Nekromanti [Recension] Warhammer FRP 4th edition

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Så jag har köpt, läst och spelat den fjärde editionen av Warhammer FRP som släpptes nyligen av Cubicle 7.





Det här är alltså det rollspel som fortfarande utspelar sig i "The old world", och inte det som baserar sig på Age of Sigmar-eran som introducerats av Games Workshop. Och medan AoE blickar frammåt så är 4th edition som det verkar en reboot som tar oss tillbaka till tiden för 1st edition. Året är ca 2510, Karl-Franz är fortfarande kejsare och händelserna i Enemy Within-kampanjen har ännu inte inträffat.

Det är oklart om Cubicle 7 har för avsikt att släppa Enemy Within igen, som nästan alla andra utgivare har gjort, eller vad som är planen.

Att öppna den här boken (jag har Collector's edition själv, mer om det senare) är lite som att komma hem, men till ett hem där någon har städat och renoverat medans man var borta. Spelet känns välbekant men fräscht och nytt på samma gång. Om du har spelat 1st och/eller 2nd edition (we do not mention "the 3rd") innan så kommer du känna dig hemma här. Vi har kvar grundegenskaperna, vi har kvar yrken, vi har människor, alver, dvärgar och halvlingar. Gnomerna nämns inte i regelboken, men jag råkar veta att de planerar att även introducera detta folk i en av de första modulerna som kommer. Jag ogillar normalt sånt, men i det här fallet känner att gnomer aldrig riktigt haft någon stor plats i warhammer (såvitt jag minns nämns de inte ens i 2nd edition) så det kanske snarare kan vara ett rätt vettigt sätt att göra det på.

Det är när man börjar titta på detaljerna som skillnaderna kommer in dock. Ingenting som känns helt galet, utan det är mer som att de har utgått från 2nd edition, och sen funderat över alla de utvecklingar som skett inom rollspel de senaste årtiondena och applicerat dessa tankar på det gamla systemet. Och det funkar riktigt bra!


Regelbiten:

Yrkena är lite mer utfleshade nu, så varje yrke har 4 "steg" inom sig (där varje steg väl motsvarar ett helt yrke från tidigare utgåvor) som man kan klättra i, för de som vill utveckla sin karaktär enligt ett specifikt tema, men man kan också hoppa runt lite mellan olika steg i olika yrken så man har kvar all den frihet man hade i äldre regelverk. De som oroade sig att detta nya system skulle vara begränsande och ta bort flavour kan lugna sig.

Stridssystemet är rejält upphottat. Alla attackslag är nu mottståndsslag där anfallare och försvarare gör en roll off och räknar "success levels" (ganska exakt samma sak som degrees of success från förr, differensen mellan tärnignsslag och färdighetsvärde), och den som får flest success levels vinner (man behöver alltså egetligen inte lyckas så pass att man slår under sitt färdighetsvärde, det enda som spelar någon roll är att man inte lyckas sämmre än motståndaren).

Om anfallaren så får denne en "advantage" (mer om detta nästa stycke) och orsakar skada på försvararen. Om försvararen vinner undviker denne all skada, samt får ett "advantage". Om försvararen dessutom får en "kritisk frammgång" så gör denne skada tillbaka på anfallaren. Den som förlorar slaget, förlorar även alla ihopsammlade advantages.

Advanage är en ny grej de infört där varje advantage man har ger +10 på färdighetsvärdet (färdighetsvärdet går från 0-100 som vanligt). Man kan ha hur många advantages som helst, men man blir lätt av med dem. Det här hjälper till att korta ner striderna när folk sammlar ihop fler och fler advantages och därför lyckas bättre och gör mer skada (skadan baseras på attackslaget, istället för ett separat slag).

Kritiska träffar och fummel är tillbaka, och inträffar när man slår "dubbelt" (dvs 11, 22, 33, 44, 55 etc...) under eller över färdighetsvärdet. men till skillnad från för gör en kritisk träff nu inte bara mer skada, utan det blir ett omedelbart slag på tabellen för kritiska skador. Japp... precis när ni trodde att Warhammer inte unde bli farligare =D

De kritiska skadorna då? Hur är de? Well, har ni spelat warhamemr förut vet ni ungefär vad det handlar om redan. Det jag kan säga är att dödligheten är något lägre, men i gengäld är risken för lemlästning och stympning högre. Warhammer har alltid haft ett rykte om sig om att lämna folk stympade som jag inte tycker det riktigt förtjänat (risken att man får en lem avhuggen och faktiskt överlever har alltid varit minimal), men nu jäklar lever det upp till ryktet! Var beredd att offra fate points eller på att behöva shoppa runt efter proteser.

