Nekromanti RECENSION: Svavelvinter

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Svavelvinter är ett synnerligen välkommet tillskott till den svenska rollspelsfloran. Spelet har ett djup, en kvalité och en ambitionsnivå som vi inte sett i ett svenskt fantasyspel tidigare. Jag har ägnat de senaste veckorna åt att läsa och i någon utsträckning också pröva Svavelvinter. Här är mina intryck.


Produktionsvärde
Det här är ett påkostat spel. Det är inbundet och helt i färg samt har rikligt med bilder. Det håller hög internationell klass, framför allt när det gäller layouten, som i min mening tävlar med de allra bästa. Det känns otroligt roligt att återigen se att detta faktiskt går att göra för en så liten marknad som den svenska. Som helhet vill jag mena att det här spelet endast placerar sig efter Coriolis när det gäller produktionsvärde. Boken sticker också ut, på gott och ont, när det gäller formatet, som är ungefär en liggande a4. Det gör att boken lämpar sig för att ha liggande på bordet medan man spelar, men inte fungerar så bra att mysa med i knäet. Det går inte att läsa den på spårvagnen en måndagmorgon. I mitt tycke är detta ett om inte odelat gott så åtminstone modigt designval. Bindningen är utmärkt, men sidorna är tunga. Boken har trots den ypperliga kvaliteten en antydan till sladdrighet. Jag undrar om det hade gått att välja lättare papper. Kanske hade matta sidor också fungerat med färgillustrationerna, som många gånger har en liten impressionistisk suddighet som känns igen från Järnringens tid.


Text och illustrationer
För en gångs skull har Sverige fått ett synnerligen väl korrekturläst spel. Fria Ligan har därmed gjort det som inget annat stort svenskt rollspelsföretag har lyckats med tidigare, möjligtvis undantaget några av Äventyrsspels reviderade utgåvor av grundreglerna. Regeltexten är också oerhört välskriven och lättläst. Den ger hela tiden ett genomarbetat intryck, och jag blir sugen att spela så fort jag läst en ny regel. Settingtexterna är också genomarbetade, men dessvärre misslyckade. I ett estetiskt perspektiv är de överlag rejält adjektiv-/adverbsjuka och tråkiga att läsa (undantag finns!), eftersom tonen är så överarbetat akademisk. Jag förstår att det är meningen att jag ska tycka det är roligt, men jag tycker mest det är tröttsamt. Ur ett praktiskt perspektiv känns det som om jag borde anteckna när jag läser texterna, annars tappar jag bort mig. Jag uppskattar dock de historiska och filosofiska vinkningarna (dem jag hittar, i alla fall). Den inledande Boccaccionovellen uppskattar jag också som idé, men jag tycker utförandet är dåligt, i synnerhet när det gäller dialogerna. Jag tror det grundläggande problemet med settingtexterna är att man ansträngt sig bortom sin förmåga. I ett annat sammanhang är det förstås en lovvärd ambition, men när man skriver skapar det problem.

Illustrationerna är välgjorda utan att vara överarbetade, men jag uppskattar inte alla motivvalen i den här rollspelskontexten. Ska jag titta på landskapsmåleri går jag hellre på museum. Dock finns det också helt suveräna exempel bland bilderna i boken. Jag tänker här t.ex. på målningarna av DiFolternas läger och Kung Ottar. De är suggestiva och drar in mig i Svavelvinters värld. Jag tycker att endera bilden hade gjort sig bra som framsida istället för den nuvarande. Emellertid har jag följt diskussionen om omslaget på Fria ligans forum, och har full respekt för deras val. Även det är modigt!


Regler
Reglerna är Svavelvinters stora styrka. De bygger på en numera etablerad amerikansk tradition av så kallat karaktärsdrivet spel, där rollpersonerna har drivkrafter och problem som aktualiseras vid vändpunkter i berättelsen, så att rollpersonens (och därmed spelarens) val kommer att styra handlingen i stor utsträckning. Samtidigt är det viktigt att påpeka att Svavelvinters rollpersoner är beroende av krafter i en rik och detaljerad setting (se nedan) på ett helt annat vis än många amerikanska spel i den här traditionen. Därför kan man säga att spelet i någon utsträckning förenar det karaktärs- och settingdrivna, med en spelmekanisk fokus på det förstnämnda. Detta vill jag också hävda är i samklang med Granströms kritik av nyliberal ekonomi och politik, där ju individen ofta kan betraktas som autonom.

