[Recension] Mutant Chronicles 3rd edition

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Efter att ha lyckats läsa klart och recensera The Yellow King i januari, så tänkte jag fortsätta med att läsrecensera spel jag har i hyllan eller varit sugen på att läsa länge. Jag hade sedan tidigare börjat läsa Mutant Chronicles 3rd edition, så jag fokuserade på att bli klar med den boken. Och nu blev jag det.

Disclaimer: Det här är en läsrecension, inte en spelrecension. Jag har alltså inte testspelat spelet. Jag skriver också recensionen ur mitt eget specifika perspektiv och det bör såklart tas med i beräkningen. Jag hatar regler, älskar player skill, föredrar mysterielösande och utforskande framför strid, och jag tycker att rollspel SKA innehålla instruktioner och tekniker till spelledare om hur man konstruerar äventyr.

Mutant Chronicles var mitt allra första rollspel. Jag blev introducerad till det av två kusiner som båda hette Magnus, och ett par andra i gruppen. Jag är fortfarande vän med en av dem – inte Magnusarna, dom har jag i princip tappat kontakten med sedan dess – men däremot Mats, som var med och skapade reglerna till Ödesväktarna och till More than Human. Om jag minns rätt så började det med att jag var med och spelade brädspelet Kampen om Citadellet. De andra i gruppen hade spelat rollspel tidigare, men jag var ju fullständigt socialt utstött fram tills jag släpptes in i den här gruppen och hade inga tidigare erfarenheter.

Jag minns att jag tiggde till mig att få låna hem ett exemplar av den sönderfallande grundboken till första Mutant Chronicles. Jag läste den noga, och försökte insupa så mycket jag kunde. Vi spelade i princip bara MC i flera år, som jag minns det. Mitt minne är å andra sidan ganska opålitligt. Men det blev en hel del militäruppdrag, och en del cinematiska actionfilmsuppdrag, och ett och annat mysterielösaruppdrag. Vi vände och vred på spelvärlden och fick den att passa det mesta. Det mest minnesvärda experimentet var nog när Mats spelledde en "nefaritkampanj" där vi andra hade varsin ond furste som rollperson. Vi träffades aldrig på en och samma plats, utan det spelades som separata one-on-one-möten mellan SL och var och en av oss. Än idag är jag inte helt säker på vilka av de andra som egentligen var inblandade. Mitt enda gränssnitt mot spelvärlden var ju SL. Vi intrigerade och bråkade – jag var hemskt dålig på det och min nefarit gick det extremt dåligt för, men det var ändå hemskt roligt.

Vi var aldrig okritiska mot spelet. Redan då moddade vi regelverket för att t.ex. öka skador och liknande.

Jag gillar fortfarande MC. Jag lånar ofta tankar från det världsbygget, för jag tycker att det är genuint väldesignat – fraktioner och konflikter på olika nivåer och hyfsat komplexa allianser och målsättningar.

Den som säger att MC är en Warhammer 40.000-klon har nog inte tittat djupare än till axelskydden. Och fair enough, båda spelen har stora vapen och axelskydd. Det finns en estetisk likhet. Men den är ganska ytlig.


Så… det är med de glasögonen jag läser det här spelet. Jag säger inte att gamla MC var perfekt, men det var mitt första rollspel och jag tycker än idag att det är rätt bra, framför allt för sin tid.

Om jag ska sammanfatta spelet för någon som inte är bekant med det: I en framtid ganska långt framåt så styr megakorporationer över i princip hela inre solsystemet, man har terraformat Venus och Mars och även månen. Megakorporationerna är modellerade efter gamla länder/kulturer, av någon anledning – så Imperial "smakar" lite brittiska imperiet till exempel. Man har flytt jorden, efter att den förstörts av miljöförstöring och krig och grejer. Mot megaföretagen står den Mörka Legionen – en demonisk fiende som släppts loss från Pluto och från den oupptäckta planeten Nero längre ut. Den Mörka Legionen styrs av fem mörka apostlar, var och en med sin specialitet (krig, pest, vansinne, magi, lögner/korruption).