Fate points är kvar, och fungerar som i 2nd edition (du har fate points, och sedan lika många fortune points). Ett nytt tillägg är resilence/resolve som fungerar enligt samma principer som fate/fortune points men låter en göra lite andra grejer (som att skjuta upp eftekterna av kritiska skador några rundor).

Färdigheter fungerar nästan på samma sätt, men lite annorlunda. Du har basic skills och advanced skills. Advanced kan du bara använda om faktiskt har ett värde i dem, men basic skills kan du alltid använda. Men till skillnad från tidigare utgåvor så får du alltid slå mot ditt fulla grundegenskapsvärde för basic skills, även om du inte har något färdighetsvärde. Detta gör att man genast känner sig lite mer kompetent, utan att för den delens skulla vara superhård. Färdigheter ger nu en ren bonus på grundegenskapen, och de har lagt till färdigheter så att de är lite mer heltäckande. Olika vapen går exempelvis nu som färdigheter, vilket gör att du inte måste höja din Weapon Skill för att bli bättre, utan du kan specifikt bli bättre på att slåss med tvåhandsvapen. (Att höja färdigheter är mycket billigare än grundegenskaper). Detta regeleras så klart via yrkena som vanligt (även om spelet erbjuder en att köpa färdigheter utanför yrket med SLs tillåtelse, för ett mycket högre pris).

En av de större förändringarna är att de infört ett "mellanspel" mellan äventyren där man kör lite "downtimeaktiviteter" så som att tjäna lite pengar på sitt yrke, söka efter information, bygga en pryl, etc... Merparten av vår grupp har ingen egentlig erfarenhet av detta sedan tidigare, så får oss blev implementeringen lite styltig och halvhjärtad. Men reglerna känns solida och lagom fria, så jag tror att om man bara får in lite vana i hur man ska stoppa in downtime så skulle det fungera ypperligt!

Världsbiten:

Som sagt tidigare har vi rebootat och ligger nu strax före Enemy Within-kampanjen i tid, 2510. Regelboken fokuserar helt på Reikland som setting, vilket känns rätt ikonsikt. Världen känns väldigt mycket som 1st edition, dvs inte så krigshärjad som 2nd edition var, folk är inte fullt lika paranoida och fantatiska när det kommer till Kaos, men fortfarande skeptiska och vidskepliga. Självfallet är skogarna full av beastmen och märkliga mutanter.

Ett par förändringar från förr dock. Gnomer saknas som sagt för tillfället, men ska komma i ett supplement inom kort. "The old faith" med sina druider lyser med sin frånvaro, men jag hyser förhoppningar om att dessa kommer att introduceras i framtiden i något supplement som behandlar de något vildare provinserna i imperiet. Men det är en sak som får mig att misströsta angående detta och det är...

Magin känns väl igen från 2nd edition, med de åtta vindarana, varav en är "livets vind" vars utövare kallas för "druider". Själv tycker jag att den här tagningen av druider är sjukt mycket tråkigare får dem att kännas allt för civilicerade och organiserade. Men, men...

Baserat på de gratisäventyr som vi spelade verkar kaos ha en något nedtonad roll jämfört med förr. Dvs _allt_ kretsar inte kring kaos, även om mycket gör det. Men det har även gjorts lite rum för "the evil that men do", vilket är något jag saknat lite ibland. Vi får se om det är något som håller i sig.

Annars finns det inte supermycket att säga. Har ni spelat Warhammer förut så vet ni precis hur världen ser ut. Har ni inte gjort det så är det typ "renesäns-fantasy". Puffärmar, side swords med korghjalt, flintlåspistoler och hillebarder.



Allmänt:

Boken är snygg, och kvaliten på texten är hög. Det här är ett väldigt lättläst spel, så även om tjockleken på boken känns lite avskräckande så går det förvånansvärt fort att ta sig igenom den. Jag har förvisso stor erfarenhet från både 1st och 2nd edition, men med det i bagaget tog det mig ungefär sex timmar att sätta mig in spelet tillräckligt bra för att både kunna sätta mig och skapa rollpersoner tillsammans med resten av spelgruppen och sen köra igång och spela utan några särskilda problem. Litte bläddrande i boken under spel, men inte mer än vanligt i andra spel i är mer välbekanta med om sanningen skall fram.

