Nekromanti [Recension] Jag recenserar slumptabeller tagna ur Äventyrsspels katalog

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Jag sitter och slipar på en slumpmötestabell, så jag gick tillbaka till Äventyrsspels gamla produkter och bläddrade igenom gamla äventyr för inspiration. Och då tänkte jag att jag kan ju lika gärna ta och recensera några av dem. Ursprungligen tänkte jag recensera allihop och sätta ihop en PDF med samtliga slumphändelsetabeller, och det kanske jag fortfarande komer göra om lusten faller på, men just nu känner jag för att dela med mig av det jag redan skrivit, så håll till godo. Jag rekommenderar att bläddra med om du har böckerna tillgängliga.

Om du saknar din favorittabell, hojta till så kanske jag skriver en recension, eller ännu hellre, skriv en egen.

Jag är en praktiskt lagd person, och min utgångspunkt när jag utvärderar tabellerna är två frågor: ”Är tabellen lättanvänd?” och ”Tillför slumpmötena något till äventyret?”. Den förstnämnda frågan innefattar faktorer såsom om det krävs mycket bläddrande eller om bruksanvisningen på andra sätt får spelandet att stanna av i onödan. Den andra frågan innefattar sådant som om resultaten på slumptabellen känns rimliga för världen, om jag får en bra känsla för hur jag kan spelleda scenen.

Justja, jag antar att det förekommer spoilers, men antagligen inget som kommer mörda upplevelsen av att spela äventyren.

Mutant

Nekropolis, Den Grå Döden del 1 av Michael Petersen

En riktigt bra slumptabell. Med väl formulerad minimalism, vilken jag gissar är delvis en tursam bieffekt av utrymmesbrist, ges tillräckligt med detaljer för att förklara premissen för mötet men massor av utrymme för att SL att improvisera. Speciellt gillar jag det ”speciella slumpmötet” nummer 4, som jag som SL hade stoppat in oavsett vad tärningarna sagt om saken. Detsamma gäller att köra över en jätteamöba.

Många av monstren är specialskrivna och finns med i äventyrsbokens appendix, och av dessa gillade jag mest sandormen, en gigantisk och vänligt sinnad telepatisk daggmask. Ur användningssynpunkt är största problemet jag ser i användningsbeskrivningen som medföljer: ”Samtliga monstren finns beskrivna i Mutants regelbok eller i appendix II. SL får själv rulla fram deras grundegenskaper”. Det är måttligt kul att behöva rulla fram 4 monsters egenskaper, inklusive skadebonus och kp, och detta kan klart döda tempot på ett spelmöte. Jag hade gärna sett att något av de tråkigare slumpmötena, (Irrbloss är starkaste kandidaten), byttes ut mot ett mer fredligt, eller i alla fall icke stridsorienterat slumpmöte, men på det hela taget är detta en väldigt bra tabell, som passar väl in i mutants värld.

Bris Brygga, Den Grå Döden del 2 av Michael Petersen

En lite svagare slumphändelsetabell. Fyra av tio händelser är av karaktären ”RP blir anfallna av X”. En snöstorm är inte i sig så intressant, faktum är att det kanske tråkigaste jag vet i rollspelssammanhang är köldskaderegler. De övriga händelserna är bättre, och roboten som tror att den slåss mot ett gangstergäng och det mentalt muterade lodjuret som försöker lura ut RP i snön för att äta upp dem är riktigt bra. De mindre inspirerade händelserna har iallafall ganska roliga specialskrivna monster. En godkänd tabell som hade blivit bättre om några av de tråkigare händelserna plockades bort.

Samma sak gäller tabell nummer två, några inspirerade händelser, medan resten är sådant SL kan hitta på själv genom att säga ”Ni blir anfallna av en sån här!” och öppna monsterkapitlet. Precis som i första delen av Den Grå Döden måste du rulla fram egenskaper själv. Som sagt, drygt, men i slutändan får Bris Brygga väl godkänt.

Brännpunk Hindenburg av Jonas Engwall

Inte riktigt en slumptabell, utan en tabell med ”tänkbara händelser”, men jag räknar den ändå, för den är ganska bra. Hälften av händelserna är fredliga, och den enda som jag inte på rak arm känner ger något är den där RP träffar på muterade hästar som avvisar RP från deras revir. Den händelsen känner jag skulle behöva något mer. Men anvisningarna är att man som SL fritt ska planera händelser längs spelarnas rutt, så tabellen ska kanske ses mer som inspiration, och som sådan fungerar den utmärkt. Den visslande, upprörda roboten som frenetiskt pekar på en trasig kanon är min favorit.

