Nekromanti Recension - Whitehack

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Whitehack är en pärla. Lika bra att säga det direkt. Spelet, på 32 sidor i ett A5-liknande format, för tankarna till Äventyrsspels gamla moduler från 80-talet. Format då, inte innehållet. För detta är författaren Christian Mehrstams (”Fiktionslek” på wrnu) samling av husregler till olika D&D-versioner.

Det är nedkokat och sammanfattat till ett komplett fristående rollspel med en mycket kompetent mix av klassiska element som XP, levels, hit points och dungeons tillsammans med tydliga indie-influenser, där element som färdigheter, yrken, kompetenser och även besvärjelser körs på ett skönt friformigt vis. Man kopplar helt enkelt ett ord till ett av de klassiska attributen (STR, DEX, CON, INT, WIS, CHA) för att visa vad rollpersonen har kunskap och förmåga inom. Exempelvis kan det stå ”STR (Dwarf)”, ”DEX (Thief)” eller, en favorit en paladin har, ”WIS (Evil)”.

Varje rollperson definieras i grunden av en av tre typer – Strong, Deft eller Wise. Det är en rejäl skillnad på en Strong Gladiator, Deft Gladiator och en Wise Gladiator, vilket ger dimensioner till spelet och gör det möjligt att utforska nya delar av klassiska arketyper. Varje typ har en egen uppsättning förmågor och avancemang-mekanik. Ett system kallat ”slots” gillas speciellt, där varje rollperson har ett antal ”fack” där förmågor kan placeras. Antalet slots ökar med mer XP och högre level.

En finess jag gillar speciellt är hur man får sina hit points. Varje gång man når en ny level slår man samtliga sina Hit Dice igen. Om värdet är högre än ens gamla HP höjs det till det nya värdet. Annars behåller man sina tidigare. En schysst asynkron känsla.

Tärningssystemet är till en början lite överväldigande (vad är ett ”double negative roll”?) men när man läser det en andra gång och testar lite så faller det på plats. Systemen i spelet är inte speciellt strömlinjeformade dock, som att i strid skall man slå högt, för uppgifter skall man slå lägre än sitt attributvärde, men högt, etc. Men det är mer kvarlevor från tiden med D&D:s barndom (där allt hade unika system – i Whitehack har iaf inte tjuven 1T100 och %-slag). Så, vad är ett double negative roll? Jo, när man slår för att lyckas med uppgifter slås 1T20. Om man är kunnig inom det fält som slaget rör slår man 2T20 och väljer den bästa tärningen (det är inte så tydligt förklarat i reglerna, vilket är en brist, men jag tolkade det så iaf). På samma sätt, om man är okunnig så väljs den sämsta. Sedan finns det fler regler om vad som händer om man slår samma värde på tärningen som attributet, samt om man slår par på 2T20.

En stilig sak till med system är hur det hanterar ”auktioner”, dvs utmaningar med flera deltagare. Det påminner om en gammal favorit, James Bond OO7 från Victory Games, där man bjuder likt en auktion på ordningen man skall slå och hur ens sannolikhet att lyckas långsamt sjunker ju djärvare man blir. En twist med det hela är att det kan finnas en poäng med att vänta ut hetssporrarna, vilket spelmakaren i mig gillar.

Stridssystemet är rätt klassiskt med en huvudhandling, en sidohandling och en förflyttningshandling. Spelet kan spelas med eller utan golvplaner, vilket är ett klart plus.

Bokens 32 sidor består till hälften av Rollperson, System och Utrustning. De nästa är SL-specifika och har med väldigt basic SL-tips, monster och XP och skatter (mycket monster!) och ett skelett till en spelvärld med en tillhörande kampanjidé och två kortare äventyr. Utrymmet tillåter inte storslagna omfattande beskrivningar men det är helt klart tillräckligt för att komma i gång. Omslaget är dels ett rollformulär, dels register, namnlistor till kampanjspelet och hela åtta exempelrollpersoner.

Jag är lite förälskad i spelet. Jag har varit SL för en del D&D-spel och jag blev överlastad av speldata och olika feats, förmågor och specialare. Om jag idag skulle vilja köra lite schysst D&D-spel, med XP och levels och hela köret, så hade jag valt Whitehack. Det är ett komplett spel på 32 sidor och det är snabbt och lätt på rätt ställen, utan att försaka grunden. Rekommenderas, speciellt som priset är under hundra spänn.

Länk: Whitehack
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Andy said:
Bra recension och jag håller med dig helt och hållet.
Dito!

Skulle även vilja ha spelet som ePub förresten. Och att man körde med kg, meter och liknade civiliserade mått. :gremwink:
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Tack för denna grundliga och välskrivna recension! Jag hade liknande upplevelser av överlastning, och att göra något åt det var ett av målen med spelet. Samtidigt gillar jag traditionen och ville förbättra inom den. Det känns roligt att detta syns!