Bilderna håller ganska jämn kvalitet genom boken. De är kanske en smula mer "serietidningsaktiga" här och där, men snygga. De känns också ganska inkluderande. Jag har förvisso inte räknat antalet bilder på vita män jämfört med antalet bilder på folk som inte är vita män, men jag blev i alla fall hyfsat imponerad efter en genombläddring. Jag ser många bilder på kvinnor, och inte bara i "traditionella roller" utan de får vara typ lika tuffa, hårda, starka och coola som männen vad jag kan se. Det finns även gott om bilder på andra nationaliteter, vilket känns lite uppfriskande (även om urvalet jag hittade online för att länka var väldigt begrännat). Fördelningen är knappast perfekt, jag tror nog att vita män fortfarande är i klart nummerärt överläga, men de har i alla fall ansträngt sig lite tycker jag det känns som. Flera av bilderna är dessutom lite lagom androgyna för att det inte ska vara uppenbart, vilket jag också gillar.






Men ja, urvalet jag hittade att länka till var rätt begränsat.

Slutsats:

4th edition känns som att de tagit allt det bästa från 1st och 2nd edition, och blandat det med de senaste årtiondenas utveckling och erfarenheter av rollspel. Spelet är snyggt, reglerna är välfungerande, världen är stimulerande. Det enda dåliga jag tänker säga om det är att yrkena inte står i bokstavsordning. De är istället listade efter vilken klass de tillhör (Klasser är övergrippande grupperingar som Borgare, Akademiker, Krigare, etc... ) vilket orsakade en del frustration.

Ja just det... jag köpte Collector's edition, vilket är en flådig bok inbunden i fuskläder, med förgylda sidkanter och grejer. Sjukt snygg utgåva! Fusklädret är jättemysigt. Den kostade typ 1000 spänn, vilket är lite dyrt. Men känslan i boken, kombinerat med att jag verkligen gillade innehållet gör att jag tycker det var väl värt pengarna.

Den vanliga utgåvan går på mellan 450 spänn och 650 spänn beroende på var ni köper den, och den boken är fin den med.

Ställ era frågor så svarar jag gärna om jag kan! Och ja; Rat catcher finns fortfarande, och de börjar fortfarande med "a small but vicious dog" ;)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,140
Låter inte alls dåligt, blev orolig när de började fingra på yrkessystemet o tog ett lite nytt grepp på second editions idéer! Har bläddrat i boken hos en kompis, den känns solid o snygg.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Bra recension. Jag har fått liknande intryck. Efter ett speltest är mitt enda mindre positiva intryck att strid "by the book" blev lite för plottrigt med conditions, reach och qualities på vapen etc. Samt att genomslaget för bra träffar (hög SL) blev lite för starkt, både vunnen konflikt, mer skada och advantage. Skulle nog se ett behov av att husregla bitar av det, möjligen låna in någon bit från 2nd editions action system. Men det är detaljer i ett i övrigt solitt och genomtänkt spel. Tycker yrkessystemet känns klockrent och reglerna för mellanperioderna kan bli intressanta tror jag (fast har jag inte provat än).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
zonk;n310039 said:
blev orolig när de började fingra på yrkessystemet
Ja, yrkena är nog det jag hörde allra mest upprörda röster om innan spelet kom, så det var det första jag slog upp och började läsa om =)

Men i princip kan man se 4th eds yrken som föreslagna "career paths", typ som om man i 2nd hade gått från thief till master thief till burglar till crime lord. Men i 4th ed har de bara skrivit dessa fyra yrken på samma sida, och gjort det lite billigare att stiga i graderna om man håller sig till detta. Men genom att pröjsa lite mer erfarenhetspoäng så är man fri att börja i ett nytt yrke, eller till och med hoppa direkt till motsvarande nivå som man redan har i sitt nuvarandade yrke fast i ett annat yrke.

Så i praktiken fungerar det på exakt samma sätt som det gjorde i 4th edition, fast med lite exrtra finesser.