På sida 16 finns en bra mycket mindre inspirerande händelseförslagslista. Här verkar det vara den klassiska ”blunda och peka i monsterlistan”-approachen som gäller istället. Fyra händelser är i stilen: RP blir anfallna av X under lite olika förhållanden, en är ett slag på fyndtabellen, och den sista är en sten som faller ner i RPs huvuden. Gäsp.

Sagan om Ringen Rollspelet

Ente Älv - Fasornas Träsk av Graham Staplehurst

Under all kritik. På tok för många av slumpmötena består av vanliga djur eller personer som spelarna stöter på. Självklart är det rimligt att ha med insekter och vadarfåglar i ett träsk, eller bönder på en åker. Lika självklart är det att de gör sig ruggigt dåliga som slumpmöten. Så här kommer många av slumpmötena se ut:

SL: ”Ni vadar genom träsket, längre fram ser ni ett par vadarfåglar som letar fisk”

Spelarna: ”Okej”

Jag vill nästan sträcka mig så långt som att säga att tabelltexten ljuger när den hävdar att ”Denna tabell ger endast SL förslag på ovanliga eller potentiellt farliga platser och varelser”. Många av de här varelserna är både vanliga och ofarliga. I alla fall så gör inte tabellen klart på vilket sätt t.ex. en torvsamlare är en ovanlig syn eller ett hot mot spelarna.

Bland de möten som kan vara intressanta att spela saknas förslag eller instruktioner på hur SL kan gestalta dessa. För att ta ett exempel: spelarna kommer till en ruin. Vad kan hända i ruinen? Hur ser den ut? Vem bor där? Finns det skatter? Varför ska spelarna bry sig? Varför ska jag som SL bry mig?

Det förutsätts att SL ska hålla koll på både hur lång tid som förflyter och hur stort avstånd spelarna färdas över för att avgöra när det ska rullas på tabellen nästa gång. Jag antar att det är motiverat, men den här typen av bokföring är oattraktiv för mig, och det hjälper inte att antalet kilometer som färdats eller timmar som ska passera varierar mellan de områden spelarna vistas i. Nåde dig om spelarna valsar på kanten mellan två områden.

Det bästa jag kan säga om tabellen är att den passar väl in i vad som jag uppfattar vara konceptet i SRR: spelarna är oansenliga individer under en ganska händelselös period i Midgård, som ofta undersöker förhållandevis triviala konstigheter i små byar i civilisationens utkant.

Vid Den Stora Floden - Anduins Vålnad av John Crowdis

Istället för att upprepa vad jag sade om fasornas träsk, tänker jag presentera två av de många oförglömliga scener som med stor sannolikhet hade inträffat under mitt nittiotal om jag använt dessa slumptabeller:

SL: ”Ni vandrar igenom byn Bar-en-Tinnen [SL rullar en tärning] och ser en… [SL rullar tärningarna igen och tittar på tabellen] rördrom. Öh, vad är en rördrom? Vänta ska bara kolla… Jaha, det är en liten fågel. Okej, så ni ser en rördrom som sitter på ett tak i byn och sjunger.”

O (Davids): ”Vadå, hur ser den ut?”

SL: ”Jag vet inte.”

Fredo Biggins (Anders): ”Jag skjuter den med min pilbåge!”
--------------------------------------------------------------
SL: ”Ni vandrar fram längs den lilla stigen i skogen. Det är ovanligt tyst runt omkring, och ni hör ingen fågelsång.Naturen ser nästan lite död ut. Efter två timmars färd [SL rullar tärningarna] ser ni… öh vänta lite, jag ska bara slå upp monstertabellen. Ummm…okej [Slår tärningar]. Öh, längre fram på stigen, runt en krök så ser ni 11 blodiglar.”

Bruadina (Micke): ”Va? Är vi i ett träsk eller?”

SL: ”Nej, ni är på en stig, och på den så kryper 11 blodiglar mot er.”

Bruadina: ”Vadå? Kan vi inte bara trampa ner dem?”