Svavelvinter delar upp spelmötet i tre delar. Först kommer Skuggspelet, som etablerar större skeenden i världen och genererar påtryckningar och incitament för rollpersonerna att agera. I Skuggspelet styr spelarna så kallade skuggmakter, som kan t.ex. vara makthavare, gudar eller väsen med inflytande. Varje skuggmakt är knuten till någon annan spelares rollperson. I karaktärsspelet spelar man sedan rollpersonerna, som förhåller sig till skuggmakternas order och problem, men också till egna öden och frågor. I efterspelet reflekterar hela spelgruppen över erfarenheterna från spelmötet. De här tre delarna knyts ihop av ett tärningspölsystem, där spelarna vinner och spenderar tärningar för att styra berättelsen i den riktning de tycker är mest intressant.

Utan att gå in på detaljer (en detaljerad regelkritik skulle kunna vara ämnet för en helt egen recension) är detta som jag ser det ett mycket genomtänkt spelsystem, på en helt annan nivå än man hittar i Sverige i dag eller ens internationellt. Systemet är helt och hållet skalbart och hanterar ledigt så olika saker som maktspel, magi, strid och handel med små variationer (som dessutom är valbara). Det är också ett spelsystem som är fettfritt i den bemärkelsen att man inte stöter på redundanta eller på annat sätt irrelevanta partier i t.ex. karaktärsbeskrivningar eller regelbeskrivningar.

Ska man peka på ett potentiellt problem när det gäller reglerna är det i så fall att spelaren i ganska stor utsträckning försätts i en författarposition. Genom skuggspelet och introduktionsäventyret får man en sorts fågelperspektiv på skeenden i Trakorien, snarare än att leva sig in i 1 rollperson och uppleva världen genom dennes ögon. Detta är i sig inget problem för ett spel som är renodlat kring en sådan tanke. Men Svavelvinter presenterar en »klassisk« spelstil, där spelaren inte har samma distans till sin rollperson, jämte den karaktärsdrivna och en hybridstil där man blandar de två förstnämnda. Som jag ser det är den klassiska spelstilen inte väl förberedd genom spelets regler, och hybridstilen nämns mycket översiktligt. Kanske hade det för spelets klarhet varit bättre att helt utelämna nämnandet av den klassiska stilen – den som vill spela så kommer ändå att hitta vägar att hantera reglerna på ett mer traditionellt vis. Ett annat alternativ hade varit att stryka några av de alternativa reglerna och istället göra längre avsnitt om klassiskt spelande och hybridstil. Då hade också utformningen av spelets settingparti varit mer motiverad (se nedan).


Setting
Jag spelade i Erik Granströms Trakorien när det begav sig, men var inget superfan. I vuxen ålder har jag läst de gamla texterna, samt Granströms två Trakorienromaner. Nu har jag även läst settingdelen av Svavelvinterspelet. Jag beundrar världsbygget och förundras över detaljrikedomen. Jag uppskattar känslan av att föras in i en främmande värld som samtidigt speglar vår egen. Kopplingen mellan det »granströmska språket«, världens metafysik och magi och Wittgensteins senare filosofi är spännande rent akademiskt. Men jag tycker inte att detta gör Trakorien (i dess nya tappning) till den ultimata rollspelssettingen. En riktigt bra rollspelssetting behöver ett rent anslag, t.ex. »Skandinavien efter katastrofen« eller »Den ultimata noir-staden«. Kanske kan man säga att Trakorien är »Renässansen i fantasytappning«, men jag tycker dels inte att det träffar settingen på pricken, dels att det kan bli svårtillgängligt. »Officer i en renässansvärld« är inte ett lika klart koncept för en rollperson som »deckare i en noirvärld«, för att ta ett exempel.