Bifur;n310041 said:
Efter ett speltest är mitt enda mindre positiva intryck att strid "by the book" blev lite för plottrigt med conditions, reach och qualities på vapen etc. Samt att genomslaget för bra träffar (hög SL) blev lite för starkt, både vunnen konflikt, mer skada och advantage. Skulle nog se ett behov av att husregla bitar av det, möjligen låna in någon bit från 2nd editions action system.
Ja, vår första strid blev väldigt rörig också. Andra striden blev också lite trevande och klumpig. Tredje och fjärde striden var lite enklare i upplägget (tredje slogs vi helt obeväpnade, och fjärde hade vi bara en motståndare genom hela striden) och då började vi få ett ordentligt grepp om grunderna, så när vi kom till femte och största striden kändes det som att det flöt riktitg bra (vi spelade tre heldagar i sträck, så vi hann med en del =).

Jag tror det är viktigt att varje spelare får ta ansvar för sina grejer, och läsa in sig på dem. Det blir sjukt jobbigt om man förlitar sig på att SL ska hålla ordning på allt.

Vi fann skadan väldigt varierande. Eftersom man drar bort försvararens SLs från anfallarens kunde skadan bli väldigt låg även när en skicklig anfallare attackerade en oerfaren försvarare. Och eftersom detta även gäller negativa SLs så kunde skadan bli sjukt hög även om det var ombytta roller.

Nu var vi förvisso bara tre spelare också, så vi hamnade ofta i situationer där fienderna hade ett numerärt övertag (om man är 2 mot 1 får man +20 på att träffa. 3 mot 1 ger +30), så vi behövde våra advatanges för att ha en chans att stå emot.

Men sen döljer det sig också väldigt många specialmanövrar man kan göra (exempelvis stjäla motståndarens advantages, eller förhindra att motståndaren överhuvudtaget får några) bland talangerna, så det kan vara värt att kolla lite bland dem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Rymdhamster;n310072 said:
Vi fann skadan väldigt varierande. Eftersom man drar bort försvararens SLs från anfallarens kunde skadan bli väldigt låg även när en skicklig anfallare attackerade en oerfaren försvarare. Och eftersom detta även gäller negativa SLs så kunde skadan bli sjukt hög även om det var ombytta roller.
Så tolkade inte vi reglerna alls. Vi körde med vinnarens SL omoddad av försvararens. Har du ref på var det står?

Annars tyckte jag det var SLPs reach, qualities, conditions och crits som gjorde det svårhanterligt. Redan med 3-4 SLP gjorde det rörigt. Känner ett behov av att förenkla där.

Talanger var ju inget vi hann komma in på så mycket.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Bifur;n310075 said:
Rymdhamster;n310072 said:
Vi fann skadan väldigt varierande. Eftersom man drar bort försvararens SLs från anfallarens kunde skadan bli väldigt låg även när en skicklig anfallare attackerade en oerfaren försvarare. Och eftersom detta även gäller negativa SLs så kunde skadan bli sjukt hög även om det var ombytta roller.
Så tolkade inte vi reglerna alls. Vi körde med vinnarens SL omoddad av försvararens. Har du ref på var det står?
Bifur har rätt.

Man slår motsatt Melee för att träffa, så även om du slår över ditt värde så kan du träffa så länge motståndaren gör sämre ifrån sig. Men skadan baseras på din egen SL, så om du träffar med en SL på -4 så blir inte effekten så stor. Jag antar att det är därför som vapnen gör högre grundskada - ett Hand Weapon gör SB+4 i skada i stället för Strength som i 1e eller (har jag för mig) 2e.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En sak jag gillar med downtime-reglerna är att alla pengarna du går in i downtime med går åt om du inte aktivt sparar dem (vilket kostar av dina downtime-handlingar). Vill du ha pengar efter downtime får du jobba, vilket gör att avancemang inom ens yrke får en större roll än "jag kan höja Weapon Skill till +40 nu" (även om yrkena inte riktigt fungerar på det sättet ändå, men som princip).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Staffan;n310083 said:
Bifur har rätt.

