Nekromanti [Recension] ?Vad har Rymdhamster spelat idag då? - Lamentations of the Flame Princess

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Om man gillar just gamm-DnD så känner jag att det här verkligen är rätt väg att gå. Systemet känns väldigt enkelt, som gamm-DnD brukar vara, men genomtänkt och smidigt trots att det lagt till ett färdighetssystem för alla. Det är dock inte fråga om något utbrett system utan jag skulle säga att hela system är fortfarande väldigt fokuserat på olika former av dungeoncrawls, men med lite mer djup.

Bärförmågesystemet som jag hört så mycket om i vråållådan och nu äntligen fick se "in action" var verkligen så smidigt och funktionellt som det har sagts mig. Man behöver liksom inte ens räkna efter, utan man skriver upp allt på utrustningslitan så läser man direkt av om man är tungt belastad. Jag gillade det starkt.

Krigaren har lite sköna val i strid som verkar göra dem både roliga och bra trots brist på "speciella förmågor" (eller ja, de får ju i princip den speciella förmågan "fighter"). Magianvändare som jag själv spelade funkade även den rätt bra och kändes rolig även fast man tog en lite mer offensiv roll i strid.

Överlag en väldigt bra version av OSG-DnD.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
De har lite fler attackslag så som att "pressa" attacken vilket ger dem ökad träffchans mot minskad AC. Alla kan välja att parera vilket ger högre AC, men man får inte anfalla, fighter får dock mycket högre bonus av denna handling. Jag har också för mig att fighern hade en defensiv attack som höjde AC mot minskad träffchans.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Alla kan: Normal Attack och Parry (då attackerar man inte men får bättre AC)
Fighter, Elf och Dwarf har först och främst en bättre Parry (ännu bättre AC) sen har de också Press (ökar träffchans, sänker AC) och Fight Defensively (Sämre träffchans, bättre AC).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Lamentations är ett av de perfektare systemen jag har haft att göra med faktiskt. Det styr upp lite krångliga arv från originalet (obs, jag älskar de krångliga arven, men det är inte nödvändigtvis något positivt för alla) utan att tappa bort det som gör Dungeons & Dragons så bra. Till på köpet är Raggi en bra skribent med tydlig egen röst och produktlinjen i allmänhet har inte grafiskt fastnat i trött nostalgi utan är påkostad, egensinnig och jävligt metal på bästa möjliga vis.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Fighterns stora specialförmåga är dock sjyssta saves och en fantastiskt mycket högre träffchans i längden.
 
Top