Nekromanti [Recension] Svärd och Svartkonst

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Svärd och Svartkonst



I veckan kunde man köpa Svärd & Svartkonst i butik för första gången.
Den som följt projektet har kunnat ladda ner en beta-version av spelet under ett par års tid, man har sedan kunnat ge feedback till spelskaparna. Resultatet har därför blivit en väldigt mogen produkt med ytterst få fel.

Rent fysiskt ger boken ett gediket intryck. Den är inbunden i hårdpärm i den vanliga "rollspelsboks-storleken" som jag helt obildat brukar kalla för A4 fastän det inte är det. Den är på 192 sidor - vilket förvånade mig lite då jag förväntat mig en tunnare bok. Förutom omslaget är boken i svartvitt. Man har använt insidan av pärmarna och lagt dit de viktigaste tabellerna, vilket är smart. Pappret är svagt gultonat och texten är väldigt lättläst (och man använder konsekvent det könsneutrala pronomet hen). Kvalitetsmässigt skulle jag säga att den liknar Mutant: Undergångens Arvtagare för er som är bekanta med den.

Boken är rikt illustrerad och teckningarna är för det mesta av hög kvalitet. Vissa av teckningarna påminner om gamla Dungeons & Dragons, vilket är bra då detta är ett OSR-spel. Andra teckningar ger en helt annan känsla vilket också är bra då detta spel inte är en generisk OSR-klon, utan går sin helt egna väg med sin helt egna känsla.

Svärd & Svartkonst är ett OSR-spel. OSR står för Old School Renaissance, vilket i det här fallet betyder att man försöker efterlikna reglerna från gamla Dungeons & Dragons från 1970- och 80-tal. Man kan alltså ta vilket DnD-äventyr som helst från runt 1980 och nästan köra det direkt med de här reglerna.
Hade Svärd & Svartkonst varit en vanlig OSR-klon hade det varit tämligen ointressant och det hade konkurrerat med alla andra OSR-kloner (som det just nu går ungefär 13 på dussinet av). Dock är detta något helt annat - vilket gör boken köpvärd enligt mig.

Genomgång av kapitlen

Grundegenskaperna är Styrka, Smidighet, Fysik, Perception, Viljestyrka, Utstrålning.
Jag älskar att man bytt namn på Intelligens till Perception. Inom OSR-rörelsen har man alltid hävdat att spelarnas intelligens är viktigare än rollpersonernas - och vilket sätt är bättre att visa detta på än att döpa om intelligens till något annat?
I övrigt fungerar grundegenskaperna som vanligt med värden mellan 3-18, där 18 ger +3.

Folkslagen är första tecknet på att detta inte är ett vanligt OSR-spel. Här förväntar vi oss finna: människa, halvling, dvärg och alv. Men icke!
Istället finner vi människa, småfolk, underjordisk, uråldrig. Även om jag förstår att småfolk bara är en omskrivning av halvling så händer något i mitt huvud.
När jag ser de uråldriga och de underjordiska för mitt inre öga framträder bilder på varelser - men det är inte alver eller dvärgar jag ser. Det är något annat.
Men det tar inte slut där, det finns fler folkslag: Insektoid, Mutant, Rese, Robot - och nu är jag definitivt inte i en DnD-värld längre.

Det finns bara tre klasser: Krigare, Magiker, Tjuv. Om någon undrar vad som hänt med prästen så har magikern numera tillgång till magi som Vederkvicka (Cure Light Wounds) och Fördriva ohelig varelse (Turn Undead).
Alignment är omdöpt och man tillhör en av tre ödesmakter: Ordning, Kaos och Balans. För er som inte är vana att spela med dessa tre vill jag bara säga att Ordning inte betyder God och att Kaos inte betyder Ond. Även om det är en ständig kamp mellan ordning och kaos är det inte samma sak som det goda mot det onda.

Magi är uppdelad i tre skolor: Vit magi, Grå magi och Svart magi. En magiker får använda magi från alla tre skolorna, men kommer att få rykte om sig att vara vit, grå eller svart beroende på vilken magi hen gör sig känd för att använda.
Uppdelningen är ganska självklar. Vit magi är helande som Vederkvicka, naturlig som Tala med djur och skyddande som Avvärja. Svart magi är nekromatisk som Animera Döda och destruktiv som Eldklot. Grå magi är förändring som Förklädnad, Osynlighet, Flyga och Hamnskifte, men även illusioner och charm/förhäxning som Hypnos.