Man slår motsatt Melee för att träffa, så även om du slår över ditt värde så kan du träffa så länge motståndaren gör sämre ifrån sig. Men skadan baseras på din egen SL, så om du träffar med en SL på -4 så blir inte effekten så stor. Jag antar att det är därför som vapnen gör högre grundskada - ett Hand Weapon gör SB+4 i skada i stället för Strength som i 1e eller (har jag för mig) 2e.
Precis, och det var jag tyckte emellanåt fick för stark effekt. Med SL 4 dunkar man 11 i skada med ett hand weapon och SB 3. Dessutom får man advantage Jag gillar nog Rymdhamsters tolkning bättre egentligen. Eller ännu hellre skulle jag nog husregla till att anfallaren fick välja att dela upp sin SL innan försvararen slår: på träff och skada.Med SL 4 skulle anfallaren kunna lägga t.ex. 2 på träff och 2 på skada. Då måste försvararen slå minst SL 2 för att inte bli träffad, men skadan blir vid misslyckat försvar lägre. Eller så chansar anfallaren och lägger alla 4 SL på skada, då behöver försvararen bara lyckas, men missar denne blir det jobbigt...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Bifur;n310075 said:
Så tolkade inte vi reglerna alls. Vi körde med vinnarens SL omoddad av försvararens. Har du ref på var det står?
Staffan;n310083 said:
Man slår motsatt Melee för att träffa, så även om du slår över ditt värde så kan du träffa så länge motståndaren gör sämre ifrån sig. Men skadan baseras på din egen SL, så om du träffar med en SL på -4 så blir inte effekten så stor.
Det sista exemplet för Opposed Tests på sid 154 (och det allra sista stycket precis innan exemplet börjar). Exemplet är för ett athletics-test, men samma sak gäller för närstrid.

Närstrid är ett opposed melee-slag, vilket innebär att båda inblandade först slår för melee och räknar ut sina respektive SLs. Sedan jämförs dessa två resultat och SL för "the opposed roll" är differensen mellan dessa två slag.

Och skada i närstrid baserars just på SL för motståndsslaget, inte de individuella slagen som jämförs.

Så om jag får 4 SL och min motståndare får -5 SL så dishar jag in 9 plus vapenskada (samt får en advantage).

Att dela upp SLs låter som en rolig husregel. Kanske inget för mig presonligen då jag är nöjd som det är, men helt klart ett kul alternativ som inför ett lite mer taktiskt och potentiellt mycket mindre dödligt. Fast det finns en stor risk i vissa spelgrupper att det kommer sakta ner fighten rejält när folk sitter och funderar på hur de vill fördela sina SL.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Rymdhamster;n310119 said:
Närstrid är ett opposed melee-slag, vilket innebär att båda inblandade först slår för melee och räknar ut sina respektive SLs. Sedan jämförs dessa två resultat och SL för "the opposed roll" är differensen mellan dessa två slag.

Och skada i närstrid baserars just på SL för motståndsslaget, inte de individuella slagen som jämförs.

Så om jag får 4 SL och min motståndare får -5 SL så dishar jag in 9 plus vapenskada (samt får en advantage).
Ok, tack förklargörande. Ska hem och närläsa reglerna igen. Spontant skulle jag nog köra med din/original-varianten. De ligger ju på sätt och vis nära min tänka husregel. Nåja, får se när det blir spelat något Warhammer alls...
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Bra recension. Det absolut mest spännande med WFRP4 blir en uppdaterad deluxe ”Directors Cut” av The Enemy Within kampanjen som Cubicle7 ska släppa. Det är legendaren Greame Davis som ska modifiera kampanjen och även skriva helt nytt material. Kan komma att bli hur intressant som helst.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Per;n310264 said:
Det absolut mest spännande med WFRP4 blir en uppdaterad deluxe ”Directors Cut” av The Enemy Within kampanjen som Cubicle7 ska släppa.
Ah, det är planen alltså? Coolt och tråkigt på samma gång. Men så länge de släpper gott om nytt material också så är allt prima.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Tyvärr varar inte första intrycket.

Reglerna är groteskt klyddiga och grötiga. Inte bara att presentationen är virrig; själva reglerna är i sig ett mycket ovälkommet eko av åttiotalets värsta system - massor av regler där allting har superdetaljerade undantag.

Striderna tar inte lika många stridsrundor, men minst lika lång speltid att genomföra. Advantage låter bra, men visar sig överskugga de flesta andra faktorer i strid. Man förväntas hålla reda på och hela tiden räkna ut många många +10 och -10 modifikationer. För samtliga karaktärer i en strid, spelare såväl som monster.