Megaföretagen backas upp av Brödraskapet, en pseudoreligiös organisation, och man har också samlats i ett slags FN-motsvarighet som kallas Kartellen. Det finns alltså konflikter på en massa olika nivåer.

Den Mörka Legionen och dess bakomliggande styrande kraft, den Mörka Själen, har korrumperat teknologin. Så det finns inga AIs eller så. Man kan beskriva teknologinivån lite som den första Alienfilmen. Det finns enstaka skärmar med grön, flimrig text och datorer används sparsamt och bara till nyttogrejer i princip. Megaföretaget Cybertronic är undantaget; de har datorer, cybernetik och cyberspace men ingen vet hur de lyckas undvika korruption. Det skapar såklart stor misstänksamhet.

Spelvärlden brukar omtalas som väldigt flexibel – man kan spela skräckiga noir-mysterier i Luna City, med gigantiska statyer och gargoyler och tjocka rör och bilar som ser ut att gå på gengas och så vidare. Lite dieselpunk-känsla. Eller så kan man spela Apocalypse Now och militäruppdrag i Venus' djungler. Eller… Tja, det mesta, egentligen. I grundboken förväntas man dock spela "frilansare", som är vad det låter som – hyrsvärd som anlitas av megaföretag eller brödraskap för att lösa problem.


Estetiskt är spelet inte speciellt tilltalande. Modiphius gör generellt ganska ful design och layout – de är himla förtjusta i grafiska bårder och mönstrade bakgrunder. Och bårderna är inte sällan ganska svulstiga och i sådan där fejk-3d som aldrig någonsin funkat. Tack och lov finns grundboken i en "printer friendly"-version där grafiken i princip är borta.

Många av illustrationerna känns igen. Tyvärr har man valt att färglägga en massa gamla snygga Bergting-bilder; i den gamla grundboken var de flesta bilder svartvita och Bergtings Mignola-liknande stil är något jag än idag associerar väldigt mycket med det här spelet – mycket mer än Paul Bonners svulstigt svällande muskelmän. De nya illustrationerna är… dugliga, kan vi väl säga. Inget speciellt, inget över medel.

Reglerna är… jättedåliga. Tycker jag, som hatar regler. Framför allt är det för mycket av dem. I en bok på 490 sidor ungefär så upptar reglerna s28-274 och 474-480. Det är en väldans massa regler, det. Man har kvar en variant av det gamla lifepath-systemet, vilket är najs. Men systemet för att t.ex. köpa färdigheter… Nej. Det här är överlag väldigt crunchigt, vilket betyder att jag inte kommer att använda det. Om jag spelleder MC3e så kommer jag att använda en moddad version av Rotsystems regler, tror jag. För mig är det här helt oanvändbart. Herregud, man får erfarenhetspoäng i hundratal.

Världsbeskrivningen är ostrukturerad, vilket gör att en hel del information upprepas i onödan. Det är också ganska uppenbart att den som skrivit spelet inte har engelska som förstaspråk; det är inte speciellt välskrivet och ibland direkt oidiomatiskt. Men överlag tycker jag om den. Det här är i princip gamla hederliga Mutant Chronicles, så som jag minns det – med en del smärre och inte alls dåliga förändringar. Den klassiska uppsättningen megakorporationer – Capitol, Imperial, Bauhaus, Mishima och Cybertronic – får förstärkning av Whitestar, som är något slags pseudo-kommunistryssar som överlevt på den förstörda jorden. Man har lagt till hyperrymdresor, men bara inom solsystemet – detta kortar ner transportsträckor och öppnar för nya äventyrsuppslag, vilket jag gillar skarpt.

Man har också utökat jorden som skådeplats en del, och ger mer detaljerad information om Luna. Överlag kan man beskriva spelvärldebeskrivningen som visserligen ostrukturerad men att den generellt är "mer än originalet, på ett bra sätt".