Nästa del är Äventyr, som även tar upp strid. Här är de vanliga reglerna för OSR-spel. Det som avviker från OSR är den icke-euklidiska hyperrymden, som ersätter de klassiska etheral plane och astral plane. Samt regler för radioaktivitet och en charmig d100-tabell med mutationer.

Härnäst monster.
DnD är känt för att ha massor med humanoider (kobold, goblin, orc, bugbear, gnoll,...), drakar (vit, svart, röd, grön, blå,...), jättar (hill, stone, frost, fire,...) o.s.v.
Här är istället varje monstertyp en egen sektion som innehåller slumptabeller för att skapa helt unika varelser. Glöm det där med vanliga orcher, för de finns inte i det här spelet (om inte spelledaren uttryckligen vill det).
Det finns även ett par specifika monster som jag känner igen, men inte från DnD:
- Mi-Go är ett klassiskt CoC-monster
- Djävulshund trodde jag först var DnD-monstret Hell Hound tills jag läste beskrivningen: "...de strövar fritt i vinklarna bortom rumtiden..." och insåg att det var en Hound of Tindalos från CoC.

Kapitlet Skatter innehåller även magiska föremål - och här står uttryckligen: "Inga +1 svärd!". Varje magiskt föremål ska vara en unik artefakt.
Undantaget från ovanstående regel är:
- Pergament, som för det mesta bara är ett papper med en nedtecknad besvärjelse.
- Trollspön och Trollstavar, som för det mesta innehåller en specifik besvärjelse som de kan kasta.
- Elixir, som för det mesta är en specifik besvärjelse i flytande form.
Sedan avslutas kapitlet med flera sidor slumptabeller för att skapa unika artefakter (om man inte har fantasi att skapa egna).

Sista kapitlet är ett Spelledarkapitel med tips och råd hur man gör kampanjer, äventyr och lyckade spelmöten. Samt Litteraturtips för den som vill ha inspiration.

Boken är utgiven under WotCs OGL 1.0a och om jag förstått den rätt är det mesta i boken Open Content som vem som helst får använda i egna produkter (enligt OGL-licensen).

Avslutningsvis finns en ordlista, ett gediget register, lista på alla besvärjelser, lista på alla monster, lista på alla tabeller.

[hr][/hr]

Sammanfattningsvis är det här årets julklapp.
Jag älskar hur man lyckats få med robotar, hyperrymd, radioaktivitet och mutationer samt hur alla fantastiska slumptabeller får mig att tänka på nya äventyr långt från klassiska DnD-grottkräl.
Inom OSR-rörelsen brukar man säga att spelet Lamentations of the Flame Princess är Weird Fantasy. Svärd & Svartkonst är också Weird Fantasy - men i en helt annan riktning.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Jag har bara bläddrat lite i boken, men har redan hittat ett antal uppenbara och oförlåtliga brister i spelet:

* Utrustningslistan saknar grundläggande äventyrarutrustning såsom öronskydd: Vi vet hur populärt det är att täcka en dörr med gift för att lura spelarna, och hur ska de någonsin våga avlyssna en dörr om de inte kan skaffa sig ett ordentligt par öronskydd.

* Regler för hur man blir populär på Fantasytwitter saknas helt. Faktum är att Fantasytwitter inte nämns i boken en enda gång om man ska tro innehållsförteckningen.

* Man får inte mer försvar om man väljer att använda två sköldar. Du kan glömma ditt koola koncept om en munk som sparkar troll i grottan medan han försvarar sig med två sköldar, det är strikt bättre att låta han bära facklan istället.

* Undertiteln är "Äventyr i underjorden". Har vi inte kommit längre i rollspelshobbyn än att äventyr måste utspelas i källare, fånghålor och grottor?. Tänk om jag vill spela ett äventyr som utspelar sig i ett torn istället, måste jag finna mig i att tanka gamla OD&D medan jag väntar på ovanjordsmodulen då?

Allt detta bara vid en snabb genombläddring, jag återkommer med ett mer ingående omdöme, men just nu lutar det absolut mot det lägsta betyg jag någonsin gett en rollspelsprodukt: 7.9/10 poäng
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Väldigt spännande!