Sex Machine (Jens): [Gäspar, leker med tärningarna]

SL: ”Nej, de anfaller er, ni måste slå initiativslag… tror jag, vänta jag ska bara kolla upp reglerna för att se hur man gör i början av en strid.”

O: ”Fan vad orealistiskt”

Fredo Biggins: ”Jag skjuter dem med min pilbåge!”

(Alla namn är ändrade för att skydda personernas identitet)


I Djupaste Harad - Öknens Krigsherrar av Charles Crutchfield

Profetia:
När tiden infaller då det i marknadskvarteren är 10% chans att stöta på en krigare
Medan det bara är 7% chans att stöta på dem runt karavanplatsen
Och sannolikheten att stöta på Variager runt karavanplatsen är 2%
Dubbelt så stor som någon annanstans.
Då skall SLs ögon fastna vid alla konstiga namn på påhittade djur i tabellen, staplade på varandra:
Majmun, Orao, Otravati, Petla
Stetan, Trusca, Unca, Vuc och Zamka



Woserna – Skogens Vildmän av Jeff McKeage

Om jag minns rätt har Skogens Vildmän ett scenario som får aktiviteten ”Jaga Elddemon” att verka tråkig. Tabellen är lite mindre, men precis lika undermålig som i tidigare produkter.

Roligaste påhittade ord i slumptabellen: ”Beffraen”
Tråkigaste orden i slumptabellen: ”Andra Individer”

En Försmak av Ondskan - Mordors Portar av Graham Staplehurst

En kompis hävdar att Mordors Portar är de första äventyren i en längre äventyrssvit där man i senare delar ska kunna återfinna Saurons stats. Om detta är sant betyder det att inbitna kobolder skulle kunna komma på ett sätt att mörda Sauron. Vilket ju är kul.

Slumpmötestabellerna är här mycket bättre, för de är mycket kortare, och kommer med en ordentlig förklaring av de olika utfallen. Händelserna är tråkiga: Gå vilse, stöta på mordorflugor, jättespindlar och orcher, samt träffas av eldslågor och gå i fällor är ungefär vad som bjuds, men tabellerna är lättanvändna och jämfört med övriga SRR-produkter framstår de som direkt fantasifulla, lite som när man varit på festival och hört fyra dåliga band på rad, och sedan hör ett halvuselt och tycker det låter skitbra.

Orchernas Rike - Gundabad av Carl Willner

Gundabad är nog den bästa modulen till SRR. En SL som lägger ner lite tid kommer antagligen kunna göra något väldigt bra med det riktigt utförligt beskrivna orchfästet.

Med det sagt, betrakta slumptabellen. Två sidor lång och uselt utformad. Utan problem hade den kunnat delas upp i två olika tabeller, kanske slå ihop några av områdena. Nu är resultatet istället att för att de kolumner det (förhoppningsvis) kommer rullas mest på, de inuti Gundabad, är fulla med ruggigt många streck (”-”). Fantasin tryter också: jag kan inte se varför det behövs olika rader för brunbjörn, svartbjörn och grottbjörn, eller för bergstroll, grottroll och klipptroll. På samma sätt är sex olika fällor onödigt (”spikfallgrop", "fallgrop som stängs”, ”fallgrop med krossande väggar”, ”förgitad pilfälla”, ”fallucka till våtvägen” samt ”allmän fälla”). Ha en rad med ordet ”fälla”, och hänvisa till en beskrivning av hur dessa kan se ut istället. Vad i guds namn är en ”allmän fälla” för övrigt?

Men. Efterom oddsen talar för att slumptabellen i praktiken huvudsakligen kommer behandla möten i en dungeon, känns den mer motiverad än i de andra SRR-modulerna. Medan mötena fortfarande är oinspirerade och utan beskrivning, är det lättare att göra en bra scen av när spelarna springer in i en orchpatrull nere i en grotta än när de träffar på insekter i ett träsk. Sammanhanget är viktigt, så Gundabads mötestabell: du är ful, tråkig, fantasilös och svåranvänd, men bara nästan helt utan förtjänst.

