Nekromanti Recension av Underworld. Kommentarer?

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Jag har ganska nyligen upptäckt att jag gillar att skriva recensioner av filmer. Så jag har kickat igång en sida där jag lägger upp mina nyskrivna recensioner.

Jag är dock inte säker på om jag är duglig som recensent eller om jag helt enkelt borde ge fan i att skriva. Så här är en länk till min senaste recension av filmen Underworld och kommentarer av alla slag är välkomna. :gremsmile:

http://spookshow.ath.cx/cinemafoffe/content.php?review.13
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Haha, du besparade mig att göra en "Intryck från Underworld" :gremlaugh:
Nä, seriöst, det där var en bra recension. Jag håller till och med med i vad du säger om filmen, det lilla jag minns från att ha suttit och försökt fundera ut var fanken det var tänkt att den utspelade sig. Sen såg jag att du diggade Dog Soldiers också, en klart underskattad film :gremgrin:
Keep up the good work!


Storuggla, voff
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Spoilervarning.

Jag rekommenderar inte att man läser recensionen om man inte gillar att på TV-hallåa-maner få handlingen berättad för sig fram till slutstriden.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Spoilervarning.

Ja, jo. Det är sant. Mina recensioner är en hybrid mellan reguljära recensioner och filmanalyser, så en viss spoilervarning bör utfärdas. Jag tänkte ändra foruminlägget och inkludera en spoilervarning, men "ändringstiden" hade visst gått ut.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Ja, jag fick ju inte mer lust att se den nu precis. Trots att jag faktiskt var duktig och laddade... ehh... hyrde den. Får se om vi orkar.

Det enda som irriterar mig lite är procentsystemet. Alltså, betyg på filmer är så konstigt. Kriterierna saknas helt. Det blir så flummigt, godtyckligt, märkligt.

Jag tyckte att din analys/recension av filmen räckte mer än väl. Procentbedömningen var helt överflödig.

Bra recension för resten...

- Lycan
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Jag skulle faktiskt inte kalla det för en recension; av två skäl. För det första så avslöjar du en hel del om handlingen, och för det andra så måste man redan ha sett filmen för att förstå vad du pratar om.

Hade jag inte sett filmen så hade din recension varit frustrerande och obegriplig, och jag hade ångrat att jag läst den.

Vad det är är snarare ett inlägg i en diskussion om filmen, där de som inte sett den av naturliga skäl är exkluderade.

Dina åsikter om filmen stämmer för övrigt mycket väl överens med mina, men det hör inte hit.

/Jakob
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
En recension kan vara mycket. Om man ska vara petig så har faktist definitionen av ordet "recension" inga direkta riktlinjer för vad som bör och bör inte tas med ur handlingen i en recension. Mer än något i stil med, "En recension är ett utlåtande om någon form av konstverk (en bok, en film, en tavla, etc). De flesta recensioner försöker att både berätta lite om vad verket handlar om, lite om dess artistiska kvaliteter och om hur det passar in i den kulturella tidsanda och genre det tillhör." (taget från www.susning.nu) eller "A review is a piece of writing that discusses the author's opinion on a piece of publication, such as a movie, video game, novel, etc." (wikipedia.org).

Men en spoilervarning bör kanske ha utfärdats, det stämmer.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Personligen tycker jag att den är värd tiden den tar att se. Den kanske inte är en "fin" film, men god underhållning tyckte jag allt att den var. Och som rollspelare så hade man en del inspiration att hämta ur den.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Och som rollspelare så hade man en del inspiration att hämta ur den.
...om man aldrig öppnat en V:tM-bok dvs, har man gjort det så snor filmen helt enkelt bara två timmar från ens liv...
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Men det är ganska ofrånkomligt att recensioner har fått funktionen att rikta sig till de som inte sett verket ännu så de ska få en uppfattning om de är intresserade eller inte. Väldigt få personer vill få reda på kritiska delar av en films handling i förväg så jag skulle helt klart rekommendera att du skriver generellt om filmens kvaliteter snarare än att gå in på detaljer om du tänkt fortsätta att skriva recensioner.

I övrigt håller jag inte alls med dig om filmens (brist på) kvaliteter, vilket inte är väsentligt vad gäller mitt tycke om recensionens utforming. Jag tycker de fått till en lagom utvecklad handling och ser faktiskt inte utrymme för mycket mer karaktärsutveckling under den begränsade tid som handlingen utspelar sig på och de händelser som karaktärerna genomlider. Att jag blev positivt överraskad av filmen kan iofs ha att göra med att jag verkar ha haft helt andra förväntningar på filmen än du då jag inte alls förväntat mig det du verkar sakna hos den. Jag gillade filmen för det den är även om den inte når upp till de fantastiskt roliga Blade-filmerna (mycket pga att denna inte driver med sig själv på samma sätt) som jag på något sätt känner det lättast att jämföra med.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Du frågade om du var duglig som recensent, och jag svarade att du inte hade skrivit en recension, i alla fall inte i den bemärkelse vi använder det ordet i dagligt tal.

Jag förstår faktiskt inte din defensiva inställning. Jag hade inte haft något emot texten om jag läst den på exempelvis ett forum som diskuterar filmer, vilket innebär att det är helt okej att spoila och att referera till saker som kräver att man har sett filmen för att förstå vad du menar.

Du kan vränga orden hur du vill, det rör mig föga, men om du vill att folk skall läsa och uppskatta vad du skriver så bör du kanske tänka på att presentera texten rätt. Är det så konstigt?

/Jakob
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Jag var inte defensiv? Jag ville bara påpeka att en recension inte behöver vara anpassad till personer som inte sett filmen. Kritiken är uppskattad och jag kommer att ha det i åtanke då jag skriver min nästa recension. Men jag antar att jag skulle kunna döpa om det till filmanalys eller något liknande, så inte folk blir lurade att läsa något som de inte vill läsa.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Men det är ganska ofrånkomligt att recensioner har fått funktionen att rikta sig till de som inte sett verket ännu så de ska få en uppfattning om de är intresserade eller inte. Väldigt få personer vill få reda på kritiska delar av en films handling i förväg så jag skulle helt klart rekommendera att du skriver generellt om filmens kvaliteter snarare än att gå in på detaljer om du tänkt fortsätta att skriva recensioner.

Du har en poäng där. Jag funderar på att rikta in mig på filmanalyser istället, för det är i det här stuket jag helst skriver. Jag har ingen lust att sitta och vara försiktig i det jag skriver så att ingen ska läsa något om filmen som han inte ville veta innan han själv sett den. Vissa intryck och åsikter om en film är lite svåra att förmedla om man inte får gå in på detaljer i handlingen.
 
Top