Jag kommer definitivt att inhandla detta spel, icke senare än mellandagarna (om det inte hinner ta slut innan dess...).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
azzmazzter300;n212723 said:
Jag har bara bläddrat lite i boken, men har redan hittat ett antal uppenbara och oförlåtliga brister i spelet:

* Utrustningslistan saknar grundläggande äventyrarutrustning såsom öronskydd: Vi vet hur populärt det är att täcka en dörr med gift för att lura spelarna, och hur ska de någonsin våga avlyssna en dörr om de inte kan skaffa sig ett ordentligt par öronskydd.

* Regler för hur man blir populär på Fantasytwitter saknas helt. Faktum är att Fantasytwitter inte nämns i boken en enda gång om man ska tro innehållsförteckningen.

* Man får inte mer försvar om man väljer att använda två sköldar. Du kan glömma ditt koola koncept om en munk som sparkar troll i grottan medan han försvarar sig med två sköldar, det är strikt bättre att låta han bära facklan istället.

* Undertiteln är "Äventyr i underjorden". Har vi inte kommit längre i rollspelshobbyn än att äventyr måste utspelas i källare, fånghålor och grottor?. Tänk om jag vill spela ett äventyr som utspelar sig i ett torn istället, måste jag finna mig i att tanka gamla OD&D medan jag väntar på ovanjordsmodulen då?

Allt detta bara vid en snabb genombläddring, jag återkommer med ett mer ingående omdöme, men just nu lutar det absolut mot det lägsta betyg jag någonsin gett en rollspelsprodukt: 7.9/10 poäng
Jag vill göra ett litet tillägg till min recension.
Svärd & Svartkonst (som förkortas SåS av oss som simmar runt i den alfabets-soppa som OSR-rörelsen är) är ett OSR-spel. Och för dessa gäller "Rulings, not rules".

SåS said:
BEDÖMNINGAR, INTE REGLER
I Svärd & Svartkonst saknas regler för många situationer. Det innebär inte att rollpersonerna inte kan agera i dessa situationer. Spelarna beskriver vad de vill göra. Spelledaren bedömer utifrån sitt sunda förnuft om rollpersonerna lyckas eller inte [...] Spelarna överkommer i första hand äventyrets utmaningar genom att observera sina omgivningar, experimentera och testa olika lösningar, inte genom att ha vissa egenskaper på rollformuläret*.
De saknade öronskydden och annat som du räknar upp är alltså inte en bug, utan en feature.

För att citera en av mina med-OSR-spelare:
"Det ska vara så här!"

:)

*Det medföljer inget rollförmulär i regelboken. Deal with it.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
azzmazzter300;n212723 said:
* Man får inte mer försvar om man väljer att använda två sköldar. Du kan glömma ditt koola koncept om en munk som sparkar troll i grottan medan han försvarar sig med två sköldar, det är strikt bättre att låta han bära facklan istället.
Hade du gjort mer än bläddra i boken hade du hittat:

SåS said:
INSEKTOID
[...]
Fyra armar: Insektoider har fyra armar. Därför kan de exempelvis slåss med två sköldar och två vapen, vilket ger +2 i Försvar och +1 i anfallsslag.
Nu förväntar jag mig att du genast rullar fram en cool insekts-munk som slåss med två sköldar. :)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tänkte skriva något mer genomtänkt längre fram, men vet inte riktigt vad eller var ännu, men for now:

Det viktigaste man behöver veta är såklart: Ska du köpa det här spelet? Jag hittar på några slumpmässigt utvalda personas här, och ger min rekommendation till dem.

OSR-nyfiken: Du har spelat rollspel ett tag och antagligen ett par olika typer av spel, däremot har du ganska liten erfarenhet av äldre Dungeons and Dragons och i synnerhet det här OSR som vissa snackar om.
Mitt förslag: Köp! SåS är en av de mest kompletta klonerna man kan hitta (om än lite tunt på castle building end game) och hela texten genomsyras av rörelsens ideal. Det är perfekt både som introduktion till idealen bakom spelstilen och som en one stop shop, du behöver antagligen inte skaffa något annat än den här boken.

