Än så länge är det väl precis samma världsbygge som fanns till i version 1, inklusive Birr?
Det som tillkommit där är väl 1 & 1/2 nya fraktioner och lite mer fluff för att bygga ut det som redan fanns. Mycket av detta är taget från Järnringens matrial som aldrig gavs ut om jag förstått det rätt.
Sedan har Fria Ligan lagt till egna saker också.
Men en del av det fanns ju redan till version 1 också (det var ju faktiskt så Fria Ligan startade), fast på nätet.
Så världsbygget var ju grymt bra från början med tanke på vad de hann ge ut & nu har det blivit mer av de bra grejerna.
Vad det gäller Horisontens Hemligheter som ligger näst i pipen och finns på Betan avvaktar jag att bedömma.
Fria Ligans största tillägg är ju det helt nya regelsystemet. Tror det kommer fungera perfekt till Coriolis.
2 saker som dock stör mig är:
1. Vill man vara mystiker från start med mystiska förmågor som talang, så finns det ju bara ett alternativ.
Jag tycker att Rymling/Mystiker inte är ett "rent" koncept som tex Rymmare/Brottsling.
Som jag ser det borde man drabbas av det Mystiska (ungefär som en sjukdom) oavsett vad man valt för väg i livet (Brottsling, Pilot, Gast, Kurtisan osv.)
Man väljer inte det mystiska som ett yrkesval.
(Skulle gärna se fler mystiska förmågor. Men jag gissar att det kommer fler så småningom)
2. Jag är inte helt vän med tanken att man måste ingå i en besättning från start. Blir lite mer Firefly än Coriolis i mitt tycke. Å andra sidan är man bara på rymdstationen så blir det Babylon 5