Nekromanti [RECENSION] Nordmenn

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,604
Nordmenn är en världsbok till Svärd & Svartkonst, skriven av Markus Linderum som här på forumet går under namnet Ape of Wrath. Boken är på 112 sidor i A4-format och rymmer information om rollpersoner, trolldomar, varelser, spelvärlden, det stora hotet mot spelvärlden samt två äventyr. Det är alltså igen liten bok vi pratar om, och det här är ett av de mest ambitiösa gör-det-själv-projekt jag sett. Markus har nämligen både skrivit och ritat kartorna själv. Sedan har några andra bekanta namn från den svenska OSR-svängen så som Karl Stjernberg, Terje Nordin och Mattias Närvä gett en hjälpande hand.

I Nordmenn tar spelarna roller som Rekkr, en slags vikingakrigare vars värld hotas av cthulhu-monster. Nu är varken vikingar eller skräck riktigt min kopp te, men det är en kombination som gör sig bra i en OSR-kontext. Skräckinslagen är inte heller särskilt makabra eller psykologiska utan mer actionorienterade vilket tillsammans med den pulpiga känslan gör att Nordmenn passar väl ihop med Svärd & Svartkonst.

Nordmenns främsta styrka tycker jag är världsbeskrivningen. Den är tillräckligt omfattande för att ge en bra uppfattning om spelvärlden, men är samtidigt tillräckligt kortfattad för att en latmask som jag ska orka läsa igenom den. Precis lagom alltså. Världsbeskrivningen kompletteras av slumptabeller för händelser, namn, väder, effekten av magiska portaler och mycket, mycket annat som spelledaren kan ha nytta av. Dessutom är världsbeskrivningen full av äventyrsuppslag och den bjuder därför verkligen in till spel.

Det två äventyren heter Den gruvliga lidelsens kula och Det strålande laboratoriet. Båda handlar om att undersöka underjordiska komplex fyllda med faror. Platsbaserat, öppet och dödligt alltså, precis som det ska vara i OSR. Samtidigt är äventyren distinkt olika och visar att det finns utrymme för variation även inom ramarna för Normenns vid första anblicken snäva koncept. Kartorna till äventyren är också fina och tydliga, men sannolikt hade de blivit lättare att använda med symboler eller detaljer som signalerade mer om innehållet i rummen.

Språket i Nordmenn är lättläst och bra men inte felfritt. Vid min genomläsning reagerade jag både på ordval och meningsbyggnader på vissa ställen. Här ska man dock ha i åtanke att jag är van att läsa med kritisk blick. Det är en yrkesskada. Jag har också läst professionella produkter som är sämre än Nordmenn på den här punkten, så låt inte min kritik avskräcka.

Något annat som skaver för mig på vissa ställen är namn, men sådant är svårt så jag har full förståelse för att det ibland kan bli lite krystat. Det kan också vara så att förbannelsen snuafräs eller smeden Tjorvi är göteborgsk humor som går mig över huvudet.

Nordmenn innehåller även några monsterbilder av Janeck Koscielniak. Bilderna har en modern, polerad och lite dataspelsaktig stil som känns ovanlig i OSR-sammanhang men som gör mycket för stämningen. Jag hade gärna sett fler bilder och någon liten text till varje bild som förtydligar vilken varelse de föreställer.

Sammanfattningsvis tycker jag att Nordmenn är en solid produkt, väl värd sin peng. Den känns väldigt spelbar och för den som går igång på mixen av vikingar och cthulhu-monster finns här bränsle till en ordentlig kampanj. Med alla sina slumptabeller lär boken även fungera utmärkt som resurs för annan OSR oavsett regelsystem
 
Top