OSR-erfaren: Du har kört old school DnD med ett par kloner vid det här laget, köper hemmaprojekt från Lulu månadsvis och du minns inte ens vilka regler du snott från vilken variant av spelet längre.
Mitt förslag: Köp! För det mesta rekommenderar jag inte någon att köpa fler kloner eftersom de är så lika varandra, men SåS har ett par saker man blir riktigt glad av och då är det i synnerhet de rikliga mängderna användbara tabeller. Det är mutationer, demonförmågor, typ 100 magiska föremåls-effekter som känns unika och användbara i en kampanj, dramatiska effekter för magiska olyckor och många tabeller för att skapa variationer på monster, från vampyrer och vandöda till ett gediget humanoidskaparsystem för när man behöver ett nytt märkligt folkslag.

Samlaren: Du köper de flesta svenska rollspelen, och rätt mycket från utlandet. Du läser antagligen knappt några sidor av det mesta du köper vid det här laget men man vet ju aldrig.
Mitt förslag: Köp. Boken är gedigen och omslaget är ett av de finaste jag sett och den gör sig bra i hyllan.

EON-fantasten: Du gillar EON, eller annat motsvarande spel som kräver och belönar en djupdykning i värld och system. Du gillar att fundera på brödrecept och har koll på ättelängder i olika riken i Mundana.
Mitt förslag: Köp inte. Det här är ett spel där robotar och insektspersoner faller genom dimensionerna och man inte kan vara säker på hur spelledaren kommer tolka reglerna från gång till gång. Vad ska du med det här till?

Story Gamern: Du minns knappt längre vad en spelledare brukar göra i rollspel. Du gillar drama, du gillar att skapa berättelser med emotionella konsekvenser, du gillar att det som händer har mening.
Mitt förslag: Köp kanske? Det är inte din vanliga kopp te, men det finns en "play as written"-overlap mellan de här stilarna som är märkligt bekant. Dina fördomar om vad gamla rollspel är behöver nog dessutom utmanas lite och det här är en utmärkt introduktion till vad syftet med de här reglerna är.


---

Mina reflektioner i korthet: Raserna är utmärkta, klasserna är jag ambivalent till, motståndsslaget passar mig inte alls, magiskolorna är smarta, improviserad magi känns riktigt bra, bärreglerna är hyggliga, språket är trevligt, gillar hur texten genomsyras av spelidealet, urvalet av och approachen till monster och skatter är otroligt bra, älskar omslaget, gillar bilderna överlag, formgivningen är schysst.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Eksem;n214582 said:
Ska du köpa det här spelet? Jag hittar på några slumpmässigt utvalda personas här, och ger min rekommendation till dem.
Grymt bra angreppssätt och träffsäkra exempel!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag gissar att ett par personer som inte är vana vid OSR och/eller weird fantasy kommer att köpa det här spelet - och sedan kommer att uttrycka sin besvikelse/frustration då spelet inte lever upp till deras förväntningar.
Låt oss därför gå igenom vad spelet INTE är.

Regelboken börjar med en alldeles utmärkt genomgång av vad OSR är för något (och hur det skiljer sig från övriga rollspel). Kort sagt förväntas man redan veta vad rollspel är för något.

Tre snabba:
- Det finns inget rollformulär i boken.
- Det finns inget intro-äventyr i boken.
- Det finns ingen kampanjvärld i boken.


Spelledarkapitlet i regelboken gör ett fantastiskt jobb med att gå igenom hur man gör egna grottor, vildmarksäventyr och en egen värld. Problemet är att många av dagens rollspelare inte är så mycket för DIY, utan förväntar sig att allt ska vara fixat och färdigt i själva rollspelet.

Nu är det så att på SåS' hemsida:
http://www.svartkonst.nu/
finns både rollformulär, gratisäventyr och köpäventyr - tyvärr framgår inte det i regelboken, vilket är synd.
(länk till hemsidan finns i början av boken, men ingenstans står det att hemsidan är en utmärkt resurs som nytillkomna kan använda)

Det är lätt att förklara fantasy är för någon som inte spelat tidigare. Det är bara att säga "tänk dig Sagan om ringen av J.R.R.Tolkien" så är alla med på noterna. Problemet uppstår när man ska förklara hur SåS skiljer sig från Tolkien: "och så lägger man till krutvapen, robotar, insektoder, cthulhuida monster, radioaktivitet och mutanter" - och de flesta börjar se väääldigt förvirrade ut. Vi grognards som har spelat saker som Expedition to the Barrier Peaks, Anomalous Subsurface Environment, Dwimmermount, Crawljammer, Mutant Future, Gamma World och liknande kommer dock att känna oss hemma på en gång.
Det är viktigt att förstå att man inte behöver "go wild and crazy", Det går alldeles utmärkt att spela Tolkien-fantasy med SåS-reglerna, men det kan man ju göra med vilket dussin-OSR-spel som helst. Men det här spelet är så mycket mer än vanlig OSR och det är upp till varje spelledare att bestämma vilka delar man vill använda.
 