Svavelvinter har konturskarpa och varierade platser att uppleva äventyr på, precis som det brukar finnas i större fantasyrollspel. Men till skillnad från andra rollspel är det i det här spelet sällan platsen som är viktig i ett äventyr, utan de motstridiga krafterna och intressena. Därför tycker jag man i ett renodlat spelperspektiv kan ifrågasätta hur nödvändigt det är med en geografiskt stor fantasyvärld av Trakoriens snitt. Kanske hade det för grundboken räckt med Tricilve och Marjura, för att göra en separat volym av resten av Trakorien och Argond. Å andra sidan finns här en bra grogrund just för det klassiska rollspelande som visserligen är eftersatt i reglerna, men som ändå framhålls som en möjlig väg för en spelgrupp.

Man måste också säga att Svavelvinter har en djup och originell setting på ett äkta och inte ett tillgjort vis. Den är inte skruvad eller hysterisk. Tveklöst är det också en värld att förlora sig i och som har en varaktig dragkraft genom att faktiskt angå dem som kommer i kontakt med den (jag tänker här exempelvis på paratorniernas pengadyrkan.) För spelets genomslag är den stora frågan bara hur tillgänglig den är.


Sammanfattande omdöme
Sammanfattningsvis är det här den mest imponerande grundbok till ett rollspel som Sverige har sett. Den enda jämförelsen jag kan komma på är Noir, men Svavelvinter överglänser det spelet när det gäller originalitet, produktionsvärde och textkvalitet. Om den digra volymen kan locka tillräckligt många spelare tror jag att det kan etablera den amerikanska traditionen i Sverige på ett sätt som Noir och diverse indiespel ännu inte förmått göra. Kanske kan framtida produkter från Fria Ligan också fungera som stegar upp till Svavelvinter, som erbjuder regler och setting med större angång och djup.

Hälsar

Christian
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med om det mesta i recensionen.

Jag däremot uppskattade landskapen, de gav en bra känsla, lite "sense of wonder". Svavelvinter är ett spel jag vill spela en lång kampanj i.

Sen vet jag inte om alla regler kommer användas när det kommer till kritan. Kanske ryker profetiorna, eller skuggspelet. Och personligen tycker jag att spela scener är lite fyrkantigt, det gör man ju ändå utan att hålla på att etablera och begära scener. Det är för mig ett oorganiskt sätt att spela på. Hursomhelst, det är bara min personliga smak. Lätt åtgärdat.

Angående Noir jämfört med Svavelvinter (OT). Det senare är way mycket bättre skrivet och framför allt disponerat. Jag tyckte det var bökigt att läsa igenom och greppa allt i Noir (intiativsystemet fattar jag inte fortfaarande). Men hade inga problem med Svavelvinter. Och då är jag inte en Trakorien-nostagiker, noir borde vara en lättare genre för mig. Är James Ellroy-fan. Det kanske gömmer sig ett bra spel i Noir, men jag skulle disponera om det. Skriva om, göra tajtare. Och ha LA 1948 som alternativ kampanjplats.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag strök en passage om just profetiorna i recensionen, faktiskt, för om jag ska in på dem ska jag ju i rättvisans namn även in på andra subsystem. Men jag tycker du ska stryka profetiorna i sådana fall. Det är spelets svagaste regeldel som jag ser det, dels eftersom profetiorna inte känns så starkt spelmekaniskt motiverade (de är motiverade av settingen istället), dels eftersom regeldelen vilar så tungt på bordets tolkning av vad som kan räknas som ett uppfyllande av en profetia och inte. Det hade som jag ser det varit bättre att utveckla profetiorna mer mot att stödja den klassiska spelstilen.

Samtidigt tycker jag inte att profetior är dåliga regler. Avsnittet känns bara inte lika starkt som resten.