Drakar och Demoner

Barbia: Siratsias Vita Formelbok av Marcus Thorell

Det finns en anledning att jag ondgjorde mig över SRR:s tabellhärken innan jag började avhandla DoDs moduler. Detta för att kontrastera med Barbias slumpmötestabell. Barbias slumptabell ser till en början ut att vara förvillande lik de i SRR, men med lite färre bergsgetter, insekter, rördromar och kameler. Men, när man kikar under tabellen, ser man att Thorell har försett varje (eller i alla fall väldigt många) av händelserna med en beskrivande text. En väldigt velande beskrivande text:

Varelsemöten: Dvärg, älvfolk, mm. Du måste avgöra vad det är för sorts personer, sysselsättning, uppgift, personlighet, osv. Viktigt är att du har en förklaring till varför varelsen i fråga håller till där den påträffas. Dvärgar kan komma från Nidabergen för att söka malm, eller kanske söker de efter den försvunna mithriltransporten? (Se deläventyret med samma namn.) Alver kanske är på pilgrimsfärd till Månskensskogen för att besöka den undersköna alvskogen, reptilmän kommer från Hetretz träsk för att jaga, etc.”

Övriga beskrivningar är snarlika.

Jag önskar att Thorell hade varit mer bestämd, och skrivit mötena i stil med detta:

Dvärgar: En grupp dvärgar från Nidabergen söker efter den försvunna mithriltransporten. (Se deläventyret med samma namn.)

Alver: RP möter ett följe Alver på pilgrimsfärd till Månskensskogen för att besöka den undersköna alvskogen.

Men i slutändan: Barbia har en anständig, men omständlig slumptabell, som låter som om den ber om ursäkt för att den ger förslag om vad som kan hända. Den kunde troligtvis redigeras till att rymmas på hälften av den plats den tar nu utan att något innehåll gått förlorat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Intressant! Eftersom jag gjort det till ett slags personligt mission i mitt värv som Eon-skribent att skapa den ultimata slumptabellen, och på många olika vis försökt utforska möjligheterna hos fenomenet slumptabell, var det här mycket inspirerande och tankeväckande läsning.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Mycket intressant!

Nu väntar jag bara på djuplodande litteraturkritik av Mutant Chronicles stämningstexter.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Jag kan rekommendera Jerry Lasotas många härliga slumpmöten ur äventyret "Lojalisternas tid" till Svavelvinter. En av mina favoriter:

Springnota
En byxlös man springer nerför gatan, sneddar mellan slingrande skabröser och deras värmeslagna kunder. Efter jagar hallickarna Ysse och Goffer, vrålande "snyltjuckare" och "ta fast smitbolaren"!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
Det här var awesome. Vad tror du om att göra en kritisk analys av fyndtabeller i samma stuk? Hur anvädbara är de egentligen, och hur kunde de ha gjorts bättre?
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Ymir;n87715 said:
Intressant! Eftersom jag gjort det till ett slags personligt mission i mitt värv som Eon-skribent att skapa den ultimata slumptabellen, och på många olika vis försökt utforska möjligheterna hos fenomenet slumptabell, var det här mycket inspirerande och tankeväckande läsning.
Efter att ha läst alla dessa slumptabeller är mina riktlinjer för vad som bidrar till att göra en slumptabell bra, i ordning från mest till minst generella:

Först och främst: Ha inte med den om den inte tillför något. En usel slumptabell kan vara värre än ingen alls: i bästa fall tittar SL igenom den och bestämmer att den är usel, i värsta fall så använder SL den. SRR:s approach är ett bra exempel på tabeller som faktiskt försämrar produkten, då den uppmuntrar SL att rulla för att se om spelarna hittar en blodigel i skogen, eller en bonde på vägen. Sånt kan SL med fördel bestämma själv. På samma sätt kan en slumptabell i ett intrigrikt äventyr, t.ex. ett deckaräventyr, vara direkt skadligt. Fundera på vad din slumpmötestabell tillför äventyret.

Relaterat till första punkten är: En bra slumptabell är beroende av sitt sammanhang, och är antagligen väldigt svår att lyfta ut ur ett äventyr för att användas i ett annat. Omvänt: är en slumptabell tillräckligt generisk för att passa överallt finns det en överhängande risk att den är tråkig. Således: Anpassa tabellen efter scenariot: Om något händer i trakten som har med scenariot att göra, är det rimligt att inkludera detta som händelse i slumptabellen. Ett grottkräl behöver en helt annan typ av tabell än ett äventyr där RP färdas över långa avstånd.