Vidugavia

Veteran
Joined
14 Sep 2008
Messages
35
I min erfarenhet så blir allting snabbt weird så fort någon övertygar SL att det är ok att göra en mutant. Att vandra runt i 1600-talets Tyskland med ett gäng mutanter kan vara rätt fascinerande.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ska skriva några egna tankar om Svärd & Svartkonst. Kommer skriva både positiva och negativa saker och jag vet att det är några på WRNU som varit inblandade, så kom ihåg att jag älskar spelet och jag tycker det är det tredje bästa fantasyspelet nånsin och det allra bästa svenska rollspelet hittills, och det finns många fantastiska svenska rollspel.

• Namnet. Älskade det först, gillar att alitterationen går två bokstäver in, gillar att det anspelar på både Sword & Sorcery och på X&X traditionen som D&D och T&T startade. Men… det finns ju redan boken Svärd & Svartkonst i Chronopia!?
• Baksidestexten: "Innehåller ond bråd död, lämpar sig ej för barn" känns lite… töntig? Spelet har ju en visuell profil lik ex vis Äventyr (som också är ett väldigt bra spel) och reglerna är enkla nog. Det blir lite… konstigt? Den varningen ger en vibb av typ "Anders och Sörens Mysrysare". Det är ju ingen LotFP direkt och tur är väl det. Tyckte dom istället skulle ha satsat mer medvetet på vad dom ändå landat väldigt nära: en "Adventure Time"-liknande ton, för alla åldrar. Lich King skulle inte kännas helt out of place i S&S' värld.

• Språket i boken, och valet av termer, är däremot jättebra. "Försvar", "Stridspoäng" ja jag blir imponerad. Dom har förstått vad AC och HP egentligen är. "Ödesmakt", "Rang", "Grottor", ja alla är dom lyckade. ”Folkslag" är… ok. Mycket bättre än "ras". Varelseslag brukar jag säga. Kan iofs vara förvirrande lik dom olika typerna av tärningsslag som görs -- folkslag är ju etablerat ord åtminstone. Att dwarves heter "Underjordisk" är bra (mindre likhet med dvärgväxta människor och djur) och dom andra folkslagen är också bra.

• Dom har totalt missat vad en cleric ska vara bra för. En cleric måste vara en stenhård monsterjägare som ska lägga draculor i sina gravar, en squishie caster med vita listan räcker inte alls. Detta är för mig en av dom få riktiga missarna i spelet.


Grundegenskaper: Att perception flyttats från motsv Wis till motsv Int är bra, men det är ett mycket stort brott mot upstream D&D. Det är en förbättring, men en väldigt stor och för mig ovan och konstig förändring. Mer logiskt, men jag är så van vid hur D&D gör det. Finns dock prejudikat för detta att ha perception på int-slotten i Everway och GURPS. Så, ok, jag kan acceptera och t.om. gilla detta. En annan förändring som är en otroligt värdefull förbättring är att det inte finns nåt som heter intelligens och visdom längre. Tycker det är jättebra. Player skill ftw, inget mer "Öh jag vill inte tänka på pusslet för min rollperson int 8 skulle ändå inte komma på det"-skitsnack. För mig är detta en förändring jag infört för länge sen i min D&D headcanon -- har dock behållt, och kommer nog behålla, namnen Int och Wis, men det är namn som inte stämmer för vad jag menar (bokkunskap resp perception; + såklart, ihop med Cha, värdefulla som casterstats).
• Så, två förbättringar på grundegenskaperna. Att cha blivit utstrålning tycker jag däremot inte om. I min headcanon är Cha en sorts självkänsla, självintegritet, nåt som håller ihop själen -- och detta översätts utåt till att kunna ha mkt followers och vara bra på warlock- och paladin-spells.
• Att det är +sty på närstridsvapen liknar andra OSR-spel och orginalet D&D. Men, för mig var det något jag älskade med femman, att det fanns dex-vapen, och saknar det här.
• Att det är en relativt komplett retroklon med både vildmark och grottor, och mycket fokus på turordning och andra protokoll är ett stort plus. En av dom sakerna som spelet gör bättre än 5e, och en av dom få sakerna som försämrades mellan speltesten D&D Next och det släppta 5e.
• Magisystemet m improviserade besvärjelser verkade inte så bra på pappret. Men när vi spelade det fungerade det toppen, stor eloge.