Jag håller med dig om det mesta om Noir. Bitvis läser jag texten kisande med bara ena ögat :), men det är framför allt några av de skönlitterära partierna som skorrar. Emellertid tycker jag det var ett klockrent drag att göra Sandukar. Mycket bättre än en historisk setting.

Hälsar

Christian
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sandukar blev för mycket fantasy för mig. Men som sagt, det är bara personligt tyckade. Om Noir var uppdelat på en regel- och en världsbok vore det bättre - för mig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Jag vill mest säga att det är ett bra initiativ att skriva recensioner och jag hoppas att fler hoppar på den trenden. En bra skriven recension som gick igenom tillräckligt för att jag ska få en hum om spelet.

Finns en hel del intressanta saker i Svavelvinter, främst skuggspelet.

/Han som nog inte kommer att spela Svavelvinter, men vill testa, då han inte är så mycket för kampanjspel längre och det känns som om Svavelvinter är ett sådant spel
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag tror nog att man kan spela Svavelvinter för enkvällsäventyr också, men det är kanske lite mycket att köpa en så fet bok för det.

Angående recensionen är det inte så mycket meningen att den ska introducera spelet i någon konsumentupplysande mening (introduktion kan man få på Fria Ligans hemsida, och genomgång avsnitt för avsnitt kommer säkert i andras recensioner). Jag tycker mer att den här typen av recension ska kritiskt granska spelets helhet och kanske några specifikt intressanta aspekter, samt sätta spelet i ett kulturellt sammanhang.

Hälsar

Christian
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Han said:
som nog inte kommer att spela Svavelvinter, men vill testa, då han inte är så mycket för kampanjspel längre och det känns som om Svavelvinter är ett sådant spel
Hoppas inte mina långdragna kampanj-krönikor bidragit till den åsikten :). Spelet är som jag ser det inget renodlat kampanj-rollspel utan kan absolut rollspelas i korta scenarion (t.ex. "Arhems sista dagar" som följer med regelboken eller "Brushanes sista vila" som spelades på Gothcon).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, man kan ju börja med "grundreglerna" (som är marginellt mer komplicerade än säg F!)... och sedan bygga på om man vill börja kampanjspela. Svavelvinter funkar nog bra för enkvällslir.

Vore kul om FL skulle göra några ettbladsscenarion.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Det pågår ju en del åt det hållet med de nya snabbstartsreglerna, som ju skall få ett introäventyr också.

Kanske skulle Ligan kunna utvidga den PDF-en lite ytterligare med stöd för klassiskt spel
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Tack för en så grundlig och välskriven recension. Jag ska inte recensera recensionen, bara nämna att mer stöd för klassisk spelstil kommer i Tramenze, den första officiella modulen till spelet, där en utbyggd version av Gothconscenariot Brushanens sista vila ingår. Även det kommande Bronsporten, scenariot som tillhör snabbstartsreglerna, är i klassisk stil. Och arbetet pågår med ytterligare två moduler som stödjer båda typerna av spel och sannolikt kommer att innehålla scenarion i klassisk stil.

Scenariot Döds ände i kommande Fenix är dock karaktärsdrivet och har samma upplägg som Arhems sista dagar i regelboken.

Vill man testa Svavelvinter som enkvällslir rekommenderas just introscenariot Arhems sista dagar, samt Bronsporten kom kan köras enbart med snabbstartsreglerna. Det kan även Döds ände, fast snabbstartsreglerna saknar stöd för magi.

Lycka till! :gremsmile:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Det enda jag egentligen saknar hos svavelvinter är

1. Officiella spelpjäser till skuggspelet. När vi var på signeringen använde vi diverse ihop plock, men jag skulle gärna se att det fanns pjäser som stenar, plattor, marker, figurer, eller liknande i olika färger för att representera skuggmakten, resurser, och inflytande.
2. En internationell marknad. Har haft flera vänner från USA som har sagt att de skulle vara intresserade av spelet, men kan inte avnjuta det eftersom de inte talar eller läser svenska. Jag skulle kunna utbilda dem, men de kan fortfarande inte ha en egen bok, eller kunna utforska världen på egen hand.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag tycker allt detta låter utmärkt! Arhems sista dagar är också lite av det perfekta introduktionsäventyret för Svavelvinter i karaktärsdriven stil – man får ju faktiskt spela sig in i den situation som ger spelet dess namn. Detta kunde jag faktiskt ha nämnt i recensionen.