Det är okej att vissa händelser är tråkiga(re) än andra, och andelen mundäna händelser kan bero på stämmningen i spelvärlden. I mutant kan det vara rimligt att ganska många händelser är humoristiska och lite over-the-top. I Eon kan det vara motiverat att ha lite mer seriösa och jordnära händelser. Det viktiga är att slumptabellen ger ett uppslag på vad som händer.

Beskrivningar av slumphändelserna behöver inte vara långa, men de ska vara där. Det ska finnas en bruksanvisning för hur SL använder händelserna, och denna ska vara tydlig. Ange gärna varelse och situation. Två exempel:

"Brunbjörn" är otillräckligt
"Spelarna vandrar in mellan en björnhona och hennes två ungar" är tillräckligt.

"En bonde anfaller" är otillräckligt
"En full bonde får för sig att en av RP är skyldig den pengar, och börjar slåss om RP vägrar betala" är tillräckligt.

Begränsa antalet händelser. Skriv ner så många du kan komma på, fundera hur du som spelledare skulle gestalta dem, och ta bort de som du inte känner skulle vara underhållande för dig och spelarna. Ta aldrig med en händelse du inte själv skulle vilja spela eller spelleda. Fem intressanta händelser där SL får ledning i hur hen kan använda dem är oftast bättre än 20 utfall av typen "Ni blir överfallna av X".

Slutligen: Det är inget fel på rena överfallshändelser av typen: "En vargflock anfaller spelarna", det är inte ens något fel på att dessa händelser upptar majoriteten av samtliga händelser. Men. Dessa händelser är extremt lätta för en SL att hitta på själv. Detta är värt att ta i betänkande när man skriver slumptabellen.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Rymdhamster;n87754 said:
Det här var awesome. Vad tror du om att göra en kritisk analys av fyndtabeller i samma stuk? Hur anvädbara är de egentligen, och hur kunde de ha gjorts bättre?
Det kan hända att jag gör nåt sånt, men fyndtabellerna jag kikat i, i mutant, är ganska bra gjorda, eftersom deras syfte oftast är att vara en lista på lite oanvändbara men kul prylar. En dålig fyndtabell i mutant skulle vara något i stil med:

1T8
1: Gaffel
2: Sked
3: Kniv
4: Tallrik
5: Kopp
6: Glas
7: Tesked
8: Tekopp

Jag får kika på hur andra spelsystem har gjort, men intuitivt misstänker jag att det är mycket svårare att misslyckas med fyndtabeller.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Få gånger har slumptabellen fallit lika väl ut för min spelgrupp som när vi skrev en egen inför ett äventyr. Det fanns bara intressanta och bra händelser.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Brior;n87737 said:
Jag kan rekommendera Jerry Lasotas många härliga slumpmöten ur äventyret "Lojalisternas tid" till Svavelvinter. En av mina favoriter:

Springnota
En byxlös man springer nerför gatan, sneddar mellan slingrande skabröser och deras värmeslagna kunder. Efter jagar hallickarna Ysse och Goffer, vrålande "snyltjuckare" och "ta fast smitbolaren"!
Jag ska ta och kika på det, men jag uppmuntrar dig att skriva en egen recension av tabellen. Anledningen till att jag fokuserade på äventyrsspel är dels att jag spelat och läst en hel del av deras äventyr, men huvudsakligen för att jag har hela deras produktion på datorn.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,973
Location
Ludvika
azzmazzter300;n87813 said:
Efter att ha läst alla dessa slumptabeller är mina riktlinjer för vad som bidrar till att göra en slumptabell bra, i ordning från mest till minst generella:
...
Pure gold!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Awesome, sås i klass med sinkaduspiruett!

Din sågning av MERP är exakt rätt!

Jag tycker du behöver recensera slumptabellen över bord i värdshus: är de runda, eller är de fyrkantiga?
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Recenserade några slumpmöten till, kände att DoD förtjänade att ha lite fler äventyr representerade, och dessutom var jag lite nyfiken på hur övriga slumpmöten i mutant såg ut.