Men, jag vet inte riktigt vad jag ska ha spelet till (förutom att rekommendera det till svenskar såklart!!). Det är helt enkelt för nära samma nisch som mitt favoritspel 5e har, och jag tycker mer om dom lite mer detaljerade klasserna i 5e. Håller på och preppar Razor Coast S&W-versionen just nu, och det skulle vara mkt enklare att använda S&S än att konvertera till 5e, men… ja jag vet inte! Jag tycker S&S är bättre än Lamentations, Lab Lord, Old School Hack, Dungeon World, och många många andra bra fantasyspel. Men kommer det ersätta min 5e? Njaej. Btw om femman nånsin kommer på svenska så skulle jag ha svårt att lita på några andra än S&S-teamet att göra det. Dom har bevisat att dom förstår både D&D bra och svenska bra.

Fantastiskt jobb. Och, jag kommer ha nytta av boken även om jag inte spelleder det själv, för när jag spelar i Eksems grupp ex vis.

Slutord: Om man i huvudsak pratar svenska och föredrar ett rollspel på svenska, men man har tillräckligt med engelska-koll för att ha nytta av att det i grunden är kompatitelt med massor av klassiska moduler och SL-verktyg på engelska, så finns det inget bättre.
Och, om språket är egalt, och man letar efter en Moldvay-era version av spelet, och sneglar på Lamentations, S&W etc, så finns det inte heller nåt bättre än S&S.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skrev ovan att spelet var enkelt och det är det ju. Men, viktigt att notera: kompakthet och överskådlighet har blivit prioriterat över pedagogik. Det är en referensbok, ingen tutorial. Det skulle behövas en helt annan sorts bok "Hur man spelar S&S", eller så får folk kolla på nätvideos hur man gör.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hoppsan råkade göra en dubbelpost och är inte säker på hur man raderar sina poster på VB5. För dom som vill läsa inlägget två gånger:

Skrev ovan att spelet var enkelt och det är det ju. Men, viktigt att notera: kompakthet och överskådlighet har blivit prioriterat över pedagogik. Det är en referensbok, ingen tutorial. Det skulle behövas en helt annan sorts bok "Hur man spelar S&S", eller så får folk kolla på nätvideos hur man gör.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vill bara säga hur himla missvisande det här är:

azzmazzter300;n212723 said:
Utrustningslistan saknar grundläggande äventyrarutrustning såsom öronskydd: Vi vet hur populärt det är att täcka en dörr med gift för att lura spelarna, och hur ska de någonsin våga avlyssna en dörr om de inte kan skaffa sig ett ordentligt par öronskydd.
Detta är den enda av dom fyra punkterna som stämmer. Personligen tycker jag det är en förbättring; den typen av för-gjorda arms races där spelarna bara lever ut bokens strategier, motstrategier och mot-mot-strategier har slutat vara intressanta för mig och jag tycker mer om när dom hittar egna lösningar. (Man kan till exempel använda en flaska och lyssna genom den.) Men, boken är kompatibel med andra spels utrustningslistor för den som är så hågad att införa öronskydd i någon liten hålas diversehandel.

azzmazzter300;n212723 said:
Regler för hur man blir populär på Fantasytwitter saknas helt. Faktum är att Fantasytwitter inte nämns i boken en enda gång om man ska tro innehållsförteckningen.
Dom nämner inte heller "Fighter", "Armor Class" och andra engelska begrepp heller. Det är ju en översättning. Dom har valt att kalla det "rykten & legender" och det nämns i korthet på sidan 165. Inte lika ingående som ex vis Caverns of Thracia och andra OS & OSR-böcker och jag hade gärna sett mer.

azzmazzter300;n212723 said:
Man får inte mer försvar om man väljer att använda två sköldar. Du kan glömma ditt koola koncept om en munk som sparkar troll i grottan medan han försvarar sig med två sköldar, det är strikt bättre att låta han bära facklan istället.
Som Anth säger finns detta redan på sidan elva.