Det övergripande intrycket är av någons naivt glada men massiva husregler, innan en erfaren speldesigner städat ut det värsta och byggt om resten.

Har du och dina spelare hög tolerans för old school system med ziljarder fippliga smådetaljer?

Inte? Då rekommenderar jag verkligen presumtiva köpare att ta en noggrann titt först.

PS. Detta sagt med ca fyra månaders erfarenhet av att spela systemet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
CapnZapp;n310297 said:
Man förväntas hålla reda på och hela tiden räkna ut många många +10 och -10 modifikationer.
Var det så många? Eftersom det inte spelar nån roll varifrån advantage kommer ifrån (advantage är advantage) är det ju bara ett värde man behöver hålla ordning på. Mina medspelare föredrog tärningar, men jag petade bara ner totalen på rollformuläret allt eftersom (mycket suddande förvisso, men jag brukar ändå köra ett fräscht formulär inför varje spelhelg).

Av nyfikenhet, för att ha lite perspektiv, vad tycker du om Warhammer 2nd och/eller 40K-spelen (dark heresy, rogue trader etc...)? Älskar? hatar? Bättre eller sämmre än de här reglerna?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Rymdhamster;n310301 said:
Var det så många? Eftersom det inte spelar nån roll varifrån advantage kommer ifrån (advantage är advantage) är det ju bara ett värde man behöver hålla ordning på. Mina medspelare föredrog tärningar, men jag petade bara ner totalen på rollformuläret allt eftersom (mycket suddande förvisso, men jag brukar ändå köra ett fräscht formulär inför varje spelhelg).

Av nyfikenhet, för att ha lite perspektiv, vad tycker du om Warhammer 2nd och/eller 40K-spelen (dark heresy, rogue trader etc...)? Älskar? hatar? Bättre eller sämmre än de här reglerna?
Du har absolut rätt att vara skeptisk - här kommer ju jag och slänger in en granat. Jag vill dock ogärna avrälsa din recensionstråd. Kanske jag kan be dig starta en separat tråd - alternativt kolla in vad jag redan skrivit (på engelska) om 4E på forumen Strike to Stun eller Winds of Chaos. Vore det okej?

Mvh
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Rymdhamster;n310024 said:
Yrkena är lite mer utfleshade nu, så varje yrke har 4 "steg" inom sig (där varje steg väl motsvarar ett helt yrke från tidigare utgåvor) som man kan klättra i, för de som vill utveckla sin karaktär enligt ett specifikt tema, men man kan också hoppa runt lite mellan olika steg i olika yrken så man har kvar all den frihet man hade i äldre regelverk. De som oroade sig att detta nya system skulle vara begränsande och ta bort flavour kan lugna sig.
På den här beskrivningen så känner jag att det är ändringar som inte tillför något. Att ha flera steg inom samma yrke gör ju att det snygga i 1st ed, som är att det visar hur folk "hankar sig fram" snarare än att det bara är ett progressionsystem, försvinner. Åtminstone blir det min tolkning av det.

Känner nog som med 2nd ed. Det är en ny version på ett spel som hade mycket identitet när det kom, men som tappar mycket av den identiteten när det tolkas om.

Självklart en oinitierad tolkning av det. Men så brukar jag nästan alltid föredra 1st editions i allmänhet, för de är oftast mer quirkiga och originella (och de saknar wild die...).

Men mycket bra recension, hur som helst!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
entomophobiac;n310414 said:
Att ha flera steg inom samma yrke gör ju att det snygga i 1st ed, som är att det visar hur folk "hankar sig fram" snarare än att det bara är ett progressionsystem, försvinner.
Här kommer vi ju inte mycket på känsla, så det blir väldigt subjektivt. Jag hade exempelvis inte alls samma känsla av att man hankade sig fram i 1st edition, utan tycker det kommer in mycket mer nu i och med att man kan flänga runt från yrke till yrke, eller välja att jobba upp ett gott rykte och ställning inom ett specifikt yrke =)

Men om det är hanka sig fram man är ute efter så tycker jag att de får in det in på ett mycket, mycket mer påtagligt sätt via downtime-fasen =)

I korthet: i och med downtime-fasen så blir du av med alla dina pengar du fått ihop under äventyret.