Det följer inte med något äventyr i grundboken, men däremot ett par spelledarkapitel. Och det tycker ju jag är mumma! Sidorna 440-472 är i princip helt vikta åt att diskutera hur man spelar i olika eror (man kan spela i två olika – en precis då Mörkret slog igenom, och en "nu", några hundra år senare), hur olika spelstilar funkar, vilka teman som är lämpliga, hur man sätter scener och så vidare.

Och i princip allt som står är bra grejer. Inte mycket nytt för mig som spelat rollspel i 20 år, men ändå generellt bra grejer. Jag gillar att de uttryckligen säger att man inte ska rulla tärning för att hitta ledtrådar till exempel, utan "Om man hittar dem så hittar man dem" och att det är dumt att låta äventyret fastna pga att man missat något. De har också ganska bra råd om "fail forward" och om att låta rollpersoner bibehålla sin värdighet även i misslyckandet – i MC spelar man Hjältar, trots allt.

Det jag saknar, och det är för mig den Stora Grejen, är något om hur äventyren är tänkta att vara strukturerade. Det finns inget alls som diskuterar hur man förbereder ett äventyrs övergripande struktur. man får massor av råd om enskilda scener, men varken exempel på eller tekniker för att skapa faktisk äventyrsstruktur. Är det tänkt att man ska ha linjära äventyr? Hur undviker man att ens äventyr blir för linjära? Hur ger man rollpersonerna agens? Vilka olika typer av äventyr är det tänkt att man ska skapa, och vad skiljer dem åt? Vad är bra att tänka på när man planerar? Hela den biten saknas.

Och ja, jag vet att i princip inga rollspel, statistiskt sett, ger sådan information. Det är det för mig närmast obegripliga svarta hålet i de flesta rollspelsprodukter jag läser. Är det verkligen bara jag som tycker att jag behöver hjälp med det? Allt annat håller ju spelet en i handen med, men just det…

Jag funderar rentav på att försöka skriva ett litet sådant kapitel själv. "Här är tre vanliga äventyrskategorier för Mutant Chronicles, och här är strukturskelett, och här är lite tekniker för att fylla i skeletten med lite kött".



På det hela taget är jag ganska nöjd, tror jag. Jag gillar uppfräschningen av spelvärlden, och det var nog mest det jag ville ha ut av spelet. Jag förväntade mig redan på förhand ett regelsystem som skulle vara skit (ur mitt perspektiv), så där blev jag inte besviken. Enda anledningen till att jag egentligen blev besviken på spelledarkapitlet var att det kapitlet var såpass bra – fram till dess att det abrupt slutade precis när det borde ha kommit till den del jag såg fram emot mest. Förhoppningar skapades, och grusades.


Om jag spelleder MC igen så kommer jag nästan helt säkert att använda mig av den här nya versionen av spelvärlden. Framöver ska jag nog också läsa deras nya version av den klassiska äventyrssviten Venusian Apocalypse. Jag återkommer isf med recension av den också.

