Nekromanti Recension: Pathfinder Miniatures - Heroes & Monste

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,927
Jag dök förbi SF-bokhandeln idag och plockade upp tre medium size boosters, en gav jag till Magnus Seter, eftersom han fyller år idag (Hurra!).

I min första booster fick jag Goblin Hero och Goblin Warrior, eftersom small figurer kommer i par, medan medium figurer förpackas enskilt. Båda goblinerna var välmålade (varje tand är enskilt målad, t.ex.), och välskulpterade. Betyg 3/5.

Goblin Hero

Goblin Warrior

I min andra booster fick jag en Dwarf Fighter som inte alls imponerade. Den är som en genomsnittlig DDM-figur från de senare setten, med andra ord en halvdan skulpt och slarvigt målad. Den var inte värd det höga priset (39 kr/booster). Betyg: 2/5.

Dwarf Fighter

Överlag är figurerna ok, men jag tycker att prissättningen är på tok för hög. En DDM-booster kostade runt 130 kr, och innehöll åtta miniatyrer. Kvaliteten på skulpt och målning är måhända något bättre i Paizos fall, men skillnaden är inte så stor att den motiverar priset.

Trots det är jag glad att se random-minis på butikshyllorna igen. Jag har så många minis att jag egentligen inte behöver köpa fler, men det är trevligt att plocka med sig en eller ett par boosters när man ändå är och shoppar på SF-bokhandeln.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Dvärgen var ful.

Jag har själv ett antal (en brick) figurer från setet. De flesta var snygga med lite seriefigurskänsla. Jag störtdiggar hur de gjort sina goblins. De är asfräcka och jag vill ha en hel armé sådana (jag har alla fyra olika).

Plasten är betydligt styvare än för DDM-figurerna. Både bra och dåligt. Bra, för svärden blir inte krokigt böjda. Dåligt, för figurerna blir känsligare vad gäller förvaring.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Dvärgen ser ju ut som ett skämt, och 39 spänn är en förolämpning. Yuck, blev riktigt avtänd faktiskt :C

Småtrollet var schysstare dock.

Tack för recensionen / varningen.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Gillade goblinsen, och dvärgen tyckte jag inte var allt för dålig egentligen. Har sett bättre, men ändå.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,927
Weird Quest said:
Jag störtdiggar hur de gjort sina goblins. De är asfräcka och jag vill ha en hel armé sådana (jag har alla fyra olika).
Ja alltså, på bilderna är de ju kraftigt förstorade så man kan få intrycket att de är lite slarvigt målade, men det är de inte.

På rak arm skulle jag säga att goblinerna har en målningskvalitet som motsvarar ungefär hur det skulle sett ut om jag målat dem för hand.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Jag har fått samma intryck att vissa modeller är mycket sämre än andra.

Manticoren är hemsk medan vakterna och vaktkaptenen var riktigt fina.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,927
Recension: Pathfinder Miniatures - Troll & Druid

Jag köpte två boosters till i veckan, och så här tycker jag om de figurer jag fick:

Troll

Först blev jag glad att jag fick ett troll, för jag gillar troll! Sedan slog det mig att det inte var mycket med figuren som faktiskt var large. Trollet är rent ut sagt ynkligt i jämförelse med sina artfränder från D&D miniatures.

Skulpten är helt okej, och målningen basal men okej. Storleken drar definitivt ned betyget och gör att minin hamnar på 2,5/5. Det är över huvud taget inte mycket som imponerar med det här trollet. Tråkigt.


Troll

Human druid

Nästa booster var en medium, och i den låg det en Human Druid. En ganska tråkig figur, men som jag möjligtvis kan använda som en icke-stridande NPC eller liknande.

Ingenting med skulpten får en att höja på ögonbrynen, och målningen är inte dålig, men inte bra. 2/5.


Human druid



Över huvud taget måste jag tyvärr säga att jag är besviken på Paizo/Wizkids minis. Bortsett från Beginners box heroes så håller inte miniatyrerna någon vidare standard. De är i bästa fall (Goblin warrior och hero) snäppet bättre, och i flera fall snäppet sämre än en bra D&D-mini. Priset är alldeles för högt satt för produkten, och om inte ändring sker så misstänker jag att den här produktlinjen inte kommer att bli vidare framgångsrik. Det känns skittråkigt, eftersom jag hade sett fram emot det här jättemycket.

Nu hoppas jag bara att Paizo har varit smarta nog att se till att det blir Wizkids som tar smällen. Vilket jag misstänker :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Goblinsen är ju riktigt coola.

Resten kan jag leva utan dock. Synd, eftersom jag inte har några förmålade figurer.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Köpte tre paket och måste hålla med.
För det första jävligt blandad kvalité mellan figurerna.
Och de är ungefär 4 gånger så dyra som de borde vara.
Blir inte fler sådana.
 
Top