Det finns ett par saker man kan göra. Beroende på hur lång dowtime det är får du 1-3 "endevours" (downtime-handlingar) att utföra. En av dem är att investera pengarna, vilket medför en liten risk att pengarna försvinner helt. Vill man sen "plocka ut" pengarna igen så är det en till av ens max 3 endevours.

Man kan ockås bara gömma undan dem. Det medför högre risk att någon hittar och snor dem, men det kostar inga endevours om man vill hämta ut dem igen.

Ett tredje endevour är att tjäna pengar på sitt yrke, vilket påverkas både av vilket yrke du har och vilken nivå du har i det.

Där har varje nivå på varje yrke ett slags värde, Exempelvis "Brass 3", "Silver 1" eller "Gold 5". Brass, silver och Gold avgör vilken social nivå man ligger på, där Gold är högt uppsatta adelspersoner, Silver är typ borgare och Brass är vanliga knegare och tiggare. Siffran efter avgör ens status inom den sammhällsklassen, så Silver 1 trumfar Brass 5, men Brass 5 trumfar Brass 2.

Det här kommer också i spel in game, där du behöver spendera pengar motsvarande din status i uppkeep, och ha yrkets trappings för att faktiskt kunda hävda din status. Det spelar ingen roll om du är adlig, om du spenderar pengar som en tiggare kommer du efter ett tag se ut som en tiggare och tas som en också.

Inkomsten man kan tjäna baseras på det här värdet, så ett Brass-yrke tjänar 2T10 kopparören per status siffra. Så någon som har ett yrke som är Brass 5 skulle alltså tjäna 5x2T10 på att jobba med sitt yrke under en dowtime.

Och egentligen har du inte tappat något från 1st ed heller. Du är inte en "level 1 investigator", utan du är en "Sleuth", och kan sedan jobba dig upp till "Investigator", sen "Master investigator" och slutligen om du satsar på det kan du bli "Detective".

Som duellist börar du som "Fencer", sen "Duellist", sen "Duelmaster" för att slutligen nå "Judical champion".

Och varje sånt här "yrke inom yrket" har sin egna färdigheter, talanger, trappings och grundegenskapshöjningar (även om just grundegenskapshöjningarna bygger på varandra. Så hade du WS, I och Ag på som Fencer har du som Duellist WS, I, Ag plus BS som duellist).

Så egentligen är "yrken" inom 4th mer att betrakta som "föreslagna career paths". Inget av det som fanns i 1st ed har försvunnit förutom att dessa fyra "yrken inom yrken" är sammlade på samma sida.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
entomophobiac;n310414 said:
På den här beskrivningen så känner jag att det är ändringar som inte tillför något. Att ha flera steg inom samma yrke gör ju att det snygga i 1st ed, som är att det visar hur folk "hankar sig fram" snarare än att det bara är ett progressionsystem, försvinner. Åtminstone blir det min tolkning av det.
För vad det är värt känner jag så med.

Det som 2nd Ed inte riktigt fixade, dvs det enda som egentligen behövde lösas var "the end game". Alltså när du efter flera tusen xp maxxat ut din Witch Hunter eller Daemonslayer och "tvingades" byta till typ Sea Captain mest för att det enda du saknade var någon skill eller Intelligence advance, och enda sättet fortsätta bli bättre (=ha någonting att lägga xp på) var att byta till en helt annan career.

Trots att allt du egentligen ville var att fortsätta jaga häxor eller dräpa demoner stod du en dag där på ditt nyköpta skepp. :p

Detta har 4th edition fixat. Du kan fortsätta höja dina stats och skills hur mycket som helst utan att nånsin byta career.

Synd bara då att de gjort så väldigt mycket mer...

Mina spelare gillar 4E systemet mycket mer än jag. De verkar vara okänsliga för att 4E inför levels i mitt WFRP *hjälp* :eek:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,068
Location
Ereb Altor
Jag har bara skumläst men tyckte att spelet verkar vara en förbättring:

1. Settingen verkar äntligen ha fått den kärlek den behöver. 1st ed. var ju bra men 2nd var bedrövligt. 3rd var väl ok men fixade inte systemet.
2. Motsatta slag ser bra ut på pappret.
3. Careers ser bra ut på pappret.
4. Jag vill minnas att jag såg något om drivkrafter som kändes som funktionell neotrad (får man väl kalla det).
 
Top