Det ska bli mycket spännande att följa utvecklingen av Svavelvinter. Karaktärsdrivna och klassiska äventyr i samma kampanj tror jag kan fungera väldigt bra för mer traditionellt lagda spelare om man har flera olika rollpersoner – en återkommande rollperson till de klassiska äventyren och ett par för kortare karaktärsdrivna scenarion. Eller tvärtom.

Hälsar

Christian
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om Noir var uppdelat på en regel- och en världsbok vore det bättre - för mig.
Fast regelavsnitten i Noir är till största delen separerade från settingbitarna, det dåliga upplägget till trots. Det enda hindret öht när vi skulle använda Noirs regelsystem till Sinoir var vapenstatsen, som ju är specifika för Noirs setting. Men för spelgrupper som inte bryr sig om detaljerna kring sånt är det i princip ett icke-problem, och det var det för oss med eftersom Pendragon är vapennörd och älskade att sitta och statta kinesiska 20-talsvapen...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
2. En internationell marknad. Har haft flera vänner från USA som har sagt att de skulle vara intresserade av spelet, men kan inte avnjuta det eftersom de inte talar eller läser svenska. Jag skulle kunna utbilda dem, men de kan fortfarande inte ha en egen bok, eller kunna utforska världen på egen hand.
Fast vilket svenskt spel som man gillar hade man -inte- önskat sig i en engelsk version av just den anledningen? Jag är sååå nyfiken på vad jänkarna hade tyckt om Noir, Eon, Viking och (i synnerhet) Western, liksom.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
20-talsvapen är coola.

Jag hade köpt en ren Noir-regelbok. Och struntat i Sandukar-boken.

Har Noir, men tycker den lider av dålig ordnad information. För mycket att läsa.

Men det är mina egna preferenser.

Svavelvinter är lättare att modda, kan tänka mig det i Arcaria-miljö.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
2. En internationell marknad. Har haft flera vänner från USA som har sagt att de skulle vara intresserade av spelet, men kan inte avnjuta det eftersom de inte talar eller läser svenska. Jag skulle kunna utbilda dem, men de kan fortfarande inte ha en egen bok, eller kunna utforska världen på egen hand.
Fast vilket svenskt spel som man gillar hade man -inte- önskat sig i en engelsk version av just den anledningen? Jag är sååå nyfiken på vad jänkarna hade tyckt om Noir, Eon, Viking och (i synnerhet) Western, liksom.
Western på engelska skulle vara klart intressant. De övriga vet jag inte. Skulle också velat testa Fantasy! på engelska. Tror inte på en superhit, men skulle vara kul att testa hur mycket man lyckades sälja.
 

Jedvard

Veteran
Joined
11 Jun 2010
Messages
103
Location
Falun
Enbladscenarion eller helt enkelt enbladsscener som kan knytas ihop till en längre session eller spelas fristående....skulle vara kul med en modul kallad "Samlade scener i Argond" som presenterar fristående korta scener knutna till platser eller händelser och förslag på hur man kan kombinera dem för längre spel om man vill :gremsmile:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,453
Där har du en grym idé till en tävling i samma anda som MUA's noveletttävling. :gremsmile:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Lite såhär nyfiken fråga bara...

Måste man vara överhuvudtaget insatt i böckerna för att kunna njuta av rollspelet?
Eller det är tillräckligt väl beskrivet i grundboken så att man inte ens behöver veta att det finns några böcker för att kunna lira?
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Mundo said:
Lite såhär nyfiken fråga bara...

Eller det är tillräckligt väl beskrivet i grundboken så att man inte ens behöver veta att det finns några böcker för att kunna lira?
Jag skulle svara ja på den frågan; spelvärlden är väldigt bra och målande beskriven i spelboken.
 
Top