Nekromanti [Recension] Drakar och Demoner 2016

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Personligen kommer jag kanske att använda mig av äventyren ur boxen någon gång, och bilderna kan ge viss inspiration. Men regelmässigt kommer jag att använda Hjältarnas Tid.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Jag gillar denna version, men ska också säga att jag är allergisk tärningspölar, kort och marker. Retro är en bra kombo och förnyelse av DoD93 och 87, även om jag är en av dem som saknar STO och åttasidiga tärningar. Småfelen stör mig inte nämnvärt. Och jag ser Chronopia och Trudvang som helt andra andra spel som båda har sin unika charm, men dessa räknar jag inte in i min högst subjektiva och informella jämförelse. I BRP-familjen så uppskattar jag annars också OpenQuests regelsystem. RQ6 blev för fet för min smak. Det här är nog den regelversion jag kommer använda, även om jag säkerligen kommer husregla vilket jag också tycker är skoj.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Bolongo;n214997 said:
Personligen kommer jag kanske att använda mig av äventyren ur boxen någon gång, och bilderna kan ge viss inspiration. Men regelmässigt kommer jag att använda Hjältarnas Tid.
Är det värt pengarna? Jag kan betala en del för illustrationer av Egerkrans men hur är resten? Sett ur intresset för de ex som man försöker sälja här samt omdömen är det en rätt kass produkt. Det är iaf min uppfattning. Då vill jag ändå att det ska vara bra
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Robert;n215124 said:
Är det värt pengarna? Jag kan betala en del för illustrationer av Egerkrans men hur är resten? Sett ur intresset för de ex som man försöker sälja här samt omdömen är det en rätt kass produkt. Det är iaf min uppfattning. Då vill jag ändå att det ska vara bra
Nu har jag testspelat det och jag tycker att det är helt ok. Det är enligt min uppfattning precis vad det utger sig för att vara; det är en remake av 87 års DoD. Bilderna är superbra, jag tycker stridssystemet med olika strategikort var en förbättring och magikern var inte apkass (handelsmannen har fått den rollen). En del saker behöver man husregla (som när en RP dör) men på det hela är det ett ok spel. Det kostar ju ganska mycket, men man får mycket för pengarna och jag tror det är lätt att själv bygga ut och husregla till något man är nöjd med. Finns det andra spel som gör samma sak? Ja, jag skulle säga att man klarar säg gott med Hjältarnas tid, Järn eller Symbaroum. Eller en begagnad låda av 87:an från tradera för mindre än halva priset. Men då får man inte ett fräscht DoD-spel vilket detta är. Jag tycker inte man stör sig nämnvärt på att det finns korrfel i både regelboken och i äventyren eftersom man ändå ändrar på en massa saker efter eget tycke.

/j
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Bolongo;n214997 said:
Personligen kommer jag kanske att använda mig av äventyren ur boxen någon gång, och bilderna kan ge viss inspiration. Men regelmässigt kommer jag att använda Hjältarnas Tid.

Du är den tredje som jag har hört säga exakt detta det senaste dygnet.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Big Marco;n215147 said:
Du är den tredje som jag har hört säga exakt detta det senaste dygnet.

Då blir jag den fjärde - jag använder redan Hjältarnas tid och har börjat titta lite på konverteringar mm. Jag tycker det bästa med DoD 2016 - för mig - vore om det kom en rännil av sköna äventyr i ungefär den stil som jag tror finns i boxen (har bara skummat). Och om Anders Blixt fortsätter med sådana kommer jag tveklöst att köpa.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Grisodlar'n;n214961 said:
Ja, jag får väl jämföra med Äventyrsspels original. Av någon bisarr anledning tycker jag att text i en regelbok är viktigare än bilder.
Jag håller med dig om att RDD är rätt tunn på regler och text. Egerkrans illustrationer är underbara men det hade inte gjort något med längre beskrivningar av raser och yrken samt mer text om reglerna i allmänhet. Det är lite väl mycket "SL avgör". Känns som att de inte riktigt orkat hela vägen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
hakanlo;n215156 said:
Då blir jag den fjärde - jag använder redan Hjältarnas tid och har börjat titta lite på konverteringar mm. Jag tycker det bästa med DoD 2016 - för mig - vore om det kom en rännil av sköna äventyr i ungefär den stil som jag tror finns i boxen (har bara skummat). Och om Anders Blixt fortsätter med sådana kommer jag tveklöst att köpa.
Tack för uppmuntran. Som jag sagt tidigare, tre synopsis finns.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Rangertheman;n215157 said:
Jag håller med dig om att RDD är rätt tunn på regler och text. Egerkrans illustrationer är underbara men det hade inte gjort något med längre beskrivningar av raser och yrken samt mer text om reglerna i allmänhet. Det är lite väl mycket "SL avgör". Känns som att de inte riktigt orkat hela vägen.
Många spel var rätt fåordiga tidigt åttiotal. Jag uppskattar det. Regelböcker som sväller ut till 400 sidor blir ofta stående olästa i hyllan hos mig.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Rangertheman;n215157 said:
Det är lite väl mycket "SL avgör". Känns som att de inte riktigt orkat hela vägen.
Jag ser tvärt om "SL avgör" som helt rätt grej i sammanhanget. Bedömningar är en naturlig ingrediens i ett retrospel, detaljerade regler är det inte.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
luddwig;n215164 said:
Jag ser tvärt om "SL avgör" som helt rätt grej i sammanhanget. Bedömningar är en naturlig ingrediens i ett retrospel, detaljerade regler är det inte.
Det var en beskärd del "SL avgör" i tidigare DoD med. Bara att det inte stod så rakt ut i boken.

/j
 
Top