Men först blir det nog Spire – the city must fall.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Intressant recension på ett spel som även ligger mig kärt.
Mutant Chronicles 3rd Edition blev min första backade kickstarter och läste igenom den rejäla regelboken när den kom. Sitter i samma båt som dig så har inte heller speltestat men gillade tillägget med White Star på jorden, den lite utökade bakgrunden till Mörka Legion, brödraskapet och allt sådant. MC3e är ett sådant spel som jag skulle vilja spela men hinner inte få ihop tid till det utan att lägga undan andra rollspel som jag tycker är snäppet intressantare just nu. Med så mycket regler blir det ju även uteslutet för mig iaf att lägga lång tid på att läsa in allt för att köra någon oneshot då och då.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Hur är Jorden och White Star beskrivna? Hur ser White Stars historia och kultur ut? Om de är pseudokommunister varför inte kalla dem Red Star?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Snoken;n343697 said:
Hur är Jorden och White Star beskrivna? Hur ser White Stars historia och kultur ut? Om de är pseudokommunister varför inte kalla dem Red Star?
Tja – jorden är ett postapokalyptiskt wasteland fyllt av mutanter och monster. De som beskrivs i grundboken verkar iaf inte vara direkt kopplade till Mörka Legionen, så det är nästan mer som en separat "spelvärld" även om jag misstänker att det intrycket kommer mildras i den officiella Whitestar-boken. Men i alla fall: Whitestar är ett gäng olika "strongholds" och bunkrar, mestadels under jord, sammankopplade av tunnlar och gamla tunnelbanesystem och så. Framför allt i liksom rysslands-området, om jag förstått rätt. Varje stronghold behöver klara sig själv rätt mycket. Jag påminns litegrann om Ryssland innan Tsaren – alltså egentligen mer ett gäng olika små statsstater som är löst kopplade till varandra men i det här fallet ändå ytterst styrda av en tsarina. Det enda "Kommunistiska" med dem är väl att de tycker att det är lite töntigt att bry sig om statussymboler och pengar och sådant när världen brinner, och… fair enough, antar jag.

De är väldigt isolationistiska. De har en bunker på Luna och deltar i Kartellen, men de är helt ointresserade av expansion ut i solsystemet – och har dödmansgrepp-nukes som kommer avfyras mot okända megakorp-mål om nån börjar jävlas med deras "moderjord".

Kulturen är annars "världen är hård och kärv, så vi måste vara hårda och kärva, men vi hjälps åt när det behövs för det är fan vi mot världen, alltid".

Varför inte "Red Star"? Tja, för att det 1) vore lite töntigt och "gjort" och 2) skulle ge starkare associationer till Sovjet än spelskaparna vill, antar jag. De flesta megakorparna har ju namn som är åtminstone någon grad förflyttade från det allra mest uppenbara/självklara/stereotypa.




Det påminner mig förresten om en grej jag glömde nämna: Ett lite märkligt grepp är att alla megakorporationerna beskrivs från ett liksom utifrånperspektiv utom Capitol. Capitol beskrivs istället… Tja, av någon som verkligen, verkligen gillar Capitol och tycker att deras propaganda är helt sann och så. "Capitol är fina och fria och demokratiska och även om det finns småproblem så är de ändå friast och bäst" typ. Vilket jag hade kunnat köpa om även typ Bauhaus beskrivits på motsvarande sätt. Nu framstår det som att det är kanon att Capitols hyperkapitalism och nyliberalism och skendemokrati är bra och sann, och det köpte jag inte när jag gick i högstadiet och jag köper det verkligen inte nu heller.

Paradoxalt nog är den enda megakorp som får liknande behandling just Whitestar, och de får det just enbart på den punkt som gäller Capitoliernas materialistiska statusjakt.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Om Whitestar inte har några kopplingar till Sovjet förstår jag inte varför de valde namnet överhuvudtaget. Jag skulle hellre kalla den Redstar och gå full dirty kommunism. Tycker inte det känns ’töntigt’ eller ’gjort’ utan tvärtom rätt coolt och något som skulle berika Chronicles värld.

Låter som om det vore bättre att bryta ut Romanov ur Bauhaus och låta det bli namnet. Ett annat alternativ vore att låta den nya korporationen heta Yeltzin (som fanns med i reklamen för första utgåvan) eller Kremlin. Särskilt om de ändå styrs av en tsarinna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Snoken;n343712 said:
Om Whitestar inte har några kopplingar till Sovjet förstår jag inte varför de valde namnet överhuvudtaget. Jag skulle hellre kalla den Redstar och gå full dirty kommunism. Tycker inte det känns ’töntigt’ eller ’gjort’ utan tvärtom rätt coolt och något som skulle berika Chronicles värld.
Fast "red star" har ju använts till en jäkla massa gånger tidigare. Så per definition är det "använt". Jag tycker inte att MC skulle ha berikats speciellt mycket av att en av dess korporationer delade namn med en superhjälteserie om sovjetiska hjältar, liksom.