azzmazzter300;n212723 said:
Undertiteln är "Äventyr i underjorden". Har vi inte kommit längre i rollspelshobbyn än att äventyr måste utspelas i källare, fånghålor och grottor?. Tänk om jag vill spela ett äventyr som utspelar sig i ett torn istället, måste jag finna mig i att tanka gamla OD&D medan jag väntar på ovanjordsmodulen då?
Detta är det jag allra mest vill påpeka för det kan göra att nån som är trött på grottkräl missar ett väldigt bra spel. Spelet har ovanjordsreglerna också, det är alltså inte bara B det är X också. Och, bra sådana. Kan hålla med om att det var en missvisande undertitel.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
2097;n227467 said:
Ska skriva några egna tankar om Svärd & Svartkonst. Kommer skriva både positiva och negativa saker och jag vet att det är några på WRNU som varit inblandade, så kom ihåg att jag älskar spelet och jag tycker det är det tredje bästa fantasyspelet nånsin och det allra bästa svenska rollspelet hittills, och det finns många fantastiska svenska rollspel.

• Namnet. Älskade det först, gillar att alitterationen går två bokstäver in, gillar att det anspelar på både Sword & Sorcery och på X&X traditionen som D&D och T&T startade. Men… det finns ju redan boken Svärd & Svartkonst i Chronopia!?
• Baksidestexten: "Innehåller ond bråd död, lämpar sig ej för barn" känns lite… töntig? Spelet har ju en visuell profil lik ex vis Äventyr (som också är ett väldigt bra spel) och reglerna är enkla nog. Det blir lite… konstigt? Den varningen ger en vibb av typ "Anders och Sörens Mysrysare". Det är ju ingen LotFP direkt och tur är väl det. Tyckte dom istället skulle ha satsat mer medvetet på vad dom ändå landat väldigt nära: en "Adventure Time"-liknande ton, för alla åldrar. Lich King skulle inte kännas helt out of place i S&S' värld.

• Språket i boken, och valet av termer, är däremot jättebra. "Försvar", "Stridspoäng" ja jag blir imponerad. Dom har förstått vad AC och HP egentligen är. "Ödesmakt", "Rang", "Grottor", ja alla är dom lyckade. ”Folkslag" är… ok. Mycket bättre än "ras". Varelseslag brukar jag säga. Kan iofs vara förvirrande lik dom olika typerna av tärningsslag som görs -- folkslag är ju etablerat ord åtminstone. Att dwarves heter "Underjordisk" är bra (mindre likhet med dvärgväxta människor och djur) och dom andra folkslagen är också bra.

• Dom har totalt missat vad en cleric ska vara bra för. En cleric måste vara en stenhård monsterjägare som ska lägga draculor i sina gravar, en squishie caster med vita listan räcker inte alls. Detta är för mig en av dom få riktiga missarna i spelet.


Grundegenskaper: Att perception flyttats från motsv Wis till motsv Int är bra, men det är ett mycket stort brott mot upstream D&D. Det är en förbättring, men en väldigt stor och för mig ovan och konstig förändring. Mer logiskt, men jag är så van vid hur D&D gör det. Finns dock prejudikat för detta att ha perception på int-slotten i Everway och GURPS. Så, ok, jag kan acceptera och t.om. gilla detta. En annan förändring som är en otroligt värdefull förbättring är att det inte finns nåt som heter intelligens och visdom längre. Tycker det är jättebra. Player skill ftw, inget mer "Öh jag vill inte tänka på pusslet för min rollperson int 8 skulle ändå inte komma på det"-skitsnack. För mig är detta en förändring jag infört för länge sen i min D&D headcanon -- har dock behållt, och kommer nog behålla, namnen Int och Wis, men det är namn som inte stämmer för vad jag menar (bokkunskap resp perception; + såklart, ihop med Cha, värdefulla som casterstats).
• Så, två förbättringar på grundegenskaperna. Att cha blivit utstrålning tycker jag däremot inte om. I min headcanon är Cha en sorts självkänsla, självintegritet, nåt som håller ihop själen -- och detta översätts utåt till att kunna ha mkt followers och vara bra på warlock- och paladin-spells.
• Att det är +sty på närstridsvapen liknar andra OSR-spel och orginalet D&D. Men, för mig var det något jag älskade med femman, att det fanns dex-vapen, och saknar det här.
• Att det är en relativt komplett retroklon med både vildmark och grottor, och mycket fokus på turordning och andra protokoll är ett stort plus. En av dom sakerna som spelet gör bättre än 5e, och en av dom få sakerna som försämrades mellan speltesten D&D Next och det släppta 5e.
• Magisystemet m improviserade besvärjelser verkade inte så bra på pappret. Men när vi spelade det fungerade det toppen, stor eloge.



