Nekromanti [Recension] Descent 2ed

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag snackade i somras med en kursare som nämnde att hon spelat en del rollspel. Men, sa hon, jag har svårt att leva mig in i karaktärerna. Intresserad frågade jag vilka rollspel det rörde sig om. Dungeons&Dragons och Arkham Horror blev svaret.

Descent 2ed är ett utan problem ett rollspel. För vissa kanske gränsen är annorlunda, men jag åtminstone jag kan inte skilja det nämnvärd från D&D Essentials.

Som vanligt med spel från FFG har Descent 2ed ett högt produktionsvärde, men denhär gången har de nog överträffat sig själva. Riktigt snygga illustrationer för t.ex. rollpersonerna. Pastelligt och aningen »barnsligt«, men det är knappast en nackdel. Väldigt lite bröst och andra negativa stereotyper, något FFG inte alltid lyckas med. Pappbitarna man bygger grottan med snäpper ihop bra och de är riktigt snygga. Två teman på bak/framsida - gräsbeklädd canyon och spindelvävstäckt katakomb. Ljust och spännande.

Figurerna är superba. Man ska vara aningen märklig om man köper lådan bara för dem, men jag ska inte peka finger på den som gör det. Förra utgåvans figurer var ofta lite skeva, detta är till stor del fixat nu.

Själva spelet då? Som sagt, tänk D&D. En spelar är overlord, dvs spelledare. Övriga upp till 4 spelare har varsin rollperson. Rundor, handlingar, HP, rutnät etc. Det är väldigt strömlinjeformat jämfört med förra utgåvan. Färre olika skadetärningar. Enklare (om än något bissara) regler för line of sight. Mer text på kort etc. om vad saker gör. Mindre management med föremål.

I Descent 2ed kör man kampanjer. Varje äventyr har två akter, encounters. En encounter är till sin storlek väldigt begränsad. Ett par rum och uppemot 10 fiender, med vissa regler för förstärkningar. Massa backtracking för att röja ständigt spawnande monster blir det inte tal om, tack och lov! Har man lite tid hinner man med ett äventyr eller kanske bara en encounter, men det är ju inget fel i det.

Något som är riktigt trevligt är att vinstkriterierna inte alltid är att döda bossen för spelarna respektive total party kill för SL. Istället ska man t.ex. slåss om resurser eller hindra någon att fly.

Det finns en metaplot om en onding som är ond. Mellan äventyren vandrar man runt på en landskarta. Där är det random encounters, handel i städerna och man kan till viss del välja vilket äventyr man ska köra här näst. Rollspel, eller hur?

Innan spel ska man skapa rollperson. Såklart. Det finns åtta rollpersoner, en man och en kvinna för varje av de fyra standard-arketyperna. Specialförmågor, HP och faktiskt även grundegenskaper. Därefter väljer man ett av två yrken till sin arketyp. Varje yrke ger en specialförmåga samt rätt många uppgraderingar du köper för XP från äventyren. Det finns möjlighet att vara bra på annat än att slå hård, t.ex. läka andra, något jag alltid kände saknades i förra utgåvan.

Balansmässigt har det, efter en tutorial och ett äventyr, varit sådär. Kanske har vi inte riktigt fått allt att stämma än bara, men vissa rollpersoner/förmågor känns overpowered och banorna har hitintills inte känts helt jämna (dock med skillnad åt båda hållen).

Något jag hitintills saknar från förra utgåvan är problemlösarbiten. I förra utgåvan, liksom i t.ex. Mansions of Madness, kan man diskutera vilket håll man borde gå etc. utifrån de stämningstexter man fått. 2ed är mycket taktiskt, men flera av SLs saker är öppna och än så länge har vi inte stött på några gåtor.

Överlag är dock Descent ett skitbra spel. Vill man ha grottröj men har begränsad tid, och vem har inte det ibland, finns så vitt jag vet inget bättre.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,406
Skoj!

Är inte 2ed jävligt missvisande? Det låter på många sätt som ett helt annat spel.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vimes said:
Är inte 2ed jävligt missvisande? Det låter på många sätt som ett helt annat spel.
Är inte D&D 4ed ett helt annat spel än 3.5? Fast ta inte upp det med mig, ta upp det med FFG. Spelets fulla namn är Descent: Journeys in the Dark Second Edition.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,406
Jo, okej, det var en jävla menlös kommentar. Det jag borde säga var kanske:

det här låter mycket bättre än gamla Descent! Ändringarna adresserar de moment som jag kunde tycka vara lökiga i första. Kul!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Vimes said:
Jo, okej, det var en jävla menlös kommentar. Det jag borde säga var kanske:

det här låter mycket bättre än gamla Descent! Ändringarna adresserar de moment som jag kunde tycka vara lökiga i första. Kul!
Ja, nästan allt är bättre. Det enda som blivit sämre är egentligen uforskandeaspekten; att SL kör med "öppna kort". Man vet vart man ska, man vet vilka monster som står där och vad de har för egenskaper. Jag gillade att inte veta sånt i första Descent, att få fundera och klura och inte vara riktigt säker.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
krank said:
Vimes said:
Jo, okej, det var en jävla menlös kommentar. Det jag borde säga var kanske:

det här låter mycket bättre än gamla Descent! Ändringarna adresserar de moment som jag kunde tycka vara lökiga i första. Kul!
Ja, nästan allt är bättre. Det enda som blivit sämre är egentligen uforskandeaspekten; att SL kör med "öppna kort". Man vet vart man ska, man vet vilka monster som står där och vad de har för egenskaper. Jag gillade att inte veta sånt i första Descent, att få fundera och klura och inte vara riktigt säker.
Jag har inte spelat något av Descenterna. Men blir så klart intresserad när jag läser denna lyriska recension. Som jag har förstått det så har ett bra inslag från ettan gått förlorat i tvåan, nämligen utforskandet. Och det låter ju trist tycker jag. Utforskandet är ju väldigt centralt i äventyrandet. Så min fråga blir: Skulle man på ett enkelt sätt kunna modda tvåan så att denna brist försvinner och att man då har det perfekta spelet?

/C
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Möller said:
Överlag är dock Descent ett skitbra spel. Vill man ha grottröj men har begränsad tid, och vem har inte det ibland, finns så vitt jag vet inget bättre.
Är set-up raskare i den här versionen än i första? Jag har bara testat Descent en gång (typ mitt i natten på GothCon) och min upplevelse då var att det tog lång tid att komma igång. Det är en av bitarna som gjort mig mindre intresserad av spelet och som jag tyckt D&D-brädspelen varit bättre på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
DeBracy said:
Är set-up raskare i den här versionen än i första? Jag har bara testat Descent en gång (typ mitt i natten på GothCon) och min upplevelse då var att det tog lång tid att komma igång. Det är en av bitarna som gjort mig mindre intresserad av spelet och som jag tyckt D&D-brädspelen varit bättre på.
Jag upplevde det som att det tog väldigt lite tid. Sortera upp lite markörer, välja rollperson, och så byggde SL karta och kollade vilka monster han fick använda.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
DeBracy said:
Möller said:
Överlag är dock Descent ett skitbra spel. Vill man ha grottröj men har begränsad tid, och vem har inte det ibland, finns så vitt jag vet inget bättre.
Är set-up raskare i den här versionen än i första? Jag har bara testat Descent en gång (typ mitt i natten på GothCon) och min upplevelse då var att det tog lång tid att komma igång. Det är en av bitarna som gjort mig mindre intresserad av spelet och som jag tyckt D&D-brädspelen varit bättre på.
Ja.

Det var första gången alla av oss spelade 2ed, så naturligtvis slukade förvirringen endel tid. Men jag tror nog det är mindre set up. Fortfarande mycket, men har man ordning i lådan så.

Dessutom har man som spelare själv mer set up, så man blir inte sysslolös medan SL fixar banan.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
krank said:
Ja, nästan allt är bättre. Det enda som blivit sämre är egentligen uforskandeaspekten; att SL kör med "öppna kort". Man vet vart man ska, man vet vilka monster som står där och vad de har för egenskaper. Jag gillade att inte veta sånt i första Descent, att få fundera och klura och inte vara riktigt säker.
Hm, nu vet jag iofs inte så mycket bara av att höra om spelet här, men torde inte detta vara ganska lätt att modda?

I övrigt verkar spelet trevligt. Descent är ett sånt spel jag varit sugen på att skaffa, och 2an verkar riktigt grym.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Carl Ö said:
Jag har inte spelat något av Descenterna. Men blir så klart intresserad när jag läser denna lyriska recension. Som jag har förstått det så har ett bra inslag från ettan gått förlorat i tvåan, nämligen utforskandet. Och det låter ju trist tycker jag. Utforskandet är ju väldigt centralt i äventyrandet. Så min fråga blir: Skulle man på ett enkelt sätt kunna modda tvåan så att denna brist försvinner och att man då har det perfekta spelet?
Hm.

I Descent 2ed ligger korten om monstrens HP, specialförmågor etc. öppna. I 1ed var det istället hemligt, som spelare behövde du istället lära dig ungefär hur svår ett monster är. Ja, det är utforskande och ganska kul. Och det går ju enkelt att lägga tillbaka i 2ed, det är ju bara för SL att gömma korten.

Men det som 1ed gjorde bäst var att scenarierna där var lurigt konstruerade. En skrämmande boss kunde ha hemlig svaghet som man kunde lista ut genom att pussla ihop trial-and-error med ledtrådar från stämningstexter. Det är nog svårt att lägga till på existerande äventyr i 2ed. Däremot finns det möjlighet att konvertera de gamla 1ed-scenarierna till 2ed.

Jag ska dock upprepa min disclaimer - jag har inte spelat hela 2ed utan bara skrapat på ytan. Senare äventyr kanske lägger till undersökningar. Eller så gör expansioner det, eller hemsnickrade äventyr.
 
Top