Dimön av Roger Undhagen

Slumptabellen innefattar ungefär 10 olika händelser, vilket är rätt lagom. Några av dem beskrivs kortfattat, tråkigaste där är väderförändringarna, som jag aldrig riktigt förstår poängen med, kanske andra spelargrupper bryr sig mer om ifall marken är blöt eller om det är åska i luften. Ett fåtal möten beskrivs i ganska ordentlig detalj. Bland de mer välbeskrivna tycker jag kanske inte att händelserna i sig är jättepännande (sämst är skogsrået, som försöker locka iväg spelarna, om någon RP följer efter henne så måste någon annan i gruppen ha en specifik magi, annars är den förstnämnde RP död, samt händelsen där en köpman blir anfallen av banditer, om RP inte gör något så kommer hans livvakter jaga bort banditerna), men de är utförligt beskrivna, och det är inget fel på dem, speciellt med tanke på att dimön är bland de första äventyr som skrevs till DoD. Den intressantaste händelsen är dock denna:

”56-57: Slå Finna Dolda Ting, ett lyckat kast innebär att spelarna får syn på en fågel Rock som flyger högt upp i luften. Lägg till 1 Psy permanent.”

Först tyckte jag att händelsen var stämningsmässigt okej, men lite tråkig. Sen funderade jag på hur jag skulle reagerat som spelare. Riktigt väl. Extra grundegenskapspoäng är väldigt uppskattade, speltekniskt skulle det lika gärna kunna stå: ”Ni hittar alla varsin magiskt amulett, ni kan bära dem samtidigt med alla andra magiska föremål, och kan inte tappa bort dem”. Det är viktigt att komma ihåg att boffertomtar också måste få ha roligt, så det här är ett väldigt bra slumpmöte.

Slutstriden av Johan Sjöberg

Den nidländska föroreningen är inget bra äventyr och slumptabellerna är inget undantag, tyvärr. Slumptabellerna är väl beskrivna, men också tokigt tråkiga: Några lavaödlor och fantasygamar anfaller, ett ihåligt träd har ett par kattungar, spelarna kan råka på en enorm klippskåra som de måste gå runt, och vädret ändrar sig ibland. Sämst är vulkanutbrottet på första slumpmötestabellen, som stämningsmässigt är motiverat, men som regeltekniskt enbart innebär att det är ungefär 27.5%* chans att RP tar skada, potentiellt ganska mycket. Som rollperson hade jag nog tyckt att det var lite orättvist att inte kunna göra något för att värja mig från skadan, och dramaturgiskt måste det finnas bra mycket bättre sätt att spela händelsen. För att göra saken sämre är det 20% chans att vulkanutbrottet inträffar, och SL ska slå ungefär 12 gånger på tabellen om jag tolkar texten rätt (1 dags färd, slå varannan timme), så vi förväntar oss ungefär 2-3 vulkanutbrott. Nåväl skulle spelarna förolyckas, kom ihåg att de är utvalda av ödet, så de kommer säkert klara sig på något sätt.

I allmänhet får jag känslan av att Sjöberg använde sig av en slumptabell för att slippa rita in händelserna på en karta. Själva idén är inte helt dum, men utförandet så pass uselt att intrycket är att valet är ett utfall av tidsbrist eller lathet snarare än experimentlust. Intrycket förstärks av att Sjöberg har en slumptabell för en grotta där SL rullar på tabellen tills RP hittar utgången, där Sjöberg själv erkänner att detta är en dålig idé (”Det är lätt hänt att spelarna tråkas ut när de går igenom gångarna”). Snyggt.

*Orkade inte härleda, men för de som plockar fram sin vältummade version av slutstriden kan de jämföra med dessa simulationer, koden är skriven i R:
test <- function(x=100000){
out <- 0
for(i in 1:x) out <- out + (sample(10,1) >= sample(20,1))
out/x}
test()


I Reptilmännens Klor av Torsten Alm och Lars Hellström

Det verkar som om mutants slumptabeller alltid är väldigt kortfattade, kanske har det att göra med att det genomsnittliga mutantäventyret har lite färre sidor än de till DoD. En hel del slumpstrider, men också möjligheten för spelarna att hitta en .32 revolver med 5 kulor (skada: 2T6+2, lika mycket som ett armborst). Det verkar som om äventyrskonstruktörerna tyckte det var viktigt att rollpersonerna ser att det kommer rök från byn Nackbyn, för detta resultat förekommer i båda tabellerna.

