lite slumpartad: därför är det rätt höga valörer på tärningarna så att skadan oxå kan bli låg. Dessutom skiljer sig skadan mellan olika krutvapen i rätt hög skala, mellan 2T6 för en puffert till 1T20-1T8 för ett muskedunder. På nära håll är de dödliga, men så fort de kommer utanför den korta räckvidden halveras skadan. Då ligger krutvapen på snittskada i intervallet 4-8 SP. Vi ville helt enkelt att krutvapen skulle ha en betydande effekt även på långt avstånd.
Till detta hade vi som mål att krutvapen skulle vara runt dubbelt så dödliga som närstridvapen. Nu gör en pallasch i snitt 7 SP i händerna på en normal soldat, så balansen är rätt bra hållen enligt mig.
Anledningen till att krutvapen ska vara dubbelt så dödliga baserar jag delvis på vissa småtöntiga källor, men rent speltekniskt är det enligt mig ok att de är dubbelt så dödliga därför det tar mellan 3-4 SR att ladda om. Närstridsvapen kan man normalt sett attackera med igen direkt efter första hugget, om man så vill.
Jag tycker att man som spelledare bör vara ambitiös och ta hand om upplevelsen, därför vill jag också ha info. Är det en så konstig tanke?
Nej, det är självklart inte en konstig tanke. Jag tycker dock att spelarna ska ha stor del i att skapa stämning och upplevelse. Dessutom kan man börja smått och se var det leder för att kunna koncentrera sig på de bitarna som alla i spelgruppen tycker är mest intressanta. Ambition i det här fallet innebär ju oxå att man kan plocka fram egna källor, och de finns ju i överskott.
Jag tror mängden skrivet om spelvärlden baserar sig på jämvikt mellan två läger. Det finns en del som säger: "Om vi vill veta ngt om 1700-talet så slår vi upp det, så mindre fakta och mer stämning" medan andra säger "Vi vill inte leta upp ngt på nätet när vi kan få det i rollspelet som handlar om 1700-talet, mer matnyttig fakta".