@Arfert: Det kommer nog en elektronisk version av spelet så småningom.

Hälsar

Christian
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja det vore bra, släpar ju omkring på en iPad eller en Kindle. ePub är att föredra, lättare att läsa än PDF.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Arfert said:
Ja det vore bra, släpar ju omkring på en iPad eller en Kindle. ePub är att föredra, lättare att läsa än PDF.
Det blir en pdf, i så fall. Spelets format, filstorlek och längd gör att det är behagligt att läsa precis som det är på de allra flesta maskiner, inklusive mobiler. Epub tycker jag är gräsligt fult – jag klarar bara inte av att titta på det.

I grunden är jag väl inte så mycket för elektroniskt format öht. Det känns flyktigt, viktlöst, luktlöst, åldras inte, fläckas inte, får inga stötta hörn, behöver inte aktas eller vårdas, går inte att ställa i bokhyllan eller ta med sig utan batterier och är skitfult att anteckna i. Inget träd har måst dö för att ge texten liv, och därför är dess värde helt oprövat. Det är *nästan* så jag tycker att man kan ifrågasätta pdf-läsarens goda omdöme och karaktär :gremsmile:. Men det vore samtidigt lätt för mig att nå dessa vilsna själar och kanske locka dem tillbaka till den rätta vägen.

Vi får se!

Hälsar

Christian
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fin recension, fick mig dessutom att köpa spelet :gremsmile: (och jag köper ytterst sällan regelsystem annars, även om jag är en ganska aktiv rollspelsproduktkonsument i övrigt)

Har du hunnit testa spelet något i praktiken?

Min förhoppning är att kanske köra det på något Repetikon framöver.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Eksem said:
Fin recension, fick mig dessutom att köpa spelet :gremsmile: (och jag köper ytterst sällan regelsystem annars, även om jag är en ganska aktiv rollspelsproduktkonsument i övrigt)

Har du hunnit testa spelet något i praktiken?
Tack så mycket, kul att höra! :gremsmile: Kan villigt erkänna att få spel gör mig såpass inspirerad att jag spontant känner lust att skriva en recension, men Whitehack gjorde det.

Har inte hunnit spela praktiskt och kommer antagligen inte göra det under den närmaste framtiden heller - all speltid är redan allokerad under lång tid framöver. Men jag vill!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fin recension! Toppen med exempel för ja, även om jag älskar det knappa sidantalet medför det nackdelen att allt beskrivs så kort.

Nå, recensionen gör mig än mer sugen att läsa vidare! Ska försöka få tid i afton.

Så, vad är ett double negative roll? Jo, när man slår för att lyckas med uppgifter slås 1T20. Om man är kunnig inom det fält som slaget rör slår man 2T20 och väljer den bästa tärningen (det är inte så tydligt förklarat i reglerna, vilket är en brist, men jag tolkade det så iaf). På samma sätt, om man är okunnig så väljs den sämsta. Sedan finns det fler regler om vad som händer om man slår samma värde på tärningen som attributet, samt om man slår par på 2T20.
Då tolkade du det precis som jag, vilket känns bra då även jag tvekade lite.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nja, du har ju en tvåspaltslayout som inte funkar smidigt på små skärmar. För oss äldre läsare är ePub också bra då vi själva kan välja grad och typsnitt på texten. :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
solvebring said:
Så, vad är ett double negative roll? Jo, när man slår för att lyckas med uppgifter slås 1T20. Om man är kunnig inom det fält som slaget rör slår man 2T20 och väljer den bästa tärningen (det är inte så tydligt förklarat i reglerna, vilket är en brist, men jag tolkade det så iaf). På samma sätt, om man är okunnig så väljs den sämsta. Sedan finns det fler regler om vad som händer om man slår samma värde på tärningen som attributet, samt om man slår par på 2T20.
Då tolkade du det precis som jag, vilket känns bra då även jag tvekade lite.
Jo, det står redan på första sidan, under Dice. Men det hinner man ju glömma åtta sidor in! ;-)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Marco Behrmann said:
Spelet kan spelas med eller utan golvplaner, vilket är ett klart plus.
Hmm. Kanske något att investera i för användande av min reaper-minis, för jag finner olika versioner av dungeons and dragons hopplösa att sätta mig (och mina spelar) in i.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
xyas said:
Marco Behrmann said:
Spelet kan spelas med eller utan golvplaner, vilket är ett klart plus.
Hmm. Kanske något att investera i för användande av min reaper-minis, för jag finner olika versioner av dungeons and dragons hopplösa att sätta mig (och mina spelar) in i.
Ska själv ha reaper-minis till Whitehack (när de kommer) och spelade länge i en grupp med samma problem som du, så mitt spel kan nog passa dig bra.

Hälsar

Christian
 
Top