Inte särskilt spännande val av slumpmonster, förutom landhajen, min absoluta favorit tillsammans med flygmuränorna. Lågvattenmärket är en björn som anfaller. Björnarna är specifikt skrivna för detta äventyr, och beskrivs som ”helt vanliga björnar av den typ som finns nu”. För att vara tydlig så är det inget fel på björnar som fiender i fantasyrollspel, de har sin plats. I mutant känns de däremot rätt tråkiga och felplacerade, när det kunde varit en tentakelbjörn eller liknande istället. Nåväl, jag är nöjd att de inte har 3 olika sorters björnar beskrivna. Godkänt, knappt.

Järnringen av Karin Fredriksson

Det som är kul med mutantäventyrens slumpmöteslistor är att när jag först skummar igenom dem så verkar de tråkiga, men sen efter en liten stunds funderande så framstår de som bättre än de verkade vid första anblick. Detsamma gäller för tabellen i Järnringen, men enbart för att den verkade fullständigt otilltalande vid första anblick. Huvudsakligen är slumpmötena monster, och den enda vägledningen SL får är var i grundboken de kan återfinnas. En händelse är kvicksand, en RP faller i kvicksanden, där blodiglar bor i botten, om någon annan RP är tillräckligt stark kan de dra upp sin kamrat. Det står inte om det finns något alternativ ifall ingen RP är tillräckligt stark.

Tre möten är lite mer intressanta: 20 skelett som oförklarligt ligger mossbevuxna, ett gäng nymfer som försöker locka ner RP i vattnet, samt 75(!) Ekoxar som kommer springande. Nymferna är av samma karaktär som skogsrået i dimsjön, d.v.s klara ett motståndsslag eller bli förtrollad av dem och riskera att dö. Jag ogillar såna varelser i allmänhet, jag tycker mekaniken för att hantera dem är dålig. De 75 ekoxarna fattar jag inte, själva konceptet: här kommer någonting som spelarna ska springa ifrån, är okej, men det är något med formuleringen som får mötet att kännas konstigt. Jag har svårt att visualisera hur det ser ut med 75 ekoxar som kommer emot mig. Kanske hade det fungerat bättre om det hade stått ”en hord med ekoxar” istället. Ingen bra tabell, men återigen plus för att ett av slumpmonstren är en landhaj.

Kult

Jag var nyfiken på om det fanns några slumpmötestabeller i kult, men en snabb genomscrollning av äventyren ger inget resultat. Bra val, slumpmöten gör sig troligtvis dåligt i ett kultäventyr.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
CapnZapp;n87834 said:
Awesome, sås i klass med sinkaduspiruett!

Din sågning av MERP är exakt rätt!

Jag tycker du behöver recensera slumptabellen över bord i värdshus: är de runda, eller är de fyrkantiga?
Den tabellen är underbar och påminner mig om en enklare tid när rollspel var nytt och okänt. Den är fullständigt onödig, men samtidigt så charmig och rolig, och en del av det unika Svenska rollspelsarvet ungefär som den där osynliga sköldpaddan som RP kan halka på i en fummeltabell eller de där kanonreglerna till mutant i Sinkadus där du måste räkna volymvikt på kanonkulorna och använda vindmotstånd, samt utnyttja både kvadratrötter och trigonometri för att se om din kanonkula träffar.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Jag vill minnas att Kopparhavets Kapare hade tabeller med väldigt konstiga resultat, eftersom de använde två tärningar men inte kompenserade för att resultatet blir viktat mot mitten. Exempelvis är myteri en av de vanligaste personliga händelserna till sjöss.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
För att göra saken sämre är det 20% chans att vulkanutbrottet inträffar, och SL ska slå ungefär 12 gånger på tabellen om jag tolkar texten rätt (1 dags färd, slå varannan timme), så vi förväntar oss ungefär 2-3 vulkanutbrott. Nåväl skulle spelarna förolyckas, kom ihåg att de är utvalda av ödet, så de kommer säkert klara sig på något sätt.
Låter som en helt vanlig dag på Söder! :-D

Jag ska pika Johan S som fan - tråden är typ det bästa som har dykt upp på wrnu sedan lääääänge!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
azzmazzter300;n88060 said:
Sådärja, nu har jag gjort mitt eget försök till slumpmötestabell, så nu får ni bedöma om jag har lärt mig något av mitt recenserande.

https://www.rollspel.nu/threads/727...s://www.rollspel.nu/threads/72752/post-992921
 
Top