Men, jag vet inte riktigt vad jag ska ha spelet till (förutom att rekommendera det till svenskar såklart!!). Det är helt enkelt för nära samma nisch som mitt favoritspel 5e har, och jag tycker mer om dom lite mer detaljerade klasserna i 5e. Håller på och preppar Razor Coast S&W-versionen just nu, och det skulle vara mkt enklare att använda S&S än att konvertera till 5e, men… ja jag vet inte! Jag tycker S&S är bättre än Lamentations, Lab Lord, Old School Hack, Dungeon World, och många många andra bra fantasyspel. Men kommer det ersätta min 5e? Njaej. Btw om femman nånsin kommer på svenska så skulle jag ha svårt att lita på några andra än S&S-teamet att göra det. Dom har bevisat att dom förstår både D&D bra och svenska bra.

Fantastiskt jobb. Och, jag kommer ha nytta av boken även om jag inte spelleder det själv, för när jag spelar i Eksems grupp ex vis.

Slutord: Om man i huvudsak pratar svenska och föredrar ett rollspel på svenska, men man har tillräckligt med engelska-koll för att ha nytta av att det i grunden är kompatitelt med massor av klassiska moduler och SL-verktyg på engelska, så finns det inget bättre.
Och, om språket är egalt, och man letar efter en Moldvay-era version av spelet, och sneglar på Lamentations, S&W etc, så finns det inte heller nåt bättre än S&S.
Kul med ytterligare en recension, som denna gång både berör + och -. Att 5e är din favorit framgår tydligt, vilket är det andra bästa fantasyspelet, det som är aningen bättre än SåS?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Eksem, din recension tyckte jag var toppen! Bra ingångsvinkel.
Eksem;n214582 said:
motståndsslaget passar mig inte alls
Jag gillar det jättemycket, det liknar 5e. Att det alltid är 15 (vilket jag de facto använt i 5e med) gör att man kan om man har ett ovanligt stort rollformulär skriva ut sina saves som rena slå-över-nummer. Ex vis save vs petrification: 14
(om man har smi -2 och rang 3). Och om man vill använda en enklare lapp som rollformulär behöver man inte det utan kan räkna ut sina saves när så behövs.

(För Lamentations så skrev jag inte upp savesen i rollformuläret utan tänkte "jag får väl ha boken till hands och slå upp min klass då isf". Här behövs varken bok eller uppskrivet, men uppskrivning kan göra det smidigare för den som så vill.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
P.eLL.e;n227489 said:
Kul med ytterligare en recension, som denna gång både berör + och -. Att 5e är din favorit framgår tydligt, vilket är det andra bästa fantasyspelet, det som är aningen bättre än SåS?
Uppskattar frågan. Min fantasy-spels-lista är
1. 5e
2. Everway
3. SåS

Finns säkert några icke-fantasy-spel som jag gillar mer än Everway, ex vis Other Dust, Remember Tomorrow och Apocalypse World; 5e är min favorit även över dom dock.

Everway är inte ett D&D-spel utan ett spel som är väldigt annorlunda. SåS, att det fyller samma nisch för mig som 5e gör att det blir mindre chans för mig att vilja peppa igång en grupp med det. Andra mer annorlunda spel som Burning Wheel och Svavelvinter skulle t.om. ligga närmare till hands att jag skulle dra igång, bara för att vidga mina vyer lite.
 

Twitchy

Veteran
Joined
7 Nov 2015
Messages
72
2097;n227467 said:
Språket i boken, och valet av termer, är däremot jättebra. "Försvar", "Stridspoäng" ja jag blir imponerad. Dom har förstått vad AC och HP egentligen är. "Ödesmakt", "Rang", "Grottor", ja alla är dom lyckade.
Ödesmakt var mitt lilla bidrag. Roligt att se att den hängde med till slutversionen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mina bidrag (till gamla Irrgångar) är ersatta. Men, med ännu bättre alternativ tycker jag!
 
Top