Nekromanti [Recension]Hjältarnas tid

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Så för ungefär en vecka sedan skrev jag här och bad om tips om ett nytt Fantasy system som skulle passa mina önskemål.

Många tips kom in men ett återupprepa sig ofta. Så därför köpte jag det och som tack för tipsen kommer nu mina åsikter om det.

Hjältarnas tid marknadsför sig som ett nybörjarrollspel, vilket det absolut är. Fast på ett mycket bra sätt!
Om någon funderar på att skriva ett enkelt system eller nybörjarspel eller liknande så titta inga längre än hit för hur det ska läggas upp.

För det första:
Man får allt man ska ha i denna box, tärningar, karaktärsblad, regler och även ett par små äventyr.
This is how it's done.
Detta är ett komplett spel! Så om du gör ett nybörjarspel men skickar bara med en bok, då är det inget nybörjarspel.
Enda minus på produkten är att jag önskat en pdf också. Men kunde inte hitta något alternativ för det.

Så till själva reglerna.
För det första får man en riktig nice "läs mig först" bok. Som på ett pedagogiskt sätt lär ut grundreglerna. Visst är man erfaren så behövs den inte men jag fann det ett behagligt sätt att lära mig grunderna i.

Reglerna är lätta, men känns som det finns en del djup ändå. Precis det jag gillar! Jag gillar också att det är oldschool och har gått tillbaka till mycket som många spel verkar ha dömt bort som dålig design. T100an är här. Språk, kunskapsfärdigheter. I LOVE IT.

Påminner starkt om gamla drakar och demoner som jag växt upp med. Fast allt är nedkokat och... ja bättre.

Bra jobbat ni som gjort denna grymma produkt! Plus för bra illustrationer också!

Så ska snart köpa magins väv och jag hör rykten om nåt mer tillägg som skulle komma. Lär köpa den också :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag håller med. Hjältarnas Tid känns väldigt mycket som Drakar och Demoner innan Expert, fast med ~35 års mer utveckling i spelbranchen att luta sig på.
 

Paguson

Veteran
Joined
20 Jul 2014
Messages
15
Location
Dalarna
Instämmer, gillar verkligen hjältarnas tid, har en fin komplett samling, inväntar bara hältarnas väg och sorgeveden :)
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Vad är hjältarnas väg? Är det mer avancerade regler? Eller har jag missuppfattat
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sorgeveden och Hjältarnas väg kommer tryckas och levereras samtidigt. De går i tryck vilken dag som helst. Vi väntar bara på en uppgift om ryggbredden på böckerna.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Anchorman;n292404 said:
Reglerna är lätta, men känns som det finns en del djup ändå. Precis det jag gillar! Jag gillar också att det är oldschool och har gått tillbaka till mycket som många spel verkar ha dömt bort som dålig design.
Lite nyfiken; jag har bara läst reglerna och spelat en test-strid, men såg inte riktigt tjusningen med spelet. Av genomläsningen fick jag intrycket att de flesta tillägg/ändringar från "standard-brp" mest verkade vara där för att vara annorlunda. Varför slår man tärningar för att bestämma slutgiltiga färdighetsvärde t.ex vid karaktärsskapande? Verkade mest göra allt långsammare utan att tillföra något speciellt. Öppna/spärra slag upplevde jag som en rätt klurig mekanik, men inget som tillförde något i grunden.

Har ni hunnit spela spelet? Det lilla jag provat så gjorde Gard-mekaniken inget väsen av sig alls; då den inte gick att återfå i strid ville ingen använda sin Gard till förmågor. Det verkade alltid bättre att behålla sina temporära hitpoints (Gard) så länge som möjligt.

Hade också gärna sett fler tärningstyper i systemet så man sluppit att slå saker som "6T6".


Vad tycker ni om de här sakerna? Vad är det som är så bra med HT?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Jarl;n293915 said:
Det lilla jag provat så gjorde Gard-mekaniken inget väsen av sig alls; då den inte gick att återfå i strid ville ingen använda sin Gard till förmågor. Det verkade alltid bättre att behålla sina temporära hitpoints (Gard) så länge som möjligt.
Det beror på hur taktiskt man tänker. Om man exempelvis tar förmågan som låter en slå en extra attack, så ger det en möjlighet att slå ut en fiende som då inte kan hota en i sin tur. Spendera lite nu för att inte förlora mer senare, liksom. Mina spelare brukar tycka det är ett klart lockande alternativ.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Bolongo;n293946 said:
Det beror på hur taktiskt man tänker. Om man exempelvis tar förmågan som låter en slå en extra attack, så ger det en möjlighet att slå ut en fiende som då inte kan hota en i sin tur. Spendera lite nu för att inte förlora mer senare, liksom. Mina spelare brukar tycka det är ett klart lockande alternativ.
Ja där funkar det helt okej, det håller jag med om. Men t.ex. otympliga vapen, som bara får slå varje rund om de spenderar 1T6 Gard? Där känns det mer iffy.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jarl;n293915 said:
Det lilla jag provat så gjorde Gard-mekaniken inget väsen av sig alls; då den inte gick att återfå i strid ville ingen använda sin Gard till förmågor. Det verkade alltid bättre att behålla sina temporära hitpoints (Gard) så länge som möjligt.
Om inte minnet sviker (detta är alltid en möjlighet) så kan man "hämta andan/vila en runda" för att återfå 2T6 Gard, vilket kan vara värdefullt om man precis fått en redig smäll eller har några sekunder på sig innan en fiende kommer inom räckvidd.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Jarl;n293947 said:
Ja där funkar det helt okej, det håller jag med om. Men t.ex. otympliga vapen, som bara får slå varje rund om de spenderar 1T6 Gard? Där känns det mer iffy.
Det är ju samma sak, det bara känns motigare eftersom det är formulerat som ett straff istället för en möjlighet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
illuzive;n293948 said:
Om inte minnet sviker (detta är alltid en möjlighet) så kan man "hämta andan/vila en runda" för att återfå 2T6 Gard, vilket kan vara värdefullt om man precis fått en redig smäll eller har några sekunder på sig innan en fiende kommer inom räckvidd.
Japp. I min egen kampanj låter jag också alkemister sälja energidrycker som ger 4T6. Det blir en bra money sink eftersom spelarna tycker det ger dem en liten edge.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Bolongo;n293950 said:
Japp. I min egen kampanj låter jag också alkemister sälja energidrycker som ger 4T6. Det blir en bra money sink eftersom spelarna tycker det ger dem en liten edge.
Vilka märken av energidryck får de att välja på? Säljs de i pluntor, krus eller små flaskor? Finns de att få i ekonomipack? :D
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n293957 said:
Vilka märken av energidryck får de att välja på? Säljs de i pluntor, krus eller små flaskor? Finns de att få i ekonomipack? :D
Det måste ju vara genomskinliga flaskor, så man kan se att drycken är blå. Till skillnad mot helande dryck, vilken som alla vet är röd.
 
Top