Jag gillar Whitestars namn just för att det breddar associationerna till att omfatta mer av rysslands historia än enbart sovjet. Att man har en tsarina istället för en "generalsekreterare" eller något liknande fyller ju samma funktion, där.

På samma sätt som jag gillar att Bauhaus är döpta efter en konststil så tycker jag att det känns helt rätt och 100% i linja med MC överlag att ha ett namn som inte är superduper-uppenbart. Och att göra dem till rena sovjetryssar hade varit en i mina ögon onödig och skittråkig begränsning. På det här viset kan megakorporationen användas på fler sätt, och man blir inte lika instängd i bara en era av ryssland historia när man söker inspiration till rollpersoner eller äventyr.

Det är ju inte det att de inte har några kopplingar alls till sovjet. Det är ju det att de inte BARA har kopplingar till sovjet.


Nä, jag ser verkligen inte varför "Whitestar" skulle vara ett speciellt dåligt namn på något sätt faktiskt. Men om du stör dig på det så är det väl bara att ändra? Kalla dem Yeltzin eller U.R.S.A. eller Romanov eller vad du vill. Inget hindrar dig.



Eller skriv till Modiphus och gnäll. De är säkert jättenyfikna på vad du tycker.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Oj, visste inte att du hade så starka känslor för ett namn på en fiktiv organisation i ett fiktivt universum. Jag ber om ursäkt om jag av någon anledning trampade på en skör manlig tå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Snoken;n343715 said:
Oj, visste inte att du hade så starka känslor för ett namn på en fiktiv organisation i ett fiktivt universum. Jag ber om ursäkt om jag av någon anledning trampade på en skör manlig tå.
Haha…

Jag satt precis och funderade på varför du verkade ha så starka känslor kring att de hette just "Whitestar", eftersom det för mig var en skitgrej. Jag förstod inte riktigt varför du fortsatte tjafsa i en tråd där ingen som var inblandad i namnvalet fanns, och ingen som hade makten att ändra något.

Några speciellt "starka känslor" kan jag inte påstå att jag har i sammanhanget, nej.


Det är en märklig tendens jag sett på internet. Folk verkar tro att bara för att man argumenterar så är man "arg" eller "upprörd". Eller för den delen för att man skriver långt. Jag menar, jag skriver ganska snabbt och jag tenderar att kunna argumentera för saker jag tycker. Att plutta ur mig ett halvt A4 om något är inte ansträngande, tar väldigt lite tid, innebär inte nödvändigtvis någon känslomässig investering. Att det blir långt är generellt snarare tvärtom – ett tecken på att jag inte brydde mig tillräckligt för att redigera ner det jag skrev.

Så nä, inga "sköra tår" trampade på här, det behöver du inte oroa dig för.

(Att göra sig förstådd i text är uppenbarligen rätt klurigt… =) )
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Whitestar är en av mina favorit organisationer i nya MC då de lyckas vara både kommunistiska och rojalistiska på samma gång. Det blir lite som en betydligt vänligare och mindre idiotisk version av Nord Korea. Namnet passar också då det dels ger associationer till kommunismen men också till de som slogs mot bolsjevikerna. Whitestar är de som överlevde allt som drabbade jorden och de gör allt för att fortsätta överleva på sina egna villkor trots de andra fraktionernas försök till erövring och påverkan. På det stora hela håller jag med dig Krank, MC var även mitt första rollspel och liksom du ogillar jag starkt de nya reglerna men älskar att världen blivit ”större”.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Här skojade jag med kyrilliska bokstäver och sånt. Men det verkar inte funka med forumet.

anyway. Alla som använder kyrilliska bokstäver för att ryssifiera namn borde skickas till Gulag. Also fattar jag inte vad Snoken gnäller om.

jag tänkte också skriva något om MC, men nu blev